Welke borstkolf?

17-05-2010 10:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, ik hoop hier hulp te krijgen bij het maken van mijn beslissing. Even in het kort; ik ben 10 weken te vroeg tijdens een vakantie in zweden bevallen van een dochter. Ze doet het hartstikke goed en mama kolft zich een ongeluk. Nu heb ik wat vakantiebestemming betreft enorm veel geluk. Zweden is het land van de borstvoeding! De nurses zijn ontzettend lief en proberen mij zo goed als het kan te helpen. Hier in het ziekenhuis heeft iedere kraamvrouw een medela electrische kolf tot haar beschikking. Nu ziet het ernaar uit dat we toch niet over te lange tijd naar huis toe mogen (de kleine gaat nog even door naar een kinderziekenhuis in Rotterdam waar ze aan zal gaan sterken) en zodoende ben ik aan het kijken naar een kolf voor thuis maar ik heb dus geen idee waar ik goed aan doe...

Een aantal punten op een rij:

Mila is nog te klein om zelf te drinken hoewel ze al wel pogingen doet dus oefenen is wel aan de orde. Dit betekent dus dat ik lange periode nog zal moeten kolven. Helemaal geen punt hoor maar ik hoor van veel vrouwen dat je zo'n handkolf na verloop van tijd wel uit het raam kan gooien omdat het handkramp veroorzaakt, haha. Ik weet dus al wel dat ik voor een electrische wil gaan. Maar...

-Welke kolf heeft de beste/meeste hulpstukken zoals extra flesjes/bakjes etc etc. en zijn ook makkelijk verkrijgbaar

- welke handkolf (voor de reis terug naar huis is een handkolf natuurlijk wel practisch) kan je het makkelijk uitbreiden naar een electrische? Dus dat ik zodra ik thuiskom de kolf uit kan breiden. Want ik kan het niet terugvinden op internet of ik een electrische kolf ook met de hand kan bedienen.

Ehm.. nou goed, het opsommen is niet heel makkelijk. Ik ben wel heel erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen. Ik weet niet of hier al een topic over is. Er staat hier zoveel op het forum. Ik weet wel dat er een topic is over borstvoedingsvragen maar mijn tijd op internet is maar zo beperkt. En op internet is zoveel info te krijgen datik het overzicht snel kwijtraak.

Nou meiden, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?

Alvast bedankt! :o)
Allereerst van harte met de kleine!! Wat "fijn" dat je in een dergelijk veilig land op vakantie was!

Bij de eerste heb ik 6 maanden bv gegeven. In die tijd heb ik door omstandigheden 3 borstkolven versleten, haha!! De eerste kocht ik samen met mijn kraamhulp bij Prenatal. Een handkolf van Avent, probleem was echter bij mij dat ik er kramp van in mijn hand kreeg en ik in het begin kloofjes had en daardoor heel zacht ging kolven om me zelf maar zo min mogelijk pijn te doen. Hierna kocht ik er 1 van Medela, een elektrische, dit vond ik echt een superding, had wel de meest simpele dus hij maakte zeer veel geluid! Ik vond het persoonlijk het fijnste deze op de hardste stand te zetten, maar dat is persoonlijk. Toen we op vakantie gingen vergat ik een ienimienie onderdeel van dit apparaat en kon deze nergens krijgen. Toen heb ik dus de elktrische kolf van Avent aangeschafd, deze maakte een stuk minder geluid maar ik vond hem ook minder krachtig. Ik heb deze later op mijn werk wel veel gebruikt omdat hij minder geluid maakte. Het duurde echter langer en ik had het gevoel dat ik mijn borsten er nooit helemaal mee leegde. Ik denk echter dat het ontzettend persoonlijk is. Je kunt bij de thuiszorgwinkels ook kolven huren, ik zou dit zeker doen om eens te kijken welke kolf het beste bij jou past! Mocht je interesse hebben in een Avent kolf, dan hoor ik het wel!! Ga hem snel op mp zetten!

succes!!!
Eerste keus is voor mij nog altijd: medela pump in style advanced. Mee te nemen, stil, aan te sluiten op de auto-lader, alle flesjes passen erop (ook de heel goedkope van het kruidvat), er is een hele serie aan bijpassende producten en hij heeft een heel lange levensduur. Helaas voor jou is de mijne al weg via mp, maar hij is heel goed tweedehands te kopen.

Ik raad in ieder geval Avent af, omdat daar alleen maar avent flesjes op passen. Dat is heel duur en onhandig.
O ja, er is ook een hulpstuk te krijgen zodat je ook met de hand kan kolven. Ik heb het alleen gebruikt om 's nachts even de overdruk van mijn borsten te kolven. Als je eenmaal electrisch gewend bent, wil je niet meer werken met de hand
Ik had een electrische gehuurd, van ameda. Deze heeft een dubbele kolffunctie, dat leek me handig, beide borsten in een keer. Achteraf vond ik het geen succes, ik voelde me dan echt zo'n melkkoe... Uiteindelijk kreeg ik van mijn zusje haar handkolf, ook van ameda, wat ik echt veel fijner vond! Het ging sneller en ik vond het prettig dat je zo makkelijk zelf het ritme kon aanpassen, zonder aan allerlei knoppen te hoeven draaien, zodat de zuigfunctie opeens zo hard werd dat mijn hele borst zo'n beetje in de kolf verdween!

Enne, gefeliciteerd! Fijn dat je in Zweden op vakantie was....
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Had hier tijdens de kolf periode ook de Pump in Style van Medela gebruikt, vond ik erg fijn, voornamelijk omdat het een dubbele kolf is, ze staan qua levensduur ook erg goed aangeschreven.

Nadeel van een dubbele kolf vond ik ook het hoge 'melkkoe' gehalte.
Hey meiden,

Dank jullie wel. Hier kan ik wel wat mee. Denk dat het ook wel handig is als ik erbij vermeld dat ik het 1e jaar thuis zal blijven bij de kleine meid. Dus eigenlijk zal de kolf de komende weken fulltime worden gebruikt (totdat Mila zelf goed kan drinken) en daarna zal ik de kolf gebruiken op momenten dat ik haar bij bijvoorbeeld een oppas achterlaat of zodat haar vader haar af en toe ook eens een flesje kan geven.

Ik vind ze prachtig, die complete pakketten, en het liefst probeer ik ze allemaal uit maar is het niet een beetje too much voor een 'korte' kolfperiode? Ook voor de portemonnee..
Ik geloof dat dit eigenlijk niet mag, ivm reclame, maar ik heb hem hier gehuurd. Niet duur en goede service.

Voor fulltime gebruik is een electrische wel prettig en voor af en toe zou ik toch een handkolf aanschaffen...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Allereerst gefeliciteerd met je dochter! Fijn dat ze het goed doet, ondanks de ongetwijfeld grote schrik van het te vroeg bevallen. Hopelijk mogen jullie snel naar huis!

Als het gaat om electrisch, dubbelzijdig én betaalbaar kan ik je de Ameda Lactaline Personal aanraden.

Zowel dubbel- als enkelzijdig te gebruiken, weinig geluid en een stuk goedkoper dan Medela etc. Ik vind 'm erg fijn en de prijs is ook acceptabel wat mij betreft, ik heb er ¤159,00 voor betaald inclusief kolftas en koelelementen. En wat handig is; ik heb gewoon een serie goedkope etosflesjes gekocht, want die kunnen er ook op. Gebruik ik dus om te kolven en meteen als voorraadflesje. (*geen reclame!* google eens op vos medisch, je kunt daar ook eerst huren om uit te proberen). Een goede, dubbelzijdige kolf is echt wel een goede investering en deze is wat betreft prijs/kwaliteit gewoon super. En: bij deze kolf kan op geen enkele manier melk in de motor komen, dus mocht je hem zelf niet meer willen gebruiken voor bijv. andere kinderen, kun je hem denk ik ook redelijk goed verkopen via marktplaats oid.

Succes met dochter, kolven en BV!
o zelfde als VickyP zie ik.... !
Van harte met je meisje! En wat leuk dat je in Zweden bent bevallen, al snap ik dat je liever nog een paar weken had gewacht en in Nederland zou zijn bevallen. Ja ze zijn hier erg pro borstvoeden. Ik woon hier sinds een tijdje, heb ook kinderen, maar ben hier niet bevallen. Heb lang bv gegeven (ben ook het eerste jaar thuisgebleven dus geen gedoe met kolven op het werk) en heb een paar kolven gehad. De handkolf van Avent vond ik goed, maar kreeg wel snel kramp in mijn hand. Toen de Swing van Medela gehad en die beviel super goed. Makkelijk in gebruik, klein en stil. Ik heb hem niet super vaak gebruikt, maar was er wel erg blij mee. Ook een tijdje de dubbele Lactaline gehad, maar dat vond ik echt een onding. Ik had gewoon geen productie bij deze. Maar goed, dat is bij een ieder verschillend.

Op het borstvoedingsforum staat ook veel info over kolven trouwens.

Succes en geniet van je dochter!
Ik heb de dubbelzijdig elektrische van Ameda (vos medisch.nl oid) in een pakket met tas enzo. Erg fijne kolf en goede service. En ook belangrijk, niet zo duur voor een dubbelzijdige. Je kan hem ook enkelzijdig gebruiken, soms is dat handiger/fijner. Ik weet niet of er een handset bij gekocht kan worden, maar ik las iets in een eerdere post.
Joh, waarom huur je voorlopig geen kolf? Zeker als ik lees dat je het eerst jaar thuis kunt blijven is dat toch een oplossing?

Succes met je meisje, ik hoop dat ze snel naar NL mag!
Hier ook de Ameda en met veel succes gebruikt. Mijn lactatiekundige raadde deze aan als beste alternatief voor de medela symphony die als topper wordt gezien als je full time moet kolven.

Ik had het Avent Via systeem bakjesgedoe om de melk mee te bewaren, goot het gewoon over. Was handig, passen makkelijk in het vriesvak en is makkelijk mee te nemen. Ook kun je ze later gebruiken voor groentehapjes enzo. Deze passen bij de avent handkolf die ik gebruikte als ik niet makkelijk electrisch kon kolven. Die Ameda kan trouwens ook op batterijen, vond ik ook wel handig.

Succes en gefeliciteerd met je kindje!
oh als aanvulling: op de genoemde website kun je ook erg gemakkelijk reserve onderdelen bestellen, vond ik erg handig. Je kunt daar trouwens ook spenen kopen die je op de flesjes kunt zetten zodat je het niet hoeft over te gieten.
Hier de Avent hand en elektrische kolf. Met een klein apparaatje kun je de handkolf ombouwen naar een elektrische kolf. Ik vind ze beiden heel fijn. Ok de handkolf is soms wat vermoeiend maar hij kolft wel heel krachtig en snel. En ik vind het juist superhandig dat de aventflessen en via bakjes eronder passen. De avent flessen zijn eigenlijk overal te krijgen en ook de meeste kdv gebruiken ze. De bakjes zijn superhandig voor invriezen en bewaren van de melk.

En het is niet gelijk zo'n hele dure kolf.

Het enige nadeel is misschien dat je enkelzijdig kolft. Hoewel met wat handigheid doe ik ook wel eens de ene borst met de hand en de andere elektrisch. Oh en de elektrische werkt ook op batterijen dus als je ergens zonder stroom zit kan ie ook mee. Lekker compact ook allemaal.

Nou heerlijk onsamenhangend bericht maar erg tevreden met de avent dus.

En sorry, inderdaad van harte met je kleine Zweedse meisje. Fijn dat alles goed gaat.
Ik had de dubbele borstkolf van Ameda.

Is mij super bevallen.

Vooral een dubbele scheelt meer als de helft van de tijd.

Hij maakt ook niet zo'n rotlawaai.

http://i101.twenga.com/ba ... p_7614081486283914045.png
Hoi MKL

Allereerst van harte met de geboorte van jullie dochter. Ik hoop dat alles goed gaat met jullie beiden.

Ik zou graag met jou in contact komen i.v.m. jouw bijzondere verhaal. Ik weet niet of je hier nog leest/schrijft maar ik hoop met jou in contact te kunnen komen.

Groetjes
hier met het oog op 4 dagen kolven op het werk de allerduurste uit de thuiszorgwinkel gekocht; medela freestyle. Als je lid bent, krijg je 10% korting bij Vitras. Lidmaatschap kost niet veel.

pomp moest stil zijn en dubbel kunnen kolven. Mijn man vindt dat hij nog steeds veel lawaai maakt, maar in vergelijking met de lawaaipomp van een collega vind ik hem goed. Hij heeft als bonus een superaccu; na opladen de hele week te gebruiken zonder stekker. De bandjes die er bij zaten voor handsfree vond ik er idioot uit zien, maar ik gebruik ze nu altijd; zou niet weten hoe ik anders twee kolven op zijn plek houd EN de knoppen bedien. En ik kreeg de indruk dat ze vrij waardevast zijn op marktplaats; als ik een advertentie zag, werd er heel snel op geboden en gingen ze niet weg voor een koopje.

Maar goed; als je veel thuis zit en meer tijd hrbt, stel je misschien andere eisen.

Service was ook goed; kreeg problemen met melk in de slang door een kapot membraan waarschijnlijk.

Bij de thuiszorgwinkel werd alles doorgemeten en kreeg ik meteen vervangende onderdelen van een nieuwe set mee.
Ik heb een ameda lactaline personal kolf, is een dubbele electrische die ook op batterijen werkt (Ik heb tijdens mijn vakantie vaak gewoon in de auto gekolfd als er geen geschikte ruimte was).

Deze kolf is niet te duur (100-150 euro) en hij bevalt mij prima (al ruim 4,5 mnd fulltime kolven).

Mijn gewone flesjes (van NUK) passen erop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven