Welke jongensnaam is het leukste?

09-08-2019 10:24 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik lees veel mee, maar heb nu maar eens een account aangemaakt vanwege de volgende vraag.

In het najaar verwachten wij ons eerste kindje, een jongetje.
We zijn inmiddels zo ver dat we drie namen geselecteerd hebben die we allebei erg leuk vinden, maar we komen niet verder. Daarom mijn vraag: welke van deze namen vinden jullie het leukste? En waarom? Welke associatie hebben jullie bij deze namen? En hebben jullie misschien nog andere suggesties die in dit rijtje passen? :

- Nils: leuke naam, wel met deze Scandinavische schrijfwijze. Niels vind ik te gewoontjes.
- Linus: bijzondere naam, maar toch goed uit te spreken en te schrijven. Lijkt het alleen niet te veel op Tinus of Rinus? (die namen vind ik echt vreselijk!)
- Ruben: Mooie, tijdloze naam. Komt wel vaker voor dan de andere twee namen, dus de kans is wat groter dat hij dan met een andere Ruben in de klas komt te zitten.

We zoeken een naam die een beetje tijdloos is, dus geen modenaam. Ook geen top-10 naam. Onze achternaam is heel kort (drie letters) en heel Hollands, dus daar moet het ook een beetje bij passen; een hele korte naam als Sem of Daan bekt niet lekker (op de een of andere manier vind ik Nils als een van de weinige korte namen dan weer wel passen...).

Hopelijk kunnen jullie ons helpen om tot DE naam te komen!

Welke jongensnaam is het leukste?

Totaal aantal stemmen: 234

Nils (37%)
Linus (10%)
Ruben (53%)
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je van Julan, of Jens?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
09-08-2019 11:05
...De landloper!

Maar dat zal jij wel weten, Ronja de Roversdochter!
Klein detail, het is Rasmus én de Landloper. Dus Rasmus is geen landloper, want die landloper heet Oscar. Ook een leuke naam trouwens😉

Rasmus is bovendien een veel leukere Zweedse (Scandinavische) naam dan bijv Sven of Thor. Die laatste namen zul je tegenwoordig niet veel tegenkomen in Zweden.

Hier kun je trouwens de populairste namen in Zweden vinden op dit moment en de afgelopen jaren: https://svenskanamn.alltforforaldrar.se/namntoppen/
Als je bij Namnstatistik kijkt op die site, dan zul je zien dat andere namen overal meer voorkomen
ronja_de_roversdochter wijzigde dit bericht op 09-08-2019 15:00
0.71% gewijzigd
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 11:03
Hmmm... ook origineel.
Klinkt op een af andere manier wel een beetje als Ramses ofzo, heel 'groots'

Rasmus is van Erasmus, het betekent beminnelijk of geliefd. Vind ik erg mooi!
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
Haha, de top 5 jongensnamen van vorig jaar is totaal niet wat wij (in elk geval ik) ons bij Zweden voorstellen. Het ziet er eerder uit of je in een pub in Engeland zit :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Bij Linus denk ik meteen aan Linux, zou ik dus niet doen.
Nils vind ik leuk.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
09-08-2019 14:56
Haha, de top 5 jongensnamen van vorig jaar is totaal niet wat wij (in elk geval ik) ons bij Zweden voorstellen. Het ziet er eerder uit of je in een pub in Engeland zit :rofl:
Grappig om te zien toch? Scandinavische namen zijn hier populair, niet bij mijn Scandi vrienden.
Doei Pippi Langkous!
Linus word Lien
Ruben word ruub
Nils word uitgesproken als nils en moet ie altijd zeggen je spreekt het uit als Niels

Noem dat kind gewoon Tom ofzo
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Magnus heel gaaf! Gewoon gaan voor wat jullie willen, simpel. Onze oudste heet Duco, misschien nog een optie voor je.
Alle reacties Link kopieren
ronja_de_roversdochter schreef:
09-08-2019 15:02
Grappig om te zien toch? Scandinavische namen zijn hier populair, niet bij mijn Scandi vrienden.
Ach de Zweden houden zo te zien van Wilma, vinden wij weer een oma naam :proud:
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
09-08-2019 16:16
Ach de Zweden houden zo te zien van Wilma, vinden wij weer een oma naam :proud:
Viel mij ook al op. En dan ook gewoon al sinds 1998 als een constante factor in de lijst!
Alle reacties Link kopieren
Nils vind ik heel mooi staan op papier, maar inderdaad, kind zal altijd moeten uitleggen hoe je het zegt.

Ik zou voor Magnus gaan! Sverre (hier ergens geopperd) vind ik trouwens ook echt leuk, net als Mats.
Nils vind ik leuk. Ruben ook wel. Linus vind ik stom.
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
09-08-2019 12:46
Ik had ongeveer dezelfde eisen voor naam van zoon, daarnaast nog dat het internationaal moet zijn. Dit was zo'n beetje ons lijstje, uiteindelijk gekozen naam staat er ook bij :-)

Daniel
David (op zn nederlands)
Ruben
Simon
Ben
Hugo
Grappig, behalve Ruben vind ik deze ook allemaal leuk. Onze keuze staat er ook bij. Overigens wilden wij ook graag dat het goed af te korten was maar als volledige naam (dus voor een volwassene zeg maar) ook een gewone naam was.
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:37
15.81% gewijzigd
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
09-08-2019 13:45
Runilus?
Dat doet me denken aan die idiote naam uit Twilight, Renesmee ofzoiets.
Natte tosti..
ronja_de_roversdochter schreef:
09-08-2019 14:48
Klein detail, het is Rasmus én de Landloper. Dus Rasmus is geen landloper, want die landloper heet Oscar. Ook een leuke naam trouwens😉
Je hebt helemaal gelijk!
.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:48
99.25% gewijzigd
Maartje2016 schreef:
09-08-2019 14:56
Haha, de top 5 jongensnamen van vorig jaar is totaal niet wat wij (in elk geval ik) ons bij Zweden voorstellen. Het ziet er eerder uit of je in een pub in Engeland zit :rofl:
Klopt. Maar wat wij hier ordi namen vinden, zoals Gregory of Jeremy, zijn in Engeland juist weer upper-class namen. Wij horen het klasseverschil tussen Darren en Gregory niet goed.
MevrouwTomatensoep schreef:
09-08-2019 20:34
Grappig, behalve Ruben vind ik deze ook allemaal leuk. Onze keuze staat er ook bij. Overigens wilden wij ook graag dat het goed af te korten was maar als volledige naam (dus voor een volwassene zeg maar) ook een gewone naam was.
Voor mij ook soortgelijk. Ruben vind ik niets en Hugo wat te kak. Maar Ben(jamin) vind ik nog steeds erg leuk. Misschien voor een derde zoon ;-D
Alle reacties Link kopieren
Leuk, dat nadenken over jongensnamen. Ik vind Scandinavische namen ook heel leuk.
Nog wat suggesties:
Per
Olav
Gustav
Odin
Alle reacties Link kopieren
Harkjes schreef:
09-08-2019 20:58
Leuk, dat nadenken over jongensnamen. Ik vind Scandinavische namen ook heel leuk.
Nog wat suggesties:
Per
Olav
Gustav
Odin😍
Alle reacties Link kopieren
Harkjes schreef:
09-08-2019 20:58
Leuk, dat nadenken over jongensnamen. Ik vind Scandinavische namen ook heel leuk.
Nog wat suggesties:
Per
Olav
Gustav
Odin

Lekker ouderwets lijstje, maarre Odin... Hoe kom je erbij?!?!
Een beetje als je kind ‘Zeus’ of ‘Jupiter’ noemen, of ‘Wodan’ de Germaanse variant van Odin. Het betekent overigens ook de woedende, kwade of razende, vind ik ook niet echt pleiten voor een leuke babyzoon.

Ik vind het dus maar een rare keus!l als naam! Zou het dus nooit doen... komt in Zweden over-all ook niet vaak voor als voornaam.
ronja_de_roversdochter wijzigde dit bericht op 10-08-2019 00:53
Reden: Aanvulling
25.41% gewijzigd
Doei Pippi Langkous!
Ik denk dat ik je achternaam wel kan raden. Dan vind ik Niels en Olav het leukst. Linus vind ik niks. Als je Niels/Nils uit wil spreken als Niels, moet je gewoon Niels schrijven vind ik.
Alle reacties Link kopieren
ronja_de_roversdochter schreef:
10-08-2019 00:49
Lekker ouderwets lijstje, maarre Odin... Hoe kom je erbij?!?!
Een beetje als je kind ‘Zeus’ of ‘Jupiter’ noemen, of ‘Wodan’ de Germaanse variant van Odin. Het betekent overigens ook de woedende, kwade of razende, vind ik ook niet echt pleiten voor een leuke babyzoon.

Ik vind het dus maar een rare keus!l als naam! Zou het dus nooit doen... komt in Zweden over-all ook niet vaak voor als voornaam.
In Nederland zijn het er toch nogal wat: https://www.babybytes.nl/namen/jongens/Odin

*edit*
In 2017 hebben kennelijk ook twee stellen hun zoon echt Zeus genoemd... https://www.babybytes.nl/namen/jongens/Zeus
Alle reacties Link kopieren
Robin ipv Ruben :flirting:

En dan als in Van Persie en Hood

Mijn oudste heet zo en ik ben er nog steeds verliefd op
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
10-08-2019 20:29
Robin ipv Ruben :flirting:

En dan als in Van Persie en Hood

Mijn oudste heet zo en ik ben er nog steeds verliefd op
Is wel echt meteen een heel andere categorie naam, Ruben of Robin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven