Welke puzzel voor welke leeftijd?

20-11-2019 16:39 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb al even gegoogled maar kom er niet helemaal uit. Ik heb een nichtje van bijna 2 en een neefje van 4. Leek me leuk om deze puzzel/memorie te bestellen bij de Hema voor Sinterklaas. Maar misschien is mijn nichtje überhaupt nog te jong? en nu weet ik voor mijn neefje niet hoeveel stukjes leuk is maar toch enigszins uitdagend.

Het gaat om het volgende:
- Memorie: https://foto.hema.nl/fotocadeaus/fotopu ... gen-fotos/
- Puzzel: https://foto.hema.nl/fotocadeaus/fotopu ... d-in-doos/
Dat is zo verschillend per kind. Vraag aan de ouders van je nichtje welke puzzel geschikt is.
Die van mij is 2.5 en kan puzzeltjes van 9-12 stukjes maken, daarna wordt het te moeilijk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2019 16:41
Dat is zo verschillend per kind. Vraag aan de ouders van je nichtje welke puzzel geschikt is.
Precies dit. Dochter van 20 maanden kan de 12 stukjes binnenkort waarschijnlijk (onder begeleiding) wel maken, maar zoon was al bijna 3 toen hij er eindelijk iets mee deed/kon. En dan hangt het er ook nog vanaf wat je op de foto hebt om af te drukken.
Kan je de cadeaus niet omdraaien? Een puzzel voor de oudste met 48+ stukjes, en memorie voor de jongste? Als ze beginnen met memorie hoeven ze nog niet alle setjes te gebruiken, maar leren ze wel al combineren en dezelfde te vinden.

Edit: ik zie nu dat de puzzel van 48 naar 315 stukjes gaat, dat is wel een errug grote stap o_o
Kies gewoon iets bij een winkel waar de leeftijden erop staan en neem dat een beetje ruim.
lux- schreef:
20-11-2019 17:00
Die van mij is 2.5 en kan puzzeltjes van 9-12 stukjes maken, daarna wordt het te moeilijk.
Die van mij is 2,5 en maakt puzzels van 24 - 36 stukjes. Het verschilt echt per kind. Mijn nichtje vond een puzzel niet eens interessant genoeg om aan te beginnen.
Ik had twee uitersten. Mijn oudste maakte met 3 jaar puzzels van 100 stukjes (kwam ik bij toeval achter toen we lang moesten wachten bij de KNO), jongste deed toen net 20 stukjes.
Ik zou even navragen bij de ouders.
Maartje2016 schreef:
20-11-2019 17:03
Kan je de cadeaus niet omdraaien? Een puzzel voor de oudste met 48+ stukjes, en memorie voor de jongste? Als ze beginnen met memorie hoeven ze nog niet alle setjes te gebruiken, maar leren ze wel al combineren en dezelfde te vinden.

Edit: ik zie nu dat de puzzel van 48 naar 315 stukjes gaat, dat is wel een errug grote stap o_o
Ja kan ook hoor! Ze hebben ook kleinere puzzels zie ik net!
Nitflex schreef:
20-11-2019 17:12
Kies gewoon iets bij een winkel waar de leeftijden erop staan en neem dat een beetje ruim.
Dat kan zeker maar ze zijn beide gek op foto’s kijken dus dit leek me wel een leuk cadeau. Maar zal de ouders eens raadplegen.
Verschil idd van kind tot kind; hier is ie 2,5 en maakt ie al zowat een maand of 3-4 puzzels van 50-60 stukjes op zichzelf.
Hier bij 2,5 al van 500 stukjes.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Volgens de bieb zijn puzzels van 6 tot 9 stukjes vanaf 3.

Zoon is 2 en een paar maanden en hij vindt puzzelen mega moeilijk. Net als dingen zien die recht voor hem op tafel liggen. Ik denk (zie) dat anderen hem wat dat betreft te hoog inschatten omdat ze met puzzels van 50 stukjes aan komen zetten omdat hij op andere vlakken wel heel snel is. Ik zou dus toch de ouders vragen.
Nitflex schreef:
20-11-2019 17:12
Dit zeker niet doen. Voor een kind dat goed is in puzzelen is de puzzel dan te makkelijk. En aan een puzzel die te makkelijk is daar heb je niks aan.
MinkeDeWit schreef:
20-11-2019 17:26
Ik had twee uitersten. Mijn oudste maakte met 3 jaar puzzels van 100 stukjes (kwam ik bij toeval achter toen we lang moesten wachten bij de KNO), jongste deed toen net 20 stukjes.
Ik zou even navragen bij de ouders.
Hier idem.
Mijn oudste is inmiddels 21 en ik betwijfel of hij inmiddels al puzzels van meer dan 24 stukjes kan maken. :roll:
Mijn jongste maakte met 3 jaar een puzzel van 200 stukjes op de crèche. O_O
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Het is zo verschillend per kind. De ene kleuter in mijn klas kan nog nauwelijks puzzelen en de andere maakt al puzzels van 100 stukjes.
Even navragen dus of iets anders kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven