Wennen op KDV

10-12-2009 13:49 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer gaat een kind wennen op het KDV? Voor de plaatsing of op het moment dat ze officieel starten?

Ik heb nooit anders mee gemaakt dan dat dit voor de startdatum was. Nu loop ik tegen een KDV aan dat wil dat mijn dan 12 weken oude dochter pas komt wennen als ze officieel klant is (en wij dus betalen). Het is ook echt een financiële kwestie geven ze aan: ze kunnen geen personeel beschikbaar maken voor die paar uur.

Ik heb ondertussen 4 KDV's gehad voor oudste en daar was wennen altijd voor de plaatsing. Hoe was dat bij jullie?

Wanneer wennen?

Totaal aantal stemmen: 35

Voor plaatsing (77%)
Na plaatsing (23%)
Geen ruilstrippen helaas Selma. Weg is weg...

Zusenzo, dat is dus ook mijn gevoel... Reken even mee: 4 jaar, nu 800 euro per maand (prijsverhogingen voor het gemak even niet meegenomen ) maakt dat ik dus meer dan 38.000 euro aan die gasten over ga maken. Hoezo kan 2x2 uur wennen niet zou ik denken?
quote:Suze2 schreef op 10 december 2009 @ 14:01:

Donna, ik ben er vanuit gegaan dat het voor plaatsing was en moet dus die eerste week gewoon (hele dagen) werken. De intake is ook pas volgende week (contract gaat in op 1/1) dus toen ik daar gisteren een afspraak voor maakte kwam dit pas ter sprake.

Maar heb je geen leverings voorwaarden gekregen bij je contract?

Dit soort belangrijke zaken staan erin en horen ouders tijdig te weten.

Zoals ik al zei, misschien dat dit per organisatie verschilt, maar dit soort dingen zijn bij ons vastgelegd en vertel ik ouders ook voor dat ze beginnen.

Intake gesprek laten we meestal 4 a 3 weken, soms zelfs eerder, plaatsvinden.
ik denk overigens wel dat een kind moet wennen aan een nieuwe omgeving, maar dat het niet uitmaakt of dat eerst 2 x2 uur is of meteen hele dagen. Kind heeft geen tijdsbesef en wordt sowieso erg moe van het kdv in het begin. Of ze daarvoor nou al 2 keer een uurtje is geweest maakt dan niet veel uit, voor mijn gevoel. Vind het wel wat star van het kdv, als jij er een beter gevoel bij hebt, moet het toch kunnen lijkt me.Genoeg personeel voor 2 keer een uurtje een baby? komt het zo nauw?

overigens suze, hoe makkelijk was jouw bevalling van een groot kind ook al weer? ik heb net een groei echo gehad, ben 36 weken, en buik omtrek loopt 5 weken voor op de groei, hoofdje gelukkig iets minder, maar my goodness, ik kan nu wel wat opbeurende verhalen gebruiken
Arwen, bij mij ging de bevalling juist helemaal goed met mijn 9,5 ponder, een klein scheurtje en maar twee persweeen, volgens de vlos mede doordat ie zo een reus was en een tweede kind.
Dank, ik weet het met mijn verstand ook wel hoor, en heb ervaring met een 9 ponder, maar deze wordt waarschijnlijk nog groter en zo voor de bevalling is het wat moeilijker relativeren dan erna, maar fijn verhaal! Sorry suze, voor off topic gaan.
Komt goed
Ze mogen niet boven het kind/leidster ratio komen, dat is wettelijk vastgelegd.

Maar als ik het zo lees plannen ze heel strak in om maar geen inkomsten te missen.

Die paar uurtjes wennen mogen ze overigens wel boven wettelijk vastgestld kind leidster ratio komen.
[quote]Donna schreef op 10 december 2009 @ 14:46:

Maar als ik het zo lees plannen ze heel strak in om maar geen inkomsten te missen.

Die paar uurtjes wennen mogen ze overigens wel boven wettelijk vastgestld kind leidster ratio komen.[/quote]

precies, redelijke starheid dus. en ik snap wel dat je ergens een grens moet stellen en dat veiligheid boven alles gaat, maar een 12 weken oude baby 2 uur extra, dat moet toch kunnen?
.
Mijn (3) kinderen mochten wennen voor het contract inging. Jongste heb ik trouwens maar 1 x laten wennen, en dan gelijk 4 uur.

Ik vind het persoonlijk onzin, is meer voor moeder dan voor kind. (of vader natuurlijk...) Maarja, mijn kinderen waren 6 mnd toen ze naar het kdv gingen, daarvoor had ik ouderschapsverlof. Dat scheelt natuurlijk wel flink.

Ik zou het aankaarten, vragen of het echt niet mogelijk is omdat dat je een fijner gevoel geeft. Betalen voor 10,5 uur terwijl je maar 2 uur "gebruikt" vind ik buiten proporties.
Kan me best voorstellen dat het lastig plannen is. Maar zeker als ze wettelijk voor wenperiodes boven de verplichte ratio leidsters/kinderen uit mogen, dan vind ik dit gewoon lomp. En afgezien daarvan moeten ze het expliciet aangeven.

Gelukkig zorgt de directie over het algemeen niet voor je kind en zitten er waarschijnlijk gewoon hasske lieve en kundige leidsters!
quote:arwen173 schreef op 10 december 2009 @ 14:49:

[quote]Donna schreef op 10 december 2009 @ 14:46:

Die paar uurtjes wennen mogen ze overigens wel boven wettelijk vastgestld kind leidster ratio komen.[/quote]

precies, redelijke starheid dus. en ik snap wel dat je ergens een grens moet stellen en dat veiligheid boven alles gaat, maar een 12 weken oude baby 2 uur extra, dat moet toch kunnen?op zich moet dat kunnen, maar misschien plannen ze heel strak en laten ze meerdere baby's wennen.

Bovendien de eerste 2 dagen moeten de ouders wel in de buurt zijn, maar omdat het maar om een paar uur gaat is het bij ons nooit een probleem.

En dan is het voor ouders wel fijn als het buiten het contract is. hoeven ze geen vrij te nemen voor die paar uur,

Suze, en wennen op dagen dat ze normaal niet komt maar waarop jij vrij bent?

Kunnen ze je daarin niet tegemoet komen?
quote:Helenita2 schreef op 10 december 2009 @ 14:53:

Kan me op zich wel voorstellen dat een groep echt "vol" kan zitten en ze er geen babytje bij willen, ook niet voor een paar uurtjes. Verplichte verhouding aantal leidsters op aantal kinderen - inspectie kan daar behoorlijk moeilijk over doen (weet ik toevallig van KDV van dochter).

Gelukkig zorgt de directie over het algemeen niet voor je kind en zitten er waarschijnlijk gewoon hasske lieve en kundige leidsters!Overigens is mijn ervaring dat het juist vaak pedagogisch medew. zijn die moelijk hierover doen, zonder nu alle pedagogisch medewerkers over 1 kam te scheren
Donna, haha, ik had net gewijzigd omdat ik na jouw post (over ratio tijdens wennen) deels mosterd was.
quote:Helenita2 schreef op 10 december 2009 @ 15:06:

Donna, haha, ik had net gewijzigd omdat ik na jouw post (over ratio tijdens wennen) deels mosterd was.Aangepast!
Mijn zoontje mocht bij beide creches voor contract wennen. Het kindje waar hij voor in de plaats kwam, was op zijn beurt aan het wennen op de dreumesgroep, en dat kindje weer op de peutergroep etc.

Ik heb voor onze jongste nu 2 weken te vroeg al 2 dagen plek gekregen - ze mogen 3 maanden voor de aangevraagde plaatsingsdatum zelfs aanbieden, dus heb nog geluk - dus laat hem wennen in zijn eigen dagen. Ik heb pas per 1 feb 3 dagen nodig, maar krijg vanaf 16 jan al 2 dagen. Natuurlijk kan ik hem dan begin januari al laten wennen, maar dat vind ik niet nodig. Ik ga pas vanaf 1 februari weer werken. Ik vind trouwens dat om die paar euro's moeilijk doen een beetje muggenziften. Wel kan ik me voorstellen dat je in de knel komt met werk omdat je eigenlijk al een hele dag zou moeten werken.
quote:Suze2 schreef op 10 december 2009 @ 14:08:

Aletta ik spreek jou nog wel als het bijna zover is

Is een kinderdagverblijf dan zo verschrikkelijk?
Ik werk op een kdv en bij ons is het ook wennen v.a. de plaasing. Eerder kan niet ivm teveel aantal kinderen en één extra babytje (die je extra aandacht wilt geven de eerste keren) kan wel een verschil zijn. Het wennen is idd vaak voor de ouders maar heb ook verschillende keren meegemaakt dat het wennen wel degelijk ook voor de kinderen is. Baby's kunnen schrikken van de 'herrie' op de groep of heeft moeite met drinken. Als zo'n kindje dan meteen de hele dag komt is het wel een beetje teveel van het goede. Wij kijken vaak hoe de eerste wen-uren verlopen en afhankelijk daarvan wordt er veel of weinig gewend.
maar draakie, dan moet je of heel klein beginnen met wennen (soms eindigt je verlof al met 10 weken) of je moet zelf nog een maand langer vrij nemen? of wennen jullie dan bijv ook op vrije dagen van de ouders?
quote:AlettaJacobs schreef op 10 december 2009 @ 15:22:

[...]

Is een kinderdagverblijf dan zo verschrikkelijk?Nee maar je kleine hummeltje bij je thuis is toch fijner.
Wij hebben idd wel eens kinderen van 10 weken maar over het algemeen nemen moeders extra vakantie op waardoor ze later kunnen werken. Persoonlijk zou ik 10 weken ook te vroeg vinden en wat extra vakantiedagen opnemen. Wennen gaat in principe wel op de contractdagen maar wij zitten momenteel op zo vol dat er niet eens gewend zou kunnen worden op andere dagen.
Bij ons staat overigens in het contract dat het wennen pas begint als het contract in gaat. Ook wordt het tijdens de rondleiding vertelt omdat hier vaak problemen over ontstaan. Veel ouders bedenken niet van tevoren dat een kindje moet wennen aan de creche en aan de leidsters.
Mijn kinderen gingen meteen heen, en niet vooraf nog wennen. Die kinderen hebben geeneens in de gaten of ze er 1 uurtje zijn of een hele dag. Je hebt het over een kind van 12 weken?!

(Mijn kinderen gingen pas heen met 7 maanden, en de jongste pas met 2,5 jaar omdat ik stopte met werken toen nr 2 werd geboren)
[quote]mevrouwk schreef op 10 december 2009 @ 16:35:

Mijn kinderen gingen meteen heen, en niet vooraf nog wennen. Die kinderen hebben geeneens in de gaten of ze er 1 uurtje zijn of een hele dag. Je hebt het over een kind van 12 weken?!

Ik vind er wel een verschil in zitten of een kind een uurtje huilt omdat hij/zij aan alles moet wennen of dat het een hele dag is.
Arwen, no problem! Hier ging de bevalling van de 9 ponder dus inderdaad als een trein. Kind had ook een groot hoofd dus ik voelde de bui ook al hangen zoals je weet . Maar na een uurtje of 3 op de inleiding en na 2 persweeën was ze er al. Ik had wel een fikse scheur maar daar heb ik helemaal geen last meer van gehad. Ik had net een uur ervoor mijn moeder gebeld dat het nog wel even ging duren (had toen 4 cm) dus die was nogal verrast toen we belde dat ze er al was .

Komt goed mop, komt goed! Je hebt al een dikzakkie gebaard, deze gaat je ook helemaal lukken, ik voel het!

Op de overige reacties reageer ik straks even, nu eerst oudste in bed gooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven