Werkende moeder of thuis blijvende moeder?

27-05-2011 13:47 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na mijn verlof is het binnenkort weer tijd om aan het werk te gaan. Ik ben tijdens mijn zwangerschap(al heel snel) in de ziektewet beland. Het is dus al een hele tijd geleden dat ik heb gewerkt en nu heb ik er eigenlijk helemaal geen zin meer in. Stiekem vraag ik me weleens af hoe het zou zijn om een thuisblijvende moeder te zijn. Terwijl ik altijd redelijk ambitieus ben geweest en een goede functie heb, twijfel ik nu ineens of ik dit nog wel wil.

Hebben meer 'verse' moeders dit? En zijn er ook vrouwen die hebben besloten thuisblijf moeder te zijn? En hoe bevalt dit?
Ja komt bekend voor Tot ik weer aan het werk was Heerlijk! Was gewoon weer even wennen

Maar voelde heerlijk om weer wat met m'n hoofd te doen
Volgens mij is hier laatst trouwens ook een topic over geopend Misschien heb je daar wat aan
Hier zijn al meerdere topics (met onvermijdelijke discussies) over. Zoek maar eens op.
Ojaaaaa!! (dat wordt weer rellen) ik kom ook Even thee zetten.....
quote:VieVaaVee schreef op 27 mei 2011 @ 13:56:

Ojaaaaa!! (dat wordt weer rellen) ik kom ook Even thee zetten.....Thee zetten? heb ik geen tijd voor, ik moet werken!
Ha, heb toevallig vrijgenomen vanmiddag. Komt dat even mooi uit!

Btw TO, ook al voelt het nu niet zo. Je kunt echt beter blijven werken. Beter voor jezelf (je blijft een leuker mens) en beter voor de maatschappij (je draagt een steentje bij dmv arbeidsparticipatie).
Alledrie keer had ik na mijn verlof echt weer zin om aan het werk te gaan. Even volwassen aanspraak waar ik weer een ander deel van mijn hersenen moest gaan gebruiken. Waar ik met name de eerste keer wel tegen opzag was het nieuwe dagritme. De tweede keer wist ik dat het weer zou wennen.

Alleen na mijn derde zwangerschapsverlof had ik veel moeite om er weer in te komen op mijn werk (ondanks dat ik er wel weer zin in had). We hadden niet één, maar twee kinderen erbij en het verlof was nogal een rottijd geweest (geboren met 31 weken en één ging heel slecht). Op mijn werk belandde ik midden in een reorganisatie. Toch heb ik nooit serieus overwogen om te stoppen.
...
Had ik ook en het thuisblijfmoederen is mij uitstekend bevallen. Het paste ook goed bij mijn zoon, want die is de eerste zeven maanden erg onrustig geweest. Nu (een jaar later) ben ik me weer aan het oriënteren op werk. Oververmoeidheid en plezier lagen het afgelopen jaar heel dicht bij elkaar.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Ik vond verlof veeeeel te lang duren, lekker weer aan het werk. Kolvend en al, maar wel het huis uit!!
Ik was ook liever lui dan moe en bleef dus liever bij mijn kleine, maar diezelfde kleine wordt groter en druk en drukker dan je werk en voor het het weet heb je er twee.

Dus lekker blijven werken, heb ik ook gedaan.
quote:VieVaaVee schreef op 27 mei 2011 @ 13:56:

Ojaaaaa!! (dat wordt weer rellen) ik kom ook Even thee zetten.....Waarom rellen? Is dit een soort taboe-onderwerp onder moeders?
Ik had geen andere sabbatical willen hebben, hooguit meer slaap!
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
hoeveel uur ga je weer werken? fulltime of PT?

Ik werk zelf p/t (voor mezelf) en vind t heerlijk te combineren met de zorg voor zoon. Paps werkt 4 dagen en heeft dus ook extra tijd met zoon buiten het weekend om...voor ons ideaal...
Ik pak mijn klapstoel erbij!

Ontopic: ik zou altijd willen blijven werken, onder andere vanwege financiële zelfstandigheid.
Ik ben doordeweeks thuis en in het weekend werk ik, als mijn man thuis is. Geen opvang nodig voor de kinderen en ik voel me er prima bij, en de rest vh gezin ook..
anoniem_91289 wijzigde dit bericht op 27-05-2011 14:21
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:ilovemyshoes schreef op 27 mei 2011 @ 14:05:

[...]

Waarom rellen? Is dit een soort taboe-onderwerp onder moeders?De ervaring leert dat zo'n topic altijd uitloopt in discussies tussen thuisblijfmoeders en vrouwen die parttime of (oh horror) fulltime werken.
Kies het antwoord die het beste bij je past:

a) Een werkende moeder is een harteloze moeder die haar kinderen door iemand anders laat opvoeden. Zielig gewoon, je kindje zomaar ergens te dumpen. Ze worden er agressief van en kunnen nooit gelukkig worden.

b) Een thuisblijfmoeder groeit in de breedte en verkrimt haar geest. Ze gelooft dat ze haar kinderen gelukkig kan maken, maar dat is niet zo. Die kinderen missen de uitdaging van een kdv of bso en hun wereld wordt zo beperkt als ide van hun moeder. Het is ook zonde van de studie van de moeder. En ze doet ook ontrecht aan zichzelf, want ze bouwt geen pension op en als ze door een groen bladje gekumpt wordt, staat ze met de kinderen met gebakken peren. Dan moeten alle Nederlanders voor haar bijstand betalen.

c) De kinderen van een werkende moeder worden veel slimmer en zelfstandiger door de toedoen van kdv en bso. Dat maakt ze gelukkiger en zijn beter voorbereid voor de maatschappij.

d) De kinderen van thuisblijfmoeder zijn emotioneel sterker omdat ze de aandacht en zorg krijgen die ze nodig hebben.

Aanvullingen op mijn antwoorden zijn welkom.
Mag het ook een thuisblijvende vader zijn? dat is hier de oplossing en het lijkt me voorlopig een prima idee! Ik kan echt niet de hele dag tuttelen en zo. Laat mij maar uitdagingen hebben. En mijn man is de beste papa van de hele wereld
Ik ga van 36 uur naar 18 uur. Dus dat is al een heel verschil. Eerst maar eens kijken hoe dat bevalt.

Wat betreft de financiële zelfstandigheid; dit is voor mij ook een argument om te blijven werken.

Maar toch blijft de twijfel wel een beetje.
zal ik hem er vast in gooien:

Thuisblijfmoeders werken ook hoor!

Dan wel: iedereen is fulltime moeder
Ik kan uit ervaring van beide gevallen praten. Ik ben tbm en ben nu een werkende moeder. In beide gevallen is het afhankelijk van jou en alleenmaar van jou. Het is wel makkelijker van werkende naar niet werkende moeder dan andersom. De wereld van een tbm wordt heel klein, tenzij je een goede sociale netwerk hebt die je kan ondersteunen en je partner genoeg verdient. Het leven van een werkende moeder is stressvol, met een heleboel geregeld en minder ruimte voor ongeplande acties. Als je kind vaak ziek is, is dat ook een probleem, want je moet veel vrije dagen inleveren.
quote:origineel schreef op 27 mei 2011 @ 14:25:

Mag het ook een thuisblijvende vader zijn? dat is hier de oplossing en het lijkt me voorlopig een prima idee! Ik kan echt niet de hele dag tuttelen en zo. Laat mij maar uitdagingen hebben. En mijn man is de beste papa van de hele wereld Hoor je niet vaak! Zou voor mijn man geen optie zijn. Die heeft zijn eigen zaak en werkt dus gemiddeld 70 uur per week. Alle zorg voor ons kind is dus voor mij.
quote:MEFS schreef op 27 mei 2011 @ 14:24:

Kies het antwoord die het beste bij je past:

a) Een werkende moeder is een harteloze moeder die haar kinderen door iemand anders laat opvoeden. Zielig gewoon, je kindje zomaar ergens te dumpen. Ze worden er agressief van en kunnen nooit gelukkig worden.

b) Een thuisblijfmoeder groeit in de breedte en verkrimt haar geest. Ze gelooft dat ze haar kinderen gelukkig kan maken, maar dat is niet zo. Die kinderen missen de uitdaging van een kdv of bso en hun wereld wordt zo beperkt als ide van hun moeder. Het is ook zonde van de studie van de moeder. En ze doet ook ontrecht aan zichzelf, want ze bouwt geen pension op en als ze door een groen bladje gekumpt wordt, staat ze met de kinderen met gebakken peren. Dan moeten alle Nederlanders voor haar bijstand betalen.

c) De kinderen van een werkende moeder worden veel slimmer en zelfstandiger door de toedoen van kdv en bso. Dat maakt ze gelukkiger en zijn beter voorbereid voor de maatschappij.

d) De kinderen van thuisblijfmoeder zijn emotioneel sterker omdat ze de aandacht en zorg krijgen die ze nodig hebben.

Aanvullingen op mijn antwoorden zijn welkom.

Geniaal Kunnen we niet gewoon een soort almanakje maken voor al dit soort terugkerende topics?

Overigens is mijn mening (welja) dat je als moeder moet doen waar je je goed bij voelt. Er is geen gouden standaard.
Dan hoor ik bij de horror moeders . Bevalt me prima en is in overleg gegaan met zoon. Ja, daar heb ik over overlegd want 1-oudergezin hier. Hij zou 1 dag in de week extra tussen de middag over moeten blijven.

Aangezien hij zelf vindt dat dat de leukste dag is, was zijn enige 'voorwaarde' dat ik dan wel om half 4 thuis ben. En dat kon op mijn werk.

FT is sinds kort en als blijkt dat het over een tijdje toch niet goed gaat, d.w.z., dat zoon er wél last van gaat krijgen, dan draai ik het even zo hard weer terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven