Wie is thuisblijfmoeder?

04-05-2011 10:46 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
En wil er wat over vertellen? Hoe lang ben je al tbm en waarom heb je daarvoor gekozen? Ben je alleen met de verzorging van de kinderen bezig en het huishouden of heb je ook nog tijd gevonden om wat meer invulling te geven aan het tbm door vrijwilligerswerk/studie oid.

Zelf zit ik er om verschillende redenen aan te denken om voor de duur van een jaar of 1 a 2? tbm te worden. Daarnaast wil ik m'n cursus afmaken die door omstandigheden op een laag pitje heeft gestaan en evt. voor de zaterdag een baantje te zoeken zodat er toch wat extra's binnenkomt maar ik wel meerendeel bij de kinderen kan zijn.

Ik zou graag ervaringen van anderen horen die tbm zijn (geweest) en of dat ook beviel? En als je weer bent gaan werken, waarom?
quote:just-juul schreef op 04 mei 2011 @ 11:46:

Ik heb er 3 Turkooiss Ben sinds 2 mnd weer aan het werk. First things first.

Overigens valt het nu nog prima te doen, ik werk dan wel 32 uur pw, maar wisselende diensten, dus ik ben regelmatig overdag thuis ( huishouden ) als de kinderen naar school zijn. En zoals nu, in de vakantie, heb ik bijna heel de ochtend met ze gespeeld, en zit ik nu mijn tijd hier te verdoen en ga ik zo even opruimen en schoonmaken. Dan vanavond weer werken.Druk dus! lekker doorspraren (rijbewijs is heerlijk om te hebben!) en daarna voor die huishoudster gaan
Ja. ten eerste al het halen en brengen. De oudste kan het prima alleen, de twee daaropvolgend net wel net niet en de jongste nog helemaal niet. En daarnaast doe ik dus veel aan schoolse activiteiten mee als hulpouder. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het is wel heel welkom op school. En nu ik geen kinderen meer thuis heb onder schooltijd voel ik me pas echt een lui thuisblijfwijf
.
Ik wil wel heel graag als ik 'n kindje krijg tot dat hij/zij 4 wordt en naar de basisschool gaat minimaal 3 a 4 dagen thuis zijn. M'n man moet er dan over denken om ook minder te werken (hij vindt het nu nog een goed plan) en we hebben ook de oma's nog die het geweldig vinden om op eventuele kleinkinderen te passen.

Peuterspeelzaal is wel heel leuk voor je kind, zeker als hij/zij bijna naar de basisschool gaat. Maar helemaal thuisblijven zou ik denk ik niet kunnen; k zou m'n eigenheid verliezen. Als dat logisch kan klinken.
En daar zie ik 2 vriendinnen nu tegen aan lopen. Allebei bewust de keuze gemaakt om thuis te blijven tot 4 jaar.

Daarna hard gaan zoeken naar een baan. Maar welke werkgever vind het relaxed (afgezien die van mij ;) ) om iemand aan te nemen die er pas rond kwart voor 9 kan zijn en om kwart voor 3 weer weg moet. Dan nog geen rekening houdend met de vrije woensdagmiddagen en de vrijdagmiddagen?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Daar is de voor-en naschoolse opvang voor uitgevonden. Maar eerlijk gezegd zou ik het niet zo leuk vinden voor mijn kinderen om daar rond 07.00 afgezet te worden en om 17.00 weer opgehaald. Ook op de vrije woensdagmiddag en vrijdag(middag). Je hebt nu eenmaal niet de keus om je dagen en uren in te delen zoals het jou het beste uitkomt.

En mijn man kan in deze weinig betekenen. Hele drukke baan, hard op weg om omhoog te klimmen. Papadagen en eerder weg van zijn werk zijn uitgesloten.
Ik doe nu ambulant werk, dat kan ik mooi inpassen als dat zo blijft en is altijd uit te breiden. Daarnaast heb ik m'n eigen bedrijfje op KDV's en BSO's. Dus ik denk dat dat wel goed moet komen.

And besides: ik vind een goede ontwikkeling van mijn kindje belangrijker dan het vinden van een baan die ik echt leuk vind, mocht het zo zijn dat ik tegen die tijd dit werk niet meer heb. (werk is dan maar even werk en de aanhouder wint!).
Hier ook een partner die weinig kan betekenen.

Wat ik eigenlijk met mijn post bedoel te zeggen, is dat soms je baan aanhouden een betere keuze voor de toekomst kan zijn. Bij een bestaande werkgever zou je bijvoorbeeld makkelijker een half uur later kunnen beginnen omdat ze weten dat je prima functioneert en je werk afkrijgt.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Bij de werkgever die ik toen had, had dat niet gekund, echt niet. Bovendien had ik nog 3 collega's in hetzelfde schuitje. Ik denk niet dat mijn werkgever blij zou zijn met elke dag een half uur onbemande administratie cq receptie 's ochtends en 's middags maar liefst anderhalf uur.

En niet iedereen maakt de keus om thuis te blijven geheel vrijwillig. Voor de rest van mijn loopbaan was het beter geweest ja. Voor mijn kind niet. Ik denk ook niet dat ik prima had gefunctioneerd op mijn werk vanwege de thuissituatie die we toen hadden.
ik heb wel van mijn tijd als thuisblijfmoeder genoten , heb ook zat meegeholpen op school en buurtprojecten,

altijd bij afzwemmen e.d geweest ,

toen de jongste 10 was(is ondertussen 15) ben ik eerst 2 dagen gaan werken en sinds 2 en half jaar werk ik 33 uur per week,

de eerste tijd was zwaar vooral omdat ik het huishouden deed plus werken terwijl er voor mijn gezin niet veel veranderen , daar is verandering ingekomen maar niet zonder strubbelingen.

Soms baal ik wel van mijn werk maar over het algemeen ben ik wel tevreden met de gang van zaken ;)
Hier ook een ltbm'er (hoewel l? Heb het idee nog nooit zo gebikkeld te hebben als het afgelopen jaar). Ben nu bijna een jaar thuis en aan het bedenken hoe ik het komend jaar zal aanpakken. Vind het moeilijk, want ik wil wel graag werken maar tegelijkertijd ook zo graag bij mijn zoon blijven.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Ik ben op het moment ook thuisblijfmoeder (met peuter en baby) en het bevalt wel aardig goed. Niet altijd, want het is soms ook wel saai, zo'n hele dag alleen kinderen en huishouden. Peuter gaat twee dagen per week een paar uurtjes naar het KDV. Dat is leuk voor hem en ook voor mij, want met alleen de baby heb ik het even wat rustiger.

Ik ben wel van plan weer te gaan werken, misschien over een halfjaartje ofzo. Eerst gaan we nog verhuizen en moet daar opvang geregeld worden. Als dat gelukt is, ga ik denk ik weer solliciteren.
Bedankt voor jullie ervaringen! Het zal natuurlijk voor iedereen verschillend blijven maar goed om te lezen dat het ook wel goed uit kan pakken om een poosje thuis te zijn bij de kinderen .
Waaah de topicnaam is veranderd. Smoooth!
Hoi allen,

Ik ben nu al ruim 4 jaar thuis. Ik heb tussendoor nog wel een parttime baantje gehad van 4 ochtenden per week waarbij de kids 2 ochtenden naar een gastouder gingen en 2 ochtenden naar mijn moeder. Na 4 maanden ben ik hier mee gestopt.

Mijn man is inmiddels 12 jaar int. chauffeur en dus hele weken van huis. Ik vond het voor de kids belangrijk om in ieder geval 1 stabiele factor thuis te hebben die er voor ze is. Vooral de jongste is de eerste 2 jaar vaak ziek geweest.

Nu zijn de kids 7 en 4 en wil ik weer op zoek naar werk. Eigenlijk meer gedwongen. Mijn man is via zijn werkgever minder uren gaan draaien en dan echt nachtritten waardoor hij overdag thuis is. Hij krijgt nu geen verteringsgeld meer waardoor hij minstens 1000 euro in de maand minder verdient en dat tekort moet aangevuld worden..... door mij.

De jongste gaat sinds maart dit jaar naar school volgens een continueroostervan 8.30-14.30uur m.u.v de woensdagmiddag.

Ik ben me nu al suf aan het zoeken voor werk maar het valt nog niet mee. Ik heb geen relevante diploma's dus het zou al snel uitkomen op productiewerk of magazijnwerk. Op zich geen probleem maar het is bijna altijd in ploegendienst of fulltime en dat wil ik geen van beiden.

Daarnaast nog het probleem dat we 30 juni al op vakantie gaan voor 5 weken en dat maakt het solliciteren ook niet makkelijker. Ik zou dan nog voor de 7 weken bv een BSO plaats moeten regelen om het na de vakantie weer te veranderen indien nodig. Meer dan een uitzendbaantje zal het voorlopig niet nodig.

Ook heeft mijn man rare werktijden. Voor zijn nachtrit rijdt hij savonds al om 20.15 uur van huis af waardoor een evt late dienst in een fabriek ook geen optie is. Smorgens is hij de ene keer om 8.00 uur thuis maar het kan ook gerust 10.30 uur worden. Er is dus geen peil op te trekken. Komende week is hij weer nachtritten aan het rijden in Rotterdam waarbij hij de hele week niet thuis is en dan breng ik hem maandagmiddag weg en haal ik hem zaterdagmorgen na de laatste nachtrit op.

Het is heel lastig allemaal.

Groetjes..
quote:5x5 schreef op 04 mei 2011 @ 12:47:

Bedankt voor jullie ervaringen! Het zal natuurlijk voor iedereen verschillend blijven maar goed om te lezen dat het ook wel goed uit kan pakken om een poosje thuis te zijn bij de kinderen .

Graag gedaan hoor: (

Ik lees echter iets anders. Ik lees dat verreweg het merendeel er na verloop van tijd weer voor kiest om weer aan de slag te gaan, met name omdat alleen thuis zitten weinig uitdaging biedt.
Ze schrijft toch ook "een poosje", niet tot aan haar AOW...

In principe vind ik het prima als thuisblijfwijf. Ik heb me in al die jaren nog geen moment verveeld.

Maar ik vind het minder prima dat mijn man in zijn eentje de kar moet trekken(hij heeft daar overigens geen probleem mee) en dat de kinderen steeds meer geld gaan kosten. Hij gaat wel langzamerhand meer verdienen, maar als er straks gestudeerd gaat worden gaat dat klauwen met geld kosten.
Wij kunnen het niet veroorloven. De keuze is er dus niet. Ik heb een leuke baan met uitdaging (vaste dagen) en mijn man werkt in ploegen. De combinatie is prima.

Ik vraag me alleen af hoe het straks zal gaan. Mijn oudste gaat inmiddels naar school en de jongste is net 2. Na de zwemles (in het weekend) mag mijn dochter op een sport, maar dan wordt het pas een geregel volgens mij. Ik zie het aan mijn buurvrouw die fulltime thuis is. Die vliegt van hot naar her. Als ik die zie vliegen vraag ik me echt af hoe dat gaat als je werkt. Maar dat is nog van latere zorg.
Ik ben ook thuisblijfmoeder, heb in aug.'10 m'n baan opgezegd.

't Bevalt me uitstekend, maar eigenlijk wist ik dat al van te voren; ik verveel me niet zo snel.

Wel werd ik soms een beetje kriegel van een paar oudcollega's die m.i. jaloers waren en domme opmerkingen eruit gooiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven