Wie is thuisblijfmoeder?

04-05-2011 10:46 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
En wil er wat over vertellen? Hoe lang ben je al tbm en waarom heb je daarvoor gekozen? Ben je alleen met de verzorging van de kinderen bezig en het huishouden of heb je ook nog tijd gevonden om wat meer invulling te geven aan het tbm door vrijwilligerswerk/studie oid.

Zelf zit ik er om verschillende redenen aan te denken om voor de duur van een jaar of 1 a 2? tbm te worden. Daarnaast wil ik m'n cursus afmaken die door omstandigheden op een laag pitje heeft gestaan en evt. voor de zaterdag een baantje te zoeken zodat er toch wat extra's binnenkomt maar ik wel meerendeel bij de kinderen kan zijn.

Ik zou graag ervaringen van anderen horen die tbm zijn (geweest) en of dat ook beviel? En als je weer bent gaan werken, waarom?
Tbm is niet mijn ding. Na de bevalling van mijn tweede heb ik ontslag genomen met het idee van ik blijf lekker bij mijn kinderen. Nou de eerste 4,5 maand was super. Ik gaf borstvoeding en kon weer herstellen van de zwangerschap bevalling. Na 6 maanden was ik het echt beu. Mijn wereld werd te klein en was voor mijn gevoel alleen nog maat bezig met de kinderen het huishouden en mijn vriend. Na 9 maanden ben ik weer gaan werken, heerlijk! Ik ben echt een leukere moeder als ik ook werk.

Maar het is ieder voor zich, een bekende van mij is 10 jaar thuisblijfmoeder geweest en ze vond het heerlijk. Ze trok het juist niet om te werken!
Ik dacht dat het om één of andere sekte ging? Eén keer voluit was handiger geweest!

Ik was wel thuisblijfmoeder, ging pas werken toen dochter in groep 8 zat. Was een mini-parttime-baantje, dochter moest er 3x voor overblijven maar vond dat nooit erg. Ik was er gewoon als zij 's morgens uit bed kwam en naar school ging, en als ze 's middags terug kwam uit school was ik er ook. Ging prima zo!
Ik ben gedwongen thuisblijfmoeder, want werkloos. Ik vind het helemaal niks, maar dat is iets persoonlijks natuurlijk.

Ik zou als ik jou was, toch blijven werken, al is het maar parttime. Je geeft met thuisblijven nogal wat op, vind ik. Geen pensioenopbouw, gat in je CV, je onafhankelijkheid.
Heb gevraagd om aanpassing van de topictitel, had zulke reacties hier kunnen verwachten eigenlijk
quote:spuka schreef op 04 mei 2011 @ 10:58:

Is het niet TBW? dan is het nog altijd LTBW
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ben een jaartje of 8 een volledige tbm geweest, zonder cursussen, vrijwilligerswerk, of een klein baantje. Ik heb het geweldig gevonden.

Waarom, vraag je. Met een man in ploegendienst en mijn werk ( ook continue maar wel een wisselend rooster ) was blijven werken zo enorm lastig geweest .En/of ongezellig ( zodra de een thuis is de ander aan het werk ).Dat hadden we er niet voor over.

Bovendien konden we makkelijk leven van één salaris.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:meesje2010 schreef op 04 mei 2011 @ 11:07:

Tbm is niet mijn ding. Na de bevalling van mijn tweede heb ik ontslag genomen met het idee van ik blijf lekker bij mijn kinderen. Nou de eerste 4,5 maand was super. Ik gaf borstvoeding en kon weer herstellen van de zwangerschap bevalling. Na 6 maanden was ik het echt beu. Mijn wereld werd te klein en was voor mijn gevoel alleen nog maat bezig met de kinderen het huishouden en mijn vriend. Na 9 maanden ben ik weer gaan werken, heerlijk! Ik ben echt een leukere moeder als ik ook werk.

Maar het is ieder voor zich, een bekende van mij is 10 jaar thuisblijfmoeder geweest en ze vond het heerlijk. Ze trok het juist niet om te werken!Dat dus, dat je alleen nog maar bezig bent met je huishouden en kind. Alle dagen zijn hetzelfde, zelfs mijn huis gaat me tegenstaan.
Ik ben 10 jaar lang huisvrouw geweest ( laten we het niet anders zeggen dan dat het is.. ) en de eerste paar jaar vond ik het heerlijk. De afgelopen 2 jaar was ik het heel erg zat, door persoonlijke omstandigheden in ons gezin was het belangrijk dat ik thuis was. Nu die omstandigheden zijn veranderd en verbeterd kan ik gelukkig weer aan het werk.

Ondanks het gat van 10 jaar in mijn CV had ik vrij snel een baan ( 4 mnd solliciteren ) met een prachtige kans op doorgroeien en diploma's halen. Ik werk gemiddeld 32 uur pw, en ik vind het heerlijk.

Als ik het over moest doen zou ik het weer zo doen.
@ plukje pluk,

Ik moet even reageren, ik ben ook echt 24/7 moeder daarnaast werk ik ook 28 uur!

Waarom zou je als wel werkt niet écht 24/7 moeder zijn!!!
Just-Juul, wat fijn!
Er is zelfs een officiele site voor, wellicht vind je daar meer info?

http://www.thuisblijfmoeders.nl/
Moeder ben je idd 24/7. Of je nou werkt, of niet.

Maar ik ben voor mijn kind (en anderen..) veel gezelliger, energieker en leuker als ik buitenshuis werk. Dus win-win situatie voor iedereen.
quote:Julus schreef op 04 mei 2011 @ 11:10:

[...]

Dat dus, dat je alleen nog maar bezig bent met je huishouden en kind. Alle dagen zijn hetzelfde, zelfs mijn huis gaat me tegenstaan.Ik vond mijn dagen als tbm met jonge kinderen juist héél afwisselend. Man,man,man, wat heb ik veel gedaan met ze.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Oooow, je bedoelt TBW? Even geweest toen ik zwanger was van de jongste, gelukkig niet meer. Blegh, vond er niks aan.
Ik heb tot nu toe altijd het werken en kinderen gecombineerd, maar door omstandigheden loopt het nu zo dat ik er wel hard over denk om een poos thuis te blijven bij de kinderen. Door m'n eigen gezondheid, zorgen rond m'n dochter oa. Ik ga mijn baan verliezen en dit is nu misschien wel een goed moment hiervoor.

Het is niet gezegd dat ik jaren thuis wil blijven, maar voor 1 of 2 jaar, ook om uit te vinden wat ik hierna wil gaan doen (met de diploma's die ik nu heb kan ik weinig en wil ik ook weinig), zou me zowiezo willen omscholen uiteindelijk en weer aan het werk gaan.
Ik heb ongeveer 1 jaar niet gewerkt en was toen dus een tbm. Ik werd er niet blij van. Een klein wereldje, weinig uitdaging, en geen echte weekenden of vakanties.

Ik was erg blij dat ik weer werk vond.
quote:meesje2010 schreef op 04 mei 2011 @ 11:11:

@ plukje pluk,

Ik moet even reageren, ik ben ook echt 24/7 moeder daarnaast werk ik ook 28 uur!

Ja, dat zal best, maar je bent er niet 24/7 voor je kinderen. Of beter gezegd, bij je kinderen. Ik neem toch aan dat je heus wel begrijpt wat zij bedoelt.

Ik ben het niet, en wordt het ook niet. Echter, ik wil ook geen 36 uur werken 16 tot 24 uur is prima. Ik wil wel iets mee krijgen van mijn kind. Het gaat echt zo hard! Straks als hij en zijn broertje op school zitten wil ik wel meer gaan werken.
Overigens vind ik wel, dat als men kiest voor huisvrouw zijn, dat ze daar dan ook voor moet gaan.

Dan ben jij de -eind- verantwoordelijke in jouw huishouden, en is het ook jouw taak om er voor te zorgen dat je alles tot in de puntjes regelt. Je man haalt immers het geld binnen.

In mijn omgeving zie ik vrij veel huisvrouwen die hele dagen zitten te koffiemeuten ( en forummen ) en vervolgens om half 5 snel een stofzuigertje door het huis halen, en als manlief pech heeft kan hij zelf nog naar de supermarkt ook om zijn eten te halen. Met een snibbige "neem dat jong ook gelijk mee" sturen ze die zieltjes weer naar buiten.

In de jaren dat ik thuis was heeft mijn man nooit iets hoeven te doen ( hij deed het wel, regelmatig, maar het was niet nodig, en ik heb het nooit verwacht van hem. ) , want ik was de hele dag thuis.

Overigens is het nu wel wennen, voor alle partijen, want ik ben er niet meer heel de dag, dus zal de rest nu ook een stapje harder moeten lopen. Maar ach, dat komt wel weer
quote:ingmagh schreef op 04 mei 2011 @ 11:06:

[...]

Supermama's. Dat zijn toch SM's?wuhahahahahah!!
quote:meesje2010 schreef op 04 mei 2011 @ 11:11:

@ plukje pluk,

Ik bedoel het letterlijk, dat begrijp je toch wel.

Mijn man werkt meer dan 60 uur in de week, natuurlijk is hij 24/7 vader, maar ik ben het in de meest letterlijke zin, als jij die 28 uur werkt, hoef je even niet bezig te zijn met kappote knietjes of poepluiers. Je hebt als thuisblijver geen pauze of onderbreking, dát bedoel ik.
quote:_minny schreef op 04 mei 2011 @ 11:14:

Oooow, je bedoelt TBW? Even geweest toen ik zwanger was van de jongste, gelukkig niet meer. Blegh, vond er niks aan.Niet TBW, maar Lui-Thuis-Blijf-Wijf
quote:just-juul schreef op 04 mei 2011 @ 11:16:

[...]

Niet TBW, maar Lui-Thuis-Blijf-Wijf dat zeg ik
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2011 @ 11:13:

[...]

Ik vond mijn dagen als tbm met jonge kinderen juist héél afwisselend. Man,man,man, wat heb ik veel gedaan met ze.

herkenbaar, maar toch he, toch zie ik in mijn omgeving heel veel anders.

Dan denk ik dus dat zo'n vrouw beter kan gaan werken een xaantal uur in de week. Omdat zij daar ws gelukkiger van wordt.

Een moeder die thuis is, maar hele dagen alleen maar op de bank hangt is niet leuk voor een kind
quote:just-juul schreef op 04 mei 2011 @ 11:15:

In mijn omgeving zie ik vrij veel huisvrouwen die hele dagen zitten te koffiemeuten ( en forummen ) en vervolgens om half 5 snel een stofzuigertje door het huis halen, en als manlief pech heeft kan hij zelf nog naar de supermarkt ook om zijn eten te halen. Met een snibbige "neem dat jong ook gelijk mee" sturen ze die zieltjes weer naar buiten.

*kuch* herkenbaar. Maar ik moet het nu rustig aan doen i.v.m. zwangerschap. Dat is wel een geldig excuus toch? :-)
quote:kwezel schreef op 04 mei 2011 @ 11:02:

Zijn thuisblijfmoeders ook supermama's? Of gaat dat dan weer niet op?

Nee hoor. Ik in ieder geval niet.

Maar ik ben dan ook pas drie jaar tbm. Misschien scheelt dat. De baby en peuter en deels de kleutertijd was ik gewoon nog een ontaarde moeder met een hele drukke baan.

En nu werk ik nog steeds alleen niet meer vast. Maar als ik werk heb ik het héél druk. Dus dat supermama zijn zit er bij mij niet in denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven