Wie is thuisblijfmoeder?

04-05-2011 10:46 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
En wil er wat over vertellen? Hoe lang ben je al tbm en waarom heb je daarvoor gekozen? Ben je alleen met de verzorging van de kinderen bezig en het huishouden of heb je ook nog tijd gevonden om wat meer invulling te geven aan het tbm door vrijwilligerswerk/studie oid.

Zelf zit ik er om verschillende redenen aan te denken om voor de duur van een jaar of 1 a 2? tbm te worden. Daarnaast wil ik m'n cursus afmaken die door omstandigheden op een laag pitje heeft gestaan en evt. voor de zaterdag een baantje te zoeken zodat er toch wat extra's binnenkomt maar ik wel meerendeel bij de kinderen kan zijn.

Ik zou graag ervaringen van anderen horen die tbm zijn (geweest) en of dat ook beviel? En als je weer bent gaan werken, waarom?
Mee eens. Omdat ik van mezelf weet dat ik geen hele dagen kan volmaken met leuke dingen doen, is zoon beter af met een leuke oppas die allerlei dingen met hem onderneemt.

Overigens ook eens met wat je zegt dat je als tbm verantwoordelijk bent voor het reilen en zeilen thuis. Als je allebei werkt, verdeel je de taken weer.
quote:Artpiraat schreef op 04 mei 2011 @ 10:55:

Ik vond het al zo geheimzinnig, de topictitel. Ja een soort van 'Wie is de mol' maar dan met luiethuisblijfwijven (copyright Boro).
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2011 @ 11:09:

Ik ben een jaartje of 8 een volledige tbm geweest, zonder cursussen, vrijwilligerswerk, of een klein baantje. Ik heb het geweldig gevonden.

Waarom, vraag je. Met een man in ploegendienst en mijn werk ( ook continue maar wel een wisselend rooster ) was blijven werken zo enorm lastig geweest .En/of ongezellig ( zodra de een thuis is de ander aan het werk ).Dat hadden we er niet voor over.

Bovendien konden we makkelijk leven van één salaris.

Heerlijk om jou te lezen toch altijd. Lekker droog en relativerend en totaal niet verontschuldigend of zo (waarom ook?)

Ik doe ook veel met mijn dochter. Wel vaak thuis maar toch.

Zo hebben we gisteren een stripboek getekend. Samen.

Feest.
@eleonora moet je persé heel veel thuis zijn om een supermama te zijn dan? Ervaring maakt je niet altijd een betere mama. en van wat ik van jou heb gelezen ben jij een heel lief en invoelend mens. Aardig in de richting van 'n supermama.
Ik ben ook een lui thuis wijf moeder, niet geheel uit vrije wil, omstandigheden zijn er altijd.

Soms geniet ik ervan, er is weinig tot geen stress in ons gezin.

Soms baal ik ervan, want sta er veel in dienst van anderen en minder voor mijzelf.

Het is nu eenmaal zo en we roeien met de riemen die we hebben.

Maar als er een goed te combinerende baan is, ja dan ga ik graag weer aan het werk. We hebben wel het geluk dat het financieel goed te doen is, leven op 1 salaris.
quote:just-juul schreef op 04 mei 2011 @ 11:17:

[...]

Een moeder die thuis is, maar hele dagen alleen maar op de bank hangt is niet leuk voor een kind

Dat soort moeders ken ( en kon ) ik niet.

Wat ik dan weer zie is dat bij twee werkende ouders de gezinstijd ( of het overgrote deel er van ) opgaat aan het huishouden, boodschappen doen, auto wassen, op visite gaan bij de familie en het sporten.

Dat vind ik pas sleur.En zonde van de tijd als gezin.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:kwezel schreef op 04 mei 2011 @ 11:22:

@eleonora moet je persé heel veel thuis zijn om een supermama te zijn dan? Ervaring maakt je niet altijd een betere mama. en van wat ik van jou heb gelezen ben jij een heel lief en invoelend mens. Aardig in de richting van 'n supermama.

O nee, je hoeft niet thuis te zijn hoor maar bij SM's denk ik altijd aan moeders die het 't beste weten voor alles en iedereen.

Dat zijn dan de BWM's misschien (BetWeetMoeders).

In andere opzichten zou ik best wel eens een SM kunnen zijn *gloeit van trots bij het idee* maar dat hoor ik over een jaar of 11 pas denk ik, als mijn elfjeskonijn de deur uit is en ze eigenlijk weer lekker thuis wil komen wonen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2011 @ 11:25:

[...]

Wat ik dan weer zie is dat bij twee werkende ouders de gezinstijd ( of het overgrote deel er van ) opgaat aan het huishouden, boodschappen doen, auto wassen, op visite gaan bij de familie en het sporten.

Dat vind ik pas sleur.En zonde van de tijd als gezin.Dit herken ik ja, in het weekend een deel van het huishouden, vrienden/familiebezoekjes, boodschappen doen en voila, het weekend is alweer bijna om!
Daar heb je wel een punt, BGB. Omdat je tijd zo kostbaar is moet alles in dat ene weekend worden gepropt. Dat is nu geen stress heb m.b.t. de ochtenden en met avondeten vind ik wel heel lekker. De rest van de dag..werk ik liever.

Toen zoon klein was gingen we heel vaak naar het park, oid.

Nu is hij daar ietsje te groot voor.
Naast dat ik graag werk, is het financieel ook nodig bij ons dat ik werk.
BGB, wat voor werk doe je nu als ik vragen mag? En was het moeilijk om wat te vinden na 8 jaar niet werken?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2011 @ 11:25:

[...]

Dat vind ik pas sleur.En zonde van de tijd als gezin.

Dat is ook zonde idd.

Als je allebei werkt moet je een goed georganiseerd huishouden hebben. Met ieder zijn taken. Als je die gewoon netjes bijhoudt ( d ? ) dan ben je niet uren bezig met het hh als je vrij bent.

qua familie, vrienden bezoeken zijn we vrij gemakkelijk (geworden in de loop der jaren. ) eigen gezin komt eerst, dan de rest.

Wij zijn geen libelle gezin wat druk werkt, met een bloeiend sociaal leven, sportleven en weet ik veel wat. Ik word al moe als ik eraan denk
quote:Julus schreef op 04 mei 2011 @ 11:28:

Daar heb je wel een punt, BGB. Omdat je tijd zo kostbaar is moet alles in dat ene weekend worden gepropt. Dat is nu geen stress heb m.b.t. de ochtenden en met avondeten vind ik wel heel lekker. De rest van de dag..werk ik liever.

Toen zoon klein was gingen we heel vaak naar het park, oid.

Nu is hij daar ietsje te groot voor.Nu ik op dit moment hele dagen thuis ben, merk ik dat ik dat het heerlijkst vind. Rustig op staan, uitgebreid douchen met z'n twee, lekker relaxed ontbijten en 's avonds op een normaal tijdstip eten.
@ plukje pluk,

Ik snap wat je bedoelt maar begrijp het niet echt. op mijn werk heb ik met een beetje pech ook poepluiers en geen pauze.

Maar hoe je het niet formuleerde vond ik vervelend, dat is mijn gevoelige plek, er wordt wel eens tegen mij gezegd dat ik 'alleen maar thuis weg wil zijn' en dat een moeder toch écht bij de kinderen moet zijn..

En ik ben toch echt ook 24/7 moeder..
quote:liefie2003 schreef op 04 mei 2011 @ 11:29:

BGB, wat voor werk doe je nu als ik vragen mag? En was het moeilijk om wat te vinden na 8 jaar niet werken?

Ik werkte voordat ik kinderen kreeg fulltime in de zorg. En nee, totaal niet lastig om daar in terug te keren.Sterker nog; ik had overal kunnen werken waar ik had willen werken, voor het aantal uur wat ik in gedachte had.

Daar heb ik natuurlijk wel mazzel mee gehad. Ik kan me namelijk voorstellen dat er banen zijn waar je niet - meer - zo makkelijk tussenkomt, of waar je na een aantal jaren hopeloos achterloopt als je niet zorgt dat je up to date blijft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben een werkende TBM. Een TBM met een eigen zaak aan huis. Zo heb ik het beste uit 2 werelden vind ik zelf.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:just-juul schreef op 04 mei 2011 @ 11:31:

[...]

Dat is ook zonde idd.

Als je allebei werkt moet je een goed georganiseerd huishouden hebben. Met ieder zijn taken. Als je die gewoon netjes bijhoudt ( d ? ) dan ben je niet uren bezig met het hh als je vrij bent.

qua familie, vrienden bezoeken zijn we vrij gemakkelijk (geworden in de loop der jaren. ) eigen gezin komt eerst, dan de rest.

Wij zijn geen libelle gezin wat druk werkt, met een bloeiend sociaal leven, sportleven en weet ik veel wat. Ik word al moe als ik eraan denk Als je allbei werkt zou ik toch echt een huishoudster in dienst nemen zodat je meer tijd over houdt.
Ik ben sinds mijn dochter geboren is inderdaad thuis met haar. Mijn man en ik hadden allebei een hele drukke baan en ik reside daarvoor ook 3 uur per dag. Alleen dit laatste feit bezorgde me al de kriebels, want als er iets op he KDV zou zijn of met de kleine komt alles op mijn mans schouders terecht (die een eigen zaak heeft, waarbij het dus best pittig zou zijn om laat binnen te komen en vroeg weg te gaan). Hij zou ook moeten brengen en halen en koken aangezien ik pas om 18.45 uur thuis zou komen. De kleine zou dan al naar bed gaan. Daarbij opgeteld dat ik mijn baan toch niet zo geweldig meer vond ben ik gestopt. Mij bevalt het heel goed. Onze weekenden en avonden zijn echt vrije tijd omdat alle boodschappen, regeldingen, wasjes etc zijn gebeurd. Er is geen stress voor mijn man, dochter en niet voor mijzelf. Het klopt dat ik meer tijd heb voor een sociaal leven dan ik had toen ik (nog kinderloos) werkte, maar dat is wel een beetje nodig om die eerder genoemde dagelijkse sleur tegen te gaan. Bovendien is dit mijn eerste, dus afspreken met mensen met kleintjes vind ik juist goed. Zo leert mijn dochter al vroeg met anderen te spelen. Ook probeer ik met haar (bijna 9 mnd) veel te doen, zoals muziek op schoot en zwemmen. Tot op heden bevalt het goed. Met het oog op de toekomst (onze wens is nog +2) zal ik nog wel even thuis blijven. Het heerlijke vind ik dat ik nu niet hoef te beslissen wat er straks komt (leven in het nu, zeg maar... ) het zou prima kunnen dat ik straks weer ga werken, maar ach we zien wel. Financieel is het niet nodig en wij varen er alledrie wel bij dat ik thuis ben. Maar dat komt wel omdat het helemaal onze eigen keus kon zijn. Succes met je beslissing!
quote:Turkooiss schreef op 04 mei 2011 @ 11:36:

[...]

Als je allbei werkt zou ik toch echt een huishoudster in dienst nemen zodat je meer tijd over houdt.oh god, dat lijkt me heerlijk Maar eerst maar eens wat sparen , rijbewijs halen en meer van zuks, daarna een huishoudster :D
Ik ben ook een Luie thuisblijfmoeder Al een jaar of 4. En het begint me lichtelijk te vervelen kan ik je vertellen.

Ik ben direct begonnen met vrijwilligerswerk, ik verdien mijn geld door producten vanuit huis te verkopen en ik bak taarten en cupcakes op bestelling. Daarnaast heb ik een rubriek in een tijdschrift die ik invul. Op zich nog genoeg werkzaamheden vanuit huis. Nu ben ik voor de zoveelste keer gevraagd om terug te keren bij mijn oude werkgever op invalbasis en daar heb ik ja op gezegd. Gewoon omdat ik er af en toe uit wil zijn.

Ik zorg er wel bewust voor dat mijn kinderen minimaal 1 keer per week met andere kinderen spelen en dat ik zelf minimaal 2 keer per week even weg ben zonder kinderen. Ik heb een behoorlijk netwerk om mij heen, dus vereenzamen doe ik niet snel.
quote:just-juul schreef op 04 mei 2011 @ 11:37:

[...]

oh god, dat lijkt me heerlijk Maar eerst maar eens wat sparen , rijbewijs halen en meer van zuks, daarna een huishoudster :DHeb je wel al kinderen? Echt, tis heerlijk...en wij hebben nog niet eens (fulltime) kinderen in huis
Ik ben nu zo'n jaar of 9 thuisblijfwijf. Niet geheel gepland destijds. We zijn verhuisd om dichter bij man's werk te wonen ten tijde van mijn zwangerschap(sverlof), daarna zou ik een andere baan zoeken. Kind besliste echter anders, moeilijke, zware tijd, hij bleek een autistische stoornis te hebben. Tegelijkertijd werd ik, zonder hulp van de gynaecoloog zo onvruchtbaar als de pest, vrij kort na zijn geboorte spontaan zwanger. Dus hebben we in overleg besloten het eerst maar zo te laten. Bezoeken aan orthopedagogen, kinderpsychiater, eetteam, logopedist, medisch kinderdagverblijf met nog een kleine baby erbij werd wat eh...veel.

Inmiddels zit de jongste op school en dat hebben de meesters en juffen geroken. Beredruk heb ik het. Tussen de zwemlessen(twee kinderen twee keer per week op andere tijden), paardrijlessen en straks vioollessen door, ben ik leesmoeder, stond ik vorige week bij het Verkeersexamen te controleren, ga ik mee met excursies(en dat zijn er nogal wat met 4 kinderen op school) en help ik met allerlei andere schoolse activiteiten.

Mijn plan is wel om weer te gaan werken. Maar dan moet ik wel gaan omscholen, want met de opleiding die ik heb, kan ik heel weinig.
Overigens denk ik echt niet dat ik me zal vervelen of tijd voor mezelf zal missen. Oudste zit op school, jongste (peuter) thuis, tijd zat om lekker naar buiten te gaan met hem of thuis iets te doen. Daarbij, ik heb veel hobby's, een paar vriendinnen met kleintjes die vrijwel ft thuis zijn, dans 2 x per week 's avonds, heb nog wat studievakken en dus het huishouden en de was wat ik bij probeer te houden. Ik denk niet dat ik snel tegen de muren op zal lopen. Maar goed...dat zal ik moeten ondervinden dan.
Ik heb er 3 Turkooiss Ben sinds 2 mnd weer aan het werk. First things first.

Overigens valt het nu nog prima te doen, ik werk dan wel 32 uur pw, maar wisselende diensten, dus ik ben regelmatig overdag thuis ( huishouden ) als de kinderen naar school zijn. En zoals nu, in de vakantie, heb ik bijna heel de ochtend met ze gespeeld, en zit ik nu mijn tijd hier te verdoen en ga ik zo even opruimen en schoonmaken. Dan vanavond weer werken.
Even een vraag:

Ik hoor heel veel thuisblijfmoeders om mij heen dat ze weer gaan werken als de kinderen naar school gaan. Mijn ervaring leert mij juist dat ik drukker ben met een kind op school dan daarvoor. Is dat bij jullie ook zo?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven