Wie passen op je kinderen?

21-10-2020 23:55 251 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur werk je en je partner? En hoe hebben jullie de oppas verdeeld?

Man werkt 40 uur en ik 20 uur (onregelmatig).
Maandag naar de gastouder vaste werkdag van mij. Overige dagen oplossen met oma's en opa's en zusje. Vaak gaat het om 1 a2 ochtenden van 4 uur.
Alle reacties Link kopieren
Man werkt meer dan fulltime, ik werk 3 dagen maar dan alleen onder schooltijd. Opa’s en oma passen niet op. Bso en gastouder zijn geen optie voor 1 van de 2 kinderen vanwege wat etiketjes (en dat hebben we echt heel erg lang wel geprobeerd), dus dit is onze enige optie om het te kunnen regelen.

Toen mijn moeder nog leefde paste zij wel een dag per week op. Toen kon ik dus meer werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in principe 28 uur en heb dat zo verdeeld in twee lange en twee korte dagen. Partner werkte 32 uur maar sinds kort weer 36 in 4x9. 1 middag passen opa en oma op na school en de rest vangen we dus zelf zonder opvang op. Soms werk ik 30/32 uur maar dan doe ik dat voornamelijk ’s avonds.

In vakanties komen de andere opa en oma oppassen, die pasten voorheen 1x per 14 dagen op en wonen wat verder weg. Maar dat was met naar school gaan niet meer nodig en ook niet de moeite voor alleen ‘s middags.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Hoeveel we precies werken, weet ik niet. Ik vermoed beiden ongeveer 40 uur per week.
Toen dochter kleiner was, ging ze 3 dagen naar kinderdagverblijf en waren we ieder 1 dag thuis.
Nu ze op school zit, komt 1 of 2 middag oppas, is 1 middag man thuis en 2 of 3 ik (ik kan werken wanneer ik wil).
Nouschi schreef:
22-10-2020 07:28
Uh nee. Jouw loon gaat op de grote hoop en daar wordt de opvang van betaald net zoals alle andere kosten.
Kom op. Je snapt toch gewoon wat ze bedoelt..
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
22-10-2020 07:24
Ik werk 60 uur in de week, mijn man 37,5 (in de praktijk vaak 40). Onze dochter gaat 3 volle dagen per week naar de nursery/KDV. Wij hebben geen andere oppas of familie in de buurt, dus het is soms flink aanpoten. Ik kook overigens zelden en mijn man neemt ook een groot deel van de huishoudelijke taken op zich.
En wat krijgen jullie precies mee van het opgroeien van je kind? En zij van jullie? :-[
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Mijn man werkt 60 uur in de week, ik werk 16 uur.
Kinderen gaan 1 dag BSO en 1 dag oma.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben grotendeels thuisgebleven. Het lukte me in onze eerste woonplaats niet om met mijn opleiding een baan te vinden. We besloten mede daardoor naar de andere kant van het land te verhuizen, ver van familie. Maar ook daar was mijn man de hoofdkostwinner en lukte het mij alleen om af en toe een klus te bemachtigen. Op een gegeven moment kon mijn man een baan ver van huis krijgen waarbij hij ook regelmatig naar het buitenland zou moeten. We besloten dat we daar maar voor zouden gaan en dat ikzelf dan pas weer werk zou gaan zoeken als de kinderen 4+ waren en naar school gingen. Maar toen de jongste vier werd, kreeg de oudste onbehandelbare epilepsie waardoor we 24/7 voor hem klaar moesten staan. Dat kwam grotendeels op mij neer waardoor ik er zelfs als thuisblijfmoeder niet altijd voor de andere kinderen kon zijn. Op die momenten kwam mijn man naar huis of vielen we terug op de buurvrouw en ouders van vriendjes als oppas.

Inmiddels werken we al een paar jaar beiden voltijds. Mijn man doet nog steeds hetzelfde werk en ik ben de betaalde mantelzorger van onze nu volwassen, gehandicapt geworden oudste. Het is voor ons beiden moeilijk om werk en huishouden te combineren. Dus de jongste gaat nu twee middagen naar naschoolse opvang. Als we een wooninstelling voor de oudste hebben gevonden, ga ik geen ander werk meer zoeken. Financieel hebben we het niet nodig en we zijn beiden opgebrand. De jongste kan dan van de opvang en ik ga wat zorg- en huishoudelijke taken van mijn man overnemen. Dan krijgen we eindelijk weer eens wat tijd voor onszelf en elkaar. Daar zijn we allemaal hard aan toe.
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
22-10-2020 07:48
En wat krijgen jullie precies mee van het opgroeien van je kind? En zij van jullie? :-[
Nou, mijn kind gaat vaker naar de oppas. Ik vermoed dat ze werken als kind slaapt ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Beiden 32 uur werken, beiden 1 dag thuis.

2 dagen kdv ( ma en di), parttimedag (woe), oppas door mijn moeder (do), man parttimedag (vrij).
Alle reacties Link kopieren
Man werkt 36 uur en ik 32, we hebben geen opvang nodig, kinderen inmiddels 9 en 11. We werken beiden inmiddels al maanden thuis maar daarvoor hadden we beiden een middag vrij en werken we deels thuis dus er was altijd iemand in de middag uit school. We beginnen als het even kan wel altijd heel vroeg.
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
22-10-2020 07:48
En wat krijgen jullie precies mee van het opgroeien van je kind? En zij van jullie? :-[
weet je, als jij je nou eens zorgen maakt om je eigen gebroed ipv om onbekende kinderen
yette schreef:
22-10-2020 07:49
Ook ik ben grotendeels thuisgebleven. Het lukte me in onze eerste woonplaats niet om met mijn opleiding een baan te vinden. We besloten mede daardoor naar de andere kant van het land te verhuizen, ver van familie. Maar ook daar was mijn man de hoofdkostwinner en lukte het mij alleen om af en toe een klus te bemachtigen. Op een gegeven moment kon mijn man een baan ver van huis krijgen waarbij hij ook regelmatig naar het buitenland zou moeten. We besloten dat we daar maar voor zouden gaan en dat ikzelf dan pas weer werk zou gaan zoeken als de kinderen 4+ waren en naar school gingen. Maar toen de jongste vier werd, kreeg de oudste onbehandelbare epilepsie waardoor we 24/7 voor hem klaar moesten staan. Dat kwam grotendeels op mij neer waardoor ik er zelfs als thuisblijfmoeder niet altijd voor de andere kinderen kon zijn. Op die momenten kwam mijn man naar huis of vielen we terug op de buurvrouw en ouders van vriendjes als oppas.

Inmiddels werken we al een paar jaar beiden voltijds. Mijn man doet nog steeds hetzelfde werk en ik ben de betaalde mantelzorger van onze nu volwassen, gehandicapt geworden oudste. Het is voor ons beiden moeilijk om werk en huishouden te combineren. Dus de jongste gaat nu twee middagen naar naschoolse opvang. Als we een wooninstelling voor de oudste hebben gevonden, ga ik geen ander werk meer zoeken. Financieel hebben we het niet nodig en we zijn beiden opgebrand. De jongste kan dan van de opvang en ik ga wat zorg- en huishoudelijke taken van mijn man overnemen. Dan krijgen we eindelijk weer eens wat tijd voor onszelf en elkaar. Daar zijn we allemaal hard aan toe.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
wij gingen van:
Ik 24 uur, hij 32 uur (kind 2 dagen kdv) al snel naar:
beiden 32 uur (kind 2 dagen kdv 1 dag oma)
om via ik 40 uur (2 middagen vanuit huis) , hij 32 uur (kind 2 dagen bso)
tot ze een jaar of tien waren en geen bso meer wilden

nu passen ze op ons, ipv wij op hen
Alle reacties Link kopieren
Man werkt 32u, ik 36u. We zijn allebei 1 dag thuis, 1 dag bso/KDV en twee dagen (verschillende) opa/oma. Omdat ze dat graag willen, ik zou ze net zo goed 3 dagen naar bso/kdv brengen, daar hebben ze t erg leuk. Jongste gaat met 3 jaar wel een jaartje twee extra ochtenden psz Doen, zodat hij beetje kan wennen. Met oudste ook gedaan, werkte erg goed.

Als jongste naar school gaat overweeg ik meer te gaan werken en/of m’n uren anders te verdelen (nu 4x9). Is ook afhankelijk van hoe het dan gaat met thuiswerken etc
Alle reacties Link kopieren
Beide 4 dagen, 3 dagen opvang. Incidentele oppas dmv vnl familie, af en toe een vriendin van mij.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
22-10-2020 07:48
En wat krijgen jullie precies mee van het opgroeien van je kind? En zij van jullie? :-[

Wat een kut opmerking zeg. Laten we elkaar nou gewoon in elkaars waarde laten ipv dit achterlijke "mum shaming". Jij hoeft niet met haar te ruilen en zij niet met jou.

Dat gezegdhebbende. Ik werk nu 16 uur. De bedoeling was dat ik 24-28 zou werken maar vanwege Corona loopt eea iets anders. De verwachting is wel dat ik weer naar 24 ga. Man werkt 40. Kind gaat naar een fantastische gastouder met mijn ouders als achterwacht (schoonouders wonen in het buitenland)
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
22-10-2020 07:48
En wat krijgen jullie precies mee van het opgroeien van je kind? En zij van jullie? :-[
Niks natuurlijk :nut: stel je voor dat je als moeder een carrière hebt, dan gaat je kind de oppas mama noemen :nope:

Geloof me, Baggals dochter krijgt meer dan zat mee van beide ouders. En zij van haar.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
en we hadden voor vakanties een verdeling met vrienden.
Gezin A had alle vier kinderen 2 dagen, Gezin B had alle vier kinderen 2 dagen en dan hadden ze nog een dag BSO/oma
Jeetje wat werken de meeste hier veel.
Sta er echt van te kijken. Ik heb nooit meer gewerkt dan 24 uur omdat ik m’n kinderen dan naar mijn idee tekort deed.
Een half jaar 30uur gewerkt maar ik liep echt tegen m’n eigen geweten aan.
Nu ze ietsje ouder zijn heb ik nog steeds het idee dat ik veel werk en veel van ze mis! En de oudste is net volwassen 😅
Man 50+ inclusief de zaterdag.
Ik op papier 0,8 fte maar vanwege ouderschapsverlof een jaar lang 0,6 fte.

Beide dochters gaan drie dagen per week naar het kinderdagverblijf.
Alle reacties Link kopieren
Saray01 schreef:
22-10-2020 08:13
Jeetje wat werken de meeste hier veel.
Sta er echt van te kijken. Ik heb nooit meer gewerkt dan 24 uur omdat ik m’n kinderen dan naar mijn idee tekort deed.
Een half jaar 30uur gewerkt maar ik liep echt tegen m’n eigen geweten aan.
Nu ze ietsje ouder zijn heb ik nog steeds het idee dat ik veel werk en veel van ze mis! En de oudste is net volwassen 😅
dan stel ik je de klassieke vraag: heeft de vader van je kinderen geen geweten? :)


Ik heb altijd met veel plezier gewerkt, en heb het type baan, dat als je dat in 24 uur propt, je jezelf heel erg tegenkomt.
Mijn man ook. We hebben vanaf het begin werk&zorg fijn kunnen verdelen, daardoor begrepen we elkaar ook beter. Dat een dag met een baby zwaarder kan zijn, dan een dag op kantoor.
Voor ons werkte het
Saray01 schreef:
22-10-2020 08:13
Jeetje wat werken de meeste hier veel.
Sta er echt van te kijken. Ik heb nooit meer gewerkt dan 24 uur omdat ik m’n kinderen dan naar mijn idee tekort deed.
Een half jaar 30uur gewerkt maar ik liep echt tegen m’n eigen geweten aan.
Nu ze ietsje ouder zijn heb ik nog steeds het idee dat ik veel werk en veel van ze mis! En de oudste is net volwassen 😅
En je man dan?
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
22-10-2020 07:21
Man werkt 36 uur, ik 32. Drie dagen kdv. Ik heb een vaste vrije dag, m’n man is om de week een dag vrij. De andere week passen grootouders die dag op. Eigenlijk wilden we beiden 32 uur gaan werken, maar man kreeg geen toestemming van zijn baas
Hij mag toch ouderschapsverlof opnemen mits de kindjes niet ouder dan 7 zijn geloof ik..
Ik werk 24 uur, man officieel 36 in de praktijk vaak 40+. Twee middagen BSO, de derde dag wisselen oma en mijn man af qua opvang van de kinderen.
We hebben ook een tijdje allebei 32 gewerkt maar dat beviel niet zo goed, 3 dagen kdv was ook te veel voor onze toen-baby/dreumes.
Inmiddels kom ik wel op een punt bij mijn huidige werkgever dat ik minimaal 32 uur moet gaan werken om verder door te kunnen groeien, of wat anders moet gaan doen (en dan ook een andere werkgever moet gaan zoeken, niet doorgroeien is niet echt een optie bij mijn huidige werkgever). Maar drie dagen BSO gaat mijn kleuter niet trekken, het is nu al allemaal erg veel voor hem. Dus we zijn er nog niet helemaal over uit hoe verder.
Saray01 schreef:
22-10-2020 08:13
Jeetje wat werken de meeste hier veel.
Sta er echt van te kijken. Ik heb nooit meer gewerkt dan 24 uur omdat ik m’n kinderen dan naar mijn idee tekort deed.
Een half jaar 30uur gewerkt maar ik liep echt tegen m’n eigen geweten aan.
Nu ze ietsje ouder zijn heb ik nog steeds het idee dat ik veel werk en veel van ze mis! En de oudste is net volwassen 😅
Ik kan niet in jouw situatie kijken.
Ik werk 40 uur, mijn man ook (ongeveer) en ik heb nooit het gevoel dat ik mijn kind te kort doe. Ik zie haar heel veel en mijn man ook. We zijn 3 a 4 middagen thuis na school en dan zien we haar trouwens vaak niet eens omdat ze spelen is. We zijn heel close als gezin en hebben enorm veel qualitytime. Dochter weet dat ze met alles bij ons terecht kan. Daarnaast vind ik het een verrijking voor haar dat ze leuke oppasmeiden heeft waar ze gek op is en die haar leren tie-dyen of elastieken. Aan kinderdagverblijf heeft ze vrienden voor het leven overgehouden. Ik had het haar niet willen ontnemen, al die andere lieve verzorgers die haar weer wat anders kunnen leren of geven dan mijn man en ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven