Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
Lily, wat goed dat je gewoon zegt dat je er geen zin in hebt. Daar kan dan ook niemand tegenin gaan, want jij bepaald zelf of je ergens zin in hebt of niet. Volgens mij is eerlijk dit zeggen ook veel effectiever in BV/fles discussies, omdat niemand dan met allerhande achteraf adviezen komt over wat je wel had moeten doen om mislukken te voorkomen. Want als je zegt dat het mislukt is, gaat toch iedereen vragen waarom en komt vervolgens met allerlei adviezen over hoe het wel had kunnen slagen.

Wat ik me wel afvraag: mijn schoonzus was vantevoren ook al van plan afgebouwd te hebben als ze weer aan het werk zou gaan. Nu is ze uiteindelijk al veel eerder gestopt vanwege een borstontsteking. Zij houdt het nu dus op mislukken, ik op niet-willen. Maar wat ik haar niet kan vragen, maar jou wellicht wel: waarom ben je wel begonnen met BV? Vond je het opstarten ervan het goed laten lopen ervan niet vreselijk veel moeite voor die paar maanden? Want dat heb ik dus heel erg. Waarom al die moeite van veel en vaak aanleggen doen als je toch weer snel gaat afbouwen? Ik zou dan geloof ik helemaal niet gestart zijn met BV.
.
.
Geen zin? Geen zin? Dan maak je maar zin!

(zei mijn moeder vroeger altijd )

:P
.
quote:Lily, wat goed dat je gewoon zegt dat je er geen zin in hebt. Daar kan dan ook niemand tegenin gaan, want jij bepaald zelf of je ergens zin in hebt of niet.Eigenlijk is dit kul want er is in feite niemand die voor je kan bepalen of je door moet gaan of niet. Dus dan zijn redenen als tepelkloven, te moe, en die hele riedel die Qwertu net noemden allemaal net zulke goede redenen. Want zoals zij al zegt, niemand kan voor je bepalen hoe ver je moet gaan.

Overigens vind ik geen zin een argument van niks. Er zullen ook weleens momenten zijn dat je geen zin hebt in je kind of een poepluier verschonen of wéér een avond rondlopen met een huilende baby of weet-ik-veel-wat. Doe je toch ook allemaal.
quote:

Sindsdien ben ik allergisch voor de zin "je hebt gewoon geen zin".

Ik ook en ik gebruik het ook niet met mijn kinderen.
Je hoeft van mij geen zin te maken hoor, Q.

"Dan doe je het maar zonder zin!"

(kreeg ik nogal vaak te horen.

Ik vind het prima als iemand zegt dat het niet lukte. Of dat ze het niet aankan. Maar kom dan niet met bullshit als 'Ik had te weinig voeding', "Mijn melk was niet voedzaam genoeg", etc. Op dag 2 heb je inderdaad nog maar weinig voeding, dat heeft de natuur zo bedacht. Da's niet te weinig, da's precies genoeg voor babymaagjes en iedereen die gezond is en niet in hongerend afrika woont, heeft genoeg voedingsstoffen in d'r melk.
quote:(En wie weet... zo hoop ik bijna tegen beter weten in... scheelt dat mij straks discussie als ik wil weten hoeveel scheppen kunstvoeding mijn baby nodig heeft en in welke fles ik het dan moet geven. Weten jullie dat ook vast, dat ik daar dus géén zin in heb. Net zoals ik er géén zin in heb om te horen dat kunstvoeding slecht, ongezond of ziekmakend is.)

Q, heel eerlijk: als je dat niet wilt horen, moet je een bv-dicussie niet lezen. Het spul heeft nu eenmaal gezondheidsrisico's. Prima als jij dat niet wilt horen, maar zoek het dan niet op.

Volgens mij is dat op een 'hoeveel scheppen' topic nog nooit geopperd. De meeste bvmaffioso blijven daar weg.
Een kennis van mij is na welgeteld 1 keer aanleggen gestopt want 'er kwam niets uit'.  ;)
.
.
.
Dat is ook precies de associatie die ik heb met 'geen zin'. Kinderachtig., 'ikwilnieieieieie' zoals mijn dochter kan lopen te miepen.

Geen zin is daarmee zo'n beetje de slechtste reden om geen borstvoeding te gaan geven.
.
quote:

Maar als je liever hebt dat ik je gelijk geef: ook prima hoor. Dan ga ik gewoon mijn kind vergif voeren waar het hartstikke ziek en ongezond van wordt en waar ik onnoemelijk veel gezondheidsrisico's mee neem. Oók goed.

Laten we dan maar sámen hopen dat je gelijk hebt en dat ik een ziek, zwak en misselijk kind krijg als wat ik verwacht ook uitkomt: dat ik geen borstvoeding mag geven.

Voel je je dan nu beter?

Q, je bent onredelijk.

Haal even diep adem. Je weet dat ik dit niet gezegd heb noch zal zeggen, en je weet ook dat ik zoiets helemaal niet wil hopen. Je krijgt gewoon een gezond Qrummeltje. Punt.
.
Qwertu, ik ben het helemaal met je eens....We weten allemaal dat borstvoeding het beste voor je kindje is en daarmee flesvoeding een mindere keus/"ongezond" is. Maar wat nou als de mama geen borstvoeding mág of kan geven door medische redenen? Als je dit topic zou lezen, zou je onderhand een schuldgevoel krijgen, omdat jij het niet kan of mag geven....

Trek je er niks van aan, je weet zelf ook dat als het anders het had gekund, je het zeker weten had gedaan! *;
Ik drukte te snel...

En als iemand geen borstvoeding wil geven, vind ik dat haar keus...Die moeder zal echt geen slechtere moeder zijn, omdat ze flesvoeding geeft....
Qwertu, ik vind geen borstvoeding mógen geven vanwege een medische achtergrond toch echt wel iets heel anders dan welke andere reden dan ook om er niet aan te beginnen.

Ik geloof er niet zo in dat flesvoeding ongezond is. Ik ben ook groot gebracht met de fles en ik heb nooooit wat ;) Ik denk wel dat borstvoeding beter is (in meerdere opzichten) maar dan moet het wel kunnen.
quote:Ik vind het prima als iemand zegt dat het niet lukte. Of dat ze het niet aankan. Maar kom dan niet met bullshit als 'Ik had te weinig voeding', "Mijn melk was niet voedzaam genoeg", etc. Op dag 2 heb je inderdaad nog maar weinig voeding, dat heeft de natuur zo bedacht. Da's niet te weinig, da's precies genoeg voor babymaagjes en iedereen die gezond is en niet in hongerend afrika woont, heeft genoeg voedingsstoffen in d'r melk.

Pardon? Bullshit? Hoe kun jij dat voor een ander bepalen?

En kun je misschien verklaren waarom het niet lukte mijn kind tevreden te houden, ook niet na steeds vaker en langer aan te leggen?

(verhaal ergens op blz 4 of 5 gezet)

En nee, ik heb niet zomaar opgegeven, en nee, het was geen kwestie van niet willen. Wat voelde ik me falen. Mijn kind bleef ontevreden en huilerig, na een week of vier in ieder geval. Maar omdat de kraamhulp had gezegd dat de borstvoeding zo goed liep ("dat ik zo'n goed melkkoetje was":o) dacht ik niet meteen daaraan. Uiteindelijk wel, en bij kind 2 en kind 3 verliep het precies volgens hetzelfde patroon.

Hoe verklaar je dat een kind na een borstvoeding van zeker een half uur nog een hele fles melk wegklokt?

Je kunt het voor een ander gewoonweg niet bepalen. Bij iedereen loopt het weer anders, is het kind anders, zijn de omstangheden anders. Soms gaat het in het begin goed, daarna niet, soms andersom, soms de hele tijd wel, soms de hele tijd niet.

En ik had een negenponder die extra veel nodig bleek te hebben.

Door te zeggen dat het "bullshit" is, of met andere woorden "gewoonweg niet willen" probeer je anderen een schuldgevoel aan te praten. Alsof al deze moeders heel gemakkelijk en van het ene op het andere moment op flesvoeding overstappen.

En dan nog, flesvoeding is geen vergif. Borstvoeding is een mooie start, als het kan, als het lukt. Maar flesvoeding is een goed alternatief. Ik ben blij dat het er is.
Ik heb nog geen kinderen maar wil ze binnenkort wel heel graag. Persoonlijk zou ik gaan voor borstvoeding maar ik kan me inderdaad situaties voorstellen waarin het moeilijk gaat of niet lukt. Wat ik niet begrijp is vrouwen die bij voorbaat al voor flesvoeding gaan en niet eens borstvoeding proberen. Maar dan nog is dit mijn mening. Ik schrijf dit nu eerlijk op dit topic maar zou dit nooit tegen vrouwen in mijn direct omgeving zeggen die dit gedaan hebben. Dat is namelijk mijn zaak niet!
quote:

Nee hoor, ik ben niet onredelijk. Ik ben wel boos ja. Intussen wel. Ik vind het werkelijk grof en onbeschoft hoe jij hier loopt te verkondigen dat kunstvoeding zo ongezond en gevaarlijk is. Als het zo ongezond en gevaarlijk is, als kinderen er werkelijk ziek van zouden worden, laten we er dan geen doekjes om winden: dan geldt dat voor mijn Qrummel net zozeer als voor de andere baby's die kunstvoeding krijgen. Die wordt dan óók ongezond en ziek van de kunstvoeding. Omdat het zo ongezond is en omdat je er zoveel gezondheidsrisico's mee neemt. Dat zijn je eigen woorden, Tila.

Laten we elkaar dan geen mietje noemen. Mijn kind is niet de uitzondering voor wie kunstvoeding dan opeens wél gezond is, nietwaar?

Q, kunstvoeding verhoogt de kansen op een aantal aandoeningen. Dat kan jij onbeschoft vinden, maar het is wel zo.

Ik ga niet zitten hopen op een kwaal voor jouw Qrummel. Dat jij denbkt dat ik zo graag mijn gelijk wil bewijzen, vind ik onredelijk. Haal nou eens diep adem.
.
quote:

Angela, het kind is nog niet eens geboren. ;)

Neemt niet weg dat ik me enorm stoor aan het woord ongezond, óók als dat tussen aanhalingstekens staat. Kunstvoeding ís niet ongezond. Borstvoeding is beter dan kunstvoeding, dat weet intussen zo'n beetje iedereen. Maar "beter dan" betekent niet hetzelfde als slecht of ongezond. Bij lange na niet.

Als je stelt dat kunstvoeding ongezond is (wat niet wáár is), dan zou de keuze voor kunstvoeding (of de noodzaak) niet uitmaken. De gevoelens van de moeder of de mening van de arts veranderen immers niet de samenstelling van het product. Oh sorry, mag ik het nog op hormonen gooien? :P...Je weet nog niet of je borstvoeding mag geven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven