Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
quote:

En ik had nog nooit van donormelk gehoord. Een soort moeders voor moeders maar dan voor melk?

Ik vraag me ook af hoe dat gaat. Is daar een soort 'bank' voor? Krijg je dan telkens van dezelfde moeder melk?

Is hier iemand die dat gedaan heeft, of doet? Van beide kanten, dus geven en ontvangen?
quote:

quote: renske1975 reageerde

En ik had nog nooit van donormelk gehoord. Een soort moeders voor moeders maar dan voor melk?

Ik vraag me ook af hoe dat gaat. Is daar een soort 'bank' voor? Krijg je dan telkens van dezelfde moeder melk?

Is hier iemand die dat gedaan heeft, of doet? Van beide kanten, dus geven en ontvangen?

http://www.moedermelknetwerk.nl/

supermooi toch? jammer dat sommige mensen dit als borstvoedingsextremistsch zien. Ik vind zel flesvoeding prima, maar dit lijkt me dus gewoon ook een optie.

Ik ken niemand die hier ervaring mee heeft, behalve iemand die wilde gaan doneren (maar zij wilt dit misschien liever zelf vertellen of juist niet?)

Ik vind het net zo mooi, nee mooier zelfs, als een orgaan doneren. (dit laatste kost echt geen moeite, kolven voor een ander kindje dus wel!)

maar mijn zoontje is nu 7,5 mnd en ik zou nu 'gewoon' op kunstvoeding overstappen hoor. Maar ik hoorde laatst een vriendin over haar dochtertje met koemelk allergie, en het eerste wat ik dacht was, waarom dan geen moedermelk (welliswaar met een dieet dan)? zo gek toch niet?
Wat goed zeg zo'n netwerk! Kan me voorstellen dat het in geval van adoptie- en pleegkinderen helemaal een uitkomst is. Natuurlijk ook bij iegen kinderen, maar ik geloof dat ik daar toch wat moeite mee zou hebben. Ik kan niet goed aangeven waarom, want ik vind het een bijzonder mooi idee dat netwerk.
quote:

Wat goed zeg zo'n netwerk! Kan me voorstellen dat het in geval van adoptie- en pleegkinderen helemaal een uitkomst is.

Natuurlijk ook bij iegen kinderen, maar ik geloof dat ik daar toch wat moeite mee zou hebben. Ik kan niet goed aangeven waarom, want ik vind het een bijzonder mooi idee dat netwerk.

Ik kan me ook wel voorstellen wat je bedoelt.

Ik heb mezelf weleens de hypotetische vraag gesteld: Stel, ik pas op een baby en de moeder heeft niet genoeg melk meegegven, zou ik dan die baby míjn melk geven?

Is wel een beetje anders, maar toch... Ik denk trouwens dat ik dat wel zou doen, als de moeder dat ok vindt tenminste. Maar dan wel gekolfd.
Beslist wel gekolfd! Ik zou het zelf zeker niet trekken als mijn dochter bij een ander ' aan de tiet lag' : veel te intiem. Ps Goed trouwens dat je niet meer rookt!
Ik vind donormelk ook prima.  Kunstvoeding is eigenlijk ook soort donormelk. Zelfs aan de borst van een ander vind ik goed, heb daar geen raar gevoel bij. Tot voor kort was het in Nederland heel normaal en heel veel landen is dat ook nog steeds zo. Ik denk dat dat geprop met vingers in monden door jan & alleman minder hygieenisch is. Speentjes ook bacteriebronnen trouwens.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Het is inderdaad een gevoelskwestie, maar persoonlijk zou me dat niet zo veel uitmaken.

Net als dat we liever geen hond eten (om maar actueel te blijven) en wel een koe of varken (nee, geldt natuurlijk niet voor de vegetariers... tís maar een vergelijking)

Ik vind het gewoon mooi dat zo'n optie er is. Was inderdaad in het verleden heel normaal of iets meer voorkomend zeg maar, dat iemand anders je kind voedde, niks mis mee toch?

Ik vind het ook prima als mijn kindje veel geknuffeld wordt door een ander (die welliswaar de goede bedoeling heeft), want aanraking vind ik ook belangrijk. Maar ik snap dat moeders er moeite mee zouden hebben om hun kind aan een andere borst te zien (is toch een instinct denk ik). Maar daarom is kolven weer zo'n fantastische uitvinding!!! (behalve om te doen dan vind ik...)

Ik denk trouwens dat moedermelk in de toekomst voor veel meer dingen/kwalen ingezet gaat worden, gewoon als alternatief voedingsmiddel/therapie. why not?

(maar wil niet al te extremistisch over komen dus lat het maar hierbij;))
quote:Ik vind donormelk ook prima.  Kunstvoeding is eigenlijk ook soort donormelk. Klopt ja. zo had ik het nog niet bekeken (wel lief van die koe he????) Zelfs aan de borst van een ander vind ik goed, heb daar geen raar gevoel bij. Tot voor kort was het in Nederland heel normaal en heel veel landen is dat ook nog steeds zo. Ik denk dat dat geprop met vingers in monden door jan & alleman minder hygieenisch is. Speentjes ook bacteriebronnen trouwens.Is inderdaad net zoiets ja, een kunstlever (ik zeg maar wat), van een varken, bij mensen implanteren. Vind ik een prima optie, als er geen mensenorganen meer beschikbaar zijn.
quote:

quote: mamarleen reageerde

Ik ben ook van mening dat bv beter is, maar heb een pleegdochter van 4 maanden die de fles krijgt (op zich best logisch, want er komt nu echt niets meer uit hoor ;)) en ze doet het er prima op hoor. Tuurlijk was het beter geweest al ze bv had kunnen krijgen, maar het was ook beter geweest als haar moeder geen drugs had gebruikt tijdens de zs, of haar zelf had kunnen opvoeden of whatever.

Moet ik me nu ook schuldig voelen omdat ik geen donor voor haar gezocht heb? (zoals extreme fanatiekelingen hier suggeren?) Kom op zeg, ik zou bij een volgend kindje (van mezelf uiteraard) zonder twijfelen meteen weer beginnen met bv, maar ik vind het flauwekul om te zeggen dat fv ongezond is.

Hoi Mamarleen

Grappig dat jij hierover begint. Op de eerste plaats super dat je uberhaupt een peegdochter hebt!! respect, echt mooi vind ik dat.

Maar ik ken dus iemand die net een kindje heeft geadopteerd, en daarvoor zelf twee kinderen gevoed heeft met de borst. Ik had haar gewoon uit nieuwsgierigheid eens willen vragen of ze nog gepobeerd heeft BV te geven en of ze misschien had nagedacht over donormelk. Gewoon uit nieuwsgierigheid, zonder waardeoordeel. Omdat het gewoon ook een optie is die in ieder geval ook niet verkeerd is, net zoals prima flesvoeding.

Daarna kwam iemand met de quote of je nog relactatie geprobeerd hebt, maar is dat zo'n gek idee? Gewoon omdat een moeder het voor haarzelf misschien erg leuk kan vinden om dit te proberen.

Maar ik begrijp dat jij  dit dus niet hebt gedaan, en ik begrijp ook van je dat ik er dus goed aan heb gedaan het niet te vragen aan haar, want ik wilde haar zeker niet beledigen ofzo..

Alane

Ik heb dit dus serieus overwogen, maar vond dat er te veel bezwaren aan hingen...

Onze pleegdochter is heel snel en onverwacht bij ons gekomen. 1 dag na de afronding van de pleegzorgcursus belden ze 's ochtends, en 's avonds was ze er al! Ze kwam met alleen de kleertjes die ze aan had en een speentje. Zo rechtstreeks vanuit het ziekenhuis, waar ze 2 1/2 week gebleven is.

Ze was geboren met 36 weken en woog slechts 5 pond... Ze heeft in het ziekenhuis sondevoeding gekregen omdat ze niet goed dronk, en was aan het afkicken van de anti-depressiva.

Op het moment dat ze bij ons kwam, begon ze eindelijk een beetje beter te drinken, maar ze deed ruim 45 minuten over een flesje met nog geen 60cc.

Dan daarbij zijn adoptie en pleegzorg 2 heel verschillende dingen, die je niet met elkaar kunt vergelijken.

In het begin was helemaal nog niet duidelijk hoe lang ze zou blijven (inmiddels weten we dat ze hier mag blijven tot haar 18e).

In principe is het doel van pleegzorg dat ouders altijd in beeld blijven en waar mogelijk de opvoeding van het kind weer overnemen als het beter met ze gaat.

In dat licht gezien, vond ik het niet 'passend' om haar bv te gaan geven. Dit vind ik onnodig kwetsend voor haar biologische moeder. Niet alleen zou haar dochter opgevoed worden door anderen, ik zou haar dan ook nog eens bv gaan geven.

De hele situatie bij elkaar heeft er dus toe geleid dat ik er van af heb gezien;

Ten eerste; is het niet gezegd dat de bv daadwerkelijk weer op gang komt (ook al lukt het veel mensen wel)

Ten tweede; als het wel op gang zou komen, zou ze dan ook nog aan de borst kunnen drinken, vanwege haar slecht start en het feit dat ze met hangen en wurgen heeft kunnen wennen aan een fles (fles en borst vereisen nou eenmaal een andere zuigtechniek)

Ten derde; is dit niet onnodig kwetsend voor de biologische moeder

Ten vierde; voel ik me er zelf eigenlijk wel prettig bij om andermans kind de borst te geven en wat zal mijn omgeving daar van vinden?

Ik sta volledig achter die beslissing, ook al denk ik soms wel; als ik van te voren geweten had, dat ouders zo snel uit de ouderlijke macht zouden worden gezet en haar 'slechts' 2 keer per jaar mogen zien, dan had ik de gok nog wel willen nemen.

Maar goed, je zal ook begrijpen dat ik met een peuter, en plotsklaps een baby in huis, en geen zwangerschapsverlof gekozen heb voor de 'makkelijkste' weg

Mamarleen
Mamarleen, ik kan me heel goed voorstellen dat je die 'makkelijkste' weg hebt gekozen.

Relacteren om een kind weer borstvoeding te geven kan, maar vergt veel begeleiding en een intensieve controle van het kindje. Met een kindje dat zo klein en eigenlijk gewoon ziek geboren is - ik vind moeten afkicken wel ziek zijn - zou ik het ook niet meteen aandurven. Misschien met kolven en die beetjes dan geven, maar eigenlijk kan je met kolven maar heel moeilijk relacteren: melkproductie is ook -deels! - afhankelijk van knuffelhormonen en liefdesgevoelens, en die barsten nu eenmaal minder snel los als je een kolf op je borsten zet.

Je riep gister dat ik zei dat je donormelk had MOETEN geven, maar dat zei ik niet, ik zei alleen dat dat tegenwoordig kàn. Heel veel mensen weten dat gewoon niet.
quote:

Wat goed zeg zo'n netwerk! Kan me voorstellen dat het in geval van adoptie- en pleegkinderen helemaal een uitkomst is.

Natuurlijk ook bij iegen kinderen, maar ik geloof dat ik daar toch wat moeite mee zou hebben. Ik kan niet goed aangeven waarom, want ik vind het een bijzonder mooi idee dat netwerk.

Ik kan me ook wel voorstellen wat je bedoelt.

Ik heb mezelf weleens de hypotetische vraag gesteld: Stel, ik pas op een baby en de moeder heeft niet genoeg melk meegegven, zou ik dan die baby míjn melk geven?

Is wel een beetje anders, maar toch... Ik denk trouwens dat ik dat wel zou doen, als de moeder dat ok vindt tenminste. Maar dan wel gekolfd.

Als de moeder dat goed zou vinden - belletje is zo gepleegd - zou ik dat kindje zo aan de borst leggen. Geen enkel probleem mee.

(Juist niet gekolfd: ik kolf zo slecht, dat die melk echt echt echt voor mijn Jommetje is.)

Jommetje zou ook bij een ander aan de borst mogen, mits die ander op een koemlkvrij dieet is.
quote:

Ik heb het gedaan, als donor - niet als ontvanger. Ik gaf mijn jongste zoon borstvoeding en heb gekolfd voor een ernstig ziek kindje. Dit werd geregeld via een verpleegkundige van het ziekenhuis waarin het kindje lag. Ik vond het overigens best zwaar, moet ik eerlijk zeggen.

Ik was verbaasd in deze draad te lezen dat er meer aanbod van donormelk is dan vraag: in de tijd waarin ik donor was (bijna 5 jaar geleden!) was dat absoluut niet zo. Sterker nog: ik was de enige vrouw die men kon vinden die bereid was te kolven en ik woonde een eind van het ziekenhuis vandaan, hetgeen betekende dat de vader van het kindje 2 keer per week een heel eind moest rijden om de melk op te komen halen. Goed te lezen dat dat inmiddels veranderd is, dus.
.
Ik had het ook niet opgevat als MOETEN hoor. Maar ik weet heel goed wat de opties zijn en heb me daar ook serieus en verdiept en ben tot een weloverwogen keuze gekomen. En ik denk dat dit voor meer vrouwen geldt. Ook vrouwen die meteen na de geboorte de fles geven ipv de borst.

Ook al vind ik het ook moeilijk om er niets van te zeggen, je hebt je daar niet mee te bemoeien, dat is persoonlijk. Ik vind bv ook beter, maar fv zeker ook niet ongezond... EN denken is 1 ding, maar alles er uitflappen onder het mom van wetenschappelijk bewezen vind ik ook niet altijd terecht.

Er zijn een boel misverstanden over bv, daar ben ik ook regelmatig tegenaan gelopen. Mensen hebben bepaalde vooroordelen die lang niet altijd kloppen met de werkelijkheid. Maar dat geldt met een heleboel dingen.

En dat relacteren vooral te maken heeft met hormonen en knuffelen ed dat ben ik zeker met je eens.

Ik heb laatst zelfs een toeschietreflex gehad toen pleegdochter huilde van de honger! :$ Er kwam welliswaar niets uit, maar het voelde wel zo, dat herkende ik maar al te goed.

Dus, ik weet dat het kan, het was mij mss ook wel gelukt als ik heel veel had opgeofferd daarvoor, maar een pleegkind is al heftig genoeg, daar hoef ik de stress van bv op gang brengen ook niet nog eens bij te hebben. Je wil niet weten wat er dan allemaal op je af komt!

We hadden niet eens een bedje voor haar, of kleertjes. Hebben ontzettend veel moeten regelen, en mijn werk ging ook gewoon door. Nee, het is goed zo.

We zijn nu weer aan het oefenen voor een volgend kindje ;), en mocht ik net als tijdens mijn 1e zwangerschap al heel vroeg in de zs melk lekken, dan wil ik het zeker eens proberen om haar aan te leggen (want bv is niet alleen de 1e paar weken belangrijk), en dan zie ik wel of het bevalt of niet, en of het lukt. En mocht dat goed gaan, dan zie ik het maar als een leuk extraatje. Bijv, alleen 's ochtend voeden, ook al is het maar een klein beetje. Maar voeden in het openbaar zal ik dan zeker niet doen, want zit echt niet te wachten op bv-maffia opmerkingen en ik ga het ook beslist niet aan de grote klok hangen.

Maar ja, als ik me er super ongemakkelijk bij voel, of pleegdochter wil niet happen, nou jammer dan hoor... dan maar niet, ook goed.

Mamarleen
quote:

quote: alane reageerde

quote: mamarleen reageerde

Ik ben ook van mening dat bv beter is, maar heb een pleegdochter van 4 maanden die de fles krijgt (op zich best logisch, want er komt nu echt niets meer uit hoor ;)) en ze doet het er prima op hoor. Tuurlijk was het beter geweest al ze bv had kunnen krijgen, maar het was ook beter geweest als haar moeder geen drugs had gebruikt tijdens de zs, of haar zelf had kunnen opvoeden of whatever.

Moet ik me nu ook schuldig voelen omdat ik geen donor voor haar gezocht heb? (zoals extreme fanatiekelingen hier suggeren?) Kom op zeg, ik zou bij een volgend kindje (van mezelf uiteraard) zonder twijfelen meteen weer beginnen met bv, maar ik vind het flauwekul om te zeggen dat fv ongezond is.

Hoi Mamarleen

Grappig dat jij hierover begint. Op de eerste plaats super dat je uberhaupt een peegdochter hebt!! respect, echt mooi vind ik dat.

Maar ik ken dus iemand die net een kindje heeft geadopteerd, en daarvoor zelf twee kinderen gevoed heeft met de borst. Ik had haar gewoon uit nieuwsgierigheid eens willen vragen of ze nog gepobeerd heeft BV te geven en of ze misschien had nagedacht over donormelk. Gewoon uit nieuwsgierigheid, zonder waardeoordeel. Omdat het gewoon ook een optie is die in ieder geval ook niet verkeerd is, net zoals prima flesvoeding.

Daarna kwam iemand met de quote of je nog relactatie geprobeerd hebt, maar is dat zo'n gek idee? Gewoon omdat een moeder het voor haarzelf misschien erg leuk kan vinden om dit te proberen.

Maar ik begrijp dat jij  dit dus niet hebt gedaan, en ik begrijp ook van je dat ik er dus goed aan heb gedaan het niet te vragen aan haar, want ik wilde haar zeker niet beledigen ofzo..

Alane

Ik heb dit dus serieus overwogen, maar vond dat er te veel bezwaren aan hingen...

Onze pleegdochter is heel snel en onverwacht bij ons gekomen. 1 dag na de afronding van de pleegzorgcursus belden ze 's ochtends, en 's avonds was ze er al! Ze kwam met alleen de kleertjes die ze aan had en een speentje. Zo rechtstreeks vanuit het ziekenhuis, waar ze 2 1/2 week gebleven is.

Ze was geboren met 36 weken en woog slechts 5 pond... Ze heeft in het ziekenhuis sondevoeding gekregen omdat ze niet goed dronk, en was aan het afkicken van de anti-depressiva.

Op het moment dat ze bij ons kwam, begon ze eindelijk een beetje beter te drinken, maar ze deed ruim 45 minuten over een flesje met nog geen 60cc.

Dan daarbij zijn adoptie en pleegzorg 2 heel verschillende dingen, die je niet met elkaar kunt vergelijken.

In het begin was helemaal nog niet duidelijk hoe lang ze zou blijven (inmiddels weten we dat ze hier mag blijven tot haar 18e).

In principe is het doel van pleegzorg dat ouders altijd in beeld blijven en waar mogelijk de opvoeding van het kind weer overnemen als het beter met ze gaat.

In dat licht gezien, vond ik het niet 'passend' om haar bv te gaan geven. Dit vind ik onnodig kwetsend voor haar biologische moeder. Niet alleen zou haar dochter opgevoed worden door anderen, ik zou haar dan ook nog eens bv gaan geven.

De hele situatie bij elkaar heeft er dus toe geleid dat ik er van af heb gezien;

Ten eerste; is het niet gezegd dat de bv daadwerkelijk weer op gang komt (ook al lukt het veel mensen wel)

Ten tweede; als het wel op gang zou komen, zou ze dan ook nog aan de borst kunnen drinken, vanwege haar slecht start en het feit dat ze met hangen en wurgen heeft kunnen wennen aan een fles (fles en borst vereisen nou eenmaal een andere zuigtechniek)

Ten derde; is dit niet onnodig kwetsend voor de biologische moeder

Ten vierde; voel ik me er zelf eigenlijk wel prettig bij om andermans kind de borst te geven en wat zal mijn omgeving daar van vinden?

Ik sta volledig achter die beslissing, ook al denk ik soms wel; als ik van te voren geweten had, dat ouders zo snel uit de ouderlijke macht zouden worden gezet en haar 'slechts' 2 keer per jaar mogen zien, dan had ik de gok nog wel willen nemen.

Maar goed, je zal ook begrijpen dat ik met een peuter, en plotsklaps een baby in huis, en geen zwangerschapsverlof gekozen heb voor de 'makkelijkste' weg

Mamarleen

dankje voor je serieuze antwoord! Wat een verhaal zeg, en ja adoptie is idd iets heel anders dan pleegzorg (was een beetje kort door de bocht van me gedacht) . Ongelooflijk dat je geen zwangerschapsverlofkreeg trouwens (aangezien dit met adoptie wel is toch) lijkt me op zich al reden genoeg om niet eens aan het opstarten van bv te beginnen, want tijd en fysieke aanwezigheid de hele dag is natuurlijk het belangrijkste bij het begin van bv.

Ik had zo'n 'romantisch' beeld voor me van een foto die bij ons in de work-shop werd getoond van een moeder met een slangetje kunstvoeding aan d'r borst terwijl haar adoptiekindje dronk, om tegelijkertijd te relacteren. Maar kan me voorstellen dat dat wel veel voorbereiding vergt, wat bij adoptie mss eerder mogelijk is. Maar tegelijkertijd kan ik me indenken en dat was bij jou dus ook zo,dat het vooral bij pleegkinderen zo'n moeilijke situatie al is dat je alle energie wel beter kan gebruiken ipv te relacteren.

maar goed, bedankt voor je antwoord... en nogmaals top dat je een kindje een goed huis geeft
.
.

dankje voor je serieuze antwoord! Ik vind het helemaal niet erg om er op te antwoorden hoor. Ik hoop juist dat ik andere mensen aan het denken kan zetten. Zoals er veel vooroordelen bestaan over bv en fv, bestaan er ook veel vooroordelen over pleegzorg. Terwijl het zo fantastisch is, en dat wil ik graag delen. De mooie maar ook minder mooie kanten. Ik maak graag geintjes over mijn 'cadeaukindje'. Geen dag misselijk, geen bevalling, tepelkloven en hechtingen, maar wel zo'n lief klein schattig mensje die je mag vertroetelen en knuffelen en groot brengen. :D Wat een verhaal zeg, en ja adoptie is idd iets heel anders dan pleegzorg (was een beetje kort door de bocht van me gedacht) . Ongelooflijk dat je geen zwangerschapsverlofkreeg trouwens (aangezien dit met adoptie wel is toch) Ik heb kinderopvang aan huis, en werk dus als zelfstandig ondernemer, vandaar... Mijn vriend heeft wel 6 weken betaald verlof gekregen, maar ja, die kan dus geen bv geven ;) lijkt me op zich al reden genoeg om niet eens aan het opstarten van bv te beginnen, want tijd en fysieke aanwezigheid de hele dag is natuurlijk het belangrijkste bij het begin van bv. Ik was dus wel fysiek aanwezig, en nog steeds, maar als ik de borst moet geven en 6 andere kinderen breken de tent af... :D Dan is een fles toch makkelijker...

Ik had zo'n 'romantisch' beeld voor me van een foto die bij ons in de work-shop werd getoond van een moeder met een slangetje kunstvoeding aan d'r borst terwijl haar adoptiekindje dronk, om tegelijkertijd te relacteren. Maar kan me voorstellen dat dat wel veel voorbereiding vergt, het kost ook veel voorbereiding en is ook geen garantie voor succes. wat bij adoptie mss eerder mogelijk is. Maar tegelijkertijd kan ik me indenken en dat was bij jou dus ook zo,dat het vooral bij pleegkinderen zo'n moeilijke situatie al is dat je alle energie wel beter kan gebruiken ipv te relacteren. Dat vond ik dus ook, ook al vind ik het soms wel jammer dat ik haar geen bv kan geven. Juist omdat pleegkinderen en adoptiekinderen vaak niet veilig gehecht zijn, en bv die band verstevigd. Maar gelukkig is dat ook op te lossen door te kangeroeen (heb geen trema's :P) en bij je dragen in een draagzak ed.

maar goed, bedankt voor je antwoord... en nogmaals top dat je een kindje een goed huis geeft
quote:

quote: fleurtje reageerde

Ik heb het gedaan, als donor Echt super ! - niet als ontvanger. Ik gaf mijn jongste zoon borstvoeding en heb gekolfd voor een ernstig ziek kindje. Dit werd geregeld via een verpleegkundige van het ziekenhuis waarin het kindje lag. Ik vond het overigens best zwaar, moet ik eerlijk zeggen.

Ik was verbaasd in deze draad te lezen dat er meer aanbod van donormelk is dan vraag: in de tijd waarin ik donor was (bijna 5 jaar geleden!) was dat absoluut niet zo. Sterker nog: ik was de enige vrouw die men kon vinden die bereid was te kolven en ik woonde een eind van het ziekenhuis vandaan, hetgeen betekende dat de vader van het kindje 2 keer per week een heel eind moest rijden om de melk op te komen halen. Goed te lezen dat dat inmiddels veranderd is, dus.
Ik wil toch nog even terugkomen om te zeggen dat ik echt onder de indruk ben van wat sommige moeders over hebben voor BV, dan wel voor hun eigen kind als dat van een ander (het afstaan van donormelk). Zelfs als deze dames niet op mijn complimenten zitten te wachten, omdat ze het misschien de gewoonste zaak van de wereld vinden, wil ik ze toch nog even maken.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik BV wel erg veel moeite vind en weinig lol er tegenover zie. Nu gaat het idd niet om lol maar om wat het beste voor je kind is; dan blijkt dus toch dat ik - als ik heel eerlijk ben - dat ik er minder voor over heb dan een ander. Ik wil wel weer na een jaar mijn lijf 'uitgeleend' te hebben, het weer terug, ik heb geen zin in kolven op het werk en zo nog wat meer dingen. Daarom ga ik binnen de periode van mijn zwangerschapsverlof overschakelen op de mindere keus, FV.

Maar ik zal iig nooit verhalen ophangen, zowel naar mezelf als naar een ander, over BV die niet lukte (ik hoor niet bij die 2%), of wat dan ook, want ik kan me voorstellen dat dit bijzonder irritant is voor moeders die wel veel voor de BV over hebben. Dan hoor je denk ik liever: ik had er geen zin in... Ik in ieder geval wel, ik heb meer respect voor mijn buurvrouw die eerlijk zegt: ik had er geen zin in, dan voor mijn schoonzus die predikt dat het echt niet lukte en dat ze te weinig voeding had.

Maar om het nog heel even on-topic te trekken: nee, ik vind het niet leuk, en daarom maak ik de afweging om het tijdens mijn verlof wel voor mijn kind over te hebben, maar daarna weer aan mezelf te gaan denken.
Lily, eerlijk van je!

En over borstvoeding geven aan een ander kindje dan dat van jezelf: mijn dochtertje was laatst bij een vriendin. Zij voedt haar dochter van 3,5 (jaar dus!) nog steeds 2 keer per dag. En we zaten al te geinen dat als ik te weinig afgekolfde melk zou hebben meegegeven, zij altijd nog mijn dochtertje zou kunnen aanleggen:). Ik zou daar eigenlijk geen probleem mee hebben. Ik weet hoe die vrouw leeft (rookt niet, drinkt niet, gebruikt geen medicijnen, gaat heel zorgvuldig om met haar lichaam) en zou daar niet "vies" van zijn voor mijn dochtertje.

In het ziekenhuis kwam bij mij de borstvoeding niet goed op gang na de keizersnede. De kinderarts wilde dat mijn dochtertje werd bijgevoed (met kunstvoeding dus), omdat ze teveel afviel. Dit is ook gebeurd (ik was even helemaal niet weerbaar op dat moment, want wellicht had het toch niet gehoeven als ik mijn poot stijf had gehouden en dochter ieder uur had aangelegd, maar goed..). Maar er lag iemand anders bij mij op de zaal die ook een keizersnede achter de rug had (alle 4 op de zaal bij ons, ook nog eens op dezelfde dag) en haar bv kwam uitstekend op gang. Achteraf had ik best willen vragen of zij een klein beetje af had willen kolven voor mijn dochtertje, zodat ze geen kunstvoeding hoefde te krijgen. Zij slikte ook geen medicijnen en dronk ook niet (de meeste pasbevallen vrouwen in een ziekenhuis doen dat waarschijnlijk niet ;)). Maar goed, ik heb het niet gevraagd en ik weet natuurlijk ook niet of zij dat voor mijn dochtertje over zou hebben gehad. Gelukkig kwam de borstvoeding bij mij toch goed op gang uiteindelijk en kon de kv weer worden afgebouwd.
Om ook maar on topic te blijven, ik vind het ook leuk! Ik voed zoon nu bijna 9 mnd en geniet ervan. Dat kleine lijfje tegen me aan, die zoekende handjes die je kriebelen, het even loslaten om je met een grote lach aan te kijken en vervolgens weer in de borst te duiken... Heerlijk!:)
Mmm, interessante vraag: hoe zou ik reageren als iemand in het ziekenhuis mij vroeg of ik melk zou willen afkolven voor haar kind? Aan de ene kant heb ik er al nauwelijks zin in voor mijn eigen kind, maar aan de andere kant zou ik ook wel ontroerd zijn door de wilskracht van die moeder om haar kind moedermelk te laten krijgen en het daardoor misschien wel doen. Tenslotte moet je je over heel wat drempels heen zetten om dat te vragen, denk ik.

Overigens: is het niet zo dat BV zich aanpast aan het kind dat het krijgt en zou het dan niet zo zijn dat voeding die 2x per dag wordt gemaakt voor een kleuter, niet dezelfde stoffen bevat als voeding zie in principe 8x per dag aan een zuigeling gegeven zou worden?
quote:Mmm, interessante vraag: hoe zou ik reageren als iemand in het ziekenhuis mij vroeg of ik melk zou willen afkolven voor haar kind? Aan de ene kant heb ik er al nauwelijks zin in voor mijn eigen kind, maar aan de andere kant zou ik ook wel ontroerd zijn door de wilskracht van die moeder om haar kind moedermelk te laten krijgen en het daardoor misschien wel doen. Tenslotte moet je je over heel wat drempels heen zetten om dat te vragen, denk ik. Ik zou zeker schroom hebben om dat te vragen.

Overigens: is het niet zo dat BV zich aanpast aan het kind dat het krijgt en zou het dan niet zo zijn dat voeding die 2x per dag wordt gemaakt voor een kleuter, niet dezelfde stoffen bevat als voeding zie in principe 8x per dag aan een zuigeling gegeven zou worden? Ja, dat klopt, maar als "nood"oplossing zou het wel kunnen denk ik.
quote:Overigens: is het niet zo dat BV zich aanpast aan het kind dat het krijgt en zou het dan niet zo zijn dat voeding die 2x per dag wordt gemaakt voor een kleuter, niet dezelfde stoffen bevat als voeding zie in principe 8x per dag aan een zuigeling gegeven zou worden?Ik meende dat als je het stadium van colostrum en overgangsmelk gehad hebt (zeg maar na 2 weken) dat je overgangsmelk geschikt is voor baby en kleuter. De smaak wisselt natuurlijk door wat de moeder gegeten heeft en de afweerstoffen wijzigen soms ook ietswat omdat de ene moeder meer afweerstoffen tegen verkoudheid A aanmaakt en de ander tegen griep B. Ik noem maar wat.

Heb ook altijd begrepen dat het niet erg is als een pasgeboren baby niet alleen maar colostrum krijgt maar ook een beetje rijpe melk van een andere donor.

En natuurlijk maakt het helemaal niets uit dat een kleuter een shot afweerstoffen middels colostrum binnenkrijgt. Anders zou tandemvoeden ook niet gaan immers.

Wat is MM eigenlijk flexibel!
quote:

quote: lily1976 reageerde

Overigens: is het niet zo dat BV zich aanpast aan het kind dat het krijgt en zou het dan niet zo zijn dat voeding die 2x per dag wordt gemaakt voor een kleuter, niet dezelfde stoffen bevat als voeding zie in principe 8x per dag aan een zuigeling gegeven zou worden? Ik meende dat als je het stadium van colostrum en overgangsmelk gehad hebt (zeg maar na 2 weken) dat je overgangsmelk geschikt is voor baby en kleuter. De smaak wisselt natuurlijk door wat de moeder gegeten heeft en de afweerstoffen wijzigen soms ook ietswat omdat de ene moeder meer afweerstoffen tegen verkoudheid A aanmaakt en de ander tegen griep B. Ik noem maar wat.

Heb ook altijd begrepen dat het niet erg is als een pasgeboren baby niet alleen maar colostrum krijgt maar ook een beetje rijpe melk van een andere donor.

En natuurlijk maakt het helemaal niets uit dat een kleuter een shot afweerstoffen middels colostrum binnenkrijgt. Anders zou tandemvoeden ook niet gaan immers.

Wat is MM eigenlijk flexibel!

Nog heel over mijn "geval": bij die andere vrouw kwam het dus wel prima op gang (en de andere 2 moeders hadden wel stuwing maar kozen er sowieso voor om geen borstvoeding te geven). Een beetje afkolven zou denk ik niet zo'n probleem zijn geweest; je borsten staan dan toch al op knappen. En Hanna dronk niet meer dan 20 ml. (zo'n klein plastic bekertje) per keer. Dus de belasting zou denk ik niet zo groot zijn geweest. Maar goed, ik heb het dus niet gevraagd, maar baalde wel van de kunstvoeding die ze kreeg. Gelukkig heeft dit maar een paar dagen geduurd. Ik schat dat ze ongeveer 200 ml. kunstvoeding heeft binnengekregen in haar prille leventje, en vanaf toen weer het echte:P spul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven