wil niet naar school

03-02-2010 10:26 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is 10 en heeft soms echt moeite om naar school te

gaan.

Hij zegt dat hij een stomme en strenge juf heeft.

Nu heeft hij op 6 maanden tijd al 4 verschillende jufrouwen gehad ,en dat is voor een kind ook niet goed lijkt me.

Vandaag was het weer tranen met tuiten en wou echt niet naar school, ik had hem thuisgelaten ,en hij was zo blij.

Ik weet van mezelf vroeger dat ik ook wel eens een dagje thuis bleef, en de dag erna ging het dan echt een stuk beter op school ,en dan zag ik het ook weer zitten

zou het kwaad kunnen als ze af en toe een dagje thuis blijven

of doe ik daar meer kwaad dan goed mee ?
quote:Roelfien schreef op 03 februari 2010 @ 15:29:

[...]

Voor sommige kinderen is 'gewoon naar school' moeten wel veeleisend. School is voor mijn kind gewoonweg een ramp en ik denk dat de juf ook wel blij is, als hij er een dagje niet is.Zoals ik ook al schreef: dan is er wat mis
quote:hgjb schreef op 03 februari 2010 @ 15:42:

[...]

Nou, het enige goede antwoord?? Het is jouw mening maar dat wil niet zeggen dat dat alleen juist is. Vind jou een harde en zou je niet graag als moeder hebben als kind.

Hoezo ben ik hard? Ik schrijf dat het de beste (en enige juiste) oplossing is om uit te zoeken waar die weerzin tegen school vandaan komt. Dat dat beter is dan thuishouden of naar school sturen zonder iets aan het probleem te doen.

Vertel nou eens: wat is er hard aan oplossingen zoeken zodat het kind normaal onderwijs kan genieten?
Mijn zoontje word niet gepest op school,en heeft daar veel vrienden

dus daar ligt het niet aan.

De juf is erg streng zegt hij,en doordat hij zoveel verschillende leraren

heeft gehad ,weet hij niet meer welke regels er bij wie gelden denk ik.

Maar ja, als ouder heb je daar toch niet veel invloed op dat hij steeds een andere leerkracht krijgt.

Ik ben het er wel mee eens dat je ervoor moet op letten dat je kind je

niet voor de gek houd ,en zo vaker wil thuisblijven, maar ik denk wel dat je je eigen kind een kent en weet wanneer hij echt verdrietig is.

En het woord stress kent hij van school omdat zijn vorige leraar met stress thuis zit.
quote:Starshine schreef op 03 februari 2010 @ 12:31:

Hard? Een kind dat leert dat spijbelen okay is vind ik veel erger.

Veel eisen? Gewoon naar school gaan, vind ik niet veeleisend.

Uitrusten van school kan op woensdagmiddag, in het weekeinde en in een van de vele schoolvakanties.

Als een kind al moe wordt van een schoolweek is er wat mis.

jeetje wat kort door de bocht.

Nee, niet voor ieder kind is uitrusten op woensdagmiddag, het weekend en schoolvakanties voldoende. Mijn kinderen zitten zelfs iedere dag tot 13u op school en ik hou ze af en toe een dagje thuis, als het ze teveel is. Voor mijn 5jarige is dat bijna wekelijks.

Ik leer ze niet dat spijbelen oke is, ze mogen niet thuis blijven als ze simpelweg geen zin in school hebben. Ze mogen wel thuisblijven als het ze teveel wordt, daarmee leer ik ze hun grenzen te bewaken en zichzelf niet voorbij te rennen.
Pardón Kim? Je vindt lestijden tot één uur 's middags al teveel en houdt één van je kids gewoonweg één keer per week thuis?

Dat is toch niet normaal, ik hoop dat de school binnenkort een leerplichtambtenaar achter je aan stuurt.

Maar dat even terzijde.

TO, ik denk dat je je moet afvragen wat je je zoon meegeeft als je hem thuislaat omdat ie 'echt niet wil'. Ik denk dat je hem dan meegeeft dat 1) dingen die moeten opeens niet meer hoeven als je geen zin hebt en 2) dat je, als je maar lang genoeg zeurt, toch wel je zin krijgt van je moeder.

Hij is 10, dat is niet jong meer. Bij een kleuter kan ik het me in een uitzonderlijke situatie nog voorstellen, maar een 10-jarige hoort te weten dat sommige dingen in het leven gewoon moeten. Of blijft zijn moeder ook thuis van 't werk als ze geen zin heeft?

Ik denk dat het nuttiger is in overleg te gaan met de school over de situatie in de klas, (misschien ook eens pijlen bij andere ouders) dan om hem klakkeloos thuis te houden.

En degene die zei dat kids zoveel 'moeten'...

Die paar uurtjes per dag dat ze op school zitten, zovéél? Ga toch weg.
Ik vind een kind één dag per week thuishouden terwijl het tot 13.00 naar school gaat ook wel heftig.

Als dat te veel zou zijn voor mijn kind zou ik serieus een dokter bezoeken omdat ik me ongerust zou maken.

Het lijkt me dat er dan echt iets niet goed is met een kind.

Kinderen hebben een tomeloze energie en moeten echt wel gewone schooltijden aankunnen.

Als een kind te moe is gaat het misschien te laat naar bed of heeft het te veel aktiviteiten buiten school?

Nee echt, een kind van 5 dat maar 16 uur per week op school zit lijkt me echt niet goed...
en alweer; beetje kort door de bocht.

Ik vind niet dat het teveel is, ik zie aan mijn kind dat het voor hem teveel is. De juf ook en in overleg met haar blijft hij regelmatig thuis; ik vind die opmerking over een leerplichtambtenaar niet erg aardig. Ik hou mijn kind niet voor mijn plezier thuis, ik kijk naar wat hij aankan en het zal me echt worst wezen wat een leerplichtambtenaar daar van vindt.

Alle kinderen gaan hier overigens tot 13u naar school en 4jarigen blijven elke woensdag thuis, tenzij de ouders werken en met opvang zitten.

Mijn zoon is niet te moe, maar overprikkeld. Ja, daarin is hij gevoeliger als gemiddeld, maar echt niet uitzonderlijk. Naast school heeft hij geen andere activiteiten en hij ligt elke avond om 19u in bed.
.
Invisible tears are the hardest to wipe away.
quote:Kim3 schreef op 03 februari 2010 @ 23:08:

en alweer; beetje kort door de bocht.

Ik vind niet dat het teveel is, ik zie aan mijn kind dat het voor hem teveel is. De juf ook en in overleg met haar blijft hij regelmatig thuis; ik vind die opmerking over een leerplichtambtenaar niet erg aardig. Ik hou mijn kind niet voor mijn plezier thuis, ik kijk naar wat hij aankan en het zal me echt worst wezen wat een leerplichtambtenaar daar van vindt.

Alle kinderen gaan hier overigens tot 13u naar school en 4jarigen blijven elke woensdag thuis, tenzij de ouders werken en met opvang zitten.

Mijn zoon is niet te moe, maar overprikkeld. Ja, daarin is hij gevoeliger als gemiddeld, maar echt niet uitzonderlijk. Naast school heeft hij geen andere activiteiten en hij ligt elke avond om 19u in bed.

Aha, standaard schooltijden tot 13.00 uur = vrije school.

Laat me raden...HSP zeker?
Wat is hsp?

Ik had als kind ook wel naar een school gewild die maar tot 13.00 was.

Denk wel dat die kids gaan shokken als ze op de middelbare komen en gewoon iedere dag tot 16.00 de Sjaak zijn.

Laat staan als ze later een fulltime baan moeten bekleden.

16 uur per week naar school........

Heerlijk!

*Voelt zich opeens heel erg ontaard dat haar vierjarige vandaag niet alleen tot 15.00 op school zit maar daarna ook nog eens naar de bso moet tot 17.30*
Ik zou zeggen gewoon naar school laten gaan, maar wel stappen ondernemen naar school. Ik heb van huis altijd meegekregen dat je eigenlijk door moest gaan tot je er letterlijk bij neervalt. Thuis blijven als je niet minstens koorts had (verhoging telde niet) zat er echt niet in. Ik vind het op zich een goed streven dat je niet zo maar opgeeft, maar ik heb me hierdoor ook vaak genoeg niet serieus genomen gevoeld. Ik ben inmiddels eind 20 en heb nog steeds moeite met me ziek melden, aangeven dat ik me niet lekker voel, enz. Heb al snel het gevoel dat ik me aanstel, ga me grenzen over en voel me nog steeds niet serieus genomen.

Dus nogmaals ik zou hem zeker naar school sturen, maar dan wel met de boodschap dat je gaat kijken naar zijn probleem. Zijn probleem wel serieus nemen.
Ik hou die van mij vaak een dagje thuis van school. Ze wordt vaak moe op school omdat het zo'n chaos is en heeft er dan gewoon even geen zin in. Het is maar school, dus waarom ook niet.
wie de mens kent houdt van dieren
Nagy, mijn ervaring is ook zo, ik ga nog steeds over mijn eigen grenzen heen.

Starshine, ze gaan idd naar de vrije school, maar 16u per week is wat overdreven. Bovendien zijn de kinderen wel meer tijd effectief bezig doordat er op school wel een eetmoment is maar niet uitgebreid gelunched wordt.

In de hogere klassen, op lange dagen natuurlijk wel. Vanaf de eerste klas komt er ieder jaar een lange dag bij. Mijn 6jarige heeft dus 1 lange dag en 4 korte.

Ik weet niet wat je bedoelt met hsp.

Mijn oudste hou ik overigens een stuk minder makkelijk een dagje thuis, maar in de kleuterklas doe ik daar echt niet moeilijk over.

Neele; zoals hierboven kinderen uit de zesde klas (groep 8) gaan gewoon vier lange dagen naar school. De overgang naar regulier middelbaar onderwijs is soms wel zwaar voor vs-kinderen maar dat heeft vooral te maken met een andere mentaliteit en de prestatiegerichtheid van regulier onderwijs.

Eerlijk gezegd vind ik het ook best sneu, voor een vierjarige, zulke lange dagen. Ik neem aan dat kinderen er wel aan zullen wennen maar ik zie het mijn kinderen echt niet trekken.
Hier is de kleuterklas part time. Om de dag gaan ze naar school en om de week een vrijdag. Dus maar eens in de 2 weken dat kleuters 3 dagen school hebben.
wie de mens kent houdt van dieren
Vrije school.......dat is de laatste school waar ik mijn kind naartoe zou sturen.

Ik ken echt niemand die een goede carriere heeft gemaakt die daar heeft gezeten.

Mij veel te geitenwollen zweef gedoe.

Mijn nichtje is er gelukkig in groep 2 al afgehaald maar haar oudere broer is mislukt op die school.

En dat allemaal onder het mom " tempo van het kind aanhouden".

En dan op het schoolplein allemaal van die macrobiotische zelfgeweven types...

(ik weet het, ik chargeer heel erg).

Nee, no way dat ik mijn kind daar naar toe zou laten gaan...
.
quote:neele schreef op 04 februari 2010 @ 19:14:

Vrije school.......dat is de laatste school waar ik mijn kind naartoe zou sturen.

Ik ken echt niemand die een goede carriere heeft gemaakt die daar heeft gezeten.

Mij veel te geitenwollen zweef gedoe.

Mijn nichtje is er gelukkig in groep 2 al afgehaald maar haar oudere broer is mislukt op die school.

En dat allemaal onder het mom " tempo van het kind aanhouden".

En dan op het schoolplein allemaal van die macrobiotische zelfgeweven types...

(ik weet het, ik chargeer heel erg).

Nee, no way dat ik mijn kind daar naar toe zou laten gaan...

Wát een onzin. Ik heb 14 jaar vrije school-onderwijs genoten en aan het eind van die 14 jaar is 65% van mijn klas een wo-studie gaan doen. (een gemengde klas nog met vmbo-havo-vwo niveaus.)

Ik doe nu pabo, en krijg regelmatig te horen van docenten 'goh, hoe komt het toch dat jij zo leergierig bent, dat jij altijd alle kanten van een verhaal wil horen, dat je zoveel belangstelling hebt voor anderen?'

Daarom dus. Omdat je dát ook leert op een vrije school.

Overigens ben ik wel heel benieuwd waar jouw kinderen naar school gaan Kim? Naar mijn weten moeten vrije scholen tegenwoordig gewoon ook aan de kerndoelen en uren voldoen en bij ons in de stad hebben de kleuters dus twee lange dagen en vanaf de 1e klas zijn dit er 4. Ook hebben ze niet meer les tot 14.30 maar tot 15.15. Zitten jullie ergens bij Zeist ofzo?
.
Ik heb geen kinderen maar ik ben absoluut voor zo nu en dan een baaldag. Met beleid en mate natuurlijk maar het is sowieso belangrijk om je kind het gevoel te geven dat het serieus wordt genomen. Volwassenen hebben ook weleens een baaldag en dan nemen we een vrije dag, gaan eerder van ons werk weg of rennen iets minder hard op het werk dan normaal. Een kind kan dat niet en moet 5 dagen in de week opdraven en presteren, heeft na school of in het weekend ook soms allerlei activiteiten. Een dagje op adem komen kan helemaal geen kwaad.
Ga eens lezen over de vrije school in Amsterdam.

Niks kerndoelen etc....

Een groot drama!
quote:paloma schreef op 04 februari 2010 @ 19:39:

Ik heb geen kinderen maar ik ben absoluut voor zo nu en dan een baaldag. Met beleid en mate natuurlijk maar het is sowieso belangrijk om je kind het gevoel te geven dat het serieus wordt genomen. Volwassenen hebben ook weleens een baaldag en dan nemen we een vrije dag, gaan eerder van ons werk weg of rennen iets minder hard op het werk dan normaal. Een kind kan dat niet en moet 5 dagen in de week opdraven en presteren, heeft na school of in het weekend ook soms allerlei activiteiten. Een dagje op adem komen kan helemaal geen kwaad.Volwassenen hebben gemiddeld 6 weken vakantie per jaar kinderen gemiddeld 12 en kleuters zelfs nog meer.. gemiddeld 15, waarvan zo'n 14 dagen los worden geroosterd, oftewel iedere 2-3 weken een baaldag en om de 6-7 weken minimaal 1 week vakantie. Kinderen hoeven van school echt niet overspannen te worden. Het valt allemaal erg mee hoe zwaar het is voor een kind.
Tja, daar zijn de meningen erg uiteenlopend over. Er zijn heel veel kinderpsychologen en pedagogen die vinden dat er veel te veel eisen worden gesteld met name aan hele jonge kinderen. Het kleuteronderwijs zoals het vroeger was, en op de vs nog is, zou terug moeten komen omdat er veel te prestatiegericht gewerkt wordt met kleuters.

Wat betreft schooltijden sluit ik me aan bij Nightfall. Mijn oudste heeft ook in een andere stad nog op een vs gezeten en daar was het hetzelfde als hier.

Weet je Neele, dat is precies waarom ik de vrije school zo mooi vind. Het kan me echt niet schelen of mijn kinderen een glanzende carriere tegemoet gaan, ik wil dat ze gelukkig zijn. Er is zoveel meer dan prestaties leveren en carriere maken.

Wat is succes nou helemaal?

Bovendien moet ik Stephanie daarin wel gelijk geven; ook hier stroomt zo'n 65% door naar vwo, 30 naar havo en de rest lager.. Een stuk hoger dan de gemiddelde school dus.
quote:paloma schreef op 04 februari 2010 @ 19:39:

Ik heb geen kinderen maar ik ben absoluut voor zo nu en dan een baaldag. Met beleid en mate natuurlijk maar het is sowieso belangrijk om je kind het gevoel te geven dat het serieus wordt genomen. Volwassenen hebben ook weleens een baaldag en dan nemen we een vrije dag, gaan eerder van ons werk weg of rennen iets minder hard op het werk dan normaal. Een kind kan dat niet en moet 5 dagen in de week opdraven en presteren, heeft na school of in het weekend ook soms allerlei activiteiten. Een dagje op adem komen kan helemaal geen kwaad.Helemaal eens.
hsp = hoog sensitief persoon. Een favoriet labeltje dat je alle kanten op kan buigen, omdat het geen officiele aandoening is.

Maar goed, ik ben weg want ik zie geen heil in deze discussie. Het is fijn dat er mensen zijn die het zich kunnen permitteren om hun kind maar een ochtend naar school te kunenn laten gaan en zelfs nog een dag thuis te houden. Mensen die een bso onverantwoord vinden.

Die mensen mogen trouwens best mijn salaris betalen, want dan kan ik ook thuiszitten
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven