wisselen van kinderopvan?

06-06-2011 20:39 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn man en ik weten niet zo goed wat we er mee aan moeten, dus vandaar dat ik jullie bij deze om een mening vraag:

Mijn zoontje van 17 maanden gaat al 14 maanden, 3 dagen in de week naar dezelfde kinderopvang en heeft het daar goed naar zijn zin. Wij zijn verder ook erg tevreden en hebben een goed gevoel bij deze kinderopvang.

Het enige probleem is, dat we standaard 10,5 uur per dag moeten betalen. Ook al brengen we hem maar 9 uur per dag. Ook als feestdagen op een dag vallen waarop hij normaal gesproken zou komen, moeten we deze 10,5 uur betalen. Hetzelfde geldt voor vakanties.

Bij ons in het dorp is nu een nieuwe kinderopvang gekomen, die rekent per half uur dat het kind daadwerkelijk daar is geweest.

Aangezien de centjes ons niet op de rug groeien en er al aangekondigd is dat de kinderopvang alleen maar duurder gaat worden, zijn we er over na aan het denken om onze zoon naar deze andere (voor ons goedkopere) kinderopvang te brengen.

Maar: Is dit niet zielig voor onze zoon? Hij is zo gewend aan de leidsters en andere kinderen. Kunnen we het ten opzichte van hem maken om hem over te plaatsen?

Alvast bedankt!
tja, ik zou het niet doen...fijne opvang is wel heel erg belangrijk hoor....stel dat het je kiest voor de opvang in het dorp en het blijkt helemaal niet leuk te zijn...wat dan?

Hoeveel geld scheelt het per maand?
Ik zou het laten afhangen van hoe hij nu met vreemden is. Onze zoon is nu vrij eenkennig, dus voor ons even geen optie, maar als hij vrij makkelijk is, zou ik er geen probleem van maken.

Wennen doet hij ook wel weer op een ander KDV.
Het is moeilijk te schatten wat het per maand zal schelen, omdat we niet weten hoeveel dagen per jaar we onze zoon niet brengen, waar we nu wel voor betalen (is toch elk jaar anders), maar ik schat dat het zo'n ¤ 400,- op jaarbasis zou schelen. Dan zit ik denk ik nog aan de voorzichtige kant.
Wat is je indruk van dat andere kdv? Werd je warm onthaald? Hoe kwamen de leidsters over? Hebben ze een sterk pedagogisch beleid?
Het lijkt me eerlijk gezegd dat dat andere kinderdagverblijf zijn geld toch ergens uit moet halen; het kan toch niet uit om ouders per half uur te laten betalen? Of de uurprijs wordt op den duur duurder, of de laatste uren van de dag worden duurder, anders kan het hele spul niet draaiend blijven. Daar zou ik dus goed naar kijken: uiteindelijk betaal je er wel voor.

Aan de praktische kant betekent een half-uur-prijs ook dat er de hele dag kinderen gehaald en gebracht worden. Lijkt me niet erg rustgevend voor je zoon.
Ik zou nog even afwachten. De plannen die het kabinet nu heeft met de kinderopvang, zijn nog niet concreet. Bij defensie moest er ook flink bezuinigd worden, en wordt nu ook deels weer teruggedraaid. Misschien dat je huidige kinderdagverblijf ook wel zaken gaat wijzigen, en per uur gaat afrekenen. De plannen zijn nog vers, kinderdagverblijven hebben hun reactie hoe hiermee om te gaan ook nog niet kunnen vaststellen.

Voor je kind zal het in het begin weer wennen zijn (voor jezelf ook!), maar hoeft het uiteindelijk niet veel impact te hebben. Er zijn ook kinderen die wisselen als gevolg van een verhuizing of zo, die worden er ook niet slechter van.

Ik zou het alleen maar doen als het echt heel veel zou schelen. Maar goed, ik maak ook niet zo'n punt van het ophaalmoment, en mijn kinderen gaan ook naar de opvang als ik een dag verlof heb (zoals bijvoorbeeld op de dag na Hemelvaart, kan ik thuis even lekker aan de slag).
We zijn nog niet bij het andere KDV gaan kijken. Wel al positieve verhalen gehoord van vrienden en kennissen die daar hun kinderen hebben.

Uiteraard geldt voor ons wel dat we een positieve indruk van dat KDV moeten hebben, willen we onze zoon daar onder brengen, daar kan geen geld tegen op.
Het gaat dus om 4,5 per week, 48 weken per jaar, 6,25 per uur.

Rond de 112,50 euro per maand dus, zonder toeslag, dus daar gaat de toeslag nog vanaf, dus zeg dat je zelf rond 50,- p/m betaald.

Een besparing van rond de 50,- per maand dus.

Is dat het waard?

En als je een uurtje later komt of eerder, hoe bereken ze dat en hoe zit het met eten en luiers ed.?
En wat is de uurprijs nu van je KDV en hoeveel is het uurtarief van het andere KDV?
Hoi Tieger,

Ja, we hebben er al aan gedacht om het even af te wachten, maar hoe langer we wachten met het nemen van een beslissing, hoe moeilijker het voor onze zoon zal worden lijkt me.
De uurprijs is bij beide hetzelfde en bij beide zit het eten en drinken in de uurprijs en moet je zelf luiers meegeven.

Wat dat betreft maakt het dus geen verschil.
Als het niet uit de lengte komt, komt het uit de breedte. Verschil in uurprijs, in merk luiers, in boodschappen. Ergens ga je de kosten die je gaat besparen op de uren dat je je zoon brengt betalen.

Tenzij je nu bij het duurste KDV van nl zit, Kindergarten. Dan betaal je driedubbel om in een villa te zitten
quote:mamamupke schreef op 06 juni 2011 @ 20:45:

Het is moeilijk te schatten wat het per maand zal schelen, omdat we niet weten hoeveel dagen per jaar we onze zoon niet brengen, waar we nu wel voor betalen (is toch elk jaar anders), maar ik schat dat het zo'n ¤ 400,- op jaarbasis zou schelen. Dan zit ik denk ik nog aan de voorzichtige kant.

Als je kind op maandag naar de creche gaat, weet je in ieder geval dat je Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag geen opvang hebt, waar je wel voor betaald. Plus dat 5 december op maandag valt dit jaar, dus dan sluit de creche misschien ook wel eerder, en op Tweede Kerstdag is de creche denk ik ook dicht.

Op donderdag valt Hemelvaartsdag af.

Op vrijdag heb je eventueel de dag na Hemelvaartsdag (in sommige branches ook een verplichte vrije dag).

Kerstavond (sluit bij ons de creche ook eerder), Eerste Kerstdag, en Oud en Nieuw vallen in 2011 allemaal in het weekend, en is de creche toch al gesloten.

Dus als je op maandag opvang hebt, vallen er in ieder geval 3 dagen af, en is bij ons op 1 dag de opvang 1,5 uur eerder dicht.

Zit je totaal op (even uitgaand van het kdv van mijn kinderen) op 10,5 uur per dag a 6,25, en 1x 1,5 uur. Kom je totaal uit op 206,25 euro, per jaar. Overigens geeft mijn creche aan dat dit al meegenomen is in de kostenberekening.
Dan betaal je in aandacht: alle tijd die de leidsters bezig zijn met het bijhouden van wie wanneer binnenkomt kunnen ze niet aan je kind geven. En de extra kosten voor de facturatie want voor iedereen lijsten verwerken: ergens moet het van betaald worden. Waarschijnlijk door te snijden in de leidsters.

Ik zou er, omdat je nu zo tevreden bent echt nog drie keer overna denken.
@tieger:

Ja die berekening klopt, maar daarnaast betalen we nu 1,5 uur per dag dat we hem brengen voor niets, omdat we hem maar 9 uur per dag brengen en we 10,5 uur betalen. In de prijs die we betalen zijn 2 weken vakantie berekend. We nemen echter elk jaar 3 weken vakantie en daarnaast ook nog wel een paar losse dagen. Dat moet je dus ook mee tellen.
Ik denk dat het wel meevalt. Mijn middelste is veranderd van creche toen ze net twee was. We waren verhuisd, en ik heb nog een half jaar met haar en oudste op en neer gereisd. Oudste werd een half jaar later 4, die hebben we niet gewisseld van creche omdat hij dan én een verhuizing, én een andere creche, én de overgang naar school en bso in een half jaar tijd zou hebben. Dat vonden we voor hem iets te veel.

Middelste heeft 4 maanden gebruld bij het weggaan, terwijl het voorheen geen probleem was. Maar, ze ging van een verticale groep waar ze samen met haar broer zat, naar een horizontale peutergroep, in haar eentje. Na vier maanden is de creche verbouwd, is ze op een verticale groep terecht gekomen, en sindsdien vindt ze het fantastisch. Helemaal nu jongste ook bij haar in de groep zit. Soms klaagt ze nog wel eens en wil ze niet, maar meestal is het geen probleem, en ze komt enthousiast terug.
Maar hoef je je vakantieperiode dan ook niet te betalen? Hoe doen ze dat dan met je plek? Je hebt geen basisafname of zo?
Het aan en afmelden schijnt met een automatische klok te gaan, waar je jezelf op moet aan- en afmelden, dus dat zal de leidsters geen tijd kosten. Maar we zijn inderdaad bang dat het ergens vandaan moet komen, dat stukken goedkoper zijn. Een eerlijk antwoord op die vraag ga je natuurlijk niet krijgen als je die op dat andere KDV stelt.

Ik denk dat we het eens even laten bezinken en er een paar nachtjes over slapen.
We betalen nu kinderopvang voor 50 weken per jaar. Per maand betalen we 50 weken x 10,5 uur x ¤ 6,25 gedeeld door 12.

We betalen dus elke maand hetzelfde en 2 weken per jaar mogen we hem niet brengen i.v.m. vakantie. Wanneer we die vakantie opnemen moeten we zelf weten, als we het maar voor 1 april doorgeven. Dit jaar hebben we een week in juni en een week in september doorgegeven. De plaats blijft verder gereserveerd, die is gegarandeerd tot hij 4 jaar zal worden.
Hmmm, het klinkt aantrekkelijk, maar toch weet ik niet of ik het prettig zou vinden. We zijn nogal van het laatste moment plannen, ik durf niet eens met zekerheid te zeggen of we voor 1 april al duidelijk hadden wanneer onze vakantie zou zijn, behalve dan ergens in de zomervakantie.

Hoe doen ze dat dan met ziekte? Als je kind een week ziek zou zijn, kan dat dan ook een van die weken zijn? Of mag dat niet omdat het dan niet doorgegeven is?

En er is ook geen verplichte sluiting tussen kerst en oud&nieuw?
Ik vind dit al riant... Ik moet gewoon 52 weken min een compensatie van feest- en studiedagen betalen. Niks niet betalen als op vakantie.
Eindelijk. Ik hoop dat er snel meer KDV's zijn die per half uur of per uur gaan betalen. Het is toch van de zotte dat ik al die extra uren moet betalen terwijl ik ze niet afneem? Je zou het als werknemer eens moeten doen bij je baas, moet je kijken hoe lang dat duurt. Ja sorry baas, je moet 10,5 uur uitbetalen maar ik werk er maar 8 per dag hoor. Hoezo kan dat niet? Is toch normaal? Ik moet toch ook winstgevend zijn en mijn kosten betalen baas.

Nee serieus ik vind het van de zotte dat ik moet betalen voor uren die ik niet afneem. En geloof me dat loopt aardig op in een jaar. Nu heb ik geen keuze, helaas (ook al zo prettig geregeld) maar als ik die wel had én de KDV voelde goed aan (want ook dat is natuurlijk belangrijk) dan had ik het wel geweten.

Overstappen van opvang voor kinderen zal best gaan. Ze zijn flexibeler dan je denkt. Tuurlijk is het even wennen maar met wat extra aandacht gaan de meeste kinderen het wel redden hoor. Ik vind dus het argument van de kosten wel een hele belangrijke. Zeker nu je als werkende vrouw alleen maar wordt tegengewerkt door deze fantastisch fijne regering die de kinderopvang bijna onbetaalbaar maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven