Zadel op fietsstang vanaf welke leeftijd?

12-07-2019 11:17 126 berichten
Dochter is net drie geworden en daarmee het voorzitje officieel ontgroeid. Manlief vindt de achteropstoeltjes lelijk (ik ook feitelijk, maar soit) en wil daarom overgaan op een fietsstangzadel: zo'n los zadeltje op de stang met voetsteuntjes maar zonder ruggensteun of riempjes.

[EDIT/ter verheldering: hij gaat er daarbij van uit dat een fietsstangzadel even veilig is als een fietsstoeltje. Want: fietsstoeltje achterop betekent dat hij zijn been over de stang moet zien te manoeuvreren, wat hem weer niet safe lijkt bij op/afstappen en zeker bij noodstops. En als beide opties even veilig zijn, heeft hij om esthetische redenen liever een fietsstangzadel.]

Ik weet nog zo net niet of zo'n fietsstangzadel even veilig is. Drie jaar lijkt me jong. Dochter doet het motorisch prima en is (voor een peuter) ook best gezeglijk op de cruciale momenten, maar ze is natuurlijk wel een peuter met bijbehorende aandachtsspanne en "oh hee daar vliegt een vogel"-omdraaigedrag.

Online lees ik dat zo'n fietsstangzadel geschikt zou zijn 'vanaf 3 a 4 jaar'. Maar 3 of 4 jaar is natuurlijk nog best een verschil.

Het verschilt ongetwijfeld ook van kind tot kind. Desondanks benieuwd naar wat ervaringen van anderen.

Vanaf welke leeftijd gebruikten jullie zo'n fietsstangzadeltje en was dat met succes?

Vanaf welke leeftijd gebruik je een fietsstangzadel?

Totaal aantal stemmen: 64

Vanaf 3 jaar (11%)
Vanaf 4 jaar (3%)
Vanaf 5 jaar (11%)
Ouder dan 5 jaar (13%)
Niet, want het lijkt mee uberhaupt niet veilig (52%)
Niet, om een andere reden (11%)
anoniem_641d67bddedae wijzigde dit bericht op 12-07-2019 13:00
21.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die zadeltjes voorop zijn echt niet veilig. Maakt de fiets en het sturen minder stabiel. Zeker bij remmen, bewegen van je kind. Waarom hebben mensen goede autozitjes maar worden kinderen op de fiets maar los vervoerd? Bij een val kan het flink misgaan! Er zijn prima goedgekeurde achterzitjes.

En je kind tijdig leren fietsen natuurlijk. Een 5 jarige hoort zoiets toch wel te kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Evelien, mijn dochter van 4 kan niet fietsen en die van 3 moet ook mee. Dan was dit de beste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Wies80 schreef:
12-07-2019 16:23
Minstens net zo vaak als ik



Zo hebben we het tot een half jaar terug gedaan: als hij peuter transporteerde, nam hij mijn fiets (en ik zo nodig de zijne; de auto gebruiken we weinig). Uiteindelijk heeft hij toch ook een stoeltje genomen zodat hij bijv peuter op weg naar zijn werk kon wegbrengen en ik peuter dan 's middags ophalen. Dus tsja. Dit is op zich niet het ideale scenario voor de komende 1-2 jaar (of evt zelfs langer). Maar het kan en ik ga (ook nav de reacties in dit topic) daar nog steeds liever voor dan voor een buiszadel.

Een afzonderlijke damesfiets voor hem aanschaffen kan natuurlijk ook, maar is wel weer een kostbare optie en ook onhandig ivm geen fietsenschuurtje en overdaad aan (studenten)fietsen op de smalle stoepen rond ons huis.

Ergens hoop ik dat hij het toch aandurft met zitje achterop op zijn eigen fiets en dat dit in praktijk dan gewoon snel went. Ik denk nl zelf dat het met dat been-zwaai-verhaal en die noodstops nl wel gaat meevallen. Maar goed, das zijn gevoel en het is wel van belang dat hij zelf ook met een veilig gevoel op de fiets zit.
Ik liet dat achterzitje bij mans fiets installeren ruim voordat zoon overging van voorzitje naar achterzitje. Toen zoon overging had man het ‘beenzwaaien’ wel afgeleerd na een paar confrontaties met een (leeg) achterzitje :-D.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar ben echt verbaasd hoe dicht dat zadel op het gewone zadel zit.
Ik denk dat je, voor je zo'n zadel koopt, eerst eens moet testen wat het precies inhoud voor gewicht op de fiets met op en afstappen. Als je, om wat voor reden dan ook, hard moet remmen schiet je kindje denk ik direct naar voren. Ook omdat je dan zelf ook meer naar voren leunt.
En hoe zit het met de benen van het kind. Die zitten dan toch in de weg tijdens het fietsen? Of moet je dan fietsen met wijde benen?

Ik kan me niet voorstellen dat het veiliger is dan een achterzitje.
Alle reacties Link kopieren
DaantjeJesseSanne: Kindje zit met gebogen benen, lukt prima, zitten niet in de weg ;-) Bij damesfiets is een moederfiets echt noodzakelijk, anders niet genoeg ruimte. Ik pas makkelijk achter het zit en fiets voor mijn gevoel niet anders. Je zit nml al enigszins met gespreide benen op de fiets. Goed over ontwerp nagedacht, anders zou het ook niet zoveel gebruikt worden. Bij een stevige rem pak ik dochter juist vast (arm om haar heen). Geen enkel probleem mee gehad. Ze houdt stuur ook met twee handen vast, dat stabiliseert en moet je wel zo aanleren. Ik schreef al, de mijne zijn fan.
Maartje2016 schreef:
22-07-2019 07:44
Hoi TO!
Ik vraag me af, heb je eigenlijk ooit nog iets terug van de fietsbond gehoord?
Nee ik wacht nog steeds op antwoord. Gister heb ik ze voor de tweede keer gemaild. De 2e keer viel me op dat ik geen bevestiging kreeg in m'n mailbox, terwijl mailadres wel klopte. Wellicht is hun reactieformulier stuk. Ik ga ze morgen of overmorgen eens bellen.
aikidoka schreef:
22-07-2019 09:47
Er is al op gereageerd, maar ik wil het nogmaals benadrukken: bij een noodstop hoef je echt je been niet over de stang te zwaaien.
Dank :) ja dat begreep ik inmiddels. Dus dan is idd het enige nadeel dat je met fietsstoeltje achterop je been voorlangs over de stang moet bewegen om op te stappen. Als hij het stoeltje op zijn eigen fiets zet althans
evelien2010 schreef:
22-07-2019 10:12
Die zadeltjes voorop zijn echt niet veilig. Maakt de fiets en het sturen minder stabiel. Zeker bij remmen, bewegen van je kind. Waarom hebben mensen goede autozitjes maar worden kinderen op de fiets maar los vervoerd? Bij een val kan het flink misgaan! Er zijn prima goedgekeurde achterzitjes.

En je kind tijdig leren fietsen natuurlijk. Een 5 jarige hoort zoiets toch wel te kunnen?
Euh, mijn dochter is geen 5 maar net 3 jaar oud.

En ze kan al fietsen (hoera!)

Maar haar naast ons laten fietsen lijkt me eerlijk gezegd nog wat onveiliger dan welk zitje dan ook. Ze is 92 cm (en ik 183 cm). Als ze op straat de verkeerde kant op fietst kan ik haar onmogelijk snel bij de lurven grijpen, dat is te ver weg
Alle reacties Link kopieren
Is het niet een idee (zoals iemand hier schreef) om hem een week of wat op de fiets te laten rijden met een leeg zitje, zodat hij kan ervaren hoe het is om te fietsen (lees: beenslingeren) met een zitje?
Maartje2016 schreef:
22-07-2019 21:19
Is het niet een idee (zoals iemand hier schreef) om hem een week of wat op de fiets te laten rijden met een leeg zitje, zodat hij kan ervaren hoe het is om te fietsen (lees: beenslingeren) met een zitje?
Ja dat is best een plan.

Ik heb nu goedkoop een tweedehands Yeppzitje kunnen scoren. Die ga ik op mijn eigen fiets monteren. Dan kan hij gewoon eens oefenen met beenzwaaien; mag hij zich gewoon voorstellen dat er een stang op zit. Als hij die zwaai dan echt niet ziet zitten, kan hij mijn fiets gaan gebruiken.

Want n.a.v. al jullie antwoorden en gedachten in dit topic ben ik er nu sowieso wel over uit dat ik de komende twee jaar nog geen stangzadel wil.

De fietsersbond heb ik gister trouwens even gebeld. De meneer die erover gaat (over stangzadels, of over wetenschappelijke onderbouwingen of over random overige vragen ;) ) was eerst ziek en is nu op vakantie. Dat antwoord komt dus, maar kan nog even op zich laten wachten.
anoniem_641d67bddedae wijzigde dit bericht op 31-07-2019 12:35
7.31% gewijzigd
Kun je ergens zien hoeveel mensen er op een poll hebben gereageerd trouwens? Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel het er nou uiteindelijk zijn.

Gezien de percentages zal het een aardig groot aantal zijn. Eerst waren alle percentages nog deelbaar door 3 en hadden dus ca 30 mensen gereageerd; maar dat gaat nu al niet meer op
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Wies80 schreef:
26-07-2019 12:41
Kun je ergens zien hoeveel mensen er op een poll hebben gereageerd trouwens? Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel het er nou uiteindelijk zijn.

Gezien de percentages zal het een aardig groot aantal zijn. Eerst waren alle percentages nog deelbaar door 3 en hadden dus ca 30 mensen gereageerd; maar dat gaat nu al niet meer op
Bovenaan de poll (in de OP) staat bij mij:

Totaal aantal stemmen: 49

Niet echt een wetenschappelijk Viva-onderzoek dus om aan je man te laten zien :-D

Ik blijf wel benieuwd naar het antwoord van de bond, wordt zo wel een cliffhanger :popcorn:
Ha ik zie het nu idd! Over dingen heen kijken is ook een kunst :whoops:

To be continued!
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, maar waarom heeft hij een fiets met een stang? Gevaarlijk met op en afstappen. Gewoon een fiets zonder stang met een zitje achterop.
ik geef mn bek ook maar een douw
Antwoord van de fietsersbond :jump:

"Met kind op zo'n los zadel heeft die veel minder steun en zit ook niet vast in een gordel.

Daarnaast zit die erg in de weg bij sturen en op- en afstappen.


Cijfers hebben we niet. Het is gebaseerd op 'gezond' verstand (dat is natuurlijk altijd onzeker of het ook klopt).


Dus het lijkt een stuk onpraktischer en onveiliger dan een achterzitje. Maar als daar ook al een kind zit? De alternatieven zijn kinderkar, bakfiets of verlengde fiets met 2 zitjes achter."
anoniem_641d67bddedae wijzigde dit bericht op 30-07-2019 08:29
1.56% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
28-07-2019 12:04
Niet alles gelezen, maar waarom heeft hij een fiets met een stang? Gevaarlijk met op en afstappen. Gewoon een fiets zonder stang met een zitje achterop.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Wies80 schreef:
26-07-2019 12:41
Kun je ergens zien hoeveel mensen er op een poll hebben gereageerd trouwens? Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel het er nou uiteindelijk zijn.
Het staat erbij. Er zijn op moment van posten 57 stemmen.

Edit: Maartje zei er ook iets over zie ik.
Alle reacties Link kopieren
Hebben we echt bijna 3 weken op dit antwoord gewacht? :rofl:

Wat een anti-climax. Zij weten dus ook niks, behalve dat ze het boerenverstand van een medewerker op de site als waarheid verkondigen. Het is een beetje de samenvatting van alle tegenstanders in dit topic. Wat zou dan het verkooppraatje mbt de veiligheid van een fabrikant zijn?

Btw, je hebt je naam in de mail laten staan, ik weet niet of je die nog wilt weghalen?
Madeliefjees schreef:
28-07-2019 12:04
Niet alles gelezen, maar waarom heeft hij een fiets met een stang? Gevaarlijk met op en afstappen. Gewoon een fiets zonder stang met een zitje achterop.
Zie de OP ;) Zoals ik daar schreef, wil hij zelf ook liever geen zitje achterop zijn herenfiets, o.a. i.v.m. veiligheid.

Een herenfiets heeft hij simpelweg omdat hij een man is en de fiets er eerder was dan het kind.

Zolang dochter in een voorzitje paste, was die herenfiets w.m.b. mij ook net zo veilig als een damesfiets. Alleen ontgroeit ze dat zitje. Dus zoeken we het beste alternatief.

Hij gaat nu mijn fiets gebruiken met zitje achterop. Logistiek niet ideaal, maar iig veilig.
Maartje2016 schreef:
29-07-2019 11:59
Hebben we echt bijna 3 weken op dit antwoord gewacht? :rofl:

Wat een anti-climax. Zij weten dus ook niks, behalve dat ze het boerenverstand van een medewerker op de site als waarheid verkondigen. Het is een beetje de samenvatting van alle tegenstanders in dit topic. Wat zou dan het verkooppraatje mbt de veiligheid van een fabrikant zijn?

Btw, je hebt je naam in de mail laten staan, ik weet niet of je die nog wilt weghalen?
Ja he @anticlimax :-D

Naam verwijderd, idd overheen gekeken, dank

Mail jij de stangzadelfabrikant? ;) Anders doe ik het
Ik weet niet hoor maar ik vind het veiligheidsrisico van een herenfiets tov een damesfiets marginaal hoor.

Ik neem aan dat als jullie zo begaan zijn met veiligheid kind dus altijd een helm op heeft ook?
Maar dat antwoord van de Fietsersbond staat toch ook gewoon op hun site? Ze geven daar al aan dat het minder veilig is dan een fietsstoeltje achterop en dat kan je ook zelf eenvoudig beredeneren lijkt me. Sowieso zit je kind niet vast en bij vallen kan je kind zo de rijbaan op rollen. Dat is voor mij reden geweest om kind altijd in het stoeltje en met de gordel om te vervoeren. Ik zie zo vaak mensen rijden met een stoeltje en dan de gordels los.
Whomi schreef:
30-07-2019 10:10
Maar dat antwoord van de Fietsersbond staat toch ook gewoon op hun site? Ze geven daar al aan dat het minder veilig is dan een fietsstoeltje achterop en dat kan je ook zelf eenvoudig beredeneren lijkt me. Sowieso zit je kind niet vast en bij vallen kan je kind zo de rijbaan op rollen. Dat is voor mij reden geweest om kind altijd in het stoeltje en met de gordel om te vervoeren. Ik zie zo vaak mensen rijden met een stoeltje en dan de gordels los.
Ik was het laatst vergeten. o_o
Gelukkig begon peuter te roepen "mama je moet me nog vastmaken!" Haha
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
30-07-2019 10:10
Maar dat antwoord van de Fietsersbond staat toch ook gewoon op hun site? Ze geven daar al aan dat het minder veilig is dan een fietsstoeltje achterop en dat kan je ook zelf eenvoudig beredeneren lijkt me. Sowieso zit je kind niet vast en bij vallen kan je kind zo de rijbaan op rollen. Dat is voor mij reden geweest om kind altijd in het stoeltje en met de gordel om te vervoeren. Ik zie zo vaak mensen rijden met een stoeltje en dan de gordels los.
De vraag aan de fietsersbond was niet wat hun mening hierover is, maar of ze cijfers hebben om die mening te onderbouwen. Die hebben ze dus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven