Zakgeld....hoeveel?

02-11-2008 16:32 58 berichten
Mijn dochter van ruim 9 jaar krijgt 1 euro zakgeld per week ( 2 gulden 20...). Nu hoorde ik op school een kind zeggen dat ze 10 euro per maand krijgt. Ben ik nou zo'n krent? Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie kinderen aan zakgeld krijgen.

Gr. jamaartoch
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is ruim vijf en krijgt nog geen zakgeld. Wel krijgt hij elke maand vijf euro op zijn rekening gestort. Wel zijn we al erg bezig met de waarde van geld. Zo wilt hij heel graag een Nintendo DS, net zoals zijn vriendje. Mag hij ook, maar hij moet er wel voor sparen. Hij is al een half jaar bezig en heeft nu bijna 100 euro. Hartstikke trots is hij, zo trots dat elke 20 cent die hij bemachtigd, die stopt hij in zijn spaarpot waar ook al een aanzienlijk bedrag aan kleingeld in zit. Wanneer hij zes zullen we denk ik ook beginnen met zo'n euro per week.

Overigens vind ik het lijstje van het Nibud maar erg krenterig. Zelfs wanneer een kind er alleen de leuke dingen van zakgeld hoeft te kopen, dan nog vind ik het erg karig. Ik bedoel, wat moet een vijftienjarige nu met maximaal met 5,80 euro per week?

Sommige kunnen misschien zich niet meer veroorloven, maar echt een richtlijn is het voor mij niet.
Overigens zou ik ook al niet aan de Nibud bedragen beginnen vanwege de centen. Elke week 1,15 uittellen? Als de supermarkten mogen afronden, doe ik het zeker ook met zakgeld!
Ha,met een euro per week zit ik aardig gemiddeld dus. Wat dat omrekenen betreft; dat kan ik nog steeds niet laten...Ook hier boft broertje. Hij krijgt op 5 jarige leeftijd evenveel als zijn zus. Grappig is wel het verschil tussen de kinders,de oudste pot alles op terwijl de jongste nooit geen tientje bij elkaar verzamelt.Hij koopt ook dingen waarvan ik me afvraag wat je daar mee moet,maar zo leert ie al op jonge leeftijd met geld omgaan. Op is op.
quote:HaagsLoesje schreef op 02 november 2008 @ 17:24:

Mijn zoon is ruim vijf en krijgt nog geen zakgeld. Wel krijgt hij elke maand vijf euro op zijn rekening gestort. Wel zijn we al erg bezig met de waarde van geld. Zo wilt hij heel graag een Nintendo DS, net zoals zijn vriendje. Mag hij ook, maar hij moet er wel voor sparen. Hij is al een half jaar bezig en heeft nu bijna 100 euro. Hartstikke trots is hij, zo trots dat elke 20 cent die hij bemachtigd, die stopt hij in zijn spaarpot waar ook al een aanzienlijk bedrag aan kleingeld in zit. Wanneer hij zes zullen we denk ik ook beginnen met zo'n euro per week.

Overigens vind ik het lijstje van het Nibud maar erg krenterig. Zelfs wanneer een kind er alleen de leuke dingen van zakgeld hoeft te kopen, dan nog vind ik het erg karig. Ik bedoel, wat moet een vijftienjarige nu met maximaal met 5,80 euro per week?

Sommige kunnen misschien zich niet meer veroorloven, maar echt een richtlijn is het voor mij niet.

Waar spaart hij van dan als hij geen zakgeld krijgt?

Mijn 14 jarige krijgt overigens 15 euro per maand, plus 5 euro per week kantinegeld. Als hij dat niet voor de kantine gebruikt dan heeft hij dus 35 euro per maand.
Ik denk echt dat de hoogt van het zakgeld afhankelijk is van de financiële situatie en natuurlijk het aantal kinderen.
quote:misschicken schreef op 02 november 2008 @ 17:28:

[...]

Waar spaart hij van dan als hij geen zakgeld krijgt?

Hij krijgt van mijn vader 5 euro per maand.

Verder krijgt hij van ons niets structureel als zakgeld. Maar wel voor zijn rapport, wisselen van tanden, oom/tante/nicht/neef, etc.

Dat van mijn vader wordt op zijn rekening gestort. Maar de rest zijn kleine bedragjes die negen van de tien keer direct zijn spaarpot in gaat. In de zomer wilde hij er af en toe weleens een ijsje van kopen, maar toch liever die DS.

Trouwens, wanneer hij 100 euro gespaard heeft, leggen wij de rest bij, want al die kleine bedragen vind ik 100 euro toch een hele prestatie.

(Hij is trouwens een half jaar 'actief' bezig met sparen. Er stond toen al een paar tientjes op zijn rekening van wat wij aan klein geld gespaard hadden.)
hier hebben we het bedrag van de kinderen nu bijna 12 en bijan 15 jaar oud vorig jaar gelijk getrokken. domweg omdat ze er beiden hetzelfde van moeten doen en we het dus niet eerlijk vonden dat dan de jongste toch wat minder zou hebben.

Het bedrag is 15 euro per maand, lijkt misschien veel maar daarvoor moeten ze wel kadootjes kopen , dus voor vriendjes,feestjes maar ook bv moederdag, vaderdag, verjaardag broer/zus vader moeder etc.

Het gaat prima niemand klaagt en je ziet dochter creatief worden met geld zodra ze ineens veel feestjes heeft.

verder betalen ze er bv ook van als ze eens willen gaan zwemmen ofzo..In de zomervakantie krijgen ze wel wat extra hiervoor.

Ze willen sinds een paar maanden zelf het geld niet meer in handen hebben maar gelijk op de bank omdat ze meestal toch overhouden en ze er nu dus rente over krijgen.

Dus tot nu toe gaat het eigenlijk voorbeeldig , hopen dat het zo blijft.

Geld ophalen bij de geldautomaat doen we zeker met de jongste nog samen.

leert ze ook gelijk hoe ze dat veilig moet doen.

verder is het heel persoonlijk vind ik wat je geeft of kunt missen.

Niemand kan in jouw portemonnai kijken en als jullie het prima vinden is het toch goed lijkt me?

wel ben ik het eens met celeone ( meen ik?) dat het vreemd is dat je een kind geen zakgeld geeft maar het op de bank laat storten omdat het kind niet met geld om kan gaan....tja dan leer je het op deze manier ook niet lijkt me....ja soms ben je het misschien niet eens met alle uitgaves maar daar komen ze echt wel zelf achter en je kan altijd nog proberen hun aankoop te beinvloeden als je erbij bent met inkopen doen.

MIjn kinderen gaat echt niet snoep kopen van hun zakgeld als ze thuis gewoon een snoepje kunnen vragen vinden ze namelijk zonde van hun eigen geld ( op dit moment althans nog..)
*
quote:Lilla schreef op 02 november 2008 @ 17:11:

[...]

Is verbrassen aan domme dingen niet ook een onderdeel van het leren om met geld om te gaan? Als een kind pas zakgeld krijgt wanneer hij het (naar de normen van zijn ouders) verstandig uitgeeft, krijgt hij dan wel de kans om te leren zijn geld verstandig uit te geven?

Niet bedoeld als kritiek hoor, puur een vraag. Ik kan me namelijk ook goed voorstellen dat het een doorn in ouders oog kan zijn wanneer je een kind zakgeld geeft en hij geeft het alleen maar uit aan onzin. Aan de andere kant; juist het helemaal zelf mogen kiezen wat hij ermee doet lijkt mij de leerervaring. En daarbij geldt dan op = op, je kan je geld maar één keer uitgeven...Helemaal mee eens! Als ik zo dom was om mijn zakgeld aan snoep uit te geven, dan kon ik dus niet sparen voor playmobil o.i.d. En zakgeld is niet om van te sparen voor later (daar is de spaarrekening voor die de ouders openen en tot 'n bepaalde leeftijd beheren) zakgeld is puur om te leren in 't hier en nu met geld om te gaan en om te leren dat wanneer je brast aan onzindingen, je dus geen geld meer hebt voor een groter artikel.
Mijn 16-jarige krijgt ¤18,- (10 van ons, 8 van haar oma) per maand, maar hoeft hier dan ook bijna niks van te betalen.
Hoe zit 't eigenlijk met de spaarrekeningen voor jullie kinderen anno nu? Is dat nog steeds zoiets als zo'n zilvervlootrekening met hoge rente die we vroeger hadden en waar je een x-bedrag per jaar op kon storten als ouder en die vrij kwam als je 15 ofzo was?
mee eensch.

Zoonlief is 7 en krijgt sinds dit jaar 50 ct per week. Hij stopt het bijna altijd in zijn spaarpot om te sparen voor een nintendo spel. Van de week heeft hij een keer zo`n bal in de supermarkt gekocht wat ik altijd zonde vind voor mijn geld.
oeps , dit sloeg op een posting inmiddels allang geleden. Wij sparen voor beide kinderen maandelijks op een kinderekening (nee geen zilvervloot, maar wel een die ze niet kunnen beheren zo lang wij dat niet willen).
quote:LittleLucy schreef op 02 november 2008 @ 18:40:

Mijn 16-jarige krijgt ¤18,- (10 van ons, 8 van haar oma) per maand, maar hoeft hier dan ook bijna niks van te betalen.Krijgt ze dan ook kleedgeld? En gaat ze niet uit? Of heeft ze zelf een bijbaantje?

Ik had het als 16 jarige nooit gered met 18 euro in de maand.
Zoon van 13 krijgt 15 euro

Zoon van 15 krijgt 20 euro

beiden per maand.

Daarbij betaal ik 12,50 euro p.p. voor telefoonabonnement.

Ze hebben allebei een bijbaantje waarbij ze ongeveer nog eens 40 euro p.p. extra per maand verdienen.

Ze mogen ermee doen wat ze willen, maar we proberen wel te sturen in: sparen voor iets wat je graag wil hebben.

Oudste zoon geeft zijn geld nogal snel (binnen een week) uit en dan is het jammer.... op = op.

X
Mijn dochter van ruim 8 krijgt 2 euro per week zakgeld, en heeft daarnaast de mogelijkheid om wat extra's te verdienen door naast haar vaste taken in huis iets extra te doen. Plus nog haar mazzel dat ze de katten van de overburen verzorgd als die op vakantie zijn, wat haar dus ook nog regelmatig een tientje oplevert.

Die extra taken doet ze trouwens zelden

Ze gebruikt haar zakgeld meestal om te sparen voor iets duurders. Hier in de buurt ligt de TEDI (vergelijkbaar met Action) en de eerste weken dat ze zakgeld kreeg wilde ze daar steeds naartoe, prullen kopen, ze heeft al snel geleerd dat spulletjes van een euro vaak binnen no time kapot zijn, terwijl de 'schleich dieren' nagenoeg onverwoestbaar zijn.

Als we naar een braderie, rommelmarkt, kerstmarkt of kermis gaan krijgt ze een tientje waar ze mee uit moet komen. Dat doe ik liever dan bij elk kraampje gezeur omdat ze alles leuk vindt. Ook dan gaat ze vaak redelijk verstandig met haar tientje om.

Boeken hoeft ze niet van haar zakgeld te kopen, want ik vind het zelf belangrijk dat ze leest. Speelgoed mag ze bestellen voor kerst en verjaardag, daarbuiten zal ze het dus met haar zakgeld moeten doen. Zeker in deze tijd van het jaar, als ze gehersenspoeld worden door de reclames, ze heeft elke dag wel nieuwe wensen op het moment.

Buiten haar zakgeld sparen wij een vast bedrag per maand voor later, en ze heeft een ouderwets spaarbankboekje waar ze grotere bedragen op kan storten. Dat is pas sinds kort en voornamelijk met het oog op haar communie volgend jaar. Aangezien ze nog geen wensen heeft die de 100 euro overschrijden leek me dat een goed alternatief. Zo kan ze precies zien hoeveel geld ze heeft en het gebruiken als ze een goede bestemming weet.
quote:elninjoo schreef op 02 november 2008 @ 18:42:

Hoe zit 't eigenlijk met de spaarrekeningen voor jullie kinderen anno nu? Is dat nog steeds zoiets als zo'n zilvervlootrekening met hoge rente die we vroeger hadden en waar je een x-bedrag per jaar op kon storten als ouder en die vrij kwam als je 15 ofzo was?

De Zilvervlootrekening anno 2008 is alleen af te sluiten bij DSB; dus wij hebben geen Zilvervloot!!

We hebben een spaarrekening bij ASN (4,75% rente) waar wij op sparen. En dochter (ruim 4,5) heeft nog een rekening bij de Rabo, maar die is alleen voor het pedagogisch gewin omdat we dan fysiek de centjes uit haar spaarpot naar de bank kunnen brengen.

Verder krijgt ze (sinds kort) elke week 1 Euro voor in haar spaarpot en 1 Euro voor in haar portemonnee. Met het geld uit haar portemonnee mag ze zelf dingen kopen. Het is nog geen seconde in haar opgekomen daar snoep van te kopen (ze is trouwens niet zo'n snoepkont, dus dat scheelt).
dochter van 9 krijgt hier ook 1 euro per week. (mits ze haar klusjes doet)

binnenkort wordt ze 10 en we zullen dan wel wat verhogen denk ik.

zoon wordt binnenkort 6 en kan vanaf nu geld verdienen door de klusjes te doen. dus geen vast bedrag.
Dochter van 10 krijgt 1,50 per week. Ze hoeft er geen kadootjes van te kopen. Wel moet ze zelf sparen als ze iets wil waar ik het nut niet van inzie.

Zo heeft ze dus vorig jaar een Nintendo bij elkaar gespaard, en dit jaar heeft ze een kaart om spelletjes op te zetten gekocht (voor Nintendo)

En verder mag ze heel graag naar de snoepwinkel om wat lekkers te kopen.
quote:KatVonDee schreef op 02 november 2008 @ 18:54:

[...]

Krijgt ze dan ook kleedgeld? En gaat ze niet uit? Of heeft ze zelf een bijbaantje?

Ik had het als 16 jarige nooit gered met 18 euro in de maand.Nee, ze krijgt geen kleedgeld. Ik betaal haar kleren dan ook. Ze heeft zelf geen bijbaantje, daar heeft ze met het oog op school écht geen tijd voor (moet zich erg inspannen om het vwo te halen). Ze gaat niet uit in de zin van zaterdagavonds naar de kroeg, al gaat ze wel op 'speciale gelegenheden'. Wel gaat ze met haar vrienden of vriend leuke dingen doen (bios, uit eten, etc.), dit betaal ik ook meestal, tenzij ik vind dat ze de afgelopen maand al genoeg gedaan heeft.
quote:LittleLucy schreef op 02 november 2008 @ 19:59:

[...]

Nee, ze krijgt geen kleedgeld. Ik betaal haar kleren dan ook. Ze heeft zelf geen bijbaantje, daar heeft ze met het oog op school écht geen tijd voor (moet zich erg inspannen om het vwo te halen). Ze gaat niet uit in de zin van zaterdagavonds naar de kroeg, al gaat ze wel op 'speciale gelegenheden'. Wel gaat ze met haar vrienden of vriend leuke dingen doen (bios, uit eten, etc.), dit betaal ik ook meestal, tenzij ik vind dat ze de afgelopen maand al genoeg gedaan heeft.Op die manier. Dat kan ook natuurlijk. Ligt er natuurlijk ook aan wat je als ouders te besteden hebt:)
Hier zou 10 euro per maand trouwens een slecht idee zijn. Hoewel dat natuurlijk evenveel is als 2 euro per week is het overzicht naar mijn idee nog te snel weg. Van 10 euro in 1x kun je iets leuks doen zonder dat je ervoor moet sparen, en dat is nou net de zin van zakgeld. Bovendien duurt een maand voor mij al heel lang (zeker aan het einde ) dus laat staan voor een kind.

Ik vind zelf 1 euro per week wat weinig, maar het ligt er ook aan wat je kind ervan moet doen. Dochterlelie krijgt geen aanvulling van opa's en oma's en moet dus wel sparen voor speelgoed dat ik niet wil kopen. Dan kom je met 1 euro per week niet zo ver. Als je kind niks moet is het wel genoeg.
Vorige week uitgebreid in het nieuws dat heel veel jongeren totaal niet met geld kunnen omgaan en dat er heel veel zijn die dat ook niet geleerd hebben van hun ouders.

Uit dat onderzoek was ook gekomen dat kinderen die van jongsaf zakgeld hadden gekregen met een duidelijke en eenduidige boodschap wat ze daarvan moeten bekostigen en op = op, wel goed met geld kunnen omgaan.

Ik ben hier ook weer erg verbaasd te lezen dat er zoveel tieners zijn die geen kleedgeld krijgen en daarnaast een bedrag een zakgeld, wat ze dan 'zomaar ergens' aan kunnen besteden dat ze nooit leren budgetteren.
Onze 14 jarige krijgt 40 euro kleedgeld per maand naast zijn zakgeld.
De jongste van 5 krijgt 1,-

de oudste van 8 krijgt 2,-

Zo te lezen is dat best veel.

Nooit bij stil gestaan.

De jongste is btw steeds meer ontdaan dat zijn broer 2,- krijgt en hij maar 1,-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven