Zakgeld kind basisschoolleeftijd

17-04-2025 22:21 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn sinds deze week gestart met zakgeld voor onze kinderen van 5 en 7 jaar. Ze krijgen € 2,50 per week en mogen daar, zoals we er nu in staan, alles van kopen behalve snoep.

Maar nu was ik eens benieuwd hoe andere ouders met kinderen in deze leeftijd hiermee omgaan?
Is ons bedrag realistisch (heb de Nibud normen bekeken en zitten daar net iets boven), hebben jullie een verplicht deel dat ze moeten sparen van het zakgeld om een keer iets groots te kunnen kopen? Of mogen ze alles verbrassen en voor iets groots op dat moment vanaf 0 beginnen met sparen?
(Wij sparen zelf ook voor ze maar dit is geld voor later op een rekening. 'Groter' geld dat ze van opa en oma voor de verjaardag krijgen gaat nu in de spaarpot maar misschien daar een deel van ook vrij laten besteden?)

Mogen ze hun geld overal mee naartoe nemen of schieten jullie voor als ze ergens iets willen kopen waar ze toevallig tegenaan lopen? Of moeten ze er eerst over nadenken en op een later moment pas kopen.

Nou ja, ik ben dus gewoon vooral benieuwd hoe het in de praktijk gaat en of jullie nog goede tips hebben of wat je zelf achteraf anders gedaan zou hebben?
Zoon krijgt sinds hij 6 is 2 euro per week. Op de bank; dat is zijn expliciete wens.
Hij heeft er niks van uit, want hij is van plan rijk te gaan worden. Heel soms vindt hij dat jammer, want uitgeven is ook leuk. Gelukkig krijgt hij soms een waardebon, dat geeft hij wel uit.
Dala schreef:
18-04-2025 08:46
Ik heb het altijd een lastige gevonden en eigenlijk nog steeds. Qua bedragen hebben we ongeveer het Nibud-bedrag gehanteerd, nog steeds. Maar wat daar altijd bovenop gekomen is, zijn bedragen die de kinderen kregen van opa's, oma's, tantes, soms zelfs vriendjes en vriendinnetjes, in geld voor verjaardagen.

En dan bedoel ik niet een bedrag gestort op de spaarrekening gestort om mee te sparen voor later, maar als cadeau omdat kind een mooi rapport heeft, een zwemdiploma behaald, jarig is.

Mijn idee was ook altijd: ik wil ze leren dat ze voor die doos Playmobil of Lego van 20 euro tien weken moeten sparen. In de praktijk hebben ze dus nog nooit geleerd om te sparen en is het bij iets dat ze echt graag willen (en er ook over nagedacht hebben) en het is geen verjaardag of Sinterklaas: "Oh, ik pak wel even geld."
Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Kinderen zijn inmiddels net 10 en ruim 11.

Maar ze hebben toch wel leren sparen, want niet elke euro direct uitgeven aan zooi voor één euro.

Ze hebben geld, dat ze gebruiken voor iets dat ze willen en weten dat dat volgende week en de week daarna en daarna niet nog eens kan. Hier hadden de kinderen ook altijd geld liggen. Echt euro na euro, tientje na tientje hebben ze nooit hoeven sparen voor iets. Maar ze weten ook dat op, op is.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 18-04-2025 09:13
0.07% gewijzigd
Mijn dochter krijgt een euro per week. We worstelen er wel mee dat we weinig contant geld hebben. Dus we turven het in onze agenda. En als ze iets wilt, dan pinnen we dat voor haar.
Maar het gaat een beetje in tegen het idee van beschikken over je eigen geld. Iemand nog andere ideeën dan contant geld opnemen?
Wij begonnen op 4 jarige leeftijd met 50 cent, en dit is met elke verjaardag omhoog gegaan. De 11 jarige krijgt nu 3.50 per week, de 8 jarige 2,80.

Ze mogen er alles van doen. Wel is de regel: ik haal lekkers (snoep/chips) in huis, is dit op of wil je wat extra's dan moet je het zelf betalen. Speelgoed krijg je met kerst en je verjaardag, niet tussendoor. Dus wil je tussendoor wat hebben dan zal je moeten sparen. Oudste heeft behoorlijk wat gespaard, geeft hier en daar wat uit voor snoep/chips, maar is nu specifiek voor een item aan het sparen.
De jongste was in het begin wat meer van alles direct uitgeven. Maar nu komt steeds meer het besef dat als hij gelijk alles uitgeeft aan klein speelgoed in de action, hij die dure game niet kan kopen, dus ook hij is nu aan het sparen.

Geld van oma/verjaardag wordt hier hetzelfde behandeld als zakgeld. 100% van hun en hun mogen er alles mee doen wat ze willen.
Tinie1972 schreef:
18-04-2025 09:03
Mijn dochter krijgt een euro per week. We worstelen er wel mee dat we weinig contant geld hebben. Dus we turven het in onze agenda. En als ze iets wilt, dan pinnen we dat voor haar.
Maar het gaat een beetje in tegen het idee van beschikken over je eigen geld. Iemand nog andere ideeën dan contant geld opnemen?

Geen andere ideeën, want voor jonge kinderen is fysiek geld vaak overzichtelijker dan een tegoed op een rekening of in je moeders agenda. Je geld zelf meenemen in een portemonnee is ook iets dat ik bij het proces vindt horen.

Gewoon af en toe wat extra pinnen. Geef haar elke week een euro maar wissel ook eens met haar. Geef haar een briefje van vijf en laat haar vier euro terug geven. Wissel munten voor briefjes. Wij hadden in de servieskast en oud koektrommeltje met het zakgeld. Zij betaalden ons contant als wij iets bestellen dus dan ging het geld weer terug de trommel in.
Het lijken me in deze tijd prima bedragen hoor. Mijn kinderen kregen 12 jaar geleden al 1 euro per week. Dat was toen genoeg, maar kun je nu toch niks meer mee.

Het ging toen nog contant in de spaarpot en vanaf de middelbare school per maand op een hun eigen bankrekening (met spaarrekening apart). Nu zou ik eerder overstappen naar een bankpas denk ik omdat ik zelf ook nooit meer contant geld in huis heb.
Kind van 10 hier en krijgt 6 euro pw.
2 euro wordt gespaard
2 euro kan ze uitgeven aan een snack op dinsdagavond in de kantine bij theaterles.
2 euro vrij uit te geven. Of dus 4 als ze dinsdag niks koopt en kiest voor eten meenemen.

Wij wonen naast het stadscentrum en sinds kort mag ze op vrijdag met haar beste vriendin dan shoppen. Niet elke week. Dan gaat het op aan ijsjes en meuk van de Solow en make up.
Ik vind het voor het oudste kind wel oneerlijk dat die 2 jaar zakgeld misgelopen is.

Mijn kind (10) kreeg elk jaar een beetje meer, nu € 2,- / week. In het begin contant, al een tijdje maak ik het over. Kind mag er alles van kopen, ook snoep, rommel en impulsaankopen, zodat kind ervaart hoe het is om zelf beslissingen te nemen. Soms schiet ik voor als hij geen portemonnee bij zich heeft.
Lila-Linda schreef:
18-04-2025 08:21
Het is voor een kind van zeven wel fijn om niet overal gelijk getrokken te worden aan de kleuter

En dit! Zeker als de jongste wat voorloopt is het voor de oudste fijn om niet overal gelijk in te hoeven zijn.

Wij zagen zakgeld altijd als inkomen van de kinderen. Jeugdloon gaat ook naar leeftijd. Als je ouder wordt, worden je behoeften ook groter. Etc.
Dala schreef:
18-04-2025 08:46
Mijn idee was ook altijd: ik wil ze leren dat ze voor die doos Playmobil of Lego van 20 euro tien weken moeten sparen. In de praktijk hebben ze dus nog nooit geleerd om te sparen en is het bij iets dat ze echt graag willen (en er ook over nagedacht hebben) en het is geen verjaardag of Sinterklaas: "Oh, ik pak wel even geld."
Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Kinderen zijn inmiddels net 10 en ruim 11.
Ja dat heb ik ook wel, dat kind regelmatig geld zat heeft. Toch heeft kind ook wel wensen waarvoor er te weinig geld is ( laatst wilde hij een Nerf van €60,-) dus dan moet je toch sparen.
Onze tienjarige heeft sinds begin dit jaar een eigen bankrekening met pinpas. Die pas hebben wij in beheer. Het zakgeld storten we wekelijks op haar rekening maar contact gekregen geld van opa en oma niet. Ze mag haar geld uitgeven zoals ze zelf wil maar ze moet van ons wel een kasboekje bijhouden van haar inkomsten en uitgaves. Om te leren budgetteren hebben we afgesproken dat ze 3x per jaar zelf een verjaardagscadeautje t.w.v. €5 koopt voor iemand anders.
Qua hoogte van het zakgeld houden we het gemiddelde van het Nibud aan.
I'm still standing
Evy schreef:
17-04-2025 22:59
Bedankt al voor de reacties :)

De reden dat de 5-jarige het ook al krijgt is voornamelijk omdat ze met veel dingen gelijk op gaan (gedrag, bedtijd, gezamenlijke vriend(innet)jes enz.) hij loopt wat voor op zijn leeftijd.

Bedragen van rond € 1,- hebben we ook gezien inderdaad maar leek ons zo weinig. In de zin van dat ze dan wel erg lang moeten sparen voor iets leuks van € 20,- , wat tegenwoordig geen gek bedrag meer is voor een mooi stuk speelgoed of spel.

M.b.t. het geld voor de verjaardag, ze krijgen altijd iets van hun lijstje en daarbij nog € 50,-. Ging altijd automatisch in de spaarpot omdat ze voorlopig weer even vooruit konden met al het nieuwe speelgoed en er vervolgens nooit meer naar vroegen. En wij het ook niet aanboden om met dit geld iets te gaan kopen.
Die kinderen kopen toch geen dingen van €20 met hun zakgeld? Ze kopen er kleine dingen mee.
Dochter kreeg eerst contant, maar dat vergaten we dan soms (,en zij ook). Ze krijgt het daarom op haar betaalrekening (ze zit nu in groep 8).

Ze koopt er niet veel van. Dus ook geld van opa en oma mag ze vrij besteden. Grote aankopen overleggen we. Daar is verjaardagsgeld wel voor nodig. Als ze alles meteen zou uitgeven, dan zouden we daar wel afspraken over maken.

De bankpas heeft ze natuurlijk niet altijd bij zich, dan schiet ik voor.
pina schreef:
18-04-2025 09:28
Die kinderen kopen toch geen dingen van €20 met hun zakgeld? Ze kopen er kleine dingen mee.

Waarom niet?

Die zien Lego of Playmobil en dan koop je nog bijna niks voor 20 euro
Mijn dochter van 11 krijg €3 per week, mag daar alles van kopen wat ze wil. Ze krijgt het digitaal en heeft ook een eigen bankpas. Zit in groep 7. Mijn zoon van 13 krijgt €40 per maand en moet daar cadeautjes, keertje naar zwembad, patatje op de sportvereniging etc van kopen. Behalve kleding en cadeaus voor verjaardag koop ik voor hem weinig meer.
Bij ons schelen ze ook twee jaar en ik heb altijd heel bewust verschil aangehouden, ieder jaar 0,50 laten stijgen. Vanaf 12 voor de oudste dit systeem van een bedrag per maand. Vind het zelf heel oneerlijk voor de oudste om gelijk betrokken te worden. Juist als de jongste voorloopt.
kind van 6 krijgt 1.50 per week. Mag hij vrij besteden. Maar dat doet hij niet, want hij wil sparen voor een specifiek stuk speelgoed. Ik vind dat een prima idee (maar had het ook prima gevonden als hij er bijvoorbeeld snoep van gekocht had)
Speculaastaart schreef:
18-04-2025 09:01
Maar ze hebben toch wel leren sparen, want niet elke euro direct uitgeven aan zooi voor één euro.

Ze hebben geld, dat ze gebruiken voor iets dat ze willen en weten dat dat volgende week en de week daarna en daarna niet nog eens kan. Hier hadden de kinderen ook altijd geld liggen. Echt euro na euro, tientje na tientje hebben ze nooit hoeven sparen voor iets. Maar ze weten ook dat op, op is.
Mja, die ervaring van maar één euro in de spaarpot, die is dus niet. Geloof dat wij rond de 6e verjaardag van dochter begonnen zijn. En dat startte dus al met verjaardagsgeld van de opa's, oma's, ooms en tantes. En met een hoop cadeautjes dus niet meteen een wens van "ik wil het daar aan uit gaan geven." Tegen de tijd dat er wel weer een wens ontstond, of er bijvoorbeeld een leuk souvenir werd gezien, was het geld aan zwemdiploma's, rapporten al dusdanig gegroeid dat het helemaal niet wordt uitgegeven met het idee: Uitgeven kan maar één keer en op is op.

We hebben er over nagedacht dat dit geld direct op de spaarrekening wordt overgeboekt door ons, maar daar wordt al apart voor gespaard. Bovendien vragen de kinderen dat zelf nu soms: zou ik dit op mijn spaarrekening kunnen storten?

Het is een luxeprobleem hoor, maar ik vind het soms wel lastig dat ik dus niet kan meegeven hoe je voor een wens soms moet wachten/sparen. Of dat niet alles metéén kan. Ik kan moeilijk vragen aan oma om voor de verjaardag 5 euro te geven in plaats van 50. Daarover beslist zij namelijk zelf uiteraard.
Tinie1972 schreef:
18-04-2025 09:03
wij hebben het zelfde, we hebben nooit contant geld, maar we nemen het wel op voor dat zakgeld. Mijn idee daarachter was dat het voor een kind makkelijker te leren is dat je geld maar een keer uitkunt geven als ze dat geld daadwerkelijk in handen hebben, en als ze het uitgeven dus niet meer (leeftijd maakt natuurlijk uit, kind hier is 6, een ouder kind snapt dat al)
frettie schreef:
18-04-2025 09:55
Bij ons schelen ze ook twee jaar en ik heb altijd heel bewust verschil aangehouden, ieder jaar 0,50 laten stijgen. Vanaf 12 voor de oudste dit systeem van een bedrag per maand. Vind het zelf heel oneerlijk voor de oudste om gelijk betrokken te worden. Juist als de jongste voorloopt.
Hier ook, hier nog niet eens 2 jaar leeftijdsverschil maar wij hebben precies ditzelfde systeem. ^
pina schreef:
18-04-2025 09:28
Bij ons wel hoor. En dat komt dus ook omdat het geld voor hun rapport of voor de verjaardag in hun spaarpot wordt gestopt waar ze ook wekelijks hun zakgeld in stoppen. Dus dan kan daar tamelijk makkelijk een paar keer per jaar een doos van 20 euro van worden gekocht. Kleine dingen worden haast nooit gekocht. Soms op vakantie voor een souvenir en héél soms voor iets wat ik zelf niet wil kopen (slijm of van die stressballen of zooitjes van de Flying Tiger)
dala wijzigde dit bericht op 18-04-2025 10:17
0.32% gewijzigd
Misschien een tip voor iedereen die nog aan het begin van de financiële opvoeding van zijn kinderen staat:

Wij hebben drie kinderen en ik merkte al snel dat ik bij de tweede bij sommige dingen niet goed meer wist hoe we dat bij de eerste hadden gedaan.

Ik heb een soort 'logboek' aangelegd van welk bedrag of verhoging bij welke leeftijd, welke verantwoordelijkheden bij welke leeftijd etc. Staat ook in welke afspraken we maakten over zakgeld bij meerdaagse schooluitstapjes.

En later over wie betaalt wat bij de studie. Betekent dus niet dat alle bedragen vijf jaar later bij de derde precies hetzelfde waren, maar wel dat het 'systeem' gelijk was.
Speculaastaart schreef:
18-04-2025 10:06
Misschien een tip voor iedereen die nog aan het begin van de financiële opvoeding van zijn kinderen staat:

Wij hebben drie kinderen en ik merkte al snel dat ik bij de tweede bij sommige dingen niet goed meer wist hoe we dat bij de eerste hadden gedaan.

Ik heb een soort 'logboek' aangelegd van welk bedrag of verhoging bij welke leeftijd, welke verantwoordelijkheden bij welke leeftijd etc. Staat ook in welke afspraken we maakten over zakgeld bij meerdaagse schooluitstapjes.

En later over wie betaalt wat bij de studie. Betekent dus niet dat alle bedragen vijf jaar later bij de derde precies hetzelfde waren, maar wel dat het 'systeem' gelijk was.
Dit zijn toch dingen die ook erg van het kind zelf afhangen?
Wij geven aan kind van 6 jaar €1 en kind van 9 jaar krijgt €2,50.
Ik heb toevallig nog een lijstje liggen waar ik dit in gedachten had:
5 jaar 0,35
6 jaar 1,00
7 jaar 1,50
8 jaar 2,00
9 jaar 2,50
10 jaar 3,00
11 jaar 4,00
12 jaar 5,00

Eerst kregen ze het in hun spaarpot. Ze zijn beide van weinig uitgeven. Spaarpot zit genoeg in. Dus nu maak ik het over naar hun bankrekening. De oudste kan al met een pinpas omgaan. Jongste heeft hem nog niet zelf in gebruik.
Jongste geeft amper iets uit. Vindt het geld sparen nu nog interessanter. Oudste koopt soms bijvoorbeeld een lipgloss van 1 euro.
bosschebolletje84 wijzigde dit bericht op 18-04-2025 11:23
0.17% gewijzigd
Mijn zoon van net 7 in groep 3 krijgt sinds zijn verjaardag 1 euro per week, contant voor in de spaarpot. Ik vind je bedragen te hoog en ook dat beide kinderen hetzelfde krijgen. Onze zoon hoeft niet voor iets specifieks te sparen, hij krijgt genoeg en taalt er nu dan ook niet naar. Het is meer bedoeld om de waarde van geld te leren als hij wel zelf wat van zijn eigen geld wil kopen. Er zit door verjaardagen en extraatjes van opa en oma een hoop in zijn spaarpot maar tot nu toe gaat er niks uit. Hij spaarde voor dure Lego en die heeft hij van Sinterklaas gekregen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven