Zakgeld kind basisschoolleeftijd

17-04-2025 22:21 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn sinds deze week gestart met zakgeld voor onze kinderen van 5 en 7 jaar. Ze krijgen € 2,50 per week en mogen daar, zoals we er nu in staan, alles van kopen behalve snoep.

Maar nu was ik eens benieuwd hoe andere ouders met kinderen in deze leeftijd hiermee omgaan?
Is ons bedrag realistisch (heb de Nibud normen bekeken en zitten daar net iets boven), hebben jullie een verplicht deel dat ze moeten sparen van het zakgeld om een keer iets groots te kunnen kopen? Of mogen ze alles verbrassen en voor iets groots op dat moment vanaf 0 beginnen met sparen?
(Wij sparen zelf ook voor ze maar dit is geld voor later op een rekening. 'Groter' geld dat ze van opa en oma voor de verjaardag krijgen gaat nu in de spaarpot maar misschien daar een deel van ook vrij laten besteden?)

Mogen ze hun geld overal mee naartoe nemen of schieten jullie voor als ze ergens iets willen kopen waar ze toevallig tegenaan lopen? Of moeten ze er eerst over nadenken en op een later moment pas kopen.

Nou ja, ik ben dus gewoon vooral benieuwd hoe het in de praktijk gaat en of jullie nog goede tips hebben of wat je zelf achteraf anders gedaan zou hebben?
Onze dochters (8 en 5 jaar) krijgen zakgeld vanaf dat ze 5 zijn. We begonnen met €0,50 en elk jaar komt er €0,50 bij. De oudste van 8 krijgt nu dus €2,00, de jongste €0,50.

We geven heel bewust contant geld zodat ze de munten leren kennen en ook een idee krijgen van hoeveel geld ze hebben. Als dit op een bankrekening staat leren ze dat niet op deze leeftijd, ik wil echt dat ze met geld leren omgaan en het niet iets abstracts is. Ze moeten het dus ook zelf in de winkel kopen met hun eigen contante geld, zodat ze ook leren hoe dat gaat bij de kassa.

Ze mogen zelf kiezen wat ze ermee doen. Als iets echt goedkope troep is of juist veel te duur voor wat het is dan zeg ik er wel eens iets over, maar ze mogen zelf beslissen. In de praktijk sparen ze veel, vaak ook samen voor grotere Playmobil sets.

Verjaardagsgeld / rapportgeld komt niet heel vaak voor, maar mogen ze ook vrij besteden.
Hier is het vanaf 4 jaar 1 euro en dan elke verjaardag 50 cent omhoog. En het geld wordt verdeeld over hun portemonnee en spaarpot. Het geld in hun portemonnee mogen ze naar eigen inzicht uitgeven en het geld in hun spaarpot beslissen we over mee. Snoep van hun portemonnee mag altijd, willen ze 20 euro uit hun spaarpot uitgeven aan snoep kunnen we nee zeggen. Nee zeggen is tot nu toe vooral een goed gesprek geweest, waarom wil je dit, hoeveel uur plezier heb je er van, hoe lang moet je sparen om het weer bij elkaar te krijgen en is dat het waard.

Die verdeling is 50/50 voor de portemonnee behalve dat we niet kleiner dan 50 cent muntjes regelen en dan het meeste in de portemonnee gaat. Dus de 9 jarige krijgt hier 3,50 en daarvan gaat er 2 euro in de portemonnee en 1,50 in de spaarpot. Geld dat ze tussendoor krijgen mogen ze zelf van kiezen of en hoe ze het verdelen. Ze kiezen er altijd voor een deel of alles in hun spaarpot te doen behalve 1 keer toen een kind iets graag wilde en met dat geld genoeg had daar voor. (Niet dat het had uitgemaakt want die uitgave had hij ook van zijn spaarpot mogen doen). Voor ons werkt dit omdat ze zo en kunnen ervaren dat ze zelf keuzes maken en geld uit geven en op = op met het geld in hun portemonnee en ook zien hoe sparen werkt en we bij grotere bedragen kunnen mee denken voor hun. Van kleine uitgaven hebben ze wel eens spijt, van de grote nooit. Van die spijt leren ze ook van.

Voorschieten gebeurt wel eens, zijn we ergens en dan zie je een aanbieding van iets dat een kind leuk vind. Dan schiet ik het liever voor dan dat kind het voor een hogere prijs moet kopen als we thuis zijn of we heen en weer moeten naar huis voornde portemonnee. Soms nemen ze hun portemonnee wel gewoon mee. Als ze iets willen kopen, we naar de markt gaan (snoepkraam), als we naar de vrijmarkt gaan of naar de kermis ed zonder ons (alleen de oudste doet dat al zelfstandig). Als we voorschieten tellen we het wel gelijk na als we thuis komen zodat het kopen en de verrekening voor hun zo dicht mogelijk op elkaar zit en aan elkaar gekoppeld worden. Anders voelen/zien ze alsnog niet wat het effect is van geld uit geven bij hun aankoop. Daarom werken je juist ook met contant geld voor de kinderen, dat is ook als ze jong zijn inzichtelijk/tastbaar.

In groep 8 krijgt de oudste een pinpas zodat we dat de eerste paar keer kunnen begeleiden. Op de middelbare school gaan we over op een maandbedrag en komt er ook eigen verantwoordelijkheid bij. Cadeautje voor broertje, zusje ed betalen wij nu. Surprise op school ed ook. De oudste wordt 10 in groep 8 en dus 11 in de eerste, dat vertekend misschien ook een beetje. Ik vind 10 vroeg genoeg voor een pinpas en 11 vroeg genoeg voor meer verantwoordelijkheid met geld.

Ik zou de bedragen veranderen op, dat je 7 jarige en 5 jarige een ander bedrag krijgen en dat met hun mee groeit. Ze liggen nu misschien dicht bij elkaar qua ontwikkeling maar dat hoeft niet zo te blijven. Nu is de oudste later begonnen aan zakgeld en krijgt even veel als het broertje. Dat voelt oneerlijk en ongelijkwaardig ook al is het misschien op papier gelijk want ze krijgen nu precies het zelfde.
Toen de oudste 6 was zijn we gestart met zakgeld. 1 euro in de week. Wel onder de afspraak dat wij dan niet meer zomaar af en toe een kleinigheid voor haar zouden kopen. Het idee was dat als de oudste iets wou, dat de jongste (toen 4) ook iets uit mocht zoeken. Gezien de oudste er echter een eeuw over deed om de beslissing te nemen en de jongste al die tijd stond te wachten in een speelgoed of snoepparadijs was dat niet briljant. Een maand later hadden ze allebei een euro in de week.

Een euro per week is mi voldoende als er niets voor gekocht hoeft te worden. Opa en oma sponseren hier ook af en toe en met de vakantie krijgen ze wat extra vakantiezakgeld.

Let maar eens op aankomende zaterdag. Kinderen kunnen zoveel zooi kopen voor een habbekrats op Koningsdag. En als ze nog schattig zijn krijgen ze extra zooi toe of wordt er 'omgekeerd' afgedwongen :facepalm: :jump:

Ow en snoep kopen mag hier wel. Maar wij bepalen nog hoeveel en wanneer er gesnoept mag worden. De snoepkoperij is niet heel groot daardoor.

De oudste is nu 10 en krijgt verhoging tot 2 euro in de week. Daar moet ze nu ook de cadeautjes voor de familie voor kopen. (Zusje, papa, mama).
kleinezon wijzigde dit bericht op 18-04-2025 19:07
0.56% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kinderen zijn hier 7 en 11 en krijgen per maand 25 euro op hun rekening. Ze kopen er vooral v-bucks of roblux voor.
BosEnDuin schreef:
18-04-2025 11:22
Mijn zoon van net 7 in groep 3 krijgt sinds zijn verjaardag 1 euro per week, contant voor in de spaarpot. Ik vind je bedragen te hoog en ook dat beide kinderen hetzelfde krijgen. Onze zoon hoeft niet voor iets specifieks te sparen, hij krijgt genoeg en taalt er nu dan ook niet naar. Het is meer bedoeld om de waarde van geld te leren als hij wel zelf wat van zijn eigen geld wil kopen. Er zit door verjaardagen en extraatjes van opa en oma een hoop in zijn spaarpot maar tot nu toe gaat er niks uit. Hij spaarde voor dure Lego en die heeft hij van Sinterklaas gekregen.
Ja, dit is herkenbaar dus. Hier wordt niet voor een specifieke set of een specifieke wens gespaard. Maar met verjaardagen en feestdagen en een hoop familie op bezoek wordt er al zoveel gekregen aan speelgoed en aam geld dat er altijd méér geld in de pot zit dan aan wensen in hun hoofden.
Hoe leert jouw kind "de waarde van geld?" Want daar zit mijn dilemma. Leren mijn kinderen wel iets op deze manier? Of begint dat leren voor hen dan pas later? En is het erg als dat moment misschien nooit komt? Bedoel, als ik naar mijzelf kijk...
Bij ons nu al oudere pubers. Toen ze klein waren mochten ze er alles mee doen wat ze wilden. Ze moeten ermee leren omgaan. Dus we hadden geen restricties.
En ja, dan kopen ze een keer een zak snoep. Nou en?
Oudste heeft óók een jaar lang alles opzij gezet om iets duurs te kopen voor zijn hobby.
En daar leren ze van, juist ook van bijv. teveel uitgeven aan flutdingen, zodat je geen geld meer hebt voor een cadeautje. Al hadden we natuurlijk gewaarschuwd om altijd een buffer te houden.
Oudste ging toen 5 euro lenen van zijn kleine zusje, nou dát vond hij genant! Voor hem een levensles: altijd een buffer houden.
Kortom: laat ze ermee leren omgaan en dat gaat met vallen en opstaan.
Dochter van 12 krijgt 2,50 per week en zoon van 10 krijgt 1,50 per week. Elk jar komt er 50 cent bij. Helaas ben ik zo'n chaoot dat ik er niet standaard aan denk om op zaterdag het zakgeld te geven. En zelf denken ze er ook niet aan. Dus doorgaans wordt er eens in de zoveel tijd geroepen "volgens mij krijg ik nog 6 weken zakgeld" en vertrouw ik erop dat het wel klopt. Het leerrendement van leren omgaan met geld help ik dus eigenhandig om zeep op deze manier.
Mistborn schreef:
20-04-2025 19:23
Dochter van 12 krijgt 2,50 per week en zoon van 10 krijgt 1,50 per week. Elk jar komt er 50 cent bij. Helaas ben ik zo'n chaoot dat ik er niet standaard aan denk om op zaterdag het zakgeld te geven. En zelf denken ze er ook niet aan. Dus doorgaans wordt er eens in de zoveel tijd geroepen "volgens mij krijg ik nog 6 weken zakgeld" en vertrouw ik erop dat het wel klopt. Het leerrendement van leren omgaan met geld help ik dus eigenhandig om zeep op deze manier.
Hier begin ik niet meer aan. Ze zitten goed in het (zak)geld dus als ze er zelf niet aan denken en ik het zelf ook vergeten ben dan is het hier jammer de bammer. Kans gehad op zaterdag, kans gehad op zondag en állemaal er niet aan gedacht dan is het ook weer niet zo hard nodig.
Dala schreef:
18-04-2025 10:04
Bij ons wel hoor. En dat komt dus ook omdat het geld voor hun rapport of voor de verjaardag in hun spaarpot wordt gestopt waar ze ook wekelijks hun zakgeld in stoppen. Dus dan kan daar tamelijk makkelijk een paar keer per jaar een doos van 20 euro van worden gekocht. Kleine dingen worden haast nooit gekocht. Soms op vakantie voor een souvenir en héél soms voor iets wat ik zelf niet wil kopen (slijm of van die stressballen of zooitjes van de Flying Tiger)
Maar hoeveel krijgen ze dan voor rapporten en hun verjaardagen?

Mijn kinderen krijgen 1 euro (8 jarige) en 50 cent (6 jarige). de 8 jarige krijgt ook 1,50 voor de kinderdisco (dat is genoeg voor de entree, een glas limonade en een snoepje), ze mogen zelf weten waar ze hun geld aan uit geven en ik bemoei me er niet mee. We zitten te denken om de 8 jarige volgend schooljaar meer te geven en ook te laten sparen voor kadootjes voor vriendinnen, maar ik twijfel daar nog een beetje over, want die had vorige jaar 12 kinderfeestjes en haar zusje had er maar 5 en ik verwacht dat de verhouding in de toekomst ongeveer gelijk blijft. Dat levert dan nogal verschil op in hoeveel er gespaard moet worden voor kinderfeestjes.

Mijn kinderen krijgen geen geld voor rapporten, voor verjaardagen kies ik voor mijn familie en mijn schoonfamilie 1 groter ding uit wat ze samen mogen geven dus ze hebben laatst allebei 10 euro gekregen voor een zwemdiploma en ik denk verder dat ze nog nooit contant geld hebben gehad.

Ik pin speciaal voor zakgeld, en eerder ging ik dan zelf een brood halen bij de bakker en een bak aardbeien bij de groenteboer om maar contact geld te hebben, nu hebben we geld in de huishoud portonomonee en moet de oudste soms een boodschap halen en neemt ze dan contant geld mee, daar wordt het dus makkelijker van :D

Verder houd ik inderdaad bij wat ze krijgen en waarom, ook omdat ik het leuk vind om het te zien en bij te houden.
Dala schreef:
22-04-2025 10:34
Hier begin ik niet meer aan. Ze zitten goed in het (zak)geld dus als ze er zelf niet aan denken en ik het zelf ook vergeten ben dan is het hier jammer de bammer. Kans gehad op zaterdag, kans gehad op zondag en állemaal er niet aan gedacht dan is het ook weer niet zo hard nodig.
Wij hebben een afstreeplijstje in de portemonnee. Daarin houden we bij als ze hebben gehad. Dit soort dingen administreren en controleren of ze wel genoeg hebben gehad zijn leermomenten dus daar proberen we op in te zetten.
Lila-Linda schreef:
18-04-2025 08:21
Het is voor een kind van zeven wel fijn om niet overal gelijk getrokken te worden aan de kleuter
Dit. Je oudste kind krijgt toch ook eerder verantwoordelijkheden die de jongste nog niet heeft. Een leeftijdsverschil van 2 jaar is op die leeftijd veel. Je verwacht andere dingen vd oudste (meer meehelpen, zelf ergens naartoe gaan, op het jongere broertje letten als ze samen naar school lopen, etc). Je oudste gast 2 jaar eerder naar de middelbare school met alles erop en eraan en hoef je ze ook niet als 1 leeftijd te behandelen.
Mistborn schreef:
20-04-2025 19:23
Helaas ben ik zo'n chaoot dat ik er niet standaard aan denk om op zaterdag het zakgeld te geven. En zelf denken ze er ook niet aan. Dus doorgaans wordt er eens in de zoveel tijd geroepen "volgens mij krijg ik nog 6 weken zakgeld" en vertrouw ik erop dat het wel klopt. Het leerrendement van leren omgaan met geld help ik dus eigenhandig om zeep op deze manier.
Ik heb een herinnering in mijn telefoon staan die elke woensdag gaat. Zolang ik de herinnering niet afvink hebben ze nog geen zakgeld gehad die week, dit werkt voor mij perfect.
Hier nooit zakgeld gegeven. Zoon 'werkt' al vanaf een jaar of 3/4 voor zijn geld. Nu verkoopt hij op Koningsdag en mag het geld houden. (Vorig jaar 80 euro, dit jaar 320 euro) Hij heeft een keer per twee maanden een krantenwijk (30 euro per keer). Met oud en nieuw mag hij kaartjes rondbrengen voor zijn wijk ( vorig jaar 400 euro, dit jaar 200 euro).
Toen hij kleiner was deed hij klusjes, hij werd vrij goed betaald voor autos wassen, de trap schoonmaken etc.
Hij hoeft geen cadeautjes voor vriendjes te betalen, maar geeft soms wel wat extra geld bij een verjaardag. Hij wil nu zijn eigen game pc gaan bouwen, en heeft een aardig budget. Zoon is 11.
Geld gaan geven voor klusjes heb ik altijd geweigerd om te gaan doen. Ik vind dat dat er gewoon bij hoort. Van alledaagse dingen zoals de vaatwasser uitruimen tot 1 jaarlijkse dingen als tuinonderhoud of de zolder opruimen. We wonen met z'n allen in een huis en de ene keer is er meer werk dan de andere keer. Ook de kinderen moeten daar gewoon in meehelpen zonder dat ze meteen denken of vragen: wat schuift dat?
Dala schreef:
29-04-2025 12:27
Geld gaan geven voor klusjes heb ik altijd geweigerd om te gaan doen. Ik vind dat dat er gewoon bij hoort. Van alledaagse dingen zoals de vaatwasser uitruimen tot 1 jaarlijkse dingen als tuinonderhoud of de zolder opruimen. We wonen met z'n allen in een huis en de ene keer is er meer werk dan de andere keer. Ook de kinderen moeten daar gewoon in meehelpen zonder dat ze meteen denken of vragen: wat schuift dat?
Dit is zeker waar, het waren ook beperkte activiteiten ( autos wassen die anders door de wasstraat gehaald werden) en hij was te klein voor een krantenwijkje ofzo. Maar ik wilde hem toch met geld leren omgaan... Van zakgeld (gratis geld) leer je dat volgens mij minder en van te weinig geld leer je het ook niet...
Dala schreef:
29-04-2025 12:27
Gisteren heb ik samen met zoon de tuin zomerklaar gemaakt, dat gebeurt dan zonder betaling, afwasmachine is ook gewoon zijn taakje, tafel dekken etc
Ceester schreef:
29-04-2025 15:04
Dit is zeker waar, het waren ook beperkte activiteiten ( autos wassen die anders door de wasstraat gehaald werden) en hij was te klein voor een krantenwijkje ofzo. Maar ik wilde hem toch met geld leren omgaan... Van zakgeld (gratis geld) leer je dat volgens mij minder en van te weinig geld leer je het ook niet...

Ik denk dat je van zakgeld prima kunt leren wat je kunt uitgeven van een beperkt budget.

Toen de wensen groter werden dan het zakgeld, kwam vanzelf het idee van een betaalde activiteit. Eerst folders, daarna bijbaan.

Dingen in huis doe je als kind gewoon omdat jij er ook woont, vind ik. Is hier altijd minimaal geweest, maar wel met duidelijke afspraken.
Je moet kinderen echt niet betalen voor normale huishoudelijke taken. Ze moeten intrinsiek gemotiveerd zijn, om te helpen.
Gewoon omdat we allemaal ons taakje doen. En nee, die taakjes zijn echt niet allemaal lollig

Zakgeld is juist bedoeld als eerste leermethode om met geld om te leren gaan
Mijn ervaring is, dat ze pas Echt de waarde van geld leren, als ze gaan werken. En helemaal als ze een eigen huishouden gaan runnen (op kamers)
Lila-Linda schreef:
29-04-2025 17:04
Je moet kinderen echt niet betalen voor normale huishoudelijke taken. Ze moeten intrinsiek gemotiveerd zijn, om te helpen.
Gewoon omdat we allemaal ons taakje doen. En nee, die taakjes zijn echt niet allemaal lollig

Zakgeld is juist bedoeld als eerste leermethode om met geld om te leren gaan
Mijn ervaring is, dat ze pas Echt de waarde van geld leren, als ze gaan werken. En helemaal als ze een eigen huishouden gaan runnen (op kamers)

Dit!
Ze moeten gewoon voor opa of oma en koop koffie maken omdat dat aardig en normaal is. Niet omdat ze er twintig cent voor krijgen.

Tafeldekken omdat er bijna gegeten gaat worden en niet dat ze dan vragen wat het schuift.
Speculaastaart schreef:
29-04-2025 18:00
Dit!
Ze moeten gewoon voor opa of oma en koop koffie maken omdat dat aardig en normaal is. Niet omdat ze er twintig cent voor krijgen.

Tafeldekken omdat er bijna gegeten gaat worden en niet dat ze dan vragen wat het schuift.
Maar dat wordt in dit voorbeeld toch ook niet gezegd? Tafeldekken en koffie schenken horen gewoon bij de dagelijkse taakjes.
Wij roepen ook weleens heitje voor een karweitje als de heggen weer eens gesnoeid zijn en al het snoeiafval de groenbak in moet. Soms helpt een vriendje ook. Doen ouders van vriendjes ook. Het is nog nooit in ze opgekomen om dan voor het afruimen van de tafel ook geld te vragen.
Mistborn schreef:
29-04-2025 19:12
Maar dat wordt in dit voorbeeld toch ook niet gezegd? Tafeldekken en koffie schenken horen gewoon bij de dagelijkse taakjes.
Wij roepen ook weleens heitje voor een karweitje als de heggen weer eens gesnoeid zijn en al het snoeiafval de groenbak in moet. Soms helpt een vriendje ook. Doen ouders van vriendjes ook. Het is nog nooit in ze opgekomen om dan voor het afruimen van de tafel ook geld te vragen.
Inderdaad, ik zie het probleem ook niet zo. Hij heeft genoeg onbetaalde dagelijkse taakjes die hij gewoon moet doen. Ik krijg ook geen gratis geld en mijn man ook niet...
Zoals ik al schreef, de klusjes waren gelimiteerd tot autos wassen en een enkele keer de trap schoonmaken.

Als je hier op tegen bent, mogen kinderen dan wel de auto van de buren wassen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven