Zakgeld middelbare school en wat kind zelf ervan moe betalen

19-10-2020 20:16 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn kind zit sinds kort op de middelbare school en hij verandert in rap tempo.

Eerst wilde hij wel een telefoon maar had het ding nooit bij, was altijd leeg en gebruikte hij niet. Ik had er dan ook een prepaid kaartje in zitten. Dat is inmiddels wel anders :) hij was ook veel thuis maar gaat nu met vrienden weg. En wil geld mee.

Het is mijn eerste en ik ben waarschijnlijk hopeloos ouderwets maar vraag aan andere ouders van 12jarigen:
1. Hoeveel zakgeld krijgen jullie kinderen op deze leeftijd?
2. Wat moeten ze zelf betalen?

Hij krijgt nu nog 2 euro per week cash en ik betaal verder alles. Ik wil hem óf 30 per maand geven en zelf abonnement laten betalen, óf 5 euro per week en ik betaal zijn abonnement.
Mijn voorkeur gaat uit naar een pinpas met 30 per maand en hij betaalt zelf zijn abonnement maar geen idee of een kind van 12 daarmee rondkomt (lijkt me wel...)

Alle tips welkom
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er echt vanaf wat nodig is en wat kan. Vanaf de brugklas kregen ze van ons 25 euro per maand, maar nodig hebben ze dat niet. Telefoon incl abo met 10 gb betalen wij, evenals noodzakelijkheden voor school, sport e.d. Het is dus eigenlijk vrij te besteden aan eten/drinken, af en toe een uitje en game tegoed. Dat laatste is gelimiteerd tot de helft van het zakgeld per maand, anders gaat alles daaraan op. Ze sparen er ook nog van dus het is ruim voldoende voorlopig. Elk jaar komt er 5 euro per maand bij.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
19-10-2020 21:04
Dan zouden ze van mij zelf bij mogen leggen voor gebruik boven de 2GB, als je WiFi gebruikt waar dat kan is 2GB echt ruim voldoende om te kunnen appen en dergelijke.
Filmpjes kijken en andere data slurpende dingen doen ze dan maar via WiFi.
Joh, dit vind ik wel een beetje zuur altijd. Ik zit net te kijken op belsimpel.nl en een abonnement met 150 minuten en 5 GB kost een tientje. Dan ga je toch niet lopen kutten met prepaid ( bestaat dat überhaupt nog?) of restricties opleggen of ruzie maken over data?

Die van mij vond 2,5 GB zelf prima, maar als hij liever 5 had gehad had ik daar niet moeilijk over gedaan voor die 2,50.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
€5 per week. Daar koopt ze weleens een broodje van in de pauze. Cadeautjes voor vriendinnen, hebbedingetjes.
Telefoon betalen wij. Is ook een stukje eigenbelang, ik wil dat ze bereikbaar is. Schoolspullen betalen wij ook, tenzij het de derde geodriehoek in een maand is.
Alle reacties Link kopieren
25 euro per maand en 50 kleedgeld. Telefoonabonnement betalen ze zelf (heel klein databundeltje want zo ongeveer overal waar ze zijn kunnen ze op WiFi).

Allebei de kinderen hebben een bijbaantje waarmee ze hun zakgeld ruim verdubbelen.
Telefoon regel ik, daar wil ik geen gedoe mee. En daarnaast krijgt onze 12 jarige puberella 30 euro per maand voor sociale uitgaven.
Kleedgeld wilt ze niet, zo gehaaid is ze wel
Alle reacties Link kopieren
Onze 13 jarige krijgt €12,- per maand. Dit is echt speelgeld. Een broodje in de kantine, even naar de action, cadeautje voor een vriendin, dat soort dingen.

Telefoon abonnement betalen wij, evenals haar kleding en af en toe een uitje (heeft ze niet zoveel)

Kleedgeld wil ze nog niet, al weet ze wel wat het budget is (shoppen doen we altijd van de kinderbijslag) Ze vindt het fijner als ze kleding van ons “cadeau” krijgt. :heart:
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
Ze krijgen hier alle 3 10 euro per maand en het telefoonabonnement. Iedereen heeft minimaal 2 gb en als er meer nodig is deel ik die met hun.

Elke vakantie krijgen ze een bedrag op de rekening gestort ipv dat wij iets kopen voor ze. In de praktijk betekent dit dat ze aan het einde van het jaar al het geld nog steeds op de rekening hebben staan. De oudste pot al het geld op wat verdiend wordt met werken.
Mina81 schreef:
19-10-2020 20:28
Nibud adviseert 2,30 tot 3 euro. Vind ik zelf best weinig eigenlijk maar wag doet een 12jarige ervan? Hij gaat nu 1x per maand naar de film en verder 'hangt' of fiets hij met vrienden. Ik wil ook liever niet dat hij er alleen maar snoep van koopt...
Je moet even kijken naar middelbare school, mijn 12 jarige groep 8er was extatisch toen ze die bedragen zag.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
19-10-2020 21:04
Dan zouden ze van mij zelf bij mogen leggen voor gebruik boven de 2GB, als je WiFi gebruikt waar dat kan is 2GB echt ruim voldoende om te kunnen appen en dergelijke.
Filmpjes kijken en andere data slurpende dingen doen ze dan maar via WiFi.
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb dochter geleerd dat bepaalde dingen op het internet doen via WiFi niet handig is en dat ze daar dan haar bundel voor kan gebruiken.
Daarnaast moet ze op school regelmatig haar telefoon gebruiken en werkt 4G dan net een slag of wat beter dan de WiFi.

En wat eerder al werd geschreven is een bundel met wat meer GB nauwelijks duurder.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
19-10-2020 21:00
Oh, onze kinderen zijn ongeveer even oud, hoor.
Die van mij is ook zuinig en pot ook al zijn geld op. Zodra zijn salaris gestort is staat het 3 seconden later volledig op zijn spaarrekening en laatst vroeg ik waarom hij niet lekker wat gekocht had in de kantine, dan zegt ie "weet je wel hoe duur dat is? Dan eet ik liever thuis!"

:D
:hihi: Hier precies hetzelfde. Vorige week nog even een gesprekje gehad, dat zuinig zijn op zich prima is, maar dat dat in overdreven vorm (krenterigheid) niet nodig en niet leuk is. Dit naar aanleiding van een bezoek aan de Efteling met haar vriend, waar ze ook weer liep te kniepen.
Een paar jaar geleden ging ze ergens heen, hadden wij haar € 10 meegegeven voor drinken. Komt ze 's avonds totaal uitgedroogd thuis, met dat geld nog op zak; "weet je wat een glas cola of sprite daar kost?". Ja, dat weten we, vandaar dat we jou ook wat extra's hebben gegeven.
Aan de andere kant is ze wel royaal als ze een cadeau voor iemand koopt.

Oudste van mijn zus is compleet de andere kant; zodra die zijn salaris binnen heeft moet er iets gekocht worden. Een peperduur shirt van een voetbalclub, het zoveelste originele Max Verstappen petje en er worden kapitalen uitgegeven in de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Zit wel op dezelfde lijn als Girasole.
Gebruik zelf ook eigenlijk nauwelijks WiFi. Alleen thuis en op werk. Verder alles via eigen beveiligde verbinding. Heb ook liever dat kinderen dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 13 krijgt 12 euro per week. En telefoon plus abonnement betalen we ook. Dan heeft ze nog een baantje waarmee ze 10 euro per week verdient. En ze krijgt een flinke som kleedgeld per maand. Dus ze heeft het goed.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-10-2020 22:05
:hihi: Hier precies hetzelfde. Vorige week nog even een gesprekje gehad, dat zuinig zijn op zich prima is, maar dat dat in overdreven vorm (krenterigheid) niet nodig en niet leuk is. Dit naar aanleiding van een bezoek aan de Efteling met haar vriend, waar ze ook weer liep te kniepen.
Een paar jaar geleden ging ze ergens heen, hadden wij haar € 10 meegegeven voor drinken. Komt ze 's avonds totaal uitgedroogd thuis, met dat geld nog op zak; "weet je wat een glas cola of sprite daar kost?". Ja, dat weten we, vandaar dat we jou ook wat extra's hebben gegeven.
Aan de andere kant is ze wel royaal als ze een cadeau voor iemand koopt.

Ze hadden zo te lezen broer en zus kunnen zijn, die van mij is ook zo. Erg royaal als het op cadeaus aankomt, maar een echte Scrooge als het op gewone dagelijkse uitgaven komt. Ik kan er meestal wel om lachen al worden hier in huis ook weleens preken gegeven over zuinigheid vs gierigheid.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
PLUKKIE78 schreef:
19-10-2020 22:06
Zit wel op dezelfde lijn als Girasole.
Gebruik zelf ook eigenlijk nauwelijks WiFi. Alleen thuis en op werk. Verder alles via eigen beveiligde verbinding. Heb ook liever dat kinderen dat doen.
Precies. Ik ga zelf ook nooit op het WIFI netwerk van een winkel, restaurant of wat dan ook. Maar goed, ik gebruik mijn telefoon ook zelden om filmpjes e.d. te kijken, dus ik kan met een kleinere bundel per maand toe dan dochter.
En haar abonnement is € 5 duurder dan het mijne; daar kan ik echt niet wakker van liggen.
Bubblegum1 schreef:
19-10-2020 21:29
€5 per week. Daar koopt ze weleens een broodje van in de pauze. Cadeautjes voor vriendinnen, hebbedingetjes.
Telefoon betalen wij. Is ook een stukje eigenbelang, ik wil dat ze bereikbaar is. Schoolspullen betalen wij ook, tenzij het de derde geodriehoek in een maand is.
Echt? Van 5 euro/ week?
5 euro per week. Voor wat lekkers maar ook cadeautjes of accessoires voor gamen of telefoon.

Het wordt niet elke week opgemaakt dus zo kan er af en toe een grotere uitgave worden gedaan.

Abonnement en kleding betalen wij. 14 jaar
Dexx schreef:
19-10-2020 22:24
5 euro per week. Voor wat lekkers maar ook cadeautjes of accessoires voor gamen of telefoon.

Het wordt niet elke week opgemaakt dus zo kan er af en toe een grotere uitgave worden gedaan.

Abonnement en kleding betalen wij. 14 jaar
Hoe kan je met 5 euro/ week iets lekkers kopen+ cadeautjes+ accessoires?
Moemoe64 schreef:
19-10-2020 22:28
Hoe kan je met 5 euro/ week iets lekkers kopen+ cadeautjes+ accessoires?
Hier gaat dat prima! En als er een cadeautje gekocht wordt is het een reep chocola bijv.
Laatst kon er nog een nieuwe koptelefoon gekocht worden, is (nu nog) zuinig.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
19-10-2020 22:28
Hoe kan je met 5 euro/ week iets lekkers kopen+ cadeautjes+ accessoires?
Je koopt toch niet elke week cadeautjes? En met een broodje neem ik aan dat ze niet bij lunchroom een broodje van 8 euro bedoelt, maar gewoon ergens iets to go van 2-3 euro?
Af en toe een Action/Hema hebbedingetje?

Is misschien geen vetpot, maar toch best te doen?
vitamined schreef:
19-10-2020 23:01
Je koopt toch niet elke week cadeautjes? En met een broodje neem ik aan dat ze niet bij lunchroom een broodje van 8 euro bedoelt, maar gewoon ergens iets to go van 2-3 euro?
Af en toe een Action/Hema hebbedingetje?

Is misschien geen vetpot, maar toch best te doen?
Ok; dus kan kind/ puber 1 keer per week een broodje kopen.
Leuk!
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
19-10-2020 23:11
Ok; dus kan kind/ puber 1 keer per week een broodje kopen.
Leuk!
Een speciaal broodje op school kost 2 euro. Dat geef ik nog wel eens mee als de kaboutertjes weer eens tekort brood hebben gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
19-10-2020 23:11
Ok; dus kan kind/ puber 1 keer per week een broodje kopen.
Leuk!
Dat leuk is sarcastisch neem ik aan :proud:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Een beetje puber koopt geen broodjes op school maar gaat naar de dichtstbijzijnde supermarkt en slaat daar croissantjes of saucijzenbroodjes of frikadelbroodjes of bapao ofzo in. En dan kan je voor 1 euro klaar zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
19-10-2020 23:22
Een beetje puber koopt geen broodjes op school maar gaat naar de dichtstbijzijnde supermarkt en slaat daar croissantjes of saucijzenbroodjes of frikadelbroodjes of bapao ofzo in. En dan kan je voor 1 euro klaar zijn.
Dit. Leggen ze allemaal samen voor een zak met zes stuks erin, zijn ze de man nog maar iets van 0,35 cent kwijt.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven