Zakgeld middelbare school en wat kind zelf ervan moe betalen

19-10-2020 20:16 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn kind zit sinds kort op de middelbare school en hij verandert in rap tempo.

Eerst wilde hij wel een telefoon maar had het ding nooit bij, was altijd leeg en gebruikte hij niet. Ik had er dan ook een prepaid kaartje in zitten. Dat is inmiddels wel anders :) hij was ook veel thuis maar gaat nu met vrienden weg. En wil geld mee.

Het is mijn eerste en ik ben waarschijnlijk hopeloos ouderwets maar vraag aan andere ouders van 12jarigen:
1. Hoeveel zakgeld krijgen jullie kinderen op deze leeftijd?
2. Wat moeten ze zelf betalen?

Hij krijgt nu nog 2 euro per week cash en ik betaal verder alles. Ik wil hem óf 30 per maand geven en zelf abonnement laten betalen, óf 5 euro per week en ik betaal zijn abonnement.
Mijn voorkeur gaat uit naar een pinpas met 30 per maand en hij betaalt zelf zijn abonnement maar geen idee of een kind van 12 daarmee rondkomt (lijkt me wel...)

Alle tips welkom
Alle reacties Link kopieren
Hier 20€ per maand, daar betaalt puber een keer een broodje van, een ijsje enz.
Uitjes en zn telefoon betalen wij.
Laatst wilde hij een paar schoenen hebben die ik te duur vond en dan kan hij kiezen, of een goedkoper paar of zelf geld bijleggen...
Alle reacties Link kopieren
Hier 25 euro per maand op zijn rekening. Hij heeft samen met zijn broer een abo op disney+. Aangezien ik al het meest uitgebreide Netflixpakket betaal van 14 euro vond ik dat ze dat zelf mochten betalen.

Telefoon betaal ik. Ze kunnen op school en thuis via de wifi. Ook als ze een keer naar de bioscoop gaan ofzo dan krijgen ze wel geld mee. Willen ze meer uitgeven dan betalen ze zelf bij.

Geld voor verjaardag, rapport enz gaat ook op zijn rekening.

Afgelopen zomer was hij blut. Zijn broer is net wat ouder en heeft meer geld doordat hij al een bijbaan mag.

Toen hebben we de middelste (de jongste is pas 6) wat klusjes laten doen tegen betaling.
Onze oudste is inmiddels meerderjarig maar kreeg zo’n €6,- per week. Telefoon, ov enz betaalden wij. Uitjes betaalden wij ook. Kind zat in grote stad op de middelbare school en hij ging graag naar de bioscoop met vrienden. Wij betalen dan bioscoop abonnement omdat wij dat liever hebben dan hangen op straat. Ook abonnement op sportschool door ons. En als zakgeld toevallig op was, kon het altijd om meer vragen maar gebeurde zelden.
Vanaf moment dat het kon (mocht) werken pakte het álles aan en spaart heel goed.
Die van mij krijgen 50 euro per maand plus een mobiele telefoonabonnement dat past bij hun gebruik. Kleedgeld doen we niet, want ze hebben niets met kleding (ze hébben al een broek). Daarnaast is hun OV-chipkaart gekoppeld aan mijn rekening.

Eén van beide verdient wat bij met oppassen.

Ze mogen doen met het geld wat ze willen, maar daarbij zitten dan wel cadeautjes voor gezinsleden en sinterklaas. Ik vind dat ze hun geld aan leuke dingen besteden die bij hen passen. De één koopt er hoofdzakelijk games en boeken van en de ander gaat ook met vriendinnen naar de bioscoop en ergens wat eten - en besteedt het aan haar hobby. Beide sparen ze genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
19-10-2020 20:39
Bedankt allemaal. Reden waarom ik het vraag: vandaag was zoon met een groepje fietsen en hebben ze onderweg wat te drinken gekocht. Zoon had geen geld bij.. en geen telefoon want geen internet.... en tot voor kort wilde hij dat ook helemaal niet. Dan vind ik dat wel sneu, dus vandaar mijn wens hem een pinpas te geven.
Ja waarom niet. Is toch normaal op de middelbare school. En 2 euro is niets. Zou zeker 5 euro per week geven en zelf zijn abonnement betalen. En dan ook met fatsoenlijke mb's dat het niet steeds beknibbelen is.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
19-10-2020 23:22
Een beetje puber koopt geen broodjes op school maar gaat naar de dichtstbijzijnde supermarkt en slaat daar croissantjes of saucijzenbroodjes of frikadelbroodjes of bapao ofzo in. En dan kan je voor 1 euro klaar zijn.
Precies. Hier weten de pubers tot achter de komma wat dat soort dingen kosten bij de plaatselijke AH :proud:

Overigens wordt hier het zakgeld al vanaf 13 jaar aangevuld met bijbaantjes-geld (krantenwijkje, vakkenvullen), dus in de praktijk hebben ze veel meer te besteden dan die 20 euro per maand. En dan reken ik de extraatjes die ze krijgen van opa en oma (bijv. voor een vakantie) en geld dat ze voor hun verjaardag krijgen, nog niet mee.
Mijn dochter kreeg op haar 12de 3 euro per week en daar was ze tevreden mee. Telefoon was prepaid, geen MB's. Kon prima zei ze, want Wi-Fi te over. Ze geeft weinig uit, koopt niets in de kantine, neemt eigenlijk nooit geld mee naar school. Nu is ze 14. 4,50 zakgeld per week, nog steeds een pre paid telefoon en verder is bovenstaande niet veranderd. Ze is er tevreden mee.

Kleding, sport etc. Krijgt ze van mij uiteraard. Ze hoeft ook geen cadeautjes te betalen van haar zakgeld. Dat doe ik. Ze spaart haar geld op om af en toe een boek te kunnen kopen uit haar favoriete serie en soms gaat ze wat leuks doen met vriendinnen en dat betaalt ze dan zelf.

Maar goed, ik heb een puber die op dat gebied snel tevreden is en ook dankbaar is wanneer ze van mij een stapel nieuwe kleren en schoenen krijgt, omdat ze echt wel in de gaten heeft hoe duur bepaalde dingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
marjon1980 schreef:
20-10-2020 07:09
Hier 20€ per maand, daar betaalt puber een keer een broodje van, een ijsje enz.
Uitjes en zn telefoon betalen wij.
Laatst wilde hij een paar schoenen hebben die ik te duur vond en dan kan hij kiezen, of een goedkoper paar of zelf geld bijleggen...
Waarom? Kun je je kind dan niet gewoon die schoenen gunnen.
Doorenvogels55 schreef:
20-10-2020 10:14
Waarom? Kun je je kind dan niet gewoon die schoenen gunnen.
Daar leren ze toch niets van?

En waarom moeten ouders die schoenen dan maar gewoon kopen? Er mag best wat tegenover staan. Daarbij had het kind een keuze: minder dure schoenen of de duurdere schoenen en dan wat bij leggen. Kies maar!

Niks mis mee in mijn ogen.

Daarbij kun je niet in iemands portemonnee kijken. Die bij wijze van spreken 30 euro te dure schoenen, daar kan ik voor een halve week boodschappen van doen.
Alle reacties Link kopieren
Jongste van 12 (brugklas) krijgt 20 euro per maand, dus 5 per week.
Dit is alleen voor Mac, met vriendjes naar winkelcentrum lekkers halen. Etc
Telefoon abonnement van 10 euro per maand betalen wij
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
20-10-2020 10:26
Jongste van 12 (brugklas) krijgt 20 euro per maand, dus 5 per week.
Dit is alleen voor Mac, met vriendjes naar winkelcentrum lekkers halen. Etc
Telefoon abonnement van 10 euro per maand betalen wij
Oudste van 15 en heeft bijbaan en betaald zelf mee voor zijn dure i phone 11

Vanaf 14 krijgen ze ook kleedgeld
Alle reacties Link kopieren
Klonkje schreef:
19-10-2020 21:42
Kleedgeld wilt ze niet, zo gehaaid is ze wel
Kinderbijslag is 316 per kwartaal, dus 105 per maand, die 105 krijgen ze per maand als kleedgeld.
Eerste jaar hielp ik ze nog vooruit denken, winterjas in de sale kopen dan past ie volgend jaar ook nog tot volgende sale.
105 euro per maand alleen voor kleding? Dat vind ik echt ontzettend veel.

Of zit daar zakgeld bij in? En moet de bioscoop en Mac Donalds daar ook van betaald worden? Dan nog vind ik dat persoonlijk ontzettend veel geld.

Als ik kijk op het Nibud, dan zou het voor een tiener gemiddeld 56 euro per maand kosten aan kleedgeld, waarbij een winterjas, ondergoed etc als bij in zit.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
19-10-2020 22:17
Echt? Van 5 euro/ week?

ja kan prima. Net wat anderen al schrijven. Ze gaan naar de plaatselijke supermarkt en halen daar een zak met croissants ofzoiets. Dat zou ze veel vaker kunnen doen, maar brood van thuis is ook lekker. Man en ik nemen ook een broodtrommel mee met eigen brood naar ons werk. Waarom zou zij dat niet kunnen doen? En een cadeautje is vaak een Tonyreep voor vriendinnen. En hebbedingetjes, ze koopt weleens een maskertje of nagellak, dat zijn de kosten ook niet. Ik denk dat het grootste deel van die €5 in haar spaarpot verdwijnt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 5 EUR per week voor een puber echt heel weinig eigenlijk. Dat is toch al op als ze een broodje en nog iets van kop en? En dáár moeten ze dan nog van sparen voor grote dingen, hoe dan ? Ik heb een 8 jarige die krijgt 5 EUR per week maar geld zegt hem niet zo veel nog en hij hoeft er ook niets van te kopen. Ben ook een beetje bezig met hoe de waarde van geld bij brengen vandaar dat ik hier mee lees en me verbaas over die 5EUR voor een puber.
Ik vind 5 euro voor een 8 jarige echt heel veel. Nibud geeft als richtlijn 1 à 2 euro voor een 8 jarige.

En nogmaals mijn 14 jarige krijgt 4,50 per week en pot bijna alles op, koopt er af en toe een boek van en spaart ook nog voor iets groots voor zichzelf. Kan prima.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
20-10-2020 11:00
105 euro per maand alleen voor kleding? Dat vind ik echt ontzettend veel.

Of zit daar zakgeld bij in? En moet de bioscoop en Mac Donalds daar ook van betaald worden? Dan nog vind ik dat persoonlijk ontzettend veel geld.

Als ik kijk op het Nibud, dan zou het voor een tiener gemiddeld 56 euro per maand kosten aan kleedgeld, waarbij een winterjas, ondergoed etc als bij in zit.
105 is alleen kleedgeld, waarvoor gebruik jij dan de kinderbijslag ?
Elk kwartaal 300 of elke maand 100 is toch hetzelfde ?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste word volgende maand 16, die krijgt 30 euro per maand, en heeft een bijbaantje dat hem 100 euro per maand extra oplevert , wel moet hij zelf meebetalen aan zijn i phone 11 abonnement van 55 per maand.
Dat zijn heel wat uurtjes vakkenvullen.
hij draagt dure kleding in maat S dat kost meer dan Hm maat 152.
Ze hebben veel tussenuren en gaan elke dag wel even naar het winkelcentrum
Maar ik hoor m nooit klagen over geld, wil ie die hele dure sneakers dan gaat ie wat extra uurtjes werken.
sandy1974 schreef:
20-10-2020 13:22
105 is alleen kleedgeld, waarvoor gebruik jij dan de kinderbijslag ?
Elk kwartaal 300 of elke maand 100 is toch hetzelfde ?
Ik gebruik de kinderbijslag niet alleen voor de kleding nee. Mijn kind krijgt niet voor ruim 1200 euro per jaar aan kleding. We gaan ongeveer drie keer per jaar echt op pad om kleding te kopen. Een enkele keer tussendoor wat halen als het nodig is, maar dat zijn over het algemeen de bedragen niet. Daarbij heeft ze ook geen moeite met een gekregen tweedehands jas bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
20-10-2020 12:24
Ik vind 5 euro voor een 8 jarige echt heel veel. Nibud geeft als richtlijn 1 à 2 euro voor een 8 jarige.

En nogmaals mijn 14 jarige krijgt 4,50 per week en pot bijna alles op, koopt er af en toe een boek van en spaart ook nog voor iets groots voor zichzelf. Kan prima.
Koopt ze nooit make up of lekkers als ze in winkelcentrum is ?
sandy1974 schreef:
20-10-2020 14:05
Koopt ze nooit make up of lekkers als ze in winkelcentrum is ?
Make up gebruikt ze niet en ze geeft niet om merkkleding. En nee, ze heeft nooit geld of pinpas mee naar school. Ze neemt brood en fruit mee, als ze naar school gaat.

Haar geld gaat naar boeken of haar hobby(tekenen, haalt bij de action het één en ander op, om de zoveel tijd)

En ze heeft weinig tussenuren ;-D , ik denk ook dat dat wel scheelt!
anoniem_130005 wijzigde dit bericht op 20-10-2020 14:12
23.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
20-10-2020 11:55
Ik vind 5 EUR per week voor een puber echt heel weinig eigenlijk. Dat is toch al op als ze een broodje en nog iets van kop en? En dáár moeten ze dan nog van sparen voor grote dingen, hoe dan ? Ik heb een 8 jarige die krijgt 5 EUR per week maar geld zegt hem niet zo veel nog en hij hoeft er ook niets van te kopen. Ben ook een beetje bezig met hoe de waarde van geld bij brengen vandaar dat ik hier mee lees en me verbaas over die 5EUR voor een puber.
Sparen voor grote dingen kan ze ook doen van vakantiegeld, rapportgeld, kerstgeld, verjaardagsgeld. Het is heus niet dat ik er niet meer aan wil uitgeven, maar ze houdt hier echt dik aan over. En kleding, schoolspullen, telefoon, abonnementen, sport, dagjes weg betalen wij. Mocht ze meer willen dan wil ik daar best met haar over praten, maar ze is er zelf ook heel tevreden over. En puber is een breed begrip. In de openingspost gaat het over 12/13 jaar net als mijn kind. Met 16 zal het bedrag wel anders zijn.
Hier 24 euro per maand en daar moeten snacks ook van.
Tel abo betalen wij en cadeautjes ook.

Ik heb een kpn abo met 50 gig en kan ze onbeperkt mb geven maar meer dan 1,5 gig komt zelden voor. Ik zou dat ook heel veel vinden.
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
20-10-2020 14:09
Sparen voor grote dingen kan ze ook doen van vakantiegeld, rapportgeld, kerstgeld, verjaardagsgeld.
Deze dingen heeft mijn dochter dus al niet. Alle grootouders zijn (al lang) overleden; dus ze krijgt ook nooit een extraatje van opa of oma toegestopt.

Daarom is 1 op 1 vergelijken nogal lastig, als er wel een opa en/of oma in beeld zijn waar met enige regelmaat een extraatje vandaan komt, telt dat natuurlijk op bij het zakgeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik stort elke maand 25 euro op de rekening van mijn 16 jarige. Zijn oma 50 euro waarvan hij de helft moet sparen.

Mijn zoon geeft het vooral uit aan games, wacht tot ze in de aanbieding zijn of als hij heel graag een game wil dat duurder is dan bespreekt hij dit met mij.

Voor de corona toestand gingen we naar beurzen waar hij dan weer dingen kocht voor zijn verzameling.

Hij geeft verder geen geld uit, ook niet op school.

Ik betaal zijn telefoonabonnement en kleding (kinderbijslag).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven