Zakgeld middelbare school en wat kind zelf ervan moe betalen

19-10-2020 20:16 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn kind zit sinds kort op de middelbare school en hij verandert in rap tempo.

Eerst wilde hij wel een telefoon maar had het ding nooit bij, was altijd leeg en gebruikte hij niet. Ik had er dan ook een prepaid kaartje in zitten. Dat is inmiddels wel anders :) hij was ook veel thuis maar gaat nu met vrienden weg. En wil geld mee.

Het is mijn eerste en ik ben waarschijnlijk hopeloos ouderwets maar vraag aan andere ouders van 12jarigen:
1. Hoeveel zakgeld krijgen jullie kinderen op deze leeftijd?
2. Wat moeten ze zelf betalen?

Hij krijgt nu nog 2 euro per week cash en ik betaal verder alles. Ik wil hem óf 30 per maand geven en zelf abonnement laten betalen, óf 5 euro per week en ik betaal zijn abonnement.
Mijn voorkeur gaat uit naar een pinpas met 30 per maand en hij betaalt zelf zijn abonnement maar geen idee of een kind van 12 daarmee rondkomt (lijkt me wel...)

Alle tips welkom
Ik vind 5 euro/ week echt heel weinig zakgeld.
En dan lees ik hier dat er soms nog cadeautjes moeten van gekocht worden..
Tja wat zijn de behoeftes van je kind? En in hoeverre kan en wil je daar als ouder in tegemoet komen? Is een snee brood van thuis niet goed genoeg meer en wil je kind dagelijks naar de snackbar of broodjeszaak? Of gebeurd dat sporadisch?

Onze zoon heeft al tijden een abonnement met alles onbeperkt, kost €19,99 per maand (geloof ik). Wij willen dat hij ten alle tijden bereikbaar is en ook andere kan bereiken.

Wij hebben onze zoon de keus gegeven. Of je krijgt €50 per maand Op een rekening gestort waarvan jij ook de bankpas krijgt. Daarvan spaar je minstens €30. De rest mag je uitgeven aan wat jij nodig vind. Maar, je betaald daarvan ook de cadeautjes voor papa/mama/broertje/zusje/vriendje etc. Of je krijgt een €5 per week. En dan sparen papa en mama voor jou. Daar heb je geen inzage in en mag je ook niet aan komen tot je 18 jaar bent. Dan mag je €10 per keer uit geven aan een cadeautje voor papa/mama/etc etc etc..

Onze zoon koos voor geld op een rekening en heeft totaal geen behoefte aan patat of broodjes kopen in zijn pauze. Hij is tevreden met lunch van thuis. Hij redt het dus gemakkelijk.

Maak het vooral bespreekbaar met je kind. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter red het ook met die 12 euro per maand, alleen als zakgeld. Incidenteel het broodje op school krijgt ze van mij. Vérder gaat ze ongeveer twee keer per maand met vriendinnen iets eten of drinken, maar dat wordt ook vaak bij de supermarkt gehaald. Van de 12 euro koopt ze ook verjaardagscadeautjes voor ouders, zussen en vriendinnen. Ze krijgt zo nu en dan wel eens geld van familieleden, een tientje hier of daar, en volgens mij teert ze ook nog op salaris van een aantal dagen figureren.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
19-10-2020 23:22
Een beetje puber koopt geen broodjes op school maar gaat naar de dichtstbijzijnde supermarkt en slaat daar croissantjes of saucijzenbroodjes of frikadelbroodjes of bapao ofzo in. En dan kan je voor 1 euro klaar zijn.
Mijn zoon zit in de brugklas en t/m 3e klas mogen ze tijdens schooltijd het plein niet af.
Ook zit er geen super in de buurt
Frankly my dear, I don"t give a damn
Moemoe64 schreef:
20-10-2020 15:13
Ik vind 5 euro/ week echt heel weinig zakgeld.
En dan lees ik hier dat er soms nog cadeautjes moeten van gekocht worden..
Ik vraag me echt af wat je voor €5 aan cadeaus kunt kopen. Dat is dan misschien samen met anderen?
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
20-10-2020 16:01
Mijn dochter red het ook met die 12 euro per maand, alleen als zakgeld. Incidenteel het broodje op school krijgt ze van mij. Vérder gaat ze ongeveer twee keer per maand met vriendinnen iets eten of drinken, maar dat wordt ook vaak bij de supermarkt gehaald. Van de 12 euro koopt ze ook verjaardagscadeautjes voor ouders, zussen en vriendinnen. Ze krijgt zo nu en dan wel eens geld van familieleden, een tientje hier of daar, en volgens mij teert ze ook nog op salaris van een aantal dagen figureren.
Dan is €12 echt bizar weinig
Frankly my dear, I don"t give a damn
mallebeppie schreef:
20-10-2020 12:24
Ik vind 5 euro voor een 8 jarige echt heel veel. Nibud geeft als richtlijn 1 à 2 euro voor een 8 jarige.

En nogmaals mijn 14 jarige krijgt 4,50 per week en pot bijna alles op, koopt er af en toe een boek van en spaart ook nog voor iets groots voor zichzelf. Kan prima.
Nibud loopt 50 jaar achter.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
20-10-2020 16:28
Dan is €12 echt bizar weinig
Dit soort postings vallen voor mij in dezelfde categorie als die op de boodschappentopics waarbij mensen voor € 40 per week alles kunnen kopen en volop groente en fruit eten.
girasole3 schreef:
20-10-2020 16:33
Dit soort postings vallen voor mij in dezelfde categorie als die op de boodschappentopics waarbij mensen voor € 40 per week alles kunnen kopen en volop groente en fruit eten.
:rofl: Ja mooi.
mallebeppie schreef:
20-10-2020 14:09
Make up gebruikt ze niet en ze geeft niet om merkkleding. En nee, ze heeft nooit geld of pinpas mee naar school. Ze neemt brood en fruit mee, als ze naar school gaat.

Haar geld gaat naar boeken of haar hobby(tekenen, haalt bij de action het één en ander op, om de zoveel tijd)

En ze heeft weinig tussenuren ;-D , ik denk ook dat dat wel scheelt!
Dus je geeft haar weinig omdat ze weinig uitgeeft, dat vind ik pas raar.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een brugpieper en ook 20 euro per maand, dus 5 per week, telefoon en kleding is nog steeds voor mij, dus 5 euro per week enkel "voor zichzelf" .
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
20-10-2020 16:24
Ik vraag me echt af wat je voor €5 aan cadeaus kunt kopen. Dat is dan misschien samen met anderen?
Ik gok op een Action-prul.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
20-10-2020 15:13
Ik vind 5 euro/ week echt heel weinig zakgeld.
En dan lees ik hier dat er soms nog cadeautjes moeten van gekocht worden..
Als het enkel voor snoep of eens 1 keer per maand een broodje is vind ik het meevallen.


Maar een ticketje voor de film kost hier 10 euro.
Effe een zak popcorn erbij en je bent nog 5 euro ofzo verder.

Dan is je maandbudget dus al zo'n beetje op :-).

Dan ben je in de zomer nog niet een keertje naar een pretpark geweest met vrienden.
Of wezen zwemmen.
En heb je dus nog geen cadeaus gekocht (en nope Action-prul wat na 2 dagen uiteen valt vind ik niks en ik zou ook niet willen dat mijn kinderen daar hun zakgeld aan spenderen).


Ik zou dus vooral kijken wat ik verwacht dat ze met dat zakgeld doen / betalen.

Of de boel alsnog opdelen.
5 euro per week voor kleine fun-dingen en snoep.
En alsnog de echte uitstapjes (film, zwemmen, pretparken, ...) zelf betalen.


Hobby's zou ik al helemaal niet laten betalen van die 5 euro.
Als dat spul dan toch bij de Action gekocht wordt levert ze de rekening maar in en krijgt ze 't volledig terug.
Tenzij het de 10de tekenblok van de maand is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
aardbeienslof schreef:
20-10-2020 16:39
Dus je geeft haar weinig omdat ze weinig uitgeeft, dat vind ik pas raar.
Dat is hoe jij het invult en dat is prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik eruit ben.

10 euro per week, daar betaalt hij cadeautjes van en de rest voor de leuk. Ik betaal telefoon en kleding.

Hij heeft niet elke week een jarige vriend dus dan leert hij ook vooruit kijken (bijv 15 euro per maand opzij voor cadeautjes).

Als blijkt dat het niet werkt dan kijken we verder.
Wissewis schreef:
20-10-2020 17:21
Als het enkel voor snoep of eens 1 keer per maand een broodje is vind ik het meevallen.


Maar een ticketje voor de film kost hier 10 euro.
Effe een zak popcorn erbij en je bent nog 5 euro ofzo verder.

Dan is je maandbudget dus al zo'n beetje op :-).

Dan ben je in de zomer nog niet een keertje naar een pretpark geweest met vrienden.
Of wezen zwemmen.
En heb je dus nog geen cadeaus gekocht (en nope Action-prul wat na 2 dagen uiteen valt vind ik niks en ik zou ook niet willen dat mijn kinderen daar hun zakgeld aan spenderen).


Ik zou dus vooral kijken wat ik verwacht dat ze met dat zakgeld doen / betalen.

Of de boel alsnog opdelen.
5 euro per week voor kleine fun-dingen en snoep.
En alsnog de echte uitstapjes (film, zwemmen, pretparken, ...) zelf betalen.


Hobby's zou ik al helemaal niet laten betalen van die 5 euro.
Als dat spul dan toch bij de Action gekocht wordt levert ze de rekening maar in en krijgt ze 't volledig terug.
Tenzij het de 10de tekenblok van de maand is.
Wissewis schreef:
20-10-2020 17:21
Als het enkel voor snoep of eens 1 keer per maand een broodje is vind ik het meevallen.


Maar een ticketje voor de film kost hier 10 euro.
Effe een zak popcorn erbij en je bent nog 5 euro ofzo verder.

Dan is je maandbudget dus al zo'n beetje op :-).

Dan ben je in de zomer nog niet een keertje naar een pretpark geweest met vrienden.
Of wezen zwemmen.
En heb je dus nog geen cadeaus gekocht (en nope Action-prul wat na 2 dagen uiteen valt vind ik niks en ik zou ook niet willen dat mijn kinderen daar hun zakgeld aan spenderen).


Ik zou dus vooral kijken wat ik verwacht dat ze met dat zakgeld doen / betalen.

Of de boel alsnog opdelen.
5 euro per week voor kleine fun-dingen en snoep.
En alsnog de echte uitstapjes (film, zwemmen, pretparken, ...) zelf betalen.


Hobby's zou ik al helemaal niet laten betalen van die 5 euro.
Als dat spul dan toch bij de Action gekocht wordt levert ze de rekening maar in en krijgt ze 't volledig terug.
Tenzij het de 10de tekenblok van de maand is.
Dat bedoel ik dus. 1 Keertje naar de film + een zak popcorn en bijna heel het maandbudget is op.
Mss kan de puber nog een ijsje betalen van wat overblijft, en héél mss een broodje.
Ik vind dat erg!
Ik vind het echt vreemd dat kinderen/ pubers van hun armoedig zakgeld nog cadeautjes moeten kopen o_o
Mijn kinderen en kleinkinderen hebben echt nooit cadeau's moeten kopen.
Waarom zouden ze dat moeten?
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
20-10-2020 18:31
Ik vind het echt vreemd dat kinderen/ pubers van hun armoedig zakgeld nog cadeautjes moeten kopen o_o
Mijn kinderen en kleinkinderen hebben echt nooit cadeau's moeten kopen.
Waarom zouden ze dat moeten?

Ja nou weten we het wel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
20-10-2020 18:26
Dat bedoel ik dus. 1 Keertje naar de film + een zak popcorn en bijna heel het maandbudget is op.
Mss kan de puber nog een ijsje betalen van wat overblijft, en héél mss een broodje.
Ik vind dat erg!
Vooralsnog gaat hij alleen naar de plaatselijke bios, entree is 3 euro, een glas cola 50 cent en een zakje popcorn ook. Het blijft evalueren.
Nouschi schreef:
20-10-2020 18:32
Ja nou weten we het wel.
Fijn voor 'jullie' dan.
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogels55 schreef:
20-10-2020 10:14
Waarom? Kun je je kind dan niet gewoon die schoenen gunnen.
Omdat ik 190€ voor een paar schoenen gewoon heel veel geld vind. Prima als hij die schoenen wil maar dan heeft hij de keuze, of meebetalen of een goedkoper paar. Het geld groeit mij helaas ook niet op de rug.
Alle reacties Link kopieren
marjon1980 schreef:
20-10-2020 18:40
Omdat ik 190€ voor een paar schoenen gewoon heel veel geld vind. Prima als hij die schoenen wil maar dan heeft hij de keuze, of meebetalen of een goedkoper paar. Het geld groeit mij helaas ook niet op de rug.
Hier ben ik het wel mee eens. Op dit moment stroomt hier het geld binnen maar dat is weleens anders geweest. Ik vind het belangrijk dat hij weet dat niet alles voor niks is.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen zitten in de eerste en de tweede van het voortgezet. Jongste krijgt 12,50 en oudste 15 euro per maand. Beide krijgen ook een telefoonabbo van 10 euro per maand, maar dat gaat zelden op, omdat er thuis, bij vrienden en op school wifi is.
Beide krijgen ze jaarlijks 50 euro van opa en oma met de feestdagen en ook nog wat losse tientjes van mensen voor hun verjaardag. Totaal inkomen ligt dus rond de 200 - 250 euro per jaar.

Ze hoeven er alleen cadeautjes van te kopen voor het eigen gezin (verjaardag sibling en voor ouders). Een kleinigheidje van 5,- is dan voldoende. Daarnaast kopen ze uit zichzelf vaak iets kleins voor ons voor vader/ moederdag (reep chocolade, leuke kaart) en vond ik eens een chocoladeletter in mijn schoen.
Kortom; uitgaven cadeautjes ongeveer 20 euro per jaar en de rest vrij te besteden.

Keertje naar de bios, cadeautjes voor vrienden etc. betalen wij terug. Kleedgeld willen ze nog niet.

Beide hebben ze ruim voldoende, ze kopen niet zo vaak iets. Ze hebben wel ieder een bankrekening met pas en app.
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
20-10-2020 18:45
Hier ben ik het wel mee eens. Op dit moment stroomt hier het geld binnen maar dat is weleens anders geweest. Ik vind het belangrijk dat hij weet dat niet alles voor niks is.
Mijn zoon kreeg elke 2 jaar mijn oude i phone, maar hij wou vorig jaar perse een i phone 11, prima maar dan betaal je zelf mee, dus bijbaan gezocht(heb m nog nooit zo actief zien bellen en mailen ), hij was toen net 15, en kreeg 3,50 per uur ofzo als vakkenvuller, maar trots dat ie was dat ie kon bijleggen aan zijn dure telefoon

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven