Zeer slecht zaad

16-08-2008 20:31 141 berichten
Hoi medeforummers,

Man en ik zijn een paar maanden de medische molen in gegaan m.b.t. het (niet) zwanger worden. Mijn menstruatie is regelmatig, maar nu blijkt het zaad van mijn man van zeer slechte kwaliteit te zijn. Man heeft bij de huisarts zaad ingeleverd, die zei dat het niet goed was, maar ook niet hopeloos. Hij heeft ons doorverwezen naar een academisch ziekenhuis.

Nu had mijn man vorige maand daar zaad ingeleverd, en dat bleek erg slecht te zijn: de arts gaf aan dat er in één druppel maar 8 zaadcellen zaten, die ook nog eens weinig tot niet bewogen. De arts heeft aangegeven dat de slechte zaadproductie komt doordat de zaadballen bij mijn man als foetus zijnde in de baarmoeder niet voldoende zijn ontwikkeld. Dit was voor ons best een schok. De arts had het op een gegeven moment zelfs over donorzaad, dus daar zijn we ook best van geschrokken. Man en ik willen beiden geen donorzaad en niet adopteren, dus dan zou het mogelijk nu al voor ons afgelopen zijn, wat moeilijk te behappen is.

Volgende maand gaat mijn man weer zaad inleveren, en ondertussen zijn wij er eigenlijk alles aan het doen om zo goed mogelijk zaad te verkrijgen: gezonder eten, afvallen, etc. (man rookt en drinkt sowieso niet) Maar als dat resultaat heeft, zal dat niet al over een maand zichtbaar zijn, aangezien zaad er 3 maanden over doet om geproduceerd te worden.

We weten niet zo goed wat we er verder mee moeten. Als blijkt dat het zaad weer heel slecht is en ze er niets mee kunnen, willen we eigenlijk voorstellen om over een half jaar, wanneer man meer gewicht verloren heeft (overgewicht heeft een negatief effect op de zaadproductie) nog een keer een zaadtest doen, maar ik weet niet in hoeverre wij daar zelf zeggenschap in hebben. Daarnaast heb ik, in een poging om zo goed mogelijk voorgelicht en voorbereid te zijn, wat fora doorgelezen en lees dan bijvoorbeeld ook over MESE en TESE. In mijn werk ben ik assertief, maar op één of andere manier ben ik in zo'n dokterskamer een soort van lam dat braaf aanhoort wat de arts zegt en eigenlijk niet heel erg doorvraagt.

Zijn er mensen die dit traject hebben doorlopen (man met zeer slecht zaad)? Hoe ging dit? Heb je tips? Waar moeten we op letten? Zijn er nog andere mogelijkheden? Hoe kom je - in het ergste geval - tot acceptatie van ongewenste kinderloosheid? Op mijn werk zijn veel zwangeren en pas bevallenen, en dat is soms erg moeilijk. Ik wil dit ook eigenlijk niet bespreken met mijn collega's (alleen 1 weet het), maar áls we bijvoorbeeld een ICSI traject in zouden gaan ontkom ik er niet aan om het te vertellen. Maar ik wil niet het medelijden van anderen zien, dat is te pijnlijk. Hoe zijn anderen hier mee om gegaan?

Nou ja, ik moest even mijn ei kwijt (no pun intended).
Alle reacties Link kopieren
Hey Branwen....ben je niet vergeten hoor, maar omdat we met z'n tweeen zijn zakt het topic zo snel hihi Jammer dat de andere meiden zo stil zijn hihi al vind ik het met jou ook gezellig hoor

Lekker dat je even '1 en ander van je af hebt kunnen zetten. En spannend, bijna naar de gyn! Zie je er tegen op of kijk je er juist naar uit?

Hier gaat het nu wel weer ok, was echt even zwaar om het te verwerken hoor (en is nog niet helemaal klaar natuurlijk ).....steeds bekijk je alles stukje voor stukje, maar als je dan ongesteld wordt heb je geen stukjes meer en kan je alleen maar het grote geheel bekijken en das eeeeeng Klinkt misschien een beetje wazig, maar ik hoop dat je er iets uit kunt opmaken hihi

Zaterdag eerste echo en dan zal ik al wel snel weer moeten prikken.....heb wel weer zin om te beginnen hoor.........ook spannend!

Ben jij alweer begonnen met werken?

x
Succes morgen Branwen! Ik duim voor je!
Ik zou zeggen, gewoon blijven proberen. Wij hebben en dochter na ICSI gekregen die met haar 1,5 jaar al wat meer verstand en tact blijkt te hebben dan sommige mensen.

Het zaad van mijn vriend is nog even slecht als 3 jaar geleden helaas, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

Succes!
Branwen, hoe was het bij de gyn?
branweeeeeeeen? We verdwijnen bijna naar beneden

Remember me?

Sorry sorry sorry dat ik al die tijd niks van me heb laten horen?

Ben begin september een week weggeweest en daarna heb ik niks meer geschreven.

Ik heb jullie berichtjes nog niet teruggelezen. Sorry (ik blijf aan de gang )

Morgen hebben we hier een afspraak in het ziekenhuis. De eerste. Ik ben doodzenuwachtig. Ik ben nog nooit bij de gyn geweest dus zie er enorm tegenop. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer mooi... we gaan nu echt beginnen. Ik weet dat het een hele lange weg is maar weet je... we zijn nu al vijf jaar bezig en het werd s tijd dat er stappen werden genomen.

Ik zit nu dus met knikkende knietjes achter de pc. Morgen om 9.30 zitten we in het ziekenhuis. Pfffff. Hebben jullie misschien nog tips wat ik kan vragen enz.?

Nou... ik probeer nu toch wat vaker te tikken maar dat zal makkelijker zijn nu ik er dan toch echt in ga rollen.
hey! Leuk Sidney!

Spannend hoor naar de gyn! Komt vast goed hoor! Het is spannend, dat vond (en vind ) ik ook hoor!.

Laat het maar over je heen komen, waarschijnlijk maken ze een echo? Evt een uitstrijkje & bloedprikken? Dat was bij ons iig zo. Eventueel doen ze een cyclus analyse om te kijken hoe je cyclus verloopt, dan moet je een paar keer achter elkaar echo's maken en bloed prikken. Het protocol verschilt een beetje per ziekenhuis. Waarschijnlijk gaan ze nog wel een zaadsample vragen, ze testen in het z'hui op meer dingen.

Wat ik prettig vond was uitleg over de zaadkwaliteit en wat er mis mee was.

Succes, laat je weten hoe het is gegaan
Ja, inwendig onderzoek, vaginale echo en uitstrijkje.

Ben echt zenuwachtig. Maar het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.

Ben benieuwd wat we allemaal te horen krijgen. Pfff zal wel weer een hele bulk info worden.

Laat morgen wel weten hoe het is gegaan (misschien overmorgen)

*neemt nog maar een drankje en hoopt dat de zenuwen dan een beetje eeeeh vertroebelen*
Zo, het zit er

Pff wat was ik zenuwachtig zeg. Ik heb maar een uurtje of 3 geslapen vannacht dus ben nu echt bekaf.

Om half tien maakten we kennis met de arts. Een hele aardige man. Hij vroeg ons de standaard dingen. (cyclus, operaties e.d)

Toen werd mijn vriend gecontroleerd terwijl ik me omkleedde. Zover de arts kon voelen waren de zaadleiders en alles in orde bij vriendlief.

Toen was ik aan de beurt. Ik was zo bang dat het veel pijn zou doen. Eerst een uitstrijkje gehad. Nou daar voelde ik dus helemaal niks van en daarna kreeg ik de inwendige echo.

Grappig zeg dat je alles kunt zien. Mijn baarmoeder is in ieder geval voor alsnog redelijk in orde. Ik ben aan het ovuleren en de arts vond dat alles er supergoed uitzag. (slijmlaagje enzo... sorry beetje onsmakelijk).

Dus dat is in ieder geval goed nieuws. Vooralsnog is met mij alles goed.

Mijn vriend heeft ook nog een potje en bloed in moeten leveren en die uitslag krijgen we over een week.

Als alles gaat zoals het gaat dan komen we waarschijnlijk in aanmerking voor IVF. Ik ben benieuwd
oeh, goed gedaan meid! Viel het mee? Zo te lezen wel! Super! Weekje wachten das? Spannend joh........

En ivf, was dat waar je op gerekend had, of viel dat tegen?

xx
Ja het veel harstikke mee. Dacht echt dat het pijn zou doen. (krijg je he, verhalen van anderen grrr) En IVF, tjsa, ik ging eigenlijk al helemaal uit van ICSI dus op zich..

Ben benieuwd donderdag de uitslag.... spannend.

Hoe gaat het met jou?
Hey!

Pfff, krijg binnen nu en drie uur de uitslag. Ben heeeeel heeeeeel heeeel erg zenuwachtig.

Rustig hier.

Waar is iedereen?
Hey Sidney!

Sorry, ik was even weg Maar hier ben ik weer!

Wat spannend meid, wordt het doorgebeld? Wel bijzonder hoor, zulke belangrijke uitslagen per telefoon...........kan me voorstellen dat je gespannen bent hey!

Gelukkig viel het mee met de onderzoekjes.....ik was ook heel bang voor het uitstrijkje, maar viel me ook heel erg mee.....ontspannen schijnt toch wel de truuk te zijn

Ik duim voor je meid!

Hier gaat het zo zo........heb echt even een klap gehad afgelopen dagen, dus moest echt even alle zeilen bijzetten en daar zit ik nog even middenin.....vandaar dat ik iets minder probeer te forummen......Lichemelijk voelde ik me ook niet lekker, ga al twee nachetn om 20u naar bed (gezellig he hahah)

Maar voor jou log ik in Vind het zuperzpannend!

Ik ga weer werken!

Liefs Sophy!
hoe is het gegaan?

x
Hehe, daar ben ik weer.

Donderdagmiddag kreeg ik t telefoontje en de uitslag was eigenlijk hetzelfde als de vorige keer. Kwaliteit is gewoon slecht. 400.000 zwemmertjes, dus ICSI.

Bloedtest van vriend was goed en ook mijn uitstrijkje was goed. Gelukkig goed nieuws dus.

Ik moet nu zodra ik ongesteld wordt bloed laten prikken en dan komen we na die uitslag op de wachtlijst voor ICSI.

We hebben meteen een hele mail opgesteld voor familie die we erbij willen betrekken en hebben daar hele fijne reacties op gehad. Ik heb er ook links bij gedaan van bv Freya en een mooi filmpje.

Tjsa, dan is nu het grote wachten dan begonnen. Wel raar dat het nu allemaal zo officieel is. NU gaat het echt beginnnen.
Oeh jeetje..............toch een heftige uitslag he als het zo definitief is? ICSI en IVF maakt qua belasting voor jou en je man niet uit, dus dat scheelt.....

Fijn dat bij jou alles goed was! Weet je hoe lang de wachtlijst is in jullie ziekenhuis?

Ja gek he dat het dan ineens toch gaat beginnen?

Vond ik ook hoor!

Succes, ik hoop dat je snel aan de beurt bent!

Hier is wachtweek 2 aangebroken, ben er nu al zat van Vind het wachten echt het moeilijkste van alles! Nog even volhouden xxx

xxx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven