Zelf aankleden
dinsdag 21 december 2010 om 11:45
Mijn peuter van 2 jaar en 3 maanden wil zichzelf tegenwoordig proberen aan te kleden. Ik moedig dat uiteraard aan, maar op de dagen dat we op tijd op moeten is het een strijd. Hij wil alles zelf doen, wat nog heel lastig is voor hem. Hoe zorg ik dat de ochtend wat soepeler verloopt? Mijn dochter heeft deze fase ook gehad, maar was volgens mij wat ouder, dus kon haar makkelijker uitleggen dat ze niet altijd alles zelf kon /mocht doen als er wat minder tijd was. Wat ik zelf al heb geprobeerd is hem iets laten aandoen en ik dan weer een ander kledingstuk, maar bij alles wat ik probeer is het 'nee ikke!' en gooit hij alles in de strijd om maar zelf te proberen.
dinsdag 21 december 2010 om 11:56
Haha, we dachten hetzelfde lichtelijk!
Misschien een stapeltje maken van kleren die hij zelf aan mag doen en kleren die jij aan moet trekken?
Een collega vertelde me laatst dat haar dochter zo aan het klieren was dat ze haar een keer gewoon half-aangekleed mee naar school had genomen (niet met dit weer by the way ;-b) en daarna heeft ze het nooit meer gedaan!
Misschien een stapeltje maken van kleren die hij zelf aan mag doen en kleren die jij aan moet trekken?
Een collega vertelde me laatst dat haar dochter zo aan het klieren was dat ze haar een keer gewoon half-aangekleed mee naar school had genomen (niet met dit weer by the way ;-b) en daarna heeft ze het nooit meer gedaan!
dinsdag 21 december 2010 om 12:07
Ik weet niet hoe jullie routine is 's ochtends, maar ik bedenk nu dat je het hem misschien kunt laten doen voor iets wat hij graag doet (ontbijten ofzo?). Dat laat je hem eerst even zelf prutsen (door echt iets anders te doen lukt mij dat beter dan als ik er naast blijf staan) en daarna vragen of je even moet helpen. Als hij gemotiveerd is om snel aangekleed te zijn én merkt dat het hem zelf niet lukt, wil hij dat misschien wel.
Het is zoals het is
dinsdag 21 december 2010 om 12:30
Een kind van twee kan je toch best wel uitleggen dat dat niet kan als je haast hebt? En vooral belonen als hij wel goed doet. (met woorden)
Stapeltje kleding klaar leggen wat hij wel (gemakkelijk) aan kan doen vind ik ook een goede optie. Eerder opstaan kan ook, maar je staat al vrij vroeg op zo te lezen. Verder zou ik het een paar dagen aankijken, desnoods met een boze/jankende peuter en hem dan dus gewoon zelf aan kleden. Verder idd blijven onthouden dat jij de baas bent en in het weekend en rustigere ochtenden je peuter zelf laten ''klooien'' met het aan en eventueel uitkleden.
Stapeltje kleding klaar leggen wat hij wel (gemakkelijk) aan kan doen vind ik ook een goede optie. Eerder opstaan kan ook, maar je staat al vrij vroeg op zo te lezen. Verder zou ik het een paar dagen aankijken, desnoods met een boze/jankende peuter en hem dan dus gewoon zelf aan kleden. Verder idd blijven onthouden dat jij de baas bent en in het weekend en rustigere ochtenden je peuter zelf laten ''klooien'' met het aan en eventueel uitkleden.
dinsdag 21 december 2010 om 12:43
Ik geloof toch niet dat het een peuter van 2 veel interesseert dat je haast hebt, die heeft hele andere prioriteiten (en dat los je echt niet op door te stellen dat jij de baas bent, ik denk dat het drama daar alleen maar groter van wordt)
Ik vind een uur ook niet zo ruim. Iets eerder opstaan toch, ontbijt voorbereiden de avond ervoor, en meteen bij het opstaan beginnen met het aankleedgebeuren zodat hij maximaal de tijd heeft daarvoor, dus niet wachten tot alles verder klaar is. Zelf aankleden lijkt me iets belangrijks om te leren, en kennelijk heeft hij er nu interesse voor. Dat zou ik niet wegbonjouren vanwege haast, zonde toch?
Ik vind een uur ook niet zo ruim. Iets eerder opstaan toch, ontbijt voorbereiden de avond ervoor, en meteen bij het opstaan beginnen met het aankleedgebeuren zodat hij maximaal de tijd heeft daarvoor, dus niet wachten tot alles verder klaar is. Zelf aankleden lijkt me iets belangrijks om te leren, en kennelijk heeft hij er nu interesse voor. Dat zou ik niet wegbonjouren vanwege haast, zonde toch?
dinsdag 21 december 2010 om 13:02
Meestal ontbijten we eerst, en kleden we dan aan. Maar eerst aankleden zou dus een optie zijn. Mijn man staat altijd het eerst op omdat hij vroeg weg moet en hij smeert altijd al het brood voor de kinderen en zorgt dat m'n dochters schooltas klaar staat. Ik zorg er altijd voor dat ik de kleding van de kinderen klaarleg (meestal gewoon 's ochtends). Ik denk ook dat het oefenen nu juist goed is omdat hij nu die interesse toont. Ik ga zeker wat doen met jullie tips, toch wat eerder opstaan dus en om te beginnen hem de kleding geven die hij zelf al een beetje kan aandoen. Bedankt voor jullie tips!
dinsdag 21 december 2010 om 13:12
Het scheelt ook wel om op dagen dat je wat meer haast hebt, kleding klaar te leggen die peuter makkelijker zelf aan kan trekken.
Een trui is makkelijker dan een overhemd.
Een joggingbroek makkelijker dan een spijkerbroek.
Voor dochter leg ik op dagen dat we op tijd weg moeten zijn een legging en een rokje (met elastiek) klaar, en een shirtje waarvan ik weet dat ze het zelf aan kan trekken (een vest met rits voorop werkt ook erg goed).
Sokken laat ik haar meenemen naar beneden, zodat ze op de bank kan prutsen terwijl ik het ontbijt klaar zet.
Een trui is makkelijker dan een overhemd.
Een joggingbroek makkelijker dan een spijkerbroek.
Voor dochter leg ik op dagen dat we op tijd weg moeten zijn een legging en een rokje (met elastiek) klaar, en een shirtje waarvan ik weet dat ze het zelf aan kan trekken (een vest met rits voorop werkt ook erg goed).
Sokken laat ik haar meenemen naar beneden, zodat ze op de bank kan prutsen terwijl ik het ontbijt klaar zet.