Zelf lezen: boekentips eind groep 3

07-06-2025 10:17 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Mijn zoon van net 7 begint het lezen te ontdekken, alsin ook zelf eens een boek pakken. Dat wil ik natuurlijk graag stimuleren. Vooral met leuke boeken die hem echt grijpen. Hij houdt niet van erg spannend. (Hobby's zijn buitenspelen, bouwen, knutselen, tennis en natuurlijk minecraft.)
Qua niveau loopt ie gewoon in de pas, geen snelle lezer, maar nu eind groep 3 kan hij prima een boek op zijn niveau lezen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best lastig vindt.
Vanmiddag gaan we samen naar de bieb en vraag daar ook om tips. Maar ook alvast hier:
Wat lezen of lazen jullie kinderen van deze leeftijd graag?

Dank voor de tips
Ga naar de bieb en neem de maximale hoeveelheid die je mag lenen mee. Kijk gewoon wat hij leuk vindt. Er is heel veel aanbod, maar veel boekjes lees je ook snel uit.

Bas en Brit
Mats en Marit

Kijk bij E3 en M4. E3 zal zijn wat hij beheerst. M4 wat hij gaat leren, dus heeft wat uitdaging. Enige uitdaging is goed, te veel zorgt voor frustratie. Wat past bij jouw kind.

Ik verzorg op mijn school de schoolbieb. Sommige kinderen die AVI E3 beheersen vinden de uitdaging van E4 fijn. Hebben dan het gevoel dat ze nog meer leren. Andere kinderen leunen graag wat achterover bij vrij lezen en lezen liever in relax-modus.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 07-06-2025 19:58
0.08% gewijzigd
Mijn dochter van 6 is gek van Donald Duck, iets anders leest ze niet. Ze is begonnen met Donald Duck junior en inmiddels leest ze de gewone Duck. Ik moet haar 's avonds afremmen anders blijft ze maar lezen! We hebben laatst op de rommelmarkt een enorme stapel gekocht dus ze kan gelukkig nog wel even vooruit.
De boeken van agent en boef vallen hier goed in de smaak. Leuke verhaaltjes met humor en niet te ingewikkeld qua tekst. De boeken variëren van M3 tot E4.
Van alles. Je hoeft niet per se te letten op de letteraanduiding. Als je kind het een leuk verhaal vindt, leest hij het toch wel.
Minecraft de strip
Dogman
Kapitein onderbroek
Geen boekentip maar Donald Duck junior vonden ze hier erg leuk in die fase. En ergens in de zomer werd de switch naar de gewone DD gemaakt. Maar Donald Duck bevat best veel ingewikkelde woorden, dus om het vlot te kunnen lezen is een beetje leestempo wel fijn. Donald Duck Junior is beduidend makkelijker.

En verder inderdaad lekker rondneuzen in de bieb.

Je hebt ook verhalen die je samen kan lezen. Eenvoudige tekst voor het kind, en dan een wat lastiger/langer stuk om voor te lezen. Ik weet echt niet meer hoe het heet maar hierdoor kan je samen net wat vlotter door een verhaal met meer inhoud komen. Die hebben ze vast ook in de bieb!
Ik zou gewoon lekker samen naar de bieb gaan en hem een stapel boeken laten uitzoeken. Mijn dochter (eind groep 3) kijkt het boekje in en zegt snel genoeg of ze het leuk vindt of niet. Ze leest zelf graag de "ik hartje lezen" serie van Kluitman, dat zijn allerlei verschillende verhalen, van M3 tot E5 geloof ik.
Blitz boeken, avi niveau E3/M4

Ik zou een beetje waken voor boeken als Dogman, Rutger en Thomas, Rik en Jesper etc.
Beperk je niet alleen tot eerste leesboekjes, maar kijk ook bij de boeken in de A-kast. De boeken uit de serie Tijgerlezen (diverse auteurs) zijn superleuk en geschikt en die van Vos en Haas (Sylvia VandenHeede) en van de schrijver Jozua Douglas.
De serie 'Superjuffie' van Janneke Schotveld, zou je ook kunnen voorlezen.
Eens met @Dala; om niet meteen te vervallen in 'gemaksboeken' zou ik vooralsnog wegblijven bij boeken als Dogman, Rutger en Thomas en Rik en Jesper.
Het is niet zozeer dat daar iets mis mee is, maar kinderen zullen door het vele lezen in dat soort boeken niet echt goed leren dieplezen, iets wat juist zo belangrijk is voor tekstbegrip.
Hier ook vooral Donald Duck, qua boeken ook boeken met plaatjes. Dogman, De waanzinnige boomhut, Wombat en vos.
Ook groep 3, leest wel heel goed (M7 gehaald) maar wil niet beginnen aan boeken met echt veel tekst. Uiteindelijk heb ik daar na wat weerstand toch maar aan toegegeven. Als hij daar nou zo’n plezier in heeft. Anders leest hij helemaal geen boeken. En van door de strot duwen wordt het ook niet beter. Beetje jammer is het wel. Dochter in groep 5 precies hetzelfde verhaal: goede lezer maar wil niet aan de echte boeken.

Hij leest wel graag de boeken van Koen Kampioen trouwens. Ik weet eigenlijk niet hoe moeilijk dat is qua niveau. Maar dat is zo’n beetje het enige ‘echte’ boek dat hij wel wil.
Dank jullie wel voor al deze fijne tips! We zijn vanmiddag de bieb ingedoken en met een hele stapel thuisgekomen. We gaan weer eens kijken wat er aanslaat. Ben benieuwd.
Ik was vroeger (nog steeds wel) echt een boekenverslinder. Zou het heerlijk vinden als de kinderen het ook te pakken krijgen.

Dank nogmaals!
(En meer tips nog steeds welkom hoor :-D )
Koen Kampioen is ook vrij plat en niet diepgaand, valt in hetzelfde type boeken als de gemaksboeken zoals de Waanzinnige boomhut, Dogman, Leven van een loser.

Als je kind het niet zelf wil lezen, lees dan in ieder geval zelf de boeken voor waarin wel rijke taal wordt aangeboden zoals de boeken van Biegel. Of laat ze dit soort boeken luisteren.
Misschien een boek uit de ‘waanzinnige boomhut’ serie?
Mijn kind vond de boeken over Zar fantastisch (verschillende niveaus). En verder zou ik inderdaad doen wat anderen ook zeggen, meenemen naar de bieb en daar zelf laten kiezen. Die van mij kan erg kieskeurig zijn.

Ik ben dan zelf weer niet van het afremmen of pushen. Al mijn kinderen laat ik behoorlijk vrij in het zelf kiezen welke boeken ze willen lezen. Tot nu toe heeft dat er juist in geresulteerd dat ze graag en diverse boeken en strips lezen.
Leerkracht groep 3 hier. Mijn beste tip: Alle boeken van de serie Tijgerlezen.
KatjaSasja schreef:
07-06-2025 19:41
Koen Kampioen is ook vrij plat en niet diepgaand, valt in hetzelfde type boeken als de gemaksboeken zoals de Waanzinnige boomhut, Dogman, Leven van een loser.

Als je kind het niet zelf wil lezen, lees dan in ieder geval zelf de boeken voor waarin wel rijke taal wordt aangeboden zoals de boeken van Biegel. Of laat ze dit soort boeken luisteren.
(Ik ben niet TO, voor de zekerheid) Voorlezen doe ik idd ook graag en dan vooral wat oudere boeken. Zijn woordenschat is heel groot trouwens en hij loopt cognitief algeheel voor, we denken aan versnellen. Dus ik ben niet direct bezorgd.
Er schijnt ook een keer een analyse gedaan te zijn waaruit bleek dat stripboeken juist heel geschikt zijn voor taalontwikkeling.
Zie dit bijvoorbeeld.
Toch zou ik het wel leuk vinden als hij een keer echt een boek in wil duiken maar het is gewoon de maatschappij denk ik, alles is veel visueler geworden. Overal plaatjes en filmpjes en alles in kleur.
Tsja, het dalen van de leesvaardigheid onder Nederlandse kinderen zal o.a. hiermee te maken hebben. Kinderen kunnen zich niet langer concentreren op langere stukken tekst. En daar heeft het gebruik van telefoon, tablets met social media en het niet meer oefenen met lezen op langere teksten mee te maken.
Hoe minder kinderen het doen, hoe minder vaardig ze erin worden, hoe minder leuk ze het vinden...etc. etc.
Het is wel ingewikkelder dan dat denk ik… op de basisschool zitten weinig kinderen op sociale media en hebben ze meestal ook geen telefoon. De mijne in elk geval niet, tablet zitten ze ook weinig op, en toch zie ik het al gebeuren. (Al kan dat ook toeval zijn).

Kind leest hier overigens megaveel,
zit rustig een uur of langer te lezen. Maar dan dus wel Duckies en boeken met veel plaatjes. Of een Waanzinnige boomhut binnen 1 dag uit. Als het maar bomvol plaatjes staat. Anders raakt hij het niet aan.
We hebben het wel over groep 3 hé? Iedere minuut die ze vrijwillig zelf lezen helpt ze met makkelijker leren lezen. En als kinderen makkelijk lezen, vinden ze het ook leuker om lastigere boeken te lezen.

M'n dochter is in een paar maanden van niveau C naar bovenin A gegaan, omdat ze elke dag zeker een uur Donald Ducks leest. Dan ga ik echt niet proberen om haar boeken te laten lezen. Ik ben als kind ook begonnen in strips en werd later een boekenwurm. Als ze lezen maar leuk vindt en blijft vinden, dan komen die andere boeken vanzelf wel.
Nou ja ik zie dat dus nog niet gebeuren.
Hij leest al sinds dat hij 3 jaar is en heeft nu leesniveau eind basisschool. In groep 2 had hij de Avi M5 (midden groep 5) toets al gehaald. Maar die vlotte beheersing doet niets met zin in boeken zonder plaatjes lezen.
Omdat het inderdaad nog een groep 3 kind is laat ik dat dus zo, maar ik vind het frappant. Oudere zus is nog extremer. Avi uit, leest perfect, raakt vrijwillig geen enkel boek aan.
Ze lijken de wil niet te hebben om echt diep een verhaal in te duiken. Alleen bij voorlezen wel.
Misschien komt het nog maar ik vraag het me wel een beetje af. Het is een afspiegeling van de maatschappij.
En is dat dan erg? Misschien is dat gewoon wat het is en ben ik de boomer die het jammer vindt. Ik was zelf ook een lezende kleuter, die wel al die dikke boeken verslond.
Hier ook, Wombat. Beide kinderen (gr 7 en 8) lezen niet. Ze zijn allebei avi uit sinds groep 4 maar pakken nog steeds dezelfde boeken als toen ze in groep 3 zaten of zelfs nog simpeler... Toen Mees Kees, Waanzinnige Boomhut of Dolfje Weerwolfje en nu alleen nog maar Dogman, Dagboek van een muts/loser, Zoete zusjes en weet ik welke Youtubers.
En blijven hoge scores halen op zowel begrijpend lezen, als of spelling en woordenschat. Ik vind het onvoorstelbaar. En het is niet dat er hier thuis geen boeken zijn of dat ze ons nooit zien lezen.
Precies dat dus!
Jongste leest ook graag voorleesboeken voor peuters waarin ze dan bijv kleuren en vormen leren en tot 10 tellen. Die leest hij dan wel zelfstandig. Ik vind het toch merkwaardig!
Wij zijn vrij vroeg met de klassiekers begonnen, als wij klaar waren met voorlezen, ging onze zoon ' stiekem' verder lezen. Nog net niet met zijn zaklamp onder de deken ;)
Met 6/7 las hij zelf boeken als dogman, Nurdius maximus, Julius Zebra etc. Maar ook wel tovenaar van Oz en Nils Holgersson. Dan had ik een stuk voorgelezen en wilde hij verder lezen. Als ik dan weer wilde voorlezen, praatte hij me bij over wat ik ' gemist' had...
Hij zat met 7 echter in groep 5 dus ik denk dat hij zich daaraan aanpaste. Zodra hij maar een beetje kon lezen, ging hij voor de Donald Duck
Laat je bij de bibliotheek of de boekenwinkel adviseren, zij hebben er echt kijk op. En laat AVI los, dat kan eind groep 3!

Voor alle ouders met kinderen die blijven hangen in Donald Duck, Waanzinnige Boomhutten, Dogman etc. Eén tip:
Zet met voorlezen wat hoog in. Kinderen kiezen zelf vaak boeken die recreatief zijn, veel plaatjes, makkelijk te begrijpen. Met voorlezen kun je kinderen kennis laten maken met boeken van een wat hoger niveau. Jeugdliteratuur, boeken met wat moeilijker taalgebruik, wat verder van de eigen belevingswereld. Boeken waar je als lezer wat harder moet werken. Door deze voor te lezen en er met je kind over te praten, ontdekt het dat er meer is dan wat ze gewend zijn. Mijn ervaring is dat kinderen het voorgelezen boek vaak zelf nog eens willen lezen :) Kijk naar boeken met een Gouden Griffel in plaats van de Kinderjury.

Vergelijk het met series kijken. Je hebt series die makkelijk wegkijken. Je kunt tussendoor een beetje op je telefoon scrollen, snel wat te drinken pakken, een stukje missen. Het geeft allemaal niet, je zit er daarna zo weer in. Het heeft vooral een entertainende functie.

Daarnaast heb je series waar je echt moet opletten. Waar je soms terug moet spoelen, omdat je de verhaallijn even kwijt bent, waar allerlei verbanden in zitten die je in de eerste instantie niet doorhebt. Dat is harder werken als kijker, maar uiteindelijk zijn het de beste series, waar je helemaal ingezogen kunt worden. Die je nog een keer wilt kijken om te ontdekken dat je de eerste keer nog van alles gemist hebt. En waarna je op zoek gaat naar nog zo’n soort serie. Met lezen werkt het net zo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven