Zijn er hier ook ouders van kinderen met ADHD?

01-12-2008 08:39 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoontje van 6 heeft heel waarschijnlijk ADHD. Zijn er hier ook ouders die tegen dezelfde problemen aanlopen als ik? Zoals de lange wachtlijsten, welke medicatie, waar te behandelen?

Ik woon in de randstad en er zijn hier gewoon wachtlijsten van een half jaar tot een jaar, maar als het puzzeltje van ADHD ineens in elkaar valt, wil je er ook iets aan gedaan hebben....Ik word van het kastje naar de muur gestuurd en weer terug, hoe doen jullie dat?

En zou ik mijn kind vast homeopatische rustgevers kunnen geven?

Ik hoop hier lotgenoten en raadgevers terug te vinden,

Groeten

Adivige
Beste TO,

Mijn zoon van 13 heeft ADHD in combinatie met een gedragsstoornis niet nader te benoemen. (zo noemen ze het als hij niet op meerdere punten in een favo hokje geplaatst kan worden)

Vanaf groep 4 ben ik met hem in het onderzoekstraject terecht gekomen. Gezien ook ik te kampen had met lange wachtlijsten ben ik zelf gaan bellen. Ik woon in Almere, hier heb je Symfora groep die het onderzoeken maar via via heb ik ook het nummer van de Bascule in Amsterdam ontvangen. Ook daar heb ik hem op de wachtlijst laten plaatsen. Je kunt altijd in je eigen omgeving zoeken naar de verschillende ingangen. Vraag eens na op school om te horen of er andere ouders zijn met een kind met ADHD en waar zij het kindje hebben laten onderzoeken. Informeer eens naar ervaringen vanuit school zelf met instanties.

Ook een mogelijkheid is om via jeugdzorg misschien voorrang te krijgen. En zelf regelmatig naar de instelling te bellen wat de verwachting is van de wachtlijst.

Medicatie is pas mogelijk vanaf het moment dat de diagnose is gesteld. (een uitzondering daargelaten) maar dan nog moet je je afvragen of je dat wel/niet wilt.

Wat je in ieder geval zelf kunt doen is structuur gaan bieden. Kinderen met ADHD kunnen daar enorm veel houvast aan hebben. Dus werk met lijstjes of pictogrammen zodat het kind weet waar het aan toe is. Werk met een beloningssysteem en let op dat je geen grote verwachtingen hebt. Bijv. een kamer opruimen met de woorden "Ruim je kamer eens op" heeft over het algemeen niet veel zin. Ze hebben er simpelweg de concetratie niet voor. Ze vinden iets en gaan daar mee spelen en "vergeten" op dat moment de kamer op te ruimen. Dit kun je voorkomen door de boel in stukjes te knippen.

Als tip geef ik je nog de site van balans digitaal http://www.balansdigitaal.nl/ Hier kun je meer informatie vinden over o.a. ADHD en ook hier kun je lotgenoten vinden.

Ik zal proberen af en toe even te komen kijken hier

Groetjes en succes

Tjeempie
Ja hoor, hier nog een ouder. :-)

Waar sta je op de wachtlijst?

Ik ben heel erg te spreken over de Zonnehuizen in Zeist. Dat is een antroposische instelling. Zij begeleiden ons echt heel goed.

Ik vind structuur zelf altijd een eng woord. Omdat je door teveel structuur in te bouwen ook heel rigide kinderen kunt 'creeren'. Duidelijkheid is wel heel belangrijk. En dat is dus ook wat je kunt bereiken met pictogrammen. Je wilt niet dat je kind niet met onverwachte dingen kunt omgaan. Je kunt je nooit helemaal 100% aan je eigen planning houden (ik niet in elk geval). Je wilt je kind wel makkelijk duidelijk kunnen maken wat er nu gaat gebeuren.

Mijn zoon (nu 8) heeft er veel baat bij om te weten 'waar' hij zich bevindt. Dus inzichtelijk maken hoe de week eruit ziet. (Dagen van de week met een kleurtje). Een dagritmekaart kan een kind helpen in grote lijnen de dag te kunnen overzien.

Kinderen met ADHD lopen niet allemaal tegen dezelfde problemen aan natuurlijk. De problemen van jouw kind, hoeven de problemen van het mijne niet te zijn. Mootje heeft bijvoorbeeld minder last van de hyperactiviteit, maar wel van een enorm aandachtsprobleem. Zijn informatieverwerking is bedroevend slecht. Hij heeft het dus nodig dat we hem geen meervoudige opdrachten geven. Een rustige kamer zonder broertjes om heen zorgt ervoor dat hij zichzelf kan aankleden zonder al te veel afgeleid te worden.

Zijn slaapkamer is dus wel leuk ingericht, maar er staat geen speelgoed (wel altijd een paar knuffels). (Ik heb een aparte speelkamer). Zijn kamer is om in te slapen en dat lukt het best als het er ook fysiek rustig is.

Voor zijn wankele zelfbeeld is het belangrijk dat hij een paar taakjes heeft die te overzien zijn, maar waardoor hij zich groot voelt. (Hij is de oudste, maar moet nogal opboksen tegen zijn jongere broertje van 5). Zijn vaste taakje is 's ochtends brood uitleggen op de bordjes om te ontdooien. We zijn daar nu een paar maanden mee bezig en hij begint het nu soms zelf te onthouden. Meestal help ik 'm nog even herinneren.

Hm... wat nog meer...

Oh ja, een agenda waarin hij afspraken kan noteren (of ik voor hem) en kan zien wat de plannen zijn. (kan ook met picto's/foto's). 's Avonds eventjes een half uurtje tijd zonder zijn broertjes, 1 op 1 aandacht.

Eigenlijk niet teveel TV en DS, maar dat wil niet echt lukken hier.

Dit is wat me zo tebinnen schiet. Rustgevende (homeopatische) medicijnen zou ik niet doen...

Hier zijn de ervaringen met de medicijnen trouwens wel heel goed. Ik zie mijn kind langzaam opbloeien, ondanks een recent echtscheidingstraject...
.
Ik zou ook geen homeopatische medicijnen gebruiken.

Mijn middelste ook ADHD, moet het echter meer hebben van dingen aanleren op een bepaalde manier waardoor het in zijn systeem komt te zitten. Bijv. fiets op slot zetten; zit in zijn systeem, gelukkig. Dit heeft hij zichzelf aangeleerd doordat wij een keer de fiets van zijn oudere broer hebben laten verdwijnen omdat hij niet op slot stond. Zijn sokken aantrekken zit dus NIET in zijn systeem en ik weet ook echt geen manier om het in zijn systeem te krijgen. Pictogrammen helpen hier niet (waarschijnlijk heeft dit meer te maken met mij). Ik spreek de dag 's morgens met al mijn kinderen door. Dit om zelf geen afspraken te vergeten, maar zo weten de kinderen ook waar ze aan toe zijn. Vaste dingen op vaste dagen weten ze alle drie ondertussen.

Ook mijn zoon heeft een aandachtsprobleem. Op school kon hij helemaal niet mee komen. Na een jaar doubleren zag de juf achteruitgang in plaats van vooruitgang. Heel frustrerend voor hem, want we hebben thuis 3x in de rondte geoefend.

Rust creeeren is wel heel belangrijk hier. Zo ook de duidelijk, korte opdrachten en zeker niet meerdere opdrachten tegelijk geven. En opdrachten laten herhalen, dus: wat moet je doen??

Zoonlief is ondertussen aan de medicijnen en ik moet zeggen dat we een heel ander kind terug hebben gekregen. Zelf zegt hij dat het veel stiller in zijn hoofd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven