Zindelijkheidsproces: wel en wee!

28-08-2021 21:55 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Sinds vorige week zijn wij echt begonnen met het zindelijk krijgen van onze dame van 2,5. Plassen op het potje lukte al, maar de luier vond ze nog wel erg makkelijk.

Nu zijn we begonnen met binnen de luier uit, waarbij ze nog wel wat ongelukjes heeft af en toe. Buiten durft ze niet op een vreemde wc, daarom dan nog de luier aan. Maar ik heb ook wel het idee dat dat verwarrend is.

Nou ben ik niet zo geduldig en dat heb ik voor dit proces wel nodig. Wie praat er mee over het wel en wee van het zindelijk maken van je peuter. Wie heeft goede tips? Ergenissen? Kom maar op.
Leuk zo al die verhalen te lezen. Wij hebben nu vakantie, vandaar dat we ermee gestart zijn en gewoon eens aanzien hoe het gaat. Thuis de luier uit, onderbroekje aan. Met een beetje mazzel is ze dan na onze vakantie (3weken) een heel eind.

Ik vind ongelukjes opruimen niet erg hoor, hoort erbij. Mijn ongeduld zit m meer in dat ik 3 weken lang vind terwijl ik weet dat dat normaal is. Dus af en toe denk ik wel even: gaan we weer.. :)

Misschien wil ik te graag en is dochter er nog niet klaar voor, komen we dan in deze 3 weken vast achter. Aan de andere kant voelt afwachten tot ze het zelf aangeeft als een eeuwigheid die nooit komt, terwijl ze het volgens mij prima moet kunnen als ze het ook maar wil.

Kortom: ben benieuwd of het ons lukt.
Cookieholic schreef:
29-08-2021 09:13
Leuk zo al die verhalen te lezen. Wij hebben nu vakantie, vandaar dat we ermee gestart zijn en gewoon eens aanzien hoe het gaat. Thuis de luier uit, onderbroekje aan. Met een beetje mazzel is ze dan na onze vakantie (3weken) een heel eind.

Ik vind ongelukjes opruimen niet erg hoor, hoort erbij. Mijn ongeduld zit m meer in dat ik 3 weken lang vind terwijl ik weet dat dat normaal is. Dus af en toe denk ik wel even: gaan we weer.. :)

Misschien wil ik te graag en is dochter er nog niet klaar voor, komen we dan in deze 3 weken vast achter. Aan de andere kant voelt afwachten tot ze het zelf aangeeft als een eeuwigheid die nooit komt, terwijl ze het volgens mij prima moet kunnen als ze het ook maar wil.

Kortom: ben benieuwd of het ons lukt.
Dit is beetje gek, ze kan dit pas echt zelf als het signaal ook echt haar hersens bereikt en ze dan op tijd aangeeft/naar potje of wc gaat. Dat ligt aan de ontwikkeling en dat is bij elke kind anders.

Het willen kunnen heeft daar weinig mee te maken, ze is sowieso 2, als dat al kon, wat niet zo is, dan is dat verwachten van een 2 jarige ook al beetje gek niet?
ClaireSophie schreef:
29-08-2021 08:20
Maar @Minik, eerlijk. 14 maanden?

Want mijn definitie van zindelijk is namelijk:
- zelf verbaal kunnen aangeven dat je naar de wc moet, zowel thuis als op het kdv als bij opa/oma/oppas/in 't winkelcentrum. Dus niet dat gedoe met' 'ja ik als moeder zie de signalen' (denk je dat de kdv leidsters dat ook zien?)
- zelf fysiek in staat zijn om op de wc te klimmen/potje oid
- zelf je broek aan en uit kunnen trekken.

Mijn toen 14 maanden oude dochter zei papa/mama/koe/bord/eten/boe. Ze liep nog niet, kon by far nog niet haar broek zelf losmaken.

Dus ik vind dat soort verhalen altijd een tikkie bijzonder. Ik heb ook zo'n vriendin. Dochtertje was ook zindelijk met 1,5. Jaja. Maar liep dan wel vier dagen per week thuis (want ze werkte maar één dag per week) in d'r nakie, DE HELE DAG, er stonden drie potjes in de woonkamer en ongeveer elk half uur werd ze op het potje gezet. Sorry. Dat noem ik geen zindelijkheid.

En dan word ik lui genoemd. Ik heb meer te doen met een 2,5 jarige en 1,5 jarige op mijn dagen dat ik thuis ben met ze! Potje staat er, daar mag ze op. Maar ik ga niet elk half uur haar op het potje zetten, haar drie setjes kleding laten onder plassen en met een dreumes in mijn kielzog met de peuter op zoek naar een wc midden in de jumbo.
Ja, dit precies.
Kleur ook eens buiten de lijnen
Ronja schreef:
29-08-2021 00:14
Nee hoor. Die van ons plast nooit in z’n luier. Poept er alleen in.
Maar loopt jouw kind dan wel heel de dag met een luier om?
FeeLucifer01 schreef:
29-08-2021 09:18
Dit is beetje gek, ze kan dit pas echt zelf als het signaal ook echt haar hersens bereikt en ze dan op tijd aangeeft/naar potje of wc gaat. Dat ligt aan de ontwikkeling en dat is bij elke kind anders.

Het willen kunnen heeft daar weinig mee te maken, ze is sowieso 2, als dat al kon, wat niet zo is, dan is dat verwachten van een 2 jarige ook al beetje gek niet?
De laatste zinnen klinken wat ingewikkeld, maar als je altijd in je luier plast weet je toch niet wanneer je moet plassen. Dus dat signaal kun je trainen lijkt me.

Met willen bedoel ik dat ze af en toe gewoon heel koppig is, we dwingen nooit om op het potje te gaan, en eerder wilde ze nooit. Nu wel weer, behalve dan buitenhuis.
Cookieholic schreef:
29-08-2021 10:37
De laatste zinnen klinken wat ingewikkeld, maar als je altijd in je luier plast weet je toch niet wanneer je moet plassen. Dus dat signaal kun je trainen lijkt me.

Met willen bedoel ik dat ze af en toe gewoon heel koppig is, we dwingen nooit om op het potje te gaan, en eerder wilde ze nooit. Nu wel weer, behalve dan buitenhuis.
Je kunt een signaal (hé ik voel aandrang (plas en/of poep onderscheiden) dus ik moet nu verbaal gaan aangeven dat ik naar de wc moet en dit in de tussenliggende tijd ophouden (sluitspieren aanspannen en ontspannen) niet trainen. Het is rijping, kinderen zijn er aan toe om iets te leren. En ik geloof heus dat als je de tijd hebt om daar dus heel erg bovenop te zitten dat dat signaal eerder geïnterpreteerd word maar het blijft rijping. Zo zie ze je ook dat het gros van van de peuters tussen 2,5 en 3,5 zindelijk wordt/is namelijk rijping. Uit zichzelf, zonder training, zonder elk half uur op de pot. En gewoon zelf verbaal kunnen aangeven wat ze moeten doen en dit kunnen ophouden tot ze bij een toilet zijn.
.
minik wijzigde dit bericht op 29-08-2021 14:38
Reden: Nevermind, zindelijkheid blijft altijd een irritante discussie. Kan ik me beter niet in mengen.
99.91% gewijzigd
@cookieholic
Ik heb ook wel eens gelezen dat het niet alleen belangrijk is wanneer het kind er klaar voor is maar ook wanneer de ouders/verzorgers er klaar voor zijn :)

Mijn zoon was er al eerder klaar voor en plassen ging vaak goed op het potje. Maar wij hadden vlak daarna een vakantie gepland en ik had zelf geen zin om de pot mee te slepen en de hele tijd te zorgen voor extra setjes kleding (ik wou rust tijdens mijn vakantie). Vlak nadat we terug waren van vakantie bleek ik zwanger en gelijk ook behoorlijk ziek in het eerste trimester. Hierdoor had ik ook geen zin/energie om mijn zoon op het potje te zetten.
Tijdens het tweede trimester begonnen wij goed voorbereid met sticker kaart (voor plassen) en een stuk of 5 kleine autootje (voor een grote poep) aan de training en was onze zoon gelijk zindelijk (nooit een ongelukje gehad). De aparte beloning voor het poepen hielp wel denk ik omdat hij daar ook nooit moeilijk over heeft gedaan. (Hij was toen 2 jaar en 7 maanden)
Minik schreef:
29-08-2021 13:37
Ja eerlijk. Dochter kon vroeg goed praten en plas zeggen. Kon dan nog een minuut of 5 wachten voor het echt moest dus tijd zat om een wc te moeten. Zelf broek uit doen kon ze niet maar mijn definitie van zindelijk zijn is zelf kunnen aangeven dat je moet poepen of plassen en het lang genoeg kunnen ophouden tot je bij een wc bent. Ze is nu bijna 3 en kan nog steeds niet altijd helemaal zelf haar kleren uit en aan doen en dat heeft met haar zindelijkheid niets te maken.

Maar precies omdat dit altijd wordt gezegd wilde ik de toon van het topic afwachten. Het lijkt wel alsof de meesten er echt zelf mee bezig gaan maar het eeuwige ‘je kunt er toch niks aan doen, kind moet er klaar voor zijn’ vind ik echt onzin. Elk kind is anders en niet elk kind zal het misschien met 14 maanden kunnen (lukte mijn jongste ook niet), maar elk gezond kind kan echt rond 2 jaar gewoon zindelijk zijn.

Ik noem het lui omdat ik gewoon niet begrijp dat het mensen niets kan schelen dat ze duizenden luiers weggooien.
Een kind is sowieso een mega vervuiler dus over die luiers haal ik inderdaad mijn schouders over op.
En je eigen toon was ook nogal belerend. Met je lui. Als ik begaan was met het milieu was ik wel aan de wasbare luiers gegaan. Dat ben ik niet dus doe nu niet alsof lui in ene iets te maken heeft met de luierstapel.

Jij vind ouders die hun kinderen niet voor hun 2e jaar zindelijk hebben lui. Dat mag. Dat is een mening en dat is helemaal prima.
Anyways.
Hou het gezellig ClaireSophie!

Ik denk TO, dat zoals het het nu aanpakt het prima is. Hou het vooral leuk, en leg er geen druk op.

En @Minik,fijn dat jouw oudste snel zindelijk is/was. Ook voor je 'milieu - bijdrage gevoel' (is dat een woord?) :wtf:
Ik lees graag mee!
Zoontje is 3 jaar en 2 maanden en heeft nog weinig interesse. Verschonen begint hij wel vervelend te vinden en hij vindt het soms leuk om z’n drol in de wc te gooien.
Toen hij jonger was heeft hij een enkele keer op een potje geplast.
Het is wel een eigenwijs mannetje, moeilijk over te halen zeggen ze bij de psz.
De tip die ik kreeg van de creche:
(In Belgie mogen kinderen met 2,5 jaar naar de creche en krijgen ze een paar weken ervoor zindelijkheidstraining op de crèche).

Onderbroekje aan doen, daarover een luier(-broekje). Op die manier gaat een kleine een nat broekje ook irritant en plakkerig vinden (en zal na verloop van tijd doorkrijgen dat als hij weer alles laat lopen hij weer met een vervelend plakkerig gevoel zal zitten). Ook zit jij dan als ouder niet iedere keer met ontlasting in de broek/op vloer/ bank etc. omdat het toch wordt opgevangen door het luierbroekje eromheen.

De kinderen moesten ook om de twee uur en na iedere maaltijd even op de wc gaan zitten. Het werd een routine gedurende de dag en mijn kinderen zijn op die manier heel snel zindelijk geworden.
Wij waren met hemelvaart begonnen met methode van zondelijkheidsbox voor peuter van 2 jaar en 3 maanden. Ging heel goed tot opvang weer begon. In vakantie weer poging willen doen maar hij was er niet voor te porren. Ik hoop op binnenkort toch even paar dagen lekker weer om hem gewoon in alleen onderbroek te kunnen laten rondlopen. Bloot werkte hier bij oudste niet want zodra onderbroek aanging terug bij af dus doen we nu niet.
Ach we gaan hier vrolijk door. Hier vandaag dieptepunten: na te veel ongelukjes was ik het zat en dus toch maar de luier om. Misschien is het idd te vroeg en is de link in de hersenen nog niet gemaakt.

Maar ook hoogtepunten: de eerste drol in het potje (en zo lief, dat trotse koppie) en zelf zeggen dat ze moest plassen.

Die onderbroek eronder is ook wel een goeie eigenlijk. Dan heb je wel het gevoel wanneer je plast maar niet de viezigheid..
Zoontje van net 2 doet alle plasjes en poepjes op zijn pot. Als hij bloot loopt dus. Maar als hij een onderbroek of onderbroek met joggingbroekje erover aanheeft vergeet hij dat hij op het potje moet.

Denk ook dat we net iets te vroeg zijn, oudste zoon was met 2 jaar en 2 maanden zindelijk maar die begreep het sneller. We gaan gewoon door zo.

Wat ik bij oudste zoon deed: potje en wc verkleiner overal mee naartoe slepen. Ja voor jezelf iets minder handig. Maar een kind dat op tijd zindelijk is is ook fijn :)
ClaireSophie schreef:
29-08-2021 08:20
Maar @Minik, eerlijk. 14 maanden?

Want mijn definitie van zindelijk is namelijk:
- zelf verbaal kunnen aangeven dat je naar de wc moet, zowel thuis als op het kdv als bij opa/oma/oppas/in 't winkelcentrum. Dus niet dat gedoe met' 'ja ik als moeder zie de signalen' (denk je dat de kdv leidsters dat ook zien?)
- zelf fysiek in staat zijn om op de wc te klimmen/potje oid
- zelf je broek aan en uit kunnen trekken.

Mijn toen 14 maanden oude dochter zei papa/mama/koe/bord/eten/boe. Ze liep nog niet, kon by far nog niet haar broek zelf losmaken
Nou ja, mijn zoon kon dat alles wel met 14 maanden. Rennen, praten, broek naar beneden.

Maar echt niet dat hij klaar was voor zindelijkheid hoor. Er is ook een soort fysieke connectie die moet komen en dat is bij het ene kind eerder dan de ander.

Hij is nu bijna drie en redelijk plaszindelijk sinds een paar weken. Poepen is nog hit or miss. Heeft iemand daar tips voor?
Wij hebben afgelopen dagen getraind met de methode van zindelijkheidsbox. Eerste dag flink wat ongelukjes. Dag erna plaste ze veel minder vaak. Paar succesjes, paar ongelukjes. Derde dag beetje hetzelfde. Maar dag 4 leek het kwartje te zijn gevallen en bleef ze droog. Dag 5 ook, ondanks dat we een deel van de dag op pad waren. Vandaag is dus dag 6 en is ze naar de opvang. De afweging was haar nog even thuis houden, maar het gaat al zo goed. Afgesproken dat als het een paar keer mis gaan dat ze even bellen om te overleggen.

Ze is 2 jaar en 4 maanden. Ze is er wel al langer mee bezig, lijkt dan heel lang haar plas op te houden en dan ineens los te laten waardoor ze dan doorlekte. Dit zie ik nu terug in het aantal plasjes op een dag. Dat zijn er maar 6. Dus haar blaas is al goed getraind blijkt. Maar door de geboorte van haar broertje zijn we eerder nog niet aan de slag gegaan ermee. Nu bewust een paar dagen vrij genomen om er helemaal vol te gaan en met succes dus.

Poepen hebben we nog niet zoveel kunnen oefenen. 1 x een ongelukje in haar broekje gehad nu en verder poept ze als ze 's avonds met een luierbroekje in bed ligt. Niet ideaal, maar dan roept ze wel dus dan kunnen we haar nog even verschonen. Volgende stap is dus poepzindelijk, maar ik vermoed dat dat vanzelf moet komen.

We zijn in ieder geval al heel blij en trots met dit resultaat.
ninoliz schreef:
30-08-2021 09:04
Wij hebben afgelopen dagen getraind met de methode van zindelijkheidsbox. Eerste dag flink wat ongelukjes. Dag erna plaste ze veel minder vaak. Paar succesjes, paar ongelukjes. Derde dag beetje hetzelfde. Maar dag 4 leek het kwartje te zijn gevallen en bleef ze droog. Dag 5 ook, ondanks dat we een deel van de dag op pad waren. Vandaag is dus dag 6 en is ze naar de opvang. De afweging was haar nog even thuis houden, maar het gaat al zo goed. Afgesproken dat als het een paar keer mis gaan dat ze even bellen om te overleggen.

Ze is 2 jaar en 4 maanden. Ze is er wel al langer mee bezig, lijkt dan heel lang haar plas op te houden en dan ineens los te laten waardoor ze dan doorlekte. Dit zie ik nu terug in het aantal plasjes op een dag. Dat zijn er maar 6. Dus haar blaas is al goed getraind blijkt. Maar door de geboorte van haar broertje zijn we eerder nog niet aan de slag gegaan ermee. Nu bewust een paar dagen vrij genomen om er helemaal vol te gaan en met succes dus.

Poepen hebben we nog niet zoveel kunnen oefenen. 1 x een ongelukje in haar broekje gehad nu en verder poept ze als ze 's avonds met een luierbroekje in bed ligt. Niet ideaal, maar dan roept ze wel dus dan kunnen we haar nog even verschonen. Volgende stap is dus poepzindelijk, maar ik vermoed dat dat vanzelf moet komen.

We zijn in ieder geval al heel blij en trots met dit resultaat.
Dat snap ik, wat fijn!
Mijn ervaring is dat veel kinderen rond hun 3e verjaardag ontzettend makkelijk zindelijk te maken zijn.

Dan heb je niet dat gedoe met ongelukjes en dat je er maandenlang intensief mee bezig hoeft te zijn. Dat wekt vaak tegenzin op, waardoor het een struggle wordt voor iedereen.

Kinderen van bijna 3, of net 3 jaar hebben volledige controle over hun plas/poepspieren, snappen het proces cognitief en kunnen het zelf regelen op de normale wc (dus potjes zijn niet nodig) inclusief zelf afvegen en handen wassen.

Dit is ook de info die ik kreeg van het kdv.
Ik denk dat het echt per kind verschilt. Zie onze dochter, maar ze had er wel echt interesse in al. Anders was ik denk ik nog niet begonnen.
Denk dat het hier inderdaad nog te vroeg is. Het plassen lukt wel, maar alleen als wij helpen herinneren.

Zie niet echt vooruitgang, maar daar ben ik dus best ongeduldig in..

Blijven lekker zo doorgaan en het kwartje valt vast een keer.
Mijn zoontje is net 3 en weigert ook maar iets met het potje/wc te doen. Hij voelt wanneer hij moet plassen maar hij wil echt alleen maar plassen in een luier. Erger me altijd een beetje aan goedbedoelde adviezen als; "Joh als het lekker weer is gewoon zonder luier laten lopen!" Nou zie hem maar eens in beweging te krijgen zonder luier, volkomen in paniek, te bang voor een ongelukje. Tuurlijk zeggen wij dat het helemaal niet erg is als het mis gaat, maar hij blijft weigeren, is totaal niet om te kopen met stickers of cadeautjes en zegt: "Ik doe dat wel als ik groot ben".
het wordt de komende tijd mooi weer, lekker veel luierloos de tuin in
Shelby85 schreef:
01-09-2021 13:22
Mijn zoontje is net 3 en weigert ook maar iets met het potje/wc te doen. Hij voelt wanneer hij moet plassen maar hij wil echt alleen maar plassen in een luier. Erger me altijd een beetje aan goedbedoelde adviezen als; "Joh als het lekker weer is gewoon zonder luier laten lopen!" Nou zie hem maar eens in beweging te krijgen zonder luier, volkomen in paniek, te bang voor een ongelukje. Tuurlijk zeggen wij dat het helemaal niet erg is als het mis gaat, maar hij blijft weigeren, is totaal niet om te kopen met stickers of cadeautjes en zegt: "Ik doe dat wel als ik groot ben".
Wij hadden onze zoon een paar dagen van te voren voorbereid om zijn luier uit te laten.
We gingen naar met de trein naar een kinder concert en de afspraak was dat hij de dag daarna dan groot genoeg zou zijn voor zijn onderbroeken.

Misschien helpt het dus wel een een afspraak te maken, een activiteit, waarde je zoon zich groot voelt. :)
lilalinda schreef:
01-09-2021 13:33
het wordt de komende tijd mooi weer, lekker veel luierloos de tuin in
Dat dus :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven