Zo dat was even schrikken...

woensdag 19 augustus 2009 om 15:58
Mijn zoontje stikte net zowat in zijn groentehapje. Tjonge zeg. Hij maakte wat rare geluidjes, ik had het eerst niet zo door. Dacht dat hij deze geluidjes maakte omdat hij moe is. Totdat hij ineens erg rood aanliep. Ik heb 'm als een gek opgepakt en ben op zijn rug gaan slaan. Toen ik 'm voor mij hield was hij inmiddels blauw, ben dus verder gaan slaan, schudden weet ik veel. Op een gegeven moment voelde ik dat er wat op mijn t-shirt terecht kwam, en begon hij ontzettend te huilen. Was dat even ontzettend eng...brr. Mijn eerste kennismaking met dat wat kleine kinderen kan over komen...Zit nu te denken misschien een kinder EHBO cursus te gaan doen ofzo. Voor als er in de toekomst gelopen, gevallen en gefietst gaat worden.
woensdag 19 augustus 2009 om 16:08
woensdag 19 augustus 2009 om 16:12
Kinder EHBO is een aanrader. Ik doe het al een paar jaar om het jaar en je leert er veel. Ik heb het gelukkig nog nooit nodig gehad, en ik hoop dat als ik het nodig heb dat ik dan kan handelen. En dan doel ik op de reanimatie en beademing.
Maar je leert er ook dat je een brandwond onder de lauwe kraan moet houden ipv koude kraan. Of hoe je een verbandje moet aanleggen. Of dat er speciale verbandjes zijn voor brandwonden.
Of hoe je de heimlich greep moet toepassen bij baby's.
Maar je leert er ook dat je een brandwond onder de lauwe kraan moet houden ipv koude kraan. Of hoe je een verbandje moet aanleggen. Of dat er speciale verbandjes zijn voor brandwonden.
Of hoe je de heimlich greep moet toepassen bij baby's.
woensdag 19 augustus 2009 om 16:12
Heb een ehbo cursus van 3 avonden gedaan. Speciaal voor huis-tuin- en keuken ongelukken die met kinderen kunnen gebeuren.
Heb me aangemeld toen dochter aan het brood begon, zat steeds met dichtgeknepen billen te kijken of ze zich verslikte, vond het doodeng.
Toen ik die cursus eenmaal gedaan had was ik een stuk relaxter omdat ik gewoon wist wat me te doen stond als er wat mis zou gaan.
Zeker een aanrader dus!
Oh, vaak zijn de cursussen gewoon te krijgen bij de thuiszorg (groene kruis ed).
Heb me aangemeld toen dochter aan het brood begon, zat steeds met dichtgeknepen billen te kijken of ze zich verslikte, vond het doodeng.
Toen ik die cursus eenmaal gedaan had was ik een stuk relaxter omdat ik gewoon wist wat me te doen stond als er wat mis zou gaan.
Zeker een aanrader dus!
Oh, vaak zijn de cursussen gewoon te krijgen bij de thuiszorg (groene kruis ed).
Ja, dat vind ik echt.
woensdag 19 augustus 2009 om 16:13
Heel goed gehandeld. Dat is echt super schrikken he? Hier liep m'n dochter ook blauw aan na de eerste keer nutriton toevoeggen aan de melk.Heb eerst 5 minuten heel hard mee zitten huilen. Met gewone EHBO kom je ook een heel eind maar kinder-EHBO is handiger. Overigens: niet schudden, maar inderdad tussen de schouderbladen slaan (en ook niet ondersteboven houden, heeft geen zin) en als het mogelijk is met je vingers in de mond voelen of je mischien zelf wat weg kunt vegen. Maar dat is altijd gepraat achteraf hoor. het gaat er om dat je op het moment zelf gereageerd hebt.
woensdag 19 augustus 2009 om 16:16
Ik heb een kinder EHBO cursus gedaan voor mijn werk.
Even een tip voor als je kind van onder de 2 aan het stikken is:
Ga zitten en leg het kind op zijn/haar buik met het hoofd naar beneden op je benen (dus voeten naar je toe, hoofd over rand van je knieen). Zorg dat het hoofdje lager ligt dan zijn/haar benen. En sla dan met een omhooggaande beweging (richting hoofd kind) tussen de schouderbladen. Als je dat drie keer hebt gedaan het kind omdraaien en met 2 vingers in de mond voelen of het verstikkende stukje er al door jou uit te halen is. Anders weer terugdraaien en opnieuw slaan. Dit mag vrij hard.
Mogelijk kneus of breek je wat ribben, maar dat is nog altijd beter daan dat je kind stikt.
Even een tip voor als je kind van onder de 2 aan het stikken is:
Ga zitten en leg het kind op zijn/haar buik met het hoofd naar beneden op je benen (dus voeten naar je toe, hoofd over rand van je knieen). Zorg dat het hoofdje lager ligt dan zijn/haar benen. En sla dan met een omhooggaande beweging (richting hoofd kind) tussen de schouderbladen. Als je dat drie keer hebt gedaan het kind omdraaien en met 2 vingers in de mond voelen of het verstikkende stukje er al door jou uit te halen is. Anders weer terugdraaien en opnieuw slaan. Dit mag vrij hard.
Mogelijk kneus of breek je wat ribben, maar dat is nog altijd beter daan dat je kind stikt.

woensdag 19 augustus 2009 om 16:45
Gelukkig nooit meegemaakt. Maar ga in september bij de thuiszorg ook een kinderehbocursus doen. 4 avonden en dan jaarlijks herhaling. Wordt zelfs (gedeeltelijk) vergoed door mijn verzekeraar!
Eigenlijk best gek, maar ik ben al 10 jaar juf en heb nog nooit ioets gehad op dat gebied. Niet op de PABO en ook niet van mijn werkgevers. Maar nu ik zelf 2 kinderen heb, ga ik het eindelijk eens doen!!!!
Eigenlijk best gek, maar ik ben al 10 jaar juf en heb nog nooit ioets gehad op dat gebied. Niet op de PABO en ook niet van mijn werkgevers. Maar nu ik zelf 2 kinderen heb, ga ik het eindelijk eens doen!!!!
woensdag 19 augustus 2009 om 17:01
Slaan op de rug is goed bij verslikken, maar dat door elkaar schudden is echt heel slecht voor een klein kind. Kleine kinderen kunnen daar ernstige hoofdpijnen aan over houden, hun nek en hoofd zitten nog niet zo stevig als bij volwassenen.
Je kunt het beste eerst tussen de schouderbladen slaan, wanneer dat niet helpt je kind over je benen gooien zodat het bovenlijf naar beneden hangt of bij kleine kinderen aan de voeten optillen en op zijn kop laten hangen en dat nog eens tussen de schouderbladen slaan. De zwaartekracht helpt dan mee. De Heimlichgreep mag niet worden toegepast bij babies en kleine kinderen.
Je kunt het beste eerst tussen de schouderbladen slaan, wanneer dat niet helpt je kind over je benen gooien zodat het bovenlijf naar beneden hangt of bij kleine kinderen aan de voeten optillen en op zijn kop laten hangen en dat nog eens tussen de schouderbladen slaan. De zwaartekracht helpt dan mee. De Heimlichgreep mag niet worden toegepast bij babies en kleine kinderen.
woensdag 19 augustus 2009 om 17:05
Pffff, wat onwijs schrikken. Had van de week ook een bijna stik moment, toen ze voor het eerst brood kreeg. Stond te trillen op m'n benen, gelukkig was het nog niet zo ver dat ze blauw aanliep. Durf nu niet zo goed brood meer te geven eigenlijk... Eerlijk gezegd zou ik niet eens weten wat ik zou moeten doen, dus kinder EHBO lijkt me idd een heel goed idee.
woensdag 19 augustus 2009 om 19:46
quote:TheEmpress schreef op 19 augustus 2009 @ 17:01:
De Heimlichgreep mag niet worden toegepast bij babies en kleine kinderen.
Dat is inderdaad goed dat je dat zegt, ik noemde het namelijk in mijn posting maar bedoelde de houding waarbij je de baby op je arm en bovenbeen laat rusten en tussen de schouderbladen slaat.
Overigens mag je bij kleine kinderen wel een heimlichgreep toepassen, alleen ga je dan zelf op je knieen er achter zitten, of op een stoel en laat ze tegen je benen aanleunen als je de greep toepast.
En bij baby's kan het niet omdat ze niet kunnen staan, het is geen kwestie van niet mogen. Alles beter natuurlijk dan dat het kind stikt.
De Heimlichgreep mag niet worden toegepast bij babies en kleine kinderen.
Dat is inderdaad goed dat je dat zegt, ik noemde het namelijk in mijn posting maar bedoelde de houding waarbij je de baby op je arm en bovenbeen laat rusten en tussen de schouderbladen slaat.
Overigens mag je bij kleine kinderen wel een heimlichgreep toepassen, alleen ga je dan zelf op je knieen er achter zitten, of op een stoel en laat ze tegen je benen aanleunen als je de greep toepast.
En bij baby's kan het niet omdat ze niet kunnen staan, het is geen kwestie van niet mogen. Alles beter natuurlijk dan dat het kind stikt.
woensdag 19 augustus 2009 om 21:52
Ik heb wel regelmatig meegemaakt dat er een stukje vastzat maar dan wacht ik meestal eerst even of ze het zelf op kan hoesten. Bijna altijd werkt die reflex erg goed.
1 keer duurde het mij te lang na een flinke hap rookworst en toen heb ik haar inderdaad horizontaal gehouden, hoofd ietsje lager, en een klap op de rug.
Daarna terug in de kinderstoel en ze at vrolijk door.
Maar een kinder EHBO lijkt me ook wel wat. Mijn moeder moet het gaan doen om volgend jaar nog als gastouder op te kunnen passen. Misschien dat ik het dan samen met haar ga doen.
1 keer duurde het mij te lang na een flinke hap rookworst en toen heb ik haar inderdaad horizontaal gehouden, hoofd ietsje lager, en een klap op de rug.
Daarna terug in de kinderstoel en ze at vrolijk door.
Maar een kinder EHBO lijkt me ook wel wat. Mijn moeder moet het gaan doen om volgend jaar nog als gastouder op te kunnen passen. Misschien dat ik het dan samen met haar ga doen.