Zoon (4) elke ochtend 05:00 wakker

dinsdag 4 februari 2020 om 09:57
Hoi allemaal,
Mijn zoontje die volgende week 4 jaar wordt, is de laatste weken elke ochtend om 05:00 wakker.
Vanochtend en gisteren zelfs om 04:30.
Hij wil echt, echt niet verder gaan slapen, wat we ook proberen. Wordt er echt een beetje radeloos van.
Als hij dan de hele dag energie zou hebben is het nog te doen, maar om 08:30 is het al: mama ik ben moe.
Ja logisch denk ik dan, als je om 04:30 al weigert verder te gaan slapen.
Hij gaat dan zo hard schreeuwen als we hem terug in bed dwingen, zijn dreumes broertje wordt er ook wakker van dus die valt om 08:30 ook om van de moeheid. Die kan dan nog wel een ochtendslaapje doen. Maar zoon van 4 wil dat dan ook niet, hoe moe hij ook is.
Het lastige is dat hij om 08:30 dus al moe is, en volgende week begint het schoolleven. Voordat hij in de klas zit heeft hij er al 4 uur opzitten, een halve dag! Hij ziet wit, is hangerig, moe..
Met de bedtijden heb ik van alles geprobeerd, niets helpt helaas. Hij slaapt om 19:00. Of hij er nu om 18:15 in ligt of 20:00, het tijdstip blijft 05:00 wakker..
Ik maak me best wel zorgen vooral met het zicht op school straks.
Herkenning, tips??
Ik zou het erg waarderen!
Het is zoo vroeg.. daarbij ben ik ook nog 25 weken zwanger, straks met een baby erbij dan is dit toch niet te doen..
Mijn zoontje die volgende week 4 jaar wordt, is de laatste weken elke ochtend om 05:00 wakker.
Vanochtend en gisteren zelfs om 04:30.
Hij wil echt, echt niet verder gaan slapen, wat we ook proberen. Wordt er echt een beetje radeloos van.
Als hij dan de hele dag energie zou hebben is het nog te doen, maar om 08:30 is het al: mama ik ben moe.
Ja logisch denk ik dan, als je om 04:30 al weigert verder te gaan slapen.
Hij gaat dan zo hard schreeuwen als we hem terug in bed dwingen, zijn dreumes broertje wordt er ook wakker van dus die valt om 08:30 ook om van de moeheid. Die kan dan nog wel een ochtendslaapje doen. Maar zoon van 4 wil dat dan ook niet, hoe moe hij ook is.
Het lastige is dat hij om 08:30 dus al moe is, en volgende week begint het schoolleven. Voordat hij in de klas zit heeft hij er al 4 uur opzitten, een halve dag! Hij ziet wit, is hangerig, moe..
Met de bedtijden heb ik van alles geprobeerd, niets helpt helaas. Hij slaapt om 19:00. Of hij er nu om 18:15 in ligt of 20:00, het tijdstip blijft 05:00 wakker..
Ik maak me best wel zorgen vooral met het zicht op school straks.
Herkenning, tips??
Ik zou het erg waarderen!
Het is zoo vroeg.. daarbij ben ik ook nog 25 weken zwanger, straks met een baby erbij dan is dit toch niet te doen..

dinsdag 4 februari 2020 om 10:00
dinsdag 4 februari 2020 om 10:01
Denk dat de kans groot is dat hij straks langer slaapt omdat school zoveel energie kost.. Hoor dat vaak om me heen.
Verder kun je ze niet dwingen om te slapen helaas. Misschien wel op kamer blijven tot een bepaalde tijd? Wij hebben een schaapjeswekker en als tie groen is, mag ze naar ons komen (anders geen filmpje kijken, werkt echt goed hier).
Verder kun je ze niet dwingen om te slapen helaas. Misschien wel op kamer blijven tot een bepaalde tijd? Wij hebben een schaapjeswekker en als tie groen is, mag ze naar ons komen (anders geen filmpje kijken, werkt echt goed hier).

dinsdag 4 februari 2020 om 10:02
dinsdag 4 februari 2020 om 10:03
dinsdag 4 februari 2020 om 10:04
dinsdag 4 februari 2020 om 10:05
Geef hem iets wat hij zelf kan doen. Bijv een tablet met filmpjes of een ipod met sprookjes dan is hij nog een uurtje zoet ipv dat hij iedereen wakker maakt. En wellicht een uurtje later naar bed.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:10
Dat is wel heel kort door de bocht.Th∅rdis schreef: ↑04-02-2020 10:02Overigens, als hij nog moet starten met school wordt hij dan vast later wakker. Maar ik zou de discussie echt niet aangaan. Je bed in, pas desnoods een boekje of iets anders maar je komt je bed niet uit voor 7 uur. Dan zou ik nog nét iets harder brullen dan hij in z’n hoofd haalt ook. Ben je mal.
Wel een andere situatie maar mijn zoon was en is (hij is tien) altijd om 6 uur wakker. Waarom zou hij dan pas om zeven uur op mogen staan?
Zijn ritme en dat is prima.
To: Ik zou hem bij jou laten liggen en kijken of hij dan wel wil slapen. En anders even volhouden tot hij naar school gaat, dat veranderd echt veel.
Maar stop met dwingen om te slapen dat werkt echt niet. Hij zou van mij wel “ stil “ moeten zijn maar spelen mag. Gillen,, schreeuwen enz niet.

dinsdag 4 februari 2020 om 10:11
Prima, 6 uur is al íets acceptabeler. Maar je maakt geen anderen wakker op dat tijdstip. Maar ik zou een tijdstip vaststellen dat ik acceptabel vind en voor die tijd wil ik je niet horen of zien, tenzij in geval van nood. En ‘ik verveel me’ en ‘issutaltijd’ is geen noodgevaldelicious35 schreef: ↑04-02-2020 10:10Dat is wel heel kort door de bocht.
Wel een andere situatie maar mijn zoon was en is (hij is tien) altijd om 6 uur wakker. Waarom zou hij dan pas om zeven uur op mogen staan?
To: Ik zou hem bij jou laten liggen en kijken of hij dan wel wil slapen. En anders even volhouden tot hij naar school gaat, dat veranderd echt veel.
Maar stop met dwingen om te slapen dat werkt echt niet. Hij zou van mij wel “ stil “ moeten zijn maar spelen mag. Gillen,, schreeuwen enz niet.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:21
Joh hij is stiknerveus voor school. In een korte tijd wordt zijn hele leven overhoop gehaald en hij kan er niets tegen doen. Ga maar na als jij ineens in een ander filiaal moet gaan werken en het besluit is genomen. Klaar uit. Geen wonder dat hij opstandig en verbaal wordt. Luister eens écht naar hem. En denken samen een oplossing voor als hij vroeg wakker wordt, waar jullie beide achter staan.
Misschien wil hij gewoon in jouw nabijheid zijn en is zijn matras naast jou op de grond prima. Doe wat werkt. Niet wat men vindt dat hoort.
Misschien wil hij gewoon in jouw nabijheid zijn en is zijn matras naast jou op de grond prima. Doe wat werkt. Niet wat men vindt dat hoort.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:23
Wat andere ook zeggen er komt nu misschien veel op hem af. Ik zou hem sowieso wat warmer aankleden, kijken of dat helpt. Daarnaast een slaapwekkertje aanschaffen, als de oogjes open zijn mag je heel stil naar mama toekomen (dochter was ook vroeg, ik zetten eerst het wekkertje op 6.15 en zo steeds ietsjes later, geleidelijk) en als hij de boel op stelten blijft zetten zou ik toch zeggen dan kijk je even geen filmpjes deze morgen. Een 4 jarige begrijpt echt wel dat hij de boel niet bij elkaar mag gillen.
Als hij school bijv spannend vind zou ik ook niet moeilijk doen over het even bij jouw liggen, geeft toch veiligheid. Kijk het even aan of hij straks met school erbij wel goed gaat slapen, dan kan je altijd die wekker nog aanschaffen.
Als hij school bijv spannend vind zou ik ook niet moeilijk doen over het even bij jouw liggen, geeft toch veiligheid. Kijk het even aan of hij straks met school erbij wel goed gaat slapen, dan kan je altijd die wekker nog aanschaffen.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:27
Een vierjarige om 5 uur 's ochtends een tablet geven? Dat vinden ze veel te leuk en dan wordt ie nog vroeger wakker. Daarnaast lijkt het me echt niet wenselijk dat een kleuter al zo vroeg op de dag naar een beeldschermpje staart.viva-amber schreef: ↑04-02-2020 10:05Geef hem iets wat hij zelf kan doen. Bijv een tablet met filmpjes of een ipod met sprookjes dan is hij nog een uurtje zoet ipv dat hij iedereen wakker maakt. En wellicht een uurtje later naar bed.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:29
Dochters hier hebben een slaapwekkertje die van kleur wisselt als het (bijna) tijd is om op te staan. Vooral in het weekend erg handig want zeker de jongste heeft nog wel eens de neiging om om 7 uur naast mijn bed te staan. Nu mag ze opstaan als het schaapje groen of lichtblauw is en als je daarvoor wakker bent blijf je stil en pak je er een boekje bij.

dinsdag 4 februari 2020 om 10:32
Extra laagje over hem heen, om vijf is het het koudst van de nacht.
En inderdaad, het is nog slaaptijd. Nu even plassen en dan weer terug in je bed.
Om 7 uur mag je eruit, nu ligt iedereen nog te slapen. Geen onderhandeling mogelijk.
En koop een Momo aap of een slaapNijntje. Als de oogjes open zijn, mag jij ook je oogjes open doen, dan is het opstaan tijd.
En inderdaad, het is nog slaaptijd. Nu even plassen en dan weer terug in je bed.
Om 7 uur mag je eruit, nu ligt iedereen nog te slapen. Geen onderhandeling mogelijk.
En koop een Momo aap of een slaapNijntje. Als de oogjes open zijn, mag jij ook je oogjes open doen, dan is het opstaan tijd.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:36
7 uur zou ik voor tekenen:-)nessemeisje schreef: ↑04-02-2020 10:29Dochters hier hebben een slaapwekkertje die van kleur wisselt als het (bijna) tijd is om op te staan. Vooral in het weekend erg handig want zeker de jongste heeft nog wel eens de neiging om om 7 uur naast mijn bed te staan. Nu mag ze opstaan als het schaapje groen of lichtblauw is en als je daarvoor wakker bent blijf je stil en pak je er een boekje bij.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:40
Ja, die reactie krijg ik vaker.

dinsdag 4 februari 2020 om 10:49
Ah ze zijn dus al schoolgaand dan is er nog hoop voor mij:-)nessemeisje schreef: ↑04-02-2020 10:40Ja, die reactie krijg ik vaker.Ik heb makkelijke slapers. En ze kunnen er nu zelf uit, maar als ik geen tijd zet, zitten ze om half 7/7 uur beneden voor de tv (in het weekend dan, schooldagen betekent 's ochtends geen tv of tablet).

dinsdag 4 februari 2020 om 10:52
De laatste na nachten was het best wel heel warm 's nachts, dat maakt als oorzaak alweer iets minder voor de hand liggend, al kun je het altijd proberen.
Hier hadden we altijd haalbare tijdstippen tot wanneer ze in bed moesten blijven. Vanaf een jaar of 4 mochten ze zelf naar beneden en een boterham klaarmaken, zolang ze maar geen anderen wakker maakten.
Hier hadden we altijd haalbare tijdstippen tot wanneer ze in bed moesten blijven. Vanaf een jaar of 4 mochten ze zelf naar beneden en een boterham klaarmaken, zolang ze maar geen anderen wakker maakten.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:54
Het wordt beter, het is een faaaaaase.Westerpaviljoen schreef: ↑04-02-2020 10:49Ah ze zijn dus al schoolgaand dan is er nog hoop voor mij:-)
dinsdag 4 februari 2020 om 10:56
Ik kijk nu al uit naar de fase dat ik poepgrappen met hem kan maken....
dinsdag 4 februari 2020 om 11:14
om 5 uur sta ik niet op.. simpel. Dus ook mijn 4 jarige moest gewoon blijven waar hij/zij was.. in zijn/haar bed of kamer. Ik had een lampje op tijdklok,lamp uit dan mag je eruit.. Eerder was geen discussie en die ging ik ook niet aan. Simpel
830 op school was om 0700 uur eruit.. en als je eerder wakker bent, is dat heel leuk voor jou.. lekker zelf spelen.. ik wil je niet horen.. En dat werkte grotendeels prima.
Ik zie wel vaker in mijn omgeving dat mensen al om 6 uur beneden zitten met druk spelende kinderen (en dan geen kinderen van 2 ofzo, maar echt al 4 +) en daar snap ik dus niets van.. Ze zijn wakker.. ja heel fijn.. maar niet uit bed om 6 uur in het weekend.. toedeloe.
Geen tv doordeweeks als je wakker bent, in het weekend mochten ze er van ons nog wel eens uit om 730 en wat tv kijken.
Gelukkig geen tablets etc. in de tijd dat die van mij nog zo klein waren.. maar die had ook niet boven gelegen. Telefoons etc. blijven beneden..
830 op school was om 0700 uur eruit.. en als je eerder wakker bent, is dat heel leuk voor jou.. lekker zelf spelen.. ik wil je niet horen.. En dat werkte grotendeels prima.
Ik zie wel vaker in mijn omgeving dat mensen al om 6 uur beneden zitten met druk spelende kinderen (en dan geen kinderen van 2 ofzo, maar echt al 4 +) en daar snap ik dus niets van.. Ze zijn wakker.. ja heel fijn.. maar niet uit bed om 6 uur in het weekend.. toedeloe.
Geen tv doordeweeks als je wakker bent, in het weekend mochten ze er van ons nog wel eens uit om 730 en wat tv kijken.
Gelukkig geen tablets etc. in de tijd dat die van mij nog zo klein waren.. maar die had ook niet boven gelegen. Telefoons etc. blijven beneden..
dinsdag 4 februari 2020 om 11:15
delicious35 schreef: ↑04-02-2020 10:10Dat is wel heel kort door de bocht.
Dat is fijn voor zoon maar ik heb geen zin om mijn dag al te starten om 6 uur.. dat doet kind maar fijn stil op zijn/haar eigen kamer zonder mij daarbij te storen.