Zoon 5 jaar lang eczeem. Tips?!

28-09-2020 16:13 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 5 jaar heeft letterlijk van geboorte af aan eczeem. Hij is getest op koemelkallergie, die heeft die niet. En ze hebben toen hij 2 jaar oud was ook een bloedtest gedaan, waaruit kwam dat hij géén allergieën had.

We zijn vanaf toen gewoon de huid zo vaak mogelijk op een dag aan het insmeren met een hydraterende zalf/crème. En als de eczeem weer woekeren gaan we ook aan de hormoonzalf. Verder gebruiken we geen wasmiddelen met parfum en douche hij max. 2x in de week.

Laatste half jaar is echter de eczeem erger geworden. Hij heeft nu elke week wel een uitbraak, vooral als hij een weekend bij zijn papa is geweest. Die geeft aan ook goed te smeren en ook de zelfde producten te gebruiken (al betwijfel ik dit soms). We zijn er ook achter gekomen dat als die in zand speelt, het ook erger lijkt te worden.

Maar wat zouden we nog meer kunnen doen? Ik ga ook weer contact opnemen morgen met de HA want dit is gewoon zielig elke keer die jeuk en die plekken!

Heeft iemand ervaring / tips / ideeën? Opnieuw allergie test wellicht?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is inmiddels 18 jaar en heeft ook vanaf haar geboorte (veel) eczeem helaas. Van huisarts naar natuurgeneeskundige naar kinderarts en dermatoloog en terug. Niets hielp écht en voor langere tijd. We hebben ons gek gesmeerd met hormoonzalf en vette zalf, maar altijd bleef ze een onrustige, rode, geïrriteerde en ontstoken huid houden.

Inmiddels hebben we via de huisarts een doorverwijzing gekregen voor een academisch ziekenhuis. Daar heeft ze eerst lichttherapie gevolgd. Na een aantal maanden bleek dit ook niet het gewenste effect te hebben dus niet heeft ze een paardenmiddel qua medicatie en dat helpt! Voor je zoontje (5 jaar?) denk ik niet aan te bevelen gezien de zwaarte van de medicatie, maar een doorverwijzing naar een academisch ziekenhuis is wellicht wel aan te bevelen!

Ik denk dat ze er nooit helemaal van af zal komen (ik hoopte ooit dat ze er overheen zou groeien maar zie dat niet meer gebeuren), maar het op deze manier een beetje onder controle houden is wel prettig.

Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het geen eczeem (meer) maar een huidreactie op de (hormoon)zalven. Google eens red skin syndrome en je leest hier meer over.

https://www.itsan.org/what-is-tsw-syndrome/

Mocht je de klachten van je kind hierin herkennen, dan weet ik een arts met passende behandeling. Dan kun je mij een bericht sturen.

Mijn jongste (nu 2,5 jaar) had gruwelijk veel eczeem en is daar nu definitief van af. Hoe vertel ik liever in een persoonlijk bericht.

Sterkte, het is echt heftig.
Alle reacties Link kopieren
Eén van de eerste dingen die wij te horen kregen op de eczeempoli van de kinderarts was dat eczeem niet kwam door een allergische reactie. Ook vertelden ze dat het iets is wat meestal blijvend is, maar iets is wat onder controle moet worden gehouden. We zien dit ook bij ons kind. Bepaalde externe factoren kunnen het wel verergeren, en goed ervoor zorgen (sowieso 2x per dag cetomacrogolzalf en ook hormoonzalf indien nodig) is iets wat we moeten blijven doen. Als het niet goed onder controle te houden is dan weer terug naar het ziekenhuis.

Ben je er mee in het ziekenhuis geweest of alleen bij de huisarts? Huisarts is natuurlijk de eerste waar je langs gaat, maar de eczeemkennis van een huisarts is (over het algemeen) beperkter dan op de eczeempoli in het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 3 kinderen hebben ook allemaal eczeem gehad. Bij mijn middelste was het jaren tobben. We deden het precies zoals jij omschrijft: geen parfum, 2x per week in bad, insmeren met vette zalf en bij opvlammen hormonenzalf van de huisarts smeren, een aantal verschillende. En elke keer lukte het niet om het helemaal weg te krijgen en vlamde het toch steeds weer op. Tot de huisarts na jaren ons eindelijk doorstuurde naar de dermatoloog in het ziekenhuis. Een andere hormoonzalf voorgeschreven gekregen, een andere vette zalf (cetamacrogol ipv lanette) en binnen 3 weken was het eczeem helemaal weg en is het nooit meer teruggekomen. Dus mijn advies: laat je doorverwijzen naar de dermatoloog. Hadden wij veel eerder moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft van baby af aan ernstige eczeem, tegenwoordig is het redelijk onder controle. Wat bij hem ook verergert zijn bepaalde voedingsmiddelen denk aan kaas, varkensvlees, suikers. Wellicht kun je uitvogelen wanneer de uitbraken erger zijn dmv een soort dagboekje bij te houden. ( en dan dus ook bij je ex). Ik zou ook een verwijzing vragen naar een dermatoloog.
Misschien toch nog een keer testen op allergieën. Dat hij toen niets had wil niet zeggen dat hij ze nu niet heeft. Het is alweer 3 jaar geleden.

Overleg eens met een arts of de voeding toch invloed heeft op zijn eczeem. Je geeft aan dat hij geen koemelkallergie heeft, maar zuivel kan wel degelijk invloed hebben op eczeem. Mijn dochter is gestopt met het eten van zuivel en haar huid is een stuk rustiger geworden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben veel geprobeerd, soms met succes, soms minder of geen succes. Zemelenbaden, Dode zeezoutbaden, op vakantie naar zonnige landen met droog en warm klimaat (hielp goed), zwemmen in de zee (hielp goed), smeren met Purol zalf (hielp goed), suiker geminderd, zuivel geminderd, vette zalven, hormoonzalf (hielp goed maar krijg je een dunne huid door) oliedouchegels, stoombaden, oliebaden en dan aan de lucht opdrogen, douchegel zonder troep er in, zeepbars in plaats van shampoo, lauw douchen etc. etc. Hij is nu een jongvolwassen man en er bijna helemaal overheen gegroeid. Gelukkig! Want jeuk is vreselijk.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Enige tip, hoewel geen concrete: bepaalde voedingsmiddelen kunnen gunstig zijn voor de afweer, andere juist ongunstig. Ik zal geen advies geven welke gezien de vele meningen op internet, voor en tegen.
Maar het kan geen kwaad hier eens voor rond te kijken en je in te verdiepen als je hiervoor open staat.

Uiteraard altijd naast de medische kant.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch nog eens kijken naar voeding. En dan ook in combinatie wat het verschil is tussen wat hij bij zijn vader krijgt en bij jou, aangezien het verergert bij vader. Misschien smeert hij wel goed, maar is het iets anders wat daar anders is dan bij jou. Voeding? Wasmiddel? Of iets anders?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook jaren tobben met open huid en jeuk. In voeding aanpassen bleek de oplossing te zitten. Probeer eens een tijd bij te houden wat hij eet en drinkt.
En probeer dan eens bewust bepaalde voedingsmiddelen een tijd er uit tr laten. Bijv eem tijd geen brood.

Niet dat je er mee moet beginnen, want laat je daarvoor eerst beter voorlichten!!, maar lees maar eens wat over fodmap. Nogmaals niet zelf mee starten, maar het principe er achter kan wel wat verhelderend zijn.

Een grote boosdoener bij mij bleek nutella tezijn (hazelnoot en chocolade)..../
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel eens een chloorbad geprobeerd? Soms helpt dat.
Alle reacties Link kopieren
ik heb zelf veel gehad aan een allergie diëtiste - in mijn geval werd mijn eczeem wel degelijk verergerd door voedsel overgevoeligheden - en dat opsporen is weliswaar een werkje van lange adem, maar loont zich wel
mijn eczeem zal nooit helemaal weggaan, maar verloopt veel rustiger nu ik mijn eigen lichaam beter ken

ik wens jullie veel succes want al die hormonenzalven zijn ook schadelijk op lange termijn
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ben je bij de dermatoloog geweest ipv de huisarts? Sowieso nooit creme gebruiken bij droge eczeem. Dus ook geen hormooncreme. Altijd de zalf variant.

1 van mijn zoons heeft ook altijd veel last van eczeem. 2x per dag insmeren met vasaline/parafine (hier reageert bij beter op dan op cetamacrogol zalf). We hebben een sterkere hormoonzalf gekregen en toen ging het beter. Het komt wel steeds terug.

Smeer je de hormoonzalf in het ritme 4 dagen wel, 3 dagen niet? Elke dag is niet goed.

Hier zijn we er niet achter waar het door komt. Ik had er als kind ook veel last van, maar ben er redelijk overheen gegroeid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet extreem, maar ik gebruik nu Uriage producten en dat helpt enorm. Bijna geen jeuk meer. Ik wilde niet allerlei hormoonzalven gebruiken en had al zoveel geprobeerd. Ik gebruik de doucheolie, creme en bodylotion van de Xemose lijn van dat merk. De shampoo is trouwens ook goed. En nee, dit is geen verkapte reclame.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Geen bewijs voor allergie wil nog niet zeggen dat er geen overgevoeligheid kan zijn voor iets :)
In bloed is (helaas) lang niet alles te zien.

Ik zou ook op zoek gaan naar waar hij op reageert. Ik zelf heb ook een verleden met huidreacties. Uit bloed kwam nooit wat, en volgens vroegere huisartsen was het onmogelijk dat het door voedsel kwam. Ik ben zelf uiteindelijk gaan uitproberen hoe en wat, en waar ik last van krijg, gebruik ik gewoon niet meer, of huisartsen (en de rest van de wereld) dat nou onzin vinden of niet :)

Zuivel en/of lactose is wel een bekende hoor, mbt eczeem.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Zelfde bij mijn dochter.
Wij zijn uiteindelijk naar een homeopathische arts gegaan.
We hebben er wel een uur gezeten en ze heeft korreltjes gekregen die ze op de tong moest oplossen.
Nooit last meer gehad, nou ja, bijna nooit!
En idd geen wasverzachter enzo.
Alle reacties Link kopieren
Traditionele Chinese Geneeskunde. Ken meerdere mensen met eczeem die daar heel veel baat bij hebben gehad en waarvoor ze in het ziekenhuis niks meer konden doen.
25 jaar oud inmiddels en nog steeds last van eczeem. Ik heb alles al geprobeerd, behalve accupunctuur en hier lijkt ook geen aanleiding voor het eczeem te zijn. Puur een fout in mijn dna. Zoute baden helpen hier wel aardig en een nieuwe crème hier helpt ook redelijk. Je zou met een diëtist eventueel nog kunnen kijken of je bepaalde dingen kunt proberen om te kijken of een bepaald voedsel invloed heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het zit bij ons in de familie, ik heb het zelf ook. Bij mij ook redelijk onder controle en bij zoon nu ook (nu hij wat ouder is, is het ook makkelijker). Dermatoloog kon ook niet veel meer doen dan hormoonzalven voorschrijven. Die gebruik ik zelf niet meer (vanwege steeds dunner wordende huid, na een tijdje wist ik niet eens meer of ik een ‘doorligplek’ met jeukende korsten op mijn ellebogen had of eczeem).

Wat hier helpt om de boel beheersbaar te houden:
- koel zitbad met zemelen in een washandje, droog deppen met hydrofieldoeken (of hammamdoeken van hydrofiel katoen)
- wekelijks een bad met zout
- zijden pyjama’s (ik maak ze zelf dat scheelt weer aanzienlijk in de kosten)
- ureum zalf
- altijd invetten, iedere dag van top tot teen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft veel last gehad van eczeem en ik heb hem lang moeten insmeren met hormoonzalf. Sinds een jaar gebruik ik dagelijks La roche posay lipikar balsem en hormoonzalf is nu bijna niet meer nodig. Zo fijn!
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft ook al vanaf de geboorte exzeem. Ze heeft wel allergie. Exzeem laait ook op als ze ziek is en laatst ook toen ze eerste tanden ging wisselen.
Dermatoloog heeft sterkere zalf voorgeschreven. Ook door blijven smeren als het minder wordt (dus niet te vroeg stoppen met hormoonzalf).

Chloorwater van zwembad kan ook triggeren. Huid van dochter wordt ook rustiger van bad met dode zee zout.
Misschien is het al gezegd, maar Protopic was hier het enige wat hielp. Hormoon zalven was zoon inmiddels 'immuun' voor en alle voor de hand liggende oorzaken hadden we al uitgesloten.

Met de Protopic was hij binnen een half jaar nagenoeg eczeem vrij, en inmiddels is hij er overheen gegroeid (8)
Alle reacties Link kopieren
Mijn paard heeft ook last van eczeem. Ik heb hem laatst uit laten meten en hij bleek een overbelaste lever te hebben. Ik heb druppeltjes gekregen van mariadistel geloof ik.
Als je googled op overbelasting lever en eczeem kun je het eens opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Bij onze zoon werd de uitbraak erger bij spanning en stress.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven