Zoontje net 4 en moeilijke start school

15-06-2019 22:19 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk om een titel te vinden die de lading helemaal dekt.

Maar goed mijn zoontje zit sinds 2 weken in groep 1 en het gaat niet heel goed.
Inmiddels al 2 gesprekken gehad, ib'er er ook al bij betrokken.
Het komt er op neer dat het veel te veel prikkels zijn, concentreren niet gaat, keuzes maken niet lukt. En als het dus teveel wordt dan rent hij weg of raakt helemaal overstuur.

Ik was hier al bang voor, op het kdv ging het ook niet denderend. Daar ook al hulp in geroepen, maar dat duurde allemaal zo lang voordat het op gang was en 1 observatiemoment waarin het best ok ging en daarbij was het heel moeilijk om de vinger te leggen op wat niet goed ging.

Maar goed nu op school wederom problemen, en eigenlijk is het niet te doen voor de juf met hem erbij. Nu alleen ochtenden naar school (ben alleenstaand, dus zie dat maar te regelen, los van dat ik begrijp dat het beter is) en de ochtend klassenassistent er bij. Observatie al geweest...En ook al uitgesproken dat ze zich afvragen of hij op school kan blijven.

Ik heb nu eigenlijk niet een specifieke vraag, wil vooral van me afpraten en ervaringen horen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons duurde het lang (4-5 maanden) voordat kind gewend was. Kind sloeg dicht, wat voor juf gemakkelijker is dan een kind dat de stress naar buiten richt, maar de oorzaak is waarschijnlijk heel vergelijkbaar: het is nogal overweldigend, naar school gaan.
Ons kind is langer op het kdv gebleven (starten na zomervakantie) en dat kon gewoon.
Wat bij ons hielp, was goed overleggen met de juf. We zijn gaan nadenken wat wij deden met kind, hoe wij omgingen met nieuwe situaties, en realiseerden ons dat voor ons kind voorbereiding essentieel was. De juf is vervolgens alles gaan aankondigen: na de kring gaan we gymen. Morgen komt Sinterklaas en hij heeft twee pieten bij zich. Wij zijn het dagritme gaan doorspreken. Kortom, we probeerden de dag zo voorspelbaar mogelijk te maken. En dat hielp :)
Hertjehertje schreef:
16-06-2019 00:05
Ik vraag me af hoe dat wettelijk zit. Mag je een kind van 4 nog stelselmatig naar het kdv sturen? Krijg je dan nog kinderopvangtoeslag?
Hier mag je niet starten als zomervakantie binnen 6weken begint en dan mogen ze gewoon nog naar kdv inclusief toeslag.
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
15-06-2019 23:45
Goldmember en lunchlover, ik begrijp jullie reactie niet zo goed.

Juf ziet een kind dat veel moeite heeft op school, kan hem niet geven wat hij nodig heeft (want zoon van TO is niet de enige in de klas), en vraagt IB-er om expertise en overlegt met moeder over hoe ze het beste met zoon kan omgaan.

TO: zit hij in een combigroep 1/2? Dan is de start na de zomervakantie waarschijnlijk veel rustiger, omdat de groep 2-erg dan doorgestroomd zijn. Zou dat prettig zijn voor zoon, of maakt het aantal kinderen niet zoveel uit?
Misschien kan school een terugtrekplek regelen, waar hij mag zitten als hij overstuur raakt. Of heeft hij meer begeleiding nodig op zo’n moment?
Mijn reactie is geplaatst toen TO net haar toelichting had geschreven. Deze had ik dus nog niet kunnen lezen, als dat wel zo was, dan was mijn reactie anders geweest maar ik zie het nu pas.
Onze berichten zijn tegelijkertijd geplaatst.
Route88 schreef:
16-06-2019 00:16
Iedereen die zegt laat het kind wennen leest dus niet goed. Dit gedrag vertoonde hij ook al op KDV. De juf kan toch niet de hele dag achter 1 kind aanzitten? Mijn kind zit met 30 kinderen in de klas zou wat zijn.
KDV is echt maar tot 4 jaar dus dat advies heeft to ook niks aan.

Goed dat jullie er zo mee bezig zijn. Misschien een intake bij speciaal onderwijs vragen? Of inderdaad een terug trek plaats

Dat kan dus niet. Daar kun je niet op eigen initiatief heen. Je moet verwezen worden. En dan kun je met een indicatie ook alleen maar naar die school die past bij de indicatie van jouw kind.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 09:18
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
16-06-2019 00:34
Wat vond het kinderdagverblijf van zijn ontwikkeling? Het consultatiebureau? Liep hij achter? Emotioneel? Hoe gaat hij om met veranderingen? Behoeft e aan structuur?

Een optie terug naar kinderdagverblijf en na de grote vakantie op nieuw starten in een kleinere groep?
Ik had deze vragen al grotendeels beantwoord volgens mij, maar zie ze je nu voor de tweede keer stellen, dus zal ze nogmaals beantwoorden.

Kdv ging ook niet goed, momenten van heel boos zijn, moeite met de verandermomenten. Hij had wel 2 goede en vaste vriendjes daar.

Cb ging vinger aan de pols houden, stond voor eind van het jaar een belafspraak.
Eerste drie jaar naar cb andere woonplaats geweest, daar bijvoorbeeld wel aangegeven dat hij zichzelf pijn deed (tegen muur lopen met hoofd er tegenaan bonken, of op de grond, echt hard soms). Dit was normaal volgens hen, tot 4 jaar. Is inmiddels wel gestopt overigens.

Ik denk niet dat hij achter loopt, misschien juist eerder onderschat, vanwege taal wat wel achterloopt. Hij is laat gaan praten en uitspraak is nu nog niet op niveau. Kan zich nu wel verstaanbaar maken hoor, maar loopt wel achter op de gemiddelde 4-jarige. Daarvoor gaat hij nu naar de logopedie.
Daardoor heeft hij zichzelf misschien ook andere gedragsmatige maniertjes aangeleerd, maar dat vul ik zelf in.

Verandermomenten vindt hij lastig. Ook als je het van tevoren al zegt. Vooral als hij iets doet wat hij leuk vindt. Is niet altijd een probleem trouwens, maar het zijn wel momenten dat hij tegendraads kan worden.

Structuur zal hem zeker goed doen, dat zoekt hij ook wel op school. De kaartjes voor de dagindeling vindt hij heel interessant bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie een aantal van jullie zeggen terug naar het kdv
Geeft dat niet alleen maar meer onrust? Weer wisselen en dan in de zomervakantie weer naar de bso, want op die groep zit hij inmiddels.

Daarbij wil hij zelf heel graag naar school en bso, denk dat het voor hem wel als een soort afwijzing zou voelen om weer terug te gaan naar het kdv, vraag me af wat dat met hem doet.
Starten voor de zomervakantie in een reguliere groep 1 vind ik al niet zo handig. Win hebben een instroom groep. Deze is kleiner dan de reguliere groep waardoor de kinderen ook beter kunnen wennen.

Ik vind school juist doortastend. Ze zullen echt wel weten wat ze doen. Afstromen naar speciaal onderwijs gaat echt niet zomaar. Juist goed dat ze het welzijn van je zoontje zo in de gaten houden.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik hem zeker niet terug laten gaan naar het KDV.

Aangezien hij ook al problemen had op het KDV was het achteraf gezien handiger geweest om hem na de vakantie te laten starten op school.

In het begin zijn de groepen nog kleiner.

Maar nu terugsturen betekent weer een extra verandering en dus onrust.

Na de vakantie dan weer wennen op school en als het een so kind blijkt te zijn daarna weer wennen op een andere school.

Lijkt mij beter om nu maar het eind van het schooljaar af te wachten.

Ik vind het heel erg vroeg dat de IB'er nu al betrokken is voor je kind überhaupt maar gewend is aan school.

Blijkbaar is het Voir school overduidelijk dat er sprake is van zeer forse problemen. Dan snap ik eerlijk gezegd niet dat er vanuit het KDV niet veel meer signalen zijn gekomen dat het niet goed gaat en dat er niet veel eerder actie is ondernomen.

Ik heb niet alles gelezen maar je hebt het ook over de BSO.

Als je kind zo vreselijk vast loopt en overprikjeld raakt zijn er dan geen mogelijkheden om tijdelijk minder te werken. Hebben jullie al gebruik gemaakt van je recht op ouderschapsverlof?

Thuis blijven voor je kind kan niet volgens het viva forum. Maar als je kind in de kleuterklassen al helemaal vast loopt dan staat je straks nog een heel traject te wachten. Waarbij als ouder ook veel tijdsinvestering van je gevraagd zal worden.
Alle reacties Link kopieren
Och wat rottig voor jullie. Ben je bekend met Vroeghulp? Daar zou ik aankloppen. Het klinkt alsof je zoon zich niet gemiddeld ontwikkeld, en daar zit veel expertise. Ze kijken mee en kunnen advies geven tav hulpverlening.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoon zo'n achterstand heeft op taalgebied is de term tos dan nog niet gevallen?

Had zoon niet beter naar een speciale taalgroep kunnen gaan ipv naar het KDV.

Denkt de huidige basisschool ook aan een cluster 2 school?
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de problemen op het kdv is wel zeker actie ondernomen. Pedagoog van cb heeft geobserveerd, kwam niet echt wat uit, maar vanuit de zorgen die uitgesproken werden toch aangemeld bij een speciaal team. Maar voordat die kwamen waren we al weer 5 maanden verder, wachtlijsten enzo, en dat hij inmiddels in de laatste 2 maanden van het kdv.
Ook uit hun observatie kwam niet veel, hij liet geen rare dingen zien toen. Natuurlijk wel het verhaal aangehoord en haar conclusie was dat ook de leidsters het onvermogen hadden om met een kind om te gaan die niet in de 13 in een dozijn groep past. Los van dat leidsters wel hele liefdevol waren.

Toen was de vraag wat moeten we, ik kon zelf ook niet heel goed mijn vinger erop leggen. Ja er waren moeilijke dagen, maar ook goede dagen. Ik heb wel aangegeven dat ik wel nog met 1 been bij hun binnen wilde blijven, want straks school en we moeten maar zien hoe dat gaat. Toen is de logopedie gestart, die eventueel ook meer hulp kan geven, is nu alleen nog niet geïndiceerd. Maar dat loopt pas sinds een klein maandje. En dan ben je al sinds september bezig.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een achterstand qua uitspraak, niet qua begrip of woordenschat.

Integrale vroeghulp is betrokken op het kdv en daar heb ik ook nog een contactpersoon, die ook contact gaat leggen met school nu.

Ohja en minder werken...ja als het moet moet dat. Maar financieel wordt het dan niet makkelijk, daarbij ben ik pas sinds een half jaar aan het werk daar, nog geen vast contract. Ook geswitched oa vanwege zoontje, ben van onregelmatig, maar regelmatig gegaan en werk 28 uur,dus ook niet overdreven veel.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn uitelkaar maar dat wil niet zeggen dat het kind geen vader heeft. Hoe denkt je ex er over? Kan hij iets opvangen door thuis te werken als jij werkt of andere (ex-schoon)familie waar je zoon mee bekend en vertrouwd is?
Cazandra schreef: ↑15-06-2019 22:40
Misschien is hij meer op zijn plek op speciaal onderwijs, in een rustiger omgeving waar meer een-op-een-aandacht kan worden geboden. In dat geval zou je wel snel procedures in gang moeten zetten om ervoor te zorgen dat hij na de zomervakantie daar kan beginnen. Daarvoor moet de basisschool waar je zoon nu op zit ook rapportages maken.

Mijn advies is goed in contact blijven met de school en snel de knoop doorhakken.
pipootje schreef:
15-06-2019 23:45
Dit meen je niet toch?
Kind zit 2!!!! Weken op school
Ja, ik meen dit wel serieus. Sommige kinderen zijn nu eenmaal beter op hun plek op speciaal onderwijs. Als de zoon van TO zo'n jongen is, is het voor niemand goed om hem tegen wil en dank op regulier onderwijs te laten, zeker niet de jongen zelf. Dus die optie verdient zeker serieuze aandacht. Uiteraard kan ik dit niet beoordelen, maar uit TO's posts zijn er wel aanwijzingen dat dit misschien het geval kan zijn. Vooral omdat de school zelf dit zo duidelijk aangeeft. Het kan tegelijkertijd ook voor een moeder best even slikken zijn om je te realiseren dat regulier onderwijs (voorlopig) geen goede match is. Maar uiteindelijk is het in het belang van het kind om hem de beste omgeving te bieden voor zijn ontwikkeling. Daar zijn wel allerlei procedures voor nodig, die tijd kosten, dus je moet snel de knoop doorhakken, anders zit ze straks tot ver in het najaar met een lastige situatie.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
16-06-2019 09:29
Jullie zijn uitelkaar maar dat wil niet zeggen dat het kind geen vader heeft. Hoe denkt je ex er over? Kan hij iets opvangen door thuis te werken als jij werkt of andere (ex-schoon)familie waar je zoon mee bekend en vertrouwd is?
Hij vangt nu 1 middag op, maar niet zonder mopperen. Speelt bij hem ook vanalles en hij woont niet om de hoek. Maar heb hem duidelijk gezegd dat ik het ook niet allemaal alleen kan.
Ik doe alles al ongeveer zelf, vanuit hem komt er geen enkel initiatief tot meedenken, overleg, bijspringen etc.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
16-06-2019 09:51
Hij vangt nu 1 middag op, maar niet zonder mopperen. Speelt bij hem ook vanalles en hij woont niet om de hoek. Maar heb hem duidelijk gezegd dat ik het ook niet allemaal alleen kan.
Ik doe alles al ongeveer zelf, vanuit hem komt er geen enkel initiatief tot meedenken, overleg, bijspringen etc.
Dat vaders het zo af kunnen laten weten. En de ellende is als jouw kind onderzocht of getest moet worden op het een of ander dan heb je overal zijn toestemming voor nodig.

En telt war hij zegt over zijn kind net zo hard mee als wat jij zegt. Terwijl hij zijn kind veel minder goed kent.
ik zou nu naar de huisarts gaan en een doorverwijzing vragen naar de kinder psychiatrie
wat ik lees zou ik mij zorgen maken en willen dat iemand mee kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Vaders is er als ik het vraag, maar neemt zelf vrijwel geen initiatief. En zet de handtekeningen ook wel. Dus in die zin is samenwerking wel mogelijk. Maar overleggen is lastig, hij is snel boos en geïrriteerd.

Ik ga volgende week naar school/jeugdarts om ook daar het hele plaatje in kaart te zetten, wil nog even wachten met huisarts, anders gaan er dingen langs elkaar lopen. Jeugdarts kan ook verwijzingen schrijven volgend mij en anders is de route naar huisarts snel genomen.
Alle reacties Link kopieren
Soumis, ik zie veel signalen waar je wat mij betreft zsm wat mee moet. De tip van Chrys mbt psychiatrie vind ik een hele goede. Wat een jeugdarts kan weet ik niet, ik zou gewoon naar de huisarts gaan. Hoe eerder de onderzoeken gestart kunnen worden hoe beter.

Als hij zoveel last heeft van prikkels en geluiden is wellicht een noise cancelling koptelefoon een optie? Geluiden komen dan veel minder hard binnen en hij kan bijvoorbeeld een voorleesboek luisteren. Wellicht is hij daar nog te jong voor, maar misschien werkt het wel bij hem.
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
15-06-2019 23:45
Goldmember en lunchlover, ik begrijp jullie reactie niet zo goed.


Ik had een crosspost met TO. Ik had alleen de OP gelezen. Vandaar.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Grappig hoe de reacties uiteenlopen van geef het meer tijd om te wennen naar zo snel.mogelijk naar de huisarts voor verwijzing kinderpsychiater.

Chrys en dahlia, mag ik jullie vragen op basis van wat ik hier heb gezegd jullie denken aan kinderpsychiater?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje. Mag een kind tegenwoordig niet meer wennen ? Net blauwe maandag op school en moet hij al van alleen kunnen. Stilzitten. Keuzes maken. Voor de meeste kinderen is het een enorme overgang hoor.

Ik snap die ib-er niet.


Ik zou kijken hoe het na de vakantie gaat.
Alle reacties Link kopieren
Soumis mag ik je even een pb sturen , ivm herkenbaarheid .
Alle reacties Link kopieren
Godzijdank dat juf van klein draakje hier , het geduld en liefde opbracht om door zijn gedrag heen te kijken , groep 0 was heel zwaar voor hem, regels,.prikkels en moe ..
Als ik nu kijk waar hij staat groep 2 ben ik zo dankbaar dat hij is waar hij is .
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor Ilara, dat mag. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven