zoontje pdd-nos

01-06-2009 10:04 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van zeven heeft pdd-nos, ADD ( hij is erg lief, niet druk, maar eerder teruggetrokken) en heeft daardoor een lichte verstandelijke beperking. We lopen gigantisch tegen de reguliere "zorg" op. Het advies van de psychiater was ritalin, wanneer we dat niet wilden dan moesten we dat maar niet doen, we kregen geen alternatief. Wie is/zijn ook hun eigen gang gegaan?

Bas zit nu op speciaal onderwijs en bij een zorgboerderij (PGB).
Ook ik heb een zoontje van 3 (wordt in augustus 4) met PDD-NOS, waarbij het voor de buitenwereld niet echt opvalt omdat hij niet binnen het standaardplaatje valt wat mensen bij autisme hebben. Ook hij is behoorlijk sociaal. Aan de andere kant wijkt zijn gedrag duidelijk af van dat van zijn leeftijdsgenootjes. De eerste alarmbellen zijn daardoor al gaan rinkelen toen hij nog geen tweeënhalf was.

Wij hebben ervoor gekozen om hem op het speciaal onderwijs te plaatsen. Als je hem in een klas met nog 27 a 28 andere kinderen zou plaatsen slaat hij helemaal door van alle prikkels. Het begint nu op het kdv met een groep van 16 kinderen al steeds problematischer te worden. Wij zijn een jaar geleden helaas verkeerd ingelicht door BJZ en verkeerden in de veronderstelling dat een MKD net als een regulier kdv tot 4 jaar was. Aangezien hij dan (na de hele procedure rond indicatiestelling een plaatsing) maar heel kort gebruik had kunnen maken van het mkd hebben we hier toen niet voor gekozen. Hadden we toen geweten dat het mkd tot 7 jaar is, dan hadden wij zeer waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.

Myst, de indicatie voor een rugzakje is dezelfde als die voor het speciaal onderwijs. Als jullie verwachten dat er minstens een rugzakje nodig is zou ik de aanvraag als ik julllie was al in gaan dienen. Het duurt een aantal maanden voordat je de indicatie hebt en de uiteindelijke keuze voor een rugzakje of speciaal onderwijs ligt in de eerste plaats bij jullie als ouders. Jullie kunnen dus later jullie uiteindelijke keuze maken. Wij hebben het geluk dat hier in de regio de cluster 4 scholen de leerlingen "onderverdeeld" hebben naar problematiek/diagnose. Op de school waar mijn zoontje heen gaat zitten voornamelijk kinderen met een ASS. De begeleiding is hier dus enorm op toegespits en alle kinderen op school hebben globaal dezelfde aanpak nodig.

Ons zoontje is vandaag begonnen met dipiperon. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Hij is een aantal weken geleden gestart met melatonine ivm problemen bij het inslapen. Het inslapen gaat daarmee heel goed, maar hij werd minstens 2 x per week al tussen 3 en 5 uur wakker om vervolgens niet meer verder te kunnen slapen. Daarnaast is hij overdag enorm onrustig. Aangezien de melatonine niets aan de oorzaak (de onrust) van de inslaapproblemen doet en het overdag momenteel zo problematisch gaat zijn we nu dus over op dipiperon, maar ik heb zelf niet eerder gehoord dat dit middel gebruikt werd bij kinderen met autisme. De start was helaas niet echt veelbelovend want meneer begon vandaag de nacht met het afhalen van al zijn beddengoed en is al met al tot 21.30 uur wakker geweest.
Is iemand hier trouwens weleens naar een themadag of lezing van Colette de Bruyn (schrijfster van Geef Me De Vijf) geweest? Wij gaan namelijk volgende week vrijdag naar een themadag van haar en zijn erg benieuwd wat we kunnen verwachten.
Madootje, daar ben ik nog nooit geweest. Ik zal haar eens google-en want ken haar ook niet? Onze zoons zijn trouwens even oud (zelfde maand jarig). Zou hij niet alsnog naar het mkd kunnen? In onze regio bijv. zou je zoon met het nieuwe jaar direct in kunnen stromen, aangezien er geen wachtlijst is momenteel. Het mkd heeft wel voordelen t.o.v. het sbo, denk ik.

Bij ons is er ook gesproken over cluster 4 of heel eventueel een cluster 2 school, maar ik wist helemaal niet wat dat precies inhoudt en ik ben er nogal van geschrokken. In onze stad worden de verschillende problematieken níet onderverdeeld namelijk.

Zo'n rugzakje, ik dacht dat een kind óf een rugzakje óf SBO krijgt, maar van familie heb ik gehoord dat hun kind en-en krijgt. Weten jullie of dat echt kan? Wij gaan nu zelf nog niets aanvragen aangezien we de keus nog niet hebben gemaakt, welke school hij het beste heen kan.

Groetjes
Het is idd of of Myst. Als ouders heb je dan zelf de keuze of je gaat voor een rugzakje op een reguliere school of dat je kiest voor speciaal onderwijs.

Wij hebben niet meer voor het mkd gekozen omdat we inmiddels de keuze voor het speciaal onderwijs al gemaakt hadden en wisten dat de kans groot was dat hij zou worden toegelaten. Aangezien mijn zoontje wel een vrij hoge intelligentie heeft sluiten we niet uit dat hij over een aantal jaar misschien door kan stromen naar het regulier onderwijs. Daarvoor zal hij eerst wel nog behoorlijk moeten groeien en bijleren. Het leek ons niet waarschijnlijk dat hij vanuit een mkd rechtstreeks naar een reguliere school zou kunnen. Dit zou kunnen betekenen dat hij via het mkd, naar het speciaal onderwijs zou gaan om vandaar nog door te stromen naar een reguliere school. Dit vinden we teveel veranderingen. Dan maar gelijk naar het speciaal onderwijs. Daarnaast hadden we niet het idee dat het mkd veel meer zou kunnen bieden dan het speciaal onderwijs. Op deze school zijn ook orthopedagogen, logopedisten en fysiotherapeuten aanwezig.
quote:madootje schreef op 11 juni 2009 @ 22:26:

Is iemand hier trouwens weleens naar een themadag of lezing van Colette de Bruyn (schrijfster van Geef Me De Vijf) geweest? Wij gaan namelijk volgende week vrijdag naar een themadag van haar en zijn erg benieuwd wat we kunnen verwachten.Ik ken de schrijfster niet, wel haar boek. Goed geschreven, en heel praktisch bruikbaar voor kinderen met deze problematiek.
[quote]Myst schreef op 10 juni 2009 @ 12:36:

Traincha, dat is inderdaad erg vervelend. Misschien hebben de juffen minder problemen met zijn gedrag dan die vader (was het een vader van een meisje of een jongen, vraag ik me meteen af?) Wij hebben iets soortgelijks gehad op het kdv. Eén moeder kwam naar me toe dat haar dochter niet meer naar het kdv wilde vanwege onze zoon, terwijl de leidsters hier niets over verteld hadden.

Je hebt het over zijn 'vermeende aandoening'. Heeft hij nog geen diagnose, of geloof je er zelf niet in of zie je het niet zitten om het verder te laten onderzoeken? Wordt de orthopedagoog betaald vanuit een rugzakje of vanuit de ziektekostenverzekering?

/quote]

Ik heb het uiteindelijk de juffen gevraagd, maar van 'terroristisch' gedrag is helemaal geen sprake. Hij is wel heel erg aanwezig in de klas. Nou ja, het stelde me in ieder geval wel gerust. We hebben trouwens nog geen definitieve diagnose, want de orthopedagoog zag nog 'teveel gaten' om definitief vast te stellen dat het om Asperger ging. Hij wordt getest als ie een jaar of 8 is, maar de kans is wel vrij groot dat hij het heeft. Ik geloof zeer zeker wel dat hij 'anders' is. Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld konden we een zwemles bijwonen en hij gedroeg zich echt als een clown. Hij gooide met dingen en de juf moest hem steeds bij de les betrekken. Hij deed ook niet wat de juf hem opdroeg. Ik heb de juf ook gevraagd of het goed ging, maar het gaat met zwemmen ook niet goed. Er zit helemaal geen progressie in. We willen nu kijken of hij individueel les kan krijgen, want dat is, denken we, toch rustiger voor hem. En verder zitten we toch speciaal onderwijs te overwegen. We twijfelen niet aan zijn intelligentie, maar ik wil toch dat hij een gelukkige basisschooltijd heeft. We zijn, godzijdank, verzekerd voor psychologisch consulten en over een rugzakje is uberhaupt nog niet gesproken. Alle initiatieven tot nu toe inclusief het onderzoek van mijn zoon door de orthopedagoog zijn van onze kant gekomen. De school heeft alleen maar geconstateerd dat hij gedrag vertoont wat afwijkt, daar is een IB-er bij geweest en dat was het. Nu hebben we 23 juni een gesprek en ik ben heel benieuwd wat ze gaan zeggen. Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel vertrouwen in de school, Ze pretenderen wel dat ze de kennis en kunde in huis hebben om kinderen met AAS te begeleiden, maar ik vraag me echt af of dat ook lukt. Mijn zoon zit in een klas met 28 kinderen op 1 juf. Die kan toch nooit die aandacht geven die hij nodig heeft?
Traincha, wat je verteld over de clown uithangen komt me bekend voor. Gedraagt hij zich normaal gesproken in de klas hetzelfde als tijdens die zwemles? Ik kan me voorstellen dat er dan niet uitkomt wat er in zit, dat is ook zonde. Volgende week hebben jullie dus een gesprek, spannend is dat.

28 leerlingen op een juf is inderdaad veel. Hoe gaat het thuis, gedraagt hij zich daar makkelijker of juist moeilijker? Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jullie is. Onze zoon gedraagt zich thuis beter dan elders. Thuis kan hij lekker rustig spelen, maar in drukke situaties of zodra hij dingen 'moet' gaat het vaak mis.

Madootje, hoe was de lezing?

Fijn dat het voor jullie duidelijk is wat je zoon nodig heeft, dat maakt de keus ook makkelijker. Wij zijn er zelf nog niet over uit wat nu precies het beste is voor onze zoon.

Krijgen jullie eigenlijk nog hulp of begeleiding vanuit andere instanties dan school? En wat zijn jullie ervaringen daarmee?
De themadag was erg leuk. Colette de Bruyn is een erg leuk mens, die vanuit heel veel praktijkervaring haar verhaal verteld. Ze gebruikt veel beeldmateriaal en dat maakt het wel heel duidelijk. Het enige wat wij heel lastig vinden is om de vertaalslag te maken naar hoe je haar methode toepast bij hele jonge kinderen. Zij werkt bijvoorbeeld veel met uitwerkingen op papier om dingen visueel te ondersteunen. Ik zie mezelf niet met een kind van nog geen 4 aan tafel zitten om uit te tekenen wat ik bedoel. Maar voor iets oudere kinderen denk ik zeker dat haar aanpak werkt.

Wij krijgen intensieve opvoedondersteuning vanuit Joozt (voorheen hette ze Bredervoort). Wij hebben het helaas niet echt getroffen met de ambulant begeleidster die wij hebben. Het is een schat van een meid, maar ze heeft geen ervaring met jonge kinderen met een ASS en ook niet met videohometraining. Dat zou een collega van haar doen, maar die is vanwege ziekte nauwelijks aanwezig. Tot nu toe heeft een half jaar begeleiding daardoor maar weinig opgeleverd. We hebben dit onlangs aangekaart en de teamleidster heeft nu de videohometraining overgenomen. We lijken nu dus eindelijk echt wat te gaan doen.

Daarnaast hebben we sinds kort ouderbegeleiding vanuit de plaatselijke GGZ-instelling. Daar is tot nu toe vooral medicatieadvies uit voortgekomen.
Hoi Madootje, werken jullie thuis dan ook met bijv. pictogrammen? Is natuurlijk ook visueel, daar hoor ik vaak positieve verhalen over. Thuis heb ik een tijdje met pictogrammen gewerkt van de dagen & activiteiten van de week. Die lezing was best prijzig trouwens he, dan wil je natuurlijk ook graag direct toepasbare handvaten krijgen (kan ik me voorstellen).

Hoe is 't nu met je zoon, slaat de dipiperon-medicatie aan?
Myst: nog heel even een opmerking over het rugzakje;

Er is een verschil tussen speciaal BASISonderwijs en Speciaal onderwijs.

Speciaal basisonderwijs is het vroegere MLK en LOM.

Daarnaast heb je dus nog de scholen waar kinderen met een REC4 indicatie opzitten: het speciaal onderwjs.

Als je kind op het gewone onderwijs niet goed meekan, is het belangrijk te bekijken of dat vooral door intelligentie/leerproblemen/gedrag komt, of doordat er ook een stoornis als bijv ASS bij komt kijken. Als er een diagnose gesteld is + de school heeft al vanalles geprobeerd om je kind te helpen (maar dat dat onvoldoende geholpen heeft), dan kan er een REC4 indicatie worden aangevraagd. Als dat is goedgekeurd kunnen ouders (in overleg met school) beslissen of ze een zak met geld willen (rugzak) voor de huidige school, of dat ze hun kind naar een REC-4 school willen overplaatsen. Dus je kunt niet naar een REC4-school met een rugzakje, dus dat is of of.

Maar als je kind al op het speciaal BASIS-onderwijs zit (dus dat vroegere LOM en MLK), dan is het dus wel mogelijk om een rugzakje erbij aan te vragen. Ik ken kinderen die dus wel en- en hebben.

Ik hoop dat je nu beter weet hoe het komt dat jouw familie wel en en heeft. Het is erg ingewikkeld allemaal...
quote:Myst schreef op 19 juni 2009 @ 19:33:

Traincha, wat je verteld over de clown uithangen komt me bekend voor. Gedraagt hij zich normaal gesproken in de klas hetzelfde als tijdens die zwemles? Ik kan me voorstellen dat er dan niet uitkomt wat er in zit, dat is ook zonde. Volgende week hebben jullie dus een gesprek, spannend is dat.

28 leerlingen op een juf is inderdaad veel. Hoe gaat het thuis, gedraagt hij zich daar makkelijker of juist moeilijker? Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jullie is. Onze zoon gedraagt zich thuis beter dan elders. Thuis kan hij lekker rustig spelen, maar in drukke situaties of zodra hij dingen 'moet' gaat het vaak mis.

Madootje, hoe was de lezing?

Fijn dat het voor jullie duidelijk is wat je zoon nodig heeft, dat maakt de keus ook makkelijker. Wij zijn er zelf nog niet over uit wat nu precies het beste is voor onze zoon.

Krijgen jullie eigenlijk nog hulp of begeleiding vanuit andere instanties dan school? En wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Thuis gedraagt zoon zich ook beter. De orthopedagoog had daar wel een plausibele verklaring voor, wat jij hier ook zegt, op school moeten ze veel meer en wordt er veel meer van ze verwacht. Hij moet thuis ook niet teveel prikkels krijgen want dan gaat het inderdaad ook mis en gaat hij stuiteren. Ik heb, denk ik, nu wel een aardig idee van hoe hij in de klas is. Toevallig had ik vorige week een kort gesprekje met de juf en ze gaf zelf al aan dat de klas eigenlijk te groot voor hem is. Man is nu ook wel overtuigd dat speciaal onderwijs beter is. Vorige week had hij een schoolreis en hij zat daar maar wat verloren op zijn stoeltje te wachten tot iedereen de bus in ging. Ik vond het zo zielig voor hem. Schoolreisje zelf vond hij dan wel weer leuk.

De orthopedagoog zag trouwens geen reden om hem van school te halen. Zij vond dat, met de juiste begeleiding, zoon het wel zou moeten kunnen redden. Nou, als je zijn tweede rapport ziet, daar staat heel duidelijk in dat zoon heel veel moeite heeft met alle prikkels die op hem afkomen en dat hij onzeker is.
quote:helena2 schreef op 20 juni 2009 @ 22:12:

Myst: nog heel even een opmerking over het rugzakje;

Er is een verschil tussen speciaal BASISonderwijs en Speciaal onderwijs.

Speciaal basisonderwijs is het vroegere MLK en LOM.

Daarnaast heb je dus nog de scholen waar kinderen met een REC4 indicatie opzitten: het speciaal onderwjs.

Als je kind op het gewone onderwijs niet goed meekan, is het belangrijk te bekijken of dat vooral door intelligentie/leerproblemen/gedrag komt, of doordat er ook een stoornis als bijv ASS bij komt kijken. Als er een diagnose gesteld is + de school heeft al vanalles geprobeerd om je kind te helpen (maar dat dat onvoldoende geholpen heeft), dan kan er een REC4 indicatie worden aangevraagd. Als dat is goedgekeurd kunnen ouders (in overleg met school) beslissen of ze een zak met geld willen (rugzak) voor de huidige school, of dat ze hun kind naar een REC-4 school willen overplaatsen. Dus je kunt niet naar een REC4-school met een rugzakje, dus dat is of of.

Maar als je kind al op het speciaal BASIS-onderwijs zit (dus dat vroegere LOM en MLK), dan is het dus wel mogelijk om een rugzakje erbij aan te vragen. Ik ken kinderen die dus wel en- en hebben.

Ik hoop dat je nu beter weet hoe het komt dat jouw familie wel en en heeft. Het is erg ingewikkeld allemaal...Zeg dat. Je wordt helemaal gek van al die formulieren. Als zoon nu niet in aanmerking komt voor een REC4-school, moet ik hem dan op school laten of zou ik een kleinere school met kleinere klassen voor hem kunnen zoeken?
Helena, dank voor je uitleg. Die verschillen kende ik nog helemaal niet, maar dit verklaart de boel inderdaad. Het is allemaal best ingewikkeld. Zo zijn er ook veel verschillende instanties en is het me niet duidelijk waarom er niet 1 overkoepelende organisatie is, of wat precies de verschillen zijn in aanpak/expertise. Heb jij zelf ook een kind op het SBO of SO? Of ben je zelf werkzaam in het onderwijs of hulpverlening?

Traincha, het lijkt me nog helemaal niet zo makkelijk om een school met kleinere klassen te vinden. Of doel je hiermee op speciaal basisonderwijs? Hebben jullie je al georienteerd op de mogelijkheden? Ik kan me voorstellen dat je liever niet tijdelijk een kleinere school uitkiest om daarna alsnog weer van school te veranderen. Maar aan de andere kant is het voor hem misschien voldoende als de klassen 'gewoon' wat kleiner zijn?

P.s. Dit topic geeft problemen op mijn computer: ik word er telkens afgegooid. Gek genoeg doen alle andere topics het wel?!
Myst, da's een foutje in het forum. Ik word er ook regelmatig afgeknikkerd, maar het verschilt per dag op welk topic dat (het meest) gebeurd.

Traincha, moeilijke keus hoor. Ik hoop voor jullie dat jullie daar niet over na hoeven te denken en dat jullie een positief indicatiebesluit krijgen. Het was voor ons in ieder geval een enorme opluchting dat ons zoontje naar het speciaal onderwijs mag. Zijn er bij jullie in de buurt uberhaupt scholen met kleinere klassen? Lastige daarvan is dat het vaak golfbewegingen zijn op zo'n school. Als eenmaal bekend is dat de klassen klein zijn krijgen ze al snel meer aanmeldingen en lopen de klassen alsnog vol.

Tja, en de opmerking van de orthopedagoog. Ik gun je zoontje meer dan dat hij het "moet kunnen redden". Dat klinkt alsof hij dan alsnog op zijn tenen zou moeten lopen.

Myst, het in slaap vallen gaat met de dipiperon nog steeds moeizaam en met naar bed brengen is hij ontzetend druk, maar hij lijkt de laatste dagen overdag wel minder onrustig. Misschien dat we de dipiperon vroeger moeten gaan geven zodat het meer tijd heeft om in te werken voordat hij gaat slapen. Woensdag heb ik weer een belafspraak met de arts.

Wij gebruiken al een tijdje pictogrammen met het naar bed brengen. Hij lijkt er niet echt wat aan te hebben tot nu toe. Hij gaat vooral met de plaatjes zelf spelen. We hebben nu wel het systeem aangepast. We hadden een mapje met picto's op zijn kamer, nu hebben we ze opgehangen in de ruimtes waar ze op van toepassing zijn (wc, badkamer en slaapkamer). Misschien dat het zo beter gaat werken. Al heeft hij nu al een paar keer losgetrokken en ergens anders opgehangen in de tijd dat hij eigenlijk hoorde te slapen.
Traincha, ik hoop voor jullie ook dat de indicatie gewoon wordt afgegeven, maar ze zijn wel echt streng geworden. Vooral als de huidige school nog niet genoeg geprobeerd heeft om je kind te helpen, dan ketst het daar vaak op af. Veel succes.

En als het niet lukt, dan kun je inderdaad overwegen je kind naar een andere school te doen met kleinere klassen. Maar ik denk belangrijker dan de grootte van de klassen, is de instelling en de kennis over ADHD en ASS van een school. Nou ja, belangrijker, mss wat overdreven, maar wel ook erg belangrijk. Lijkt me heel erg moeilijk om te moeten beslissen. Achteraf weet je vaak pas of het de juiste keuze was.

Myst, ik werk idd in de hulpverlening, jeugdafdeling. Mijn kinderen gaan nog niet naar school. Maar ik kan nu wel al twijfelen welke school het beste is. En ze hebben zoals het er nu naar uitziet nog niet eens speciale hulp nodig (al weet je dat natuurlijk nooit). Maar ze hebben geen ASS of ADHD, dat weet ik vrij zeker.

Ik vind zelf de hulpverlening al ontzettend ondoorzichtig en ingewikkeld. En ik werk er notabene in. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je als ouder er helemaal krakjorum van wordt. Al die regels en verschillende instellingen (die ook nog eens elk jaar van naam veranderen)....Pffft, veel geluk allemaal!
De school heeft helemaal niks gedaan. Tijdens een 10 minutengesprek is ons meegedeeld dat onze zoon gedrag vertoont wat niet bij een vierjarige past. Vervolgens is er een intern begeleider geweest die hem heeft geobserveerd, daar een rapportje over heeft geschreven en dat was het. Dat wij naar de orthopedagoog zijn geweest is op ons eigen initiatief geweest. Ik ben dan ook niet overtuigd dat deze school mijn zoon die begeleiding kan geven die hij nodig heeft, maar als ik dat zo lees, dan kon het nog wel eens heel lastig worden om hem op speciaal onderwijs te krijgen . Wij zijn niet met jeugdzorg in aanraking geweest en de orthopedagoog zag geen reden om hem van school te halen. Maar om hem op school te laten voelt gewoon niet goed. De klassen zijn voor hem te groot en juf heeft zelf aangegeven dat zij dat ook vond.
Dat is moeilijk Traincha. Maar dat de orthopedagoge geen reden ziet hem op een andere school te plaatsen zegt weinig hoor. Zij ziet niet hoe hij in de klas is. Wat jullie en de juf vinden is veel belangrijker lijkt mij.

Maar er is dus geen diagnose gesteld begrijp ik? Als het echt niet gaat op school, kan school zelf ook een onderzoek aanvragen bij de onderwijsbegeleidingsdienst bijvoorbeeld.

Is er bij jullie in de regio niet zoiets als een zorgteam? Dat zijn mensen die meekijken met een school en dan ook komen observeren. Zij kunnen dan ook meekijken of een andere school wenselijk is, of tips geven aan de leerkracht.

Veel succes ermee. Ik hoop dat het met je zoontje snel beter gaat op deze school, dat zou dan wel de allerbeste oplossing zijn, toch?

Enne; vergeet ook niet dat hij pas 4 is en misschien gewoon heel erg moet wennen aan alle nieuwe dingen op school. Zou dat niet ook kunnen meespelen?
Hij is in maart 5 geworden en zit al dik een jaar op school. Dan zou hij toch al gewend moeten zijn? Een definitieve diagnose is inderdaad nog niet gesteld. De orthopedagoog zag nog teveel gaten. Het psych. rapport spreekt van 'mogelijk PDD-NOS of het syndroom van Asperger'. We wachten het gesprek morgen af. Dat hebben we met de intern begeleider en de juf. Ik breng morgen wel weer verslag uit
Ik ben zelf een PDD/NOS-er. Nooit medicatie gehad. Wel in het verleden contact gehad met Mediant (RIAGG), maar doordat ik altijd rustig ben geweest, en in het algemeen evenwichtig denk, heb ik nooit medicatie gehad.

Ik ken Dipiperon, maar dat was bij een medebewoner bij mij. Hij is anders extreem druk, maar is vaak ook agressief. Hij verwondt anderen en zichzelf als hij niet aan de Dipiperon is.

Op volwassen leeftijd moet men oppassen als men Dipiperon gebruikt en men ook wil autorijden. Maximum dosis voor deze combinatie is 1,5 tablet Dipiperon per dag. Bij een hogere dosis mag je er niet mee autorijden.
World of Warcraft: Legion
Gesprek is geweest en ik moet zeggen dat het heel positief was. De school houdt echt de vinger aan de pols, er is een plan van aanpak opgesteld en er wordt om de 6 weken geevalueerd. Verder komt ie in de klas in een soort van subgroepje van kinderen die extra aandacht nodig hebben. Ik ben eerst weer gerustgesteld.
Up. Hoe is 't ermee, nog nieuws bij jullie?

Ik zal zelf deze week ook een update geven want er is veel gebeurd afgelopen weken.
Traincha,

Fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad en dat er een plan opgesteld wordt + evaluatie.

Ik zou het gewoon goed in de gaten blijven houden.

Over die vader dat je kind de klas zou terroriseren; echt vervelend om zoiets te horen. Maar er zijn altijd ouders die vaak (ook nog zonder reden) graag met de vinger naar andermans kinderen wijzen, zonder dat ze enig idee hebben. Probeer je er niets van aan te trekken.

Ik las ook nog iets over het MKD: mijn zoon heeft 2 jaar op het MKD gezeten en dit is zeeer goed bevallen. Hij heeft in die periode zoveel, ik noem het maar even 'basisveiligheid' meegekregen. Ik denk dat hij op het regulier meteen al vastgelopen zou zijn. Het was voor hem de perfecte basis om verder te kunnen en hij is uiteindelijk naar het regulier onderwijs gegaan. Dit was op eigen initiatief, tegen het advies in (geadviseerd werd een cluster 4 school; zmok), maar ik vond het regulier bij ons in het dorp echt de beste keuze, na alles afgewogen te hebben. Dit is wel goed voorbereid, ism het MKD en de reguliere school.

Nu, ruim 3 jaar later, zit hij er nog steeds ( met rugzakje) en het gaat erg goed. Dus het kan wel, van MKD naar het regulier, maar mijn ervaring is dat het niet vaak geadviseerd wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven