Zoontje zelfde naam als vader (familie traditie)
zaterdag 27 juni 2020 om 13:12
Hoi hoi!
Wat vinden jullie..
Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).
Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".
Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.
De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.
Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?
Wat vinden jullie..
Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).
Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".
Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.
De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.
Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?

zaterdag 27 juni 2020 om 13:31

zaterdag 27 juni 2020 om 13:40
Oh ik ben kennelijk de uitzondering, ik vind Herman een hele leuke naam en juisT Harm en Harmen weer niets.
Je kan ook nog Herman als eerste naam doen en dan de tweede naam de roepnaam maken. Maar wat vindt je man er eigenlijk van? Als hij het belangrijk vindt zou ik het doen (niemand gebruikt toch ooit anders dan zijn roepnaam), interesseert het man niets dan heeft schoonpapa echt pech.
Je kan ook nog Herman als eerste naam doen en dan de tweede naam de roepnaam maken. Maar wat vindt je man er eigenlijk van? Als hij het belangrijk vindt zou ik het doen (niemand gebruikt toch ooit anders dan zijn roepnaam), interesseert het man niets dan heeft schoonpapa echt pech.
zaterdag 27 juni 2020 om 13:42
Als voornaam een naam die je zelf mooi vind, wat de keuze is van jou en je man.
Je kan niet omdat dit van je ‘verwacht’ word hem zo’n voornaam geven.
Ik zou hem als 2e naam Herman noemen.
Opa en oma kunnen hem dan Herman noemen als dat zo gevoelig ligt.
Beetje hetzelfde als dat je een meisje krijgt en je noemt haar Tineke naar je schoonmoeder.
Je kan niet omdat dit van je ‘verwacht’ word hem zo’n voornaam geven.
Ik zou hem als 2e naam Herman noemen.
Opa en oma kunnen hem dan Herman noemen als dat zo gevoelig ligt.
Beetje hetzelfde als dat je een meisje krijgt en je noemt haar Tineke naar je schoonmoeder.
zaterdag 27 juni 2020 om 13:42
Ik moest lekker lachen om al jullie reacties haha. Gelukkig heb ik het gepost 
Tweede naam zou idd een goed compromis zijn. Daar zou ik idd ook geen moeite mee hebben. Het zijn wel twee namen in de traditie, namelijk Herman Paul. Wat denken jullie van drie namen dan? Doen mensen dat nog, dezer dagen?
Harm zal ik een beetje over nadenken ook. En eens voorstellen aan mijn man. Bedankt voor de input.
En zoeken jullie dan op bepaalde websites naar vergelijkbare namen? Dat je dan een naam intikt en vergelijkbare resultaten? Als iemand een link heeft, graag!
Haha ik vindt het ook een hele leuke naam voor een hond, kat of paard.. of muis!

Tweede naam zou idd een goed compromis zijn. Daar zou ik idd ook geen moeite mee hebben. Het zijn wel twee namen in de traditie, namelijk Herman Paul. Wat denken jullie van drie namen dan? Doen mensen dat nog, dezer dagen?
Harm zal ik een beetje over nadenken ook. En eens voorstellen aan mijn man. Bedankt voor de input.
En zoeken jullie dan op bepaalde websites naar vergelijkbare namen? Dat je dan een naam intikt en vergelijkbare resultaten? Als iemand een link heeft, graag!
Haha ik vindt het ook een hele leuke naam voor een hond, kat of paard.. of muis!

zaterdag 27 juni 2020 om 13:44
Het is wel belangrijk voor mijn man. Maar het gaat dus echt om twee namen "Herman Paul" en ik vind paul ook geen leuke roepnaam. Ik heb altijd moeite met het uitspreken van deze naam.ClumsyNinja schreef: ↑27-06-2020 13:40Oh ik ben kennelijk de uitzondering, ik vind Herman een hele leuke naam en juisT Harm en Harmen weer niets.
aardvarkje wijzigde dit bericht op 27-06-2020 13:46
7.92% gewijzigd

zaterdag 27 juni 2020 om 13:45
Het maakt niks uit of mensen dat nog doen. Het gaat om wat jullie willen en mooi vinden.Aardvarkje schreef: ↑27-06-2020 13:42Ik moest lekker lachen om al jullie reacties haha. Gelukkig heb ik het gepost

Aardvarkje schreef: ↑27-06-2020 13:44Het is wel belangrijk voor mijn man. Maar het gaat dus echt om twee namen "Herman Paul"
Als je man dit ook belangrijk vindt, dan kies je met hem de eerste naam en daar plak je dan Herman Paul aan vast. Dus Lucas Herman Paul bijvoorbeeld.

zaterdag 27 juni 2020 om 13:47
Aardvarkje schreef: ↑27-06-2020 13:44Het is wel belangrijk voor mijn man. Maar het gaat dus echt om twee namen "Herman Paul" en ik vind paul ook geen leuke roepnaam. Ik heb altijd moeite met het uitspreken van deze naam.
Dan geef je hem 3 namen he. Een eigen gekozen voornaam die jullie leuk vinden en dan als tweede naam Herman en als derde naam Paul.
Of bijvoorbeeld Harm/Harmen Paul.

zaterdag 27 juni 2020 om 13:48
Ja, dat is de Franse versie van Herman.

zaterdag 27 juni 2020 om 13:49
Poppy_del_Rio schreef: ↑27-06-2020 13:45Als je man dit ook belangrijk vindt, dan kies je met hem de eerste naam en daar plak je dan Herman Paul aan vast. Dus Lucas Herman Paul bijvoorbeeld.
Inderdaad.
En er zijn genoeg mensen met 3 namen. Ik heb er 4, dat vind ik dan weer teveel van het goede en past ook nooit ergens op.
Dus 3 vind ik wel genoeg.

zaterdag 27 juni 2020 om 13:52
Maar gebruik je die namen dan allemaal?
Alleen op officiële documenten komt dit toch naar voren?
Mijn ene kind heeft er 3 en de andere 4. Post komt op hun voornaam/eerste naam binnen.
Op hun paspoort staat de hele riedel.

zaterdag 27 juni 2020 om 13:54
Ik zou nu breken met die traditie, anders mag je zoon dat over 30 jaar doen.
Worden jongens voorgetrokken in de familie, krijgt hij dadelijk meer aandacht dan zijn zus, zeker als hij vernoemd is?
Worden jongens voorgetrokken in de familie, krijgt hij dadelijk meer aandacht dan zijn zus, zeker als hij vernoemd is?
wekkerradio wijzigde dit bericht op 27-06-2020 13:55
0.25% gewijzigd
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.