Zoontje zelfde naam als vader (familie traditie)

27-06-2020 13:12 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!
Wat vinden jullie..

Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).

Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".

Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.

De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.

Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?
Als persoon met zelf 3 voornamen en weer een andere roepnaam zou ik zeggen kies de roepnaam die je graag zelf wil en eventueel als 2e/3e naam de vernoeming. Niemand die ooit een andere naam dan m’n roepnaam gebruikt in dagelijks leven!
Luci_Morgenster schreef:
27-06-2020 13:53
Ik zou ook als 2e naam er geen zin in hebben. Maar ik heb echt niks met vernoemen. En als je dat beiden niet wil, gewoon niet doen.
Ik zou zelfs eerder geneigd zijn om het niet te doen als mij door mijn schoonvader was gezegd: “mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".
Alleen als 2e naam, nooit als roepnaam. Dat is toch volkomen onpraktisch binnen een gezin?
Sjulia schreef:
27-06-2020 13:20
Als 2e naam! Zo’n seksloze naam gun ik niemand. Niet bepaald modern. Lijkt me vreselijk om een Herman te zijn.
:HA:
Mappie88 schreef:
27-06-2020 13:55
Als persoon met zelf 3 voornamen en weer een andere roepnaam zou ik zeggen kies de roepnaam die je graag zelf wil en eventueel als 2e/3e naam de vernoeming. Niemand die ooit een andere naam dan m’n roepnaam gebruikt in dagelijks leven!
Als persoon met 2 andere namen dan de roepnaam ( geen vernoemingen) en die roepnaam word inderdaad als enige gebruikt. Geef kind gewoon de naam die je gaat gebruiken/die jij mooi vind. En niet die andere mensen jullie willen opleggen. Ook niet als 2e naam. ;-)
Ik ben zelf destijds als een “eerbetoon” vernoemd naar een dame die voor mijn vaders familie veel betekende en die mijn peettante was. Met een erg ouderwetse naam.

Ik had nooit iets met die naam, maar dacht dat ik er nou eenmaal aan vast zat. Ik heb maar 1 voornaam, en er was geen leuke verbastering of afkorting van.
Op mijn 40e besloot ik eindelijk (toen ik besefte dat ik misschien nog wel 40 jaar of langer te gaan had), dat ik geen monument was maar een mens, en heb ik mijn eigen voornaam gekozen.

Die heb ik daarna ook laten formaliseren met een toevoeging aan mijn geboorteakte. Was een heel gedoe en kostte flink wat geld, maar ik ben er ontzettend blij mee dat ik mezelf dit gegund heb.

De peettante was een lieverd die me nog heeft gezegd dat het een ouderwetse naam was die nu niemand meer gebruikte, toen ik vertelde over mijn plannen. Dat vond ik een hele fijne bevestiging.

Heel bijzonder, want een nichtje vertelde me later (bij de afwikkeling van de voor mij totaal onverwachte erfenis) dat de peettante het wel jammer had gevonden. Maar daar had ze mij niet mee lastig gevallen, en daar ben ik haar heel dankbaar voor; een keus voor mezelf was geen keus tegen haar.

Dus belast je zoon niet met projectie en verwachtingen van anderen.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 27-06-2020 14:04
3.06% gewijzigd
Felidaes schreef:
27-06-2020 13:52
Maar gebruik je die namen dan allemaal?

Alleen op officiële documenten komt dit toch naar voren?

Mijn ene kind heeft er 3 en de andere 4. Post komt op hun voornaam/eerste naam binnen.
Op hun paspoort staat de hele riedel.

Nee, ik gebruik alleen mijn eerste voornaam.
Op mijn paspoort en identiteitskaart staan ze wel allemaal. En op post vaak mijn eerste naam en 3 voorletters of 4 voorletters.
Maar soms moet je je voornamen voluit ergens noteren en dat past bij mij dus nooit op het lijntje.

Maar dan nog, wat moet ik met die 4 namen, ik gebruik alleen mijn voornaam.
Mijn tweede naam is de naam van mijn oma aan vaders kant, mijn derde naam de naam van mijn oma aan moeders kant en mijn 4de naam een vrouwelijke vorm van de naam van mijn opa aan vaders kant.
Ik vind het echt teveel van het goede!
Aardvarkje schreef:
27-06-2020 13:44
Het is wel belangrijk voor mijn man. Maar het gaat dus echt om twee namen "Herman Paul" en ik vind paul ook geen leuke roepnaam. Ik heb altijd moeite met het uitspreken van deze naam.
haar man heeft ook wat voor het zeggen.
Man heeft zelfde naam en initialen als vader. En reken maar dat het onhandig is.
Naast dat hij door familieleden nog steeds kleine (voornaam) wordt genoemt met 1.85m en 46 jaar en zijn vader ouwe (voornaam) is het al een paar keer voorgekomen dat er dingen niet goed gaan administratief. Nu helemaal, nu ze tijdelijk ivm buitenlandverblijf ons adres als postadres hebben.
Dus wij hebben bewust niet vernoemd.

Herman vind ik persoonlijk geen leuke naam. Maargoed. Alles kan wennen. Wellicht als tweede naam of een verbastering. Herm, Harm, Herre ofzo.
Als je schoonvader erg teleurgesteld is, neem je een geit of hangbuikzwijntje dat je Herman noemt...
Ik ga er vanuit dat Herman een voorbeeld is.
Waarom is het belangrijk voor je man? Ik vind het zo narcistisch ogen ook, je kind vernoemen naar jezelf. En dan ook nog zo’n ouwe lullen naam.
blijmetmij schreef:
27-06-2020 14:05
Als je schoonvader erg teleurgesteld is, neem je een geit of hangbuikzwijntje dat je Herman noemt...
:-D
Felidaes schreef:
27-06-2020 13:45
Roepnaam HP
Harry Potter! :jump:
Sjulia schreef:
27-06-2020 14:07
Waarom is het belangrijk voor je man? Ik vind het zo narcistisch ogen ook, je kind vernoemen naar jezelf. En dan ook nog zo’n ouwe lullen naam.
Als je een naam doorgeeft narcistisch?
Dit topic krijgt een vreemde wending.
Ik ken ook wel een paar mensen die hun voornaam hebben verandert omdat ze ook zaten met vernoemingen die ouderwets waren. Of ze dat ook officieel hebben laten wijzigen weet ik niet.

Maar goed, vroeger toen vernoemen nog meer voorkwam, deden mensen het ook alleen als officiële voornaam vernoemen en kozen ze een hele andere roepnaam.
De officiële voornaam en de roepnaam waren vaak echt totaal verschillend.
Anders zat je met bv 3 of 4 Hermannen aan tafel op zondag en dat werkt toch ook niet.
*2020* schreef:
27-06-2020 14:03
Dat is zeg maar de reden voor het openen van het topic. Als het niet belangrijk was voor mijn man was de keuze makkelijk.

En iemand vraagt hier ook waarom het belangrijk voor hem is. Er heerst groot respect voor de ouders in de familie en ik denk dat hij zijn familie niet wil teleurstellen. Daarnaast.. Is hij heel blij met zijn naam (mannen haha :facepalm:)
aardvarkje wijzigde dit bericht op 27-06-2020 14:15
33.80% gewijzigd
Beetje creatief zijn:

Hermanus-> Manus/ Mans
Hermanix -> Max/ Maxim
*2020* schreef:
27-06-2020 14:03

Absoluut. Maar ik vind dat de vader en de moeder beide voor de volle 100% achter de naam of namen van hun eigen kind moeten staan.
(schoon)ouders hebben daar niks mee te maken.
Dymphnatam schreef:
27-06-2020 14:10
Beetje creatief zijn:

Hermanus-> Manus/ Mans
Hermanix -> Max/ Maxim
Ik vind Mans (of de Scandinavische versie Måns) oprecht een mooie naam. Als ik een zoon zou krijgen zou ik hem zo noemen.
Aardvarkje schreef:
Dat is zeg maar de reden voor het openen van het topic. Als het niet belangrijk was voor mijn man was de keuze makkelijk.

Maar jij moet er ook voor de volle 100% achter staan.
LAgirl82 schreef:
Ik ken ook wel een paar mensen die hun voornaam hebben verandert omdat ze ook zaten met vernoemingen die ouderwets waren. Of ze dat ook officieel hebben laten wijzigen weet ik niet.

Maar goed, vroeger toen vernoemen nog meer voorkwam, deden mensen het ook alleen als officiële voornaam vernoemen en kozen ze een hele andere roepnaam.
De officiële voornaam en de roepnaam waren vaak echt totaal verschillend.
Anders zat je met bv 3 of 4 Hermannen aan tafel op zondag en dat werkt toch ook niet.
Ik heb ook mijn naam veranderd. Maar dan heb je wel al 20 jaar rondgelopen met die voornaam. Had ik liever niet gehad. En het kost inderdaad veel geld ook.
Die teleurstelling komt men echt wel overheen. Herman, kom zeg. Nee.

Mijn vader heeft ook een familienaam uit bovenstaande categorie en heeft ons op het hart gedrukt die traditie niet voort te zetten! Ik heb wel een broer met een variant op die naam, maar mijn vader grapt dan dat dat de eerste stap was om los te weken van de familie.

- - -

Edit: mijn vader heet trouwens het alternatief dat hier in dit topic veel genoemd wordt, haha!
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 27-06-2020 14:25
13.37% gewijzigd
redbulletje schreef:
27-06-2020 13:57
Alleen als 2e naam, nooit als roepnaam. Dat is toch volkomen onpraktisch binnen een gezin?

Inderdaad.
Bij André Hazes heb ik dat ook. Bedoelen ze senior, junior of de peuter (An)Dré.

Verder bedacht ik me toevallig vanochtend nog dat ik Herman wel een leuke katernaam vind. Misschien kun je een kat nemen TO, en die Herman noemen. Wellicht is opa daar ook blij mee. :P
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Aardvarkje schreef:
Laat je niet dwingen tot een naam waar je niet achter staat. Echt hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven