Zoontje zelfde naam als vader (familie traditie)

27-06-2020 13:12 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!
Wat vinden jullie..

Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).

Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".

Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.

De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.

Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?
*2020* schreef:
27-06-2020 14:06
Ik ga er vanuit dat Herman een voorbeeld is.
Dit is de naam.
Wordt ook genoemd als buitenlandse variant: Armin, Armand en Armando
PhiIae schreef:
27-06-2020 14:12
Ik vind Mans (of de Scandinavische versie Måns) oprecht een mooie naam. Als ik een zoon zou krijgen zou ik hem zo noemen.

Ja toch?
Sjulia schreef:
27-06-2020 14:15
Laat je niet dwingen tot een naam waar je niet achter staat. Echt hoor.

Inderdaad. Jij hebt net zoveel te zeggen dan je man. Als je het niet écht wil, dan niet doen.
Serengeti schreef:
27-06-2020 14:14

Verder bedacht ik me toevallig vanochtend nog dat ik Herman wel een leuke katernaam vind.
Ik vind het juist een geweldige naam voor een vrouwtje...

:heart: :heart: :heart:
Hoe reageert je man als je zegt dat je dit echt niet wil?
Aardvarkje schreef:
27-06-2020 14:15
Dit is de naam.
Een combi maken? Marnix ?
Wat een dwingeland, je schoonvader. Ik zou me dit nooit laten opdringen.
Gewoon een mooie naam kiezen die jullie allebei mooi vinden en dan Herman als tweede naam.
herfstappeltaart schreef:
27-06-2020 14:19
Wat een dwingeland, je schoonvader. Ik zou me dit nooit laten opdringen.
Gewoon een mooie naam kiezen die jullie allebei mooi vinden en dan Herman als tweede naam.
Haar man vind dit ook belangrijk.
Echt ik hou enorm veel van tradities en zeker familietradities en gebruiken, maar ik zou mijn kind geen (voor)naam geven waar ik niet 100% achter sta en mooi vind.
Ik vind dat tradities ook niet gedwongen of verplicht moeten zijn.

Je hebt recht op net zoveel inbreng TO!
*2020* schreef:

En zij heeft 50% inspraak dus ja....dan moet er een compromis komen.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 27-06-2020 14:21
10.00% gewijzigd
*2020* schreef:

Dan Harm / Harmen / Mans / als compromis als TO dat ook mooie namen vind.
Hoeveel roepen jullie elkaar eigenlijk allemaal bij de voornaam? Ik ben verder niet voor al die vernoemingen en tradities, maar het argument “verwarring” lijkt me nogal overdreven. Meestal zal toch wel duidelijk zijn om wie het gaat.
Lekker als tweede naam gebruiken..... Vind dat altijd zo zielig, in deze tijd met zo'n antieke naam...
Je kind Herman noemen voor een traditie...... Ik weet niet of ik moet lachen of huilen, ik vind het de ergste naam van allemaal.

Harm vind ik dan wel leuk maar niet praktisch in de verEngelsde wereld.

Niet. Doen. :)
Ik vind het ten eerste een heel oubollige naam en niet alleen voor een baby. Als een man van mijn eigen leeftijd (40) Herman heet vind ik dat ook al gruwelijk ouderwets, laat staan als hij straks volwassen is. Ik vind het ook precies zo'n naam die ook niet leuk retro klinkt, ik vind het er echt eentje in de categorie Henk, Joop en Arie.

Ten tweede vind ik dat zo'n traditie alleen houdbaar is als beide aanstaande ouders het ermee eens zijn dat de baby 'dus' Herman gaat heten. Zou jij Herman nou wel een leuke naam vinden, ondanks wat iedereen roept, prima, maar jij vindt het geen mooie naam dus dan gaat het niet door. Lijkt me simpel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Is het belangrijk voor je man omdat zijn vader anders boos wordt, of omdat hij het zelf ook een geweldig idee vindt?
Sjulia schreef:
27-06-2020 14:17
Hoe reageert je man als je zegt dat je dit echt niet wil?
Het is nu nog een beetje ver weg dus we grappen nog een beetje. Dan zegt hij dat ik best met andere voorstellen mag komen, maar het wordt uiteindelijk toch herman paul.

Maar goed.. Ik ben nu elke dag andere jongensnamen aan het voorstellen en vanochtend was er een die hij ook wel mooi vond. 😄 Dus ik denk dat hij langzaam aan het idee begint te wennen.
Dus ik ga serieus de optie van drie namen overwegen en voorstellen.
Op zich vind ik het namelijk wel leuk als de tweede naam een bestaande naam is in de familie. Hebben we ook gedaan bij onze dochter (een tweede naam die mijn schoonmoeder ook als tweede naam heeft). Maar dat vond ik ook oprecht een prachtige naam (joan).

En als het dit keer weer een meisje wordt zijn we het er gelukkig al helemaal over eens😅
hallohoihey567 schreef:
27-06-2020 14:24
Harm vind ik dan wel leuk maar niet praktisch in de verEngelsde wereld.

Niet. Doen. :)

Daar heb je ook wel weer een heel goed punt.
LAgirl82 schreef:
27-06-2020 14:21
Dan Harm / Harmen / Mans / als compromis als TO dat ook mooie namen vind.

Bij mij komt dan “Ik ben Boer Harm en ik kom uut Drenthe en ik hol van disco” naar boven.
Aardvarkje schreef:
27-06-2020 14:25
Het is nu nog een beetje ver weg dus we grappen nog een beetje. Dan zegt hij dat ik best met andere voorstellen mag komen, maar het wordt uiteindelijk toch herman paul.

Maar goed.. Ik ben nu elke dag andere jongensnamen aan het voorstellen en vanochtend was er een die hij ook wel mooi vond. 😄 Dus ik denk dat hij langzaam aan het idee begint te wennen.
Dus ik ga serieus de optie van drie namen overwegen en voorstellen.
Op zich vind ik het namelijk wel leuk als de tweede naam een bestaande naam is in de familie. Hebben we ook gedaan bij onze dochter (een tweede naam die mijn schoonmoeder ook als tweede naam heeft). Maar dat vond ik ook oprecht een prachtige naam (joan).

En als het dit keer weer een meisje wordt zijn we het er gelukkig al helemaal over eens😅
En je voelt geen agressie opborrelen wanneer hij zoiets zegt? :-D Ik zou niet tegen dat dominante toontje kunnen. Ben benieuwd hoe hij reageert op het idee van een 2/3e naam.
Felidaes schreef:
27-06-2020 14:17
Ik vind het juist een geweldige naam voor een vrouwtje...

:heart: :heart: :heart:

:-D
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Aardvarkje schreef:
Dan zegt hij dat ik best met andere voorstellen mag komen, maar het wordt uiteindelijk toch herman paul.

Dit moet je dus echt absoluut niet toelaten en dat ook heel erg duidelijk zeggen en communiceren dat het nooit Herman Paul zal worden.
En dat Herman en Paul alleen kunnen als tweede en derde naam.
Wees duidelijk en blijf hierin ook standvastig! Jij hebt net zoveel te zeggen, kom nou zeg!
Aardvarkje schreef:

Ik hoop dat je een meisje krijgt O_O
Poppy_del_Rio schreef:
27-06-2020 14:28
Bij mij komt dan “Ik ben Boer Harm en ik kom uut Drenthe en ik hol van disco” naar boven.

:HA:
Het kind wordt geboren met zijn klompjes al aan.
(Nu heb ik wel dat liedje in mijn hoofd. :-? )
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven