Zorgen of werken

16-04-2009 08:11 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat veel kerseverse moeders deze keuze moeten maken wanneer ze geen partner hebben: of bijstand of werken.

een parttime baan verschaft geen volledig inkomen voor jou en je baby.

Vinden jullie dat je als (alleenstaand) moeder de eerste paar jaar voor je kind thuis mag zorgen d.m.v. het ontvangen van bijstand, of dat je toch moet werken en je je kind dan maar 's avonds en in het weekend moet zien.

Zou jij als alleenstaande moeder bijstand willen om voor bab

Totaal aantal stemmen: 45

Ja, dan kan ik mij volledig richten op de verzorging van mij (13%)
Nee, ik probeer na de bevalling (weer) te gaan werken. (76%)
Anders, namelijk............. (11%)
heeft
heeft
quote:kaatje_85 schreef op 16 april 2009 @ 08:23:

ja, gewoon lekker de eerste jaren op je gat gaan zitten en vervolgens nooit meer uit de bijstand komen zeker. Dahaaag!

Gewoon werken voor je geld, zoals ieder ander dat doet. Jij hebt gekozen voor je kind, dus had je hier misschien van tevoren even over na moeten denken. Get a job.

heb niet alles gelezen, dat geef ik meteen toe, maar hier ben ik het roerend mee eens.

wie gezond is, moet werken voor de kost, klaar uit.
ok, heeft, bedankt
Één van de redenen dat ik pas laat moeder ben geworden is dat ik vond dat ik zelf voor mijn kind moest kunnen zorgen.

Totaal geen onafhankelijkheid van een man.

Met de freelance contracten die ik vroeger had vond ik dat eng, dus een vaste baan.

Wel maar drie dagen in de week maar als man m smeert kan ik zelf voor mijn kind zorgen.

Dat zou iedere vrouw moeten doen vind ik.

Onafhankelijkheid van een man of een uitkeringsinstantie is niet echt goed voor je eigenwaarde en voor het beeld dat je een kind meegeeft.

Ik geef toe, wij zouden als één oudergezin ook niet meer dure vakanties kunnen maken en een grote auto kunnen rijden,

Maar ik zou iig voor mijn kind kunnen zorgen zonder mijn hand op te houden.

Dus idd, iedereen die kan werken moet dat gewoon doen.
Ik denk dat het belangrijk is dat je blijft werken. Hierdoor blijf je in het leven staan en kan je jezelf bedruipen indien nodig.

Ik ben alleenstaanden ouder van een kind van 6, werk tussen de 24 en 28 uur. Ik heb wel geluk dat ik onder schooltijden werk, behalve op de woensdag dan werk ik de hele dag. Mijn kind blijft eigenlijk alleen over tussen de middag.

Ik merk dat hij nu zelf komt met de vraag of hij naar de BSO mag. Zijn hele klas is eigenlijk wel 1 of 2 middagen op een BSO of bij een oppas. Dus met vriendjes spelen is bijvoorbeeld op dinsdag en donderdag bijna niet te doen.

Ik ben blij dat ik altijd ben blijven werken, toen ik alleen kwam te staan kon ik voor mezelf zorgen. Het is trouwens belastingtechnischer ook gunstiger om minimaal 20 uur te blijven werken. Je inkomen gaat omhoog door de toeslagen die je van de belasting krijgt, deze krijg je niet als je in de bijstand zit.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
@ Neele: Inderdaad je eigenwaarde!
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Denk dat veel moeders inderdaad een keuze zullen maken, namelijk minder werken (of stoppen) of gewoon doorgaan met de uren die ze al werken., Ik denk dat er geen enkele persoon is (zou moeten zijn) die vrijwillig voor de bijstand kiest. Zoals velen al zeiden, de bijstand is een vangnet.

Vind het ook erg lullig naar mensen die gedwongen in de bijstand zitten dat je de bijstand benaderd als een keuze voor het geval je niet wilt werken. Is het wel eens bij je opgekomen dat er ook mensen in de bijstand zitten die niet kunnen werken (maar buiten andere regelingen vallen)

En dan ook de opmerking " mag zorgen voor je kind". Sorry maar als je een kind krijgt moet je er voor zorgen en hoe je dat doet is je eigen keuze. En je kind wellicht minder zien omdat je als ouder werkt doet niets af aan de kwaliteit van de zorg en de liefde voor je kind. Wellicht is je kind iets minder zien (lees: niet de hele dag) minder slecht dan een gefrustreerde ouder die in materieel opzicht niet kan geven wat hij/zij zou willen (niet dat materiele zaken belangrijker zijn dan de liefde voor je kind)

Daarnaast vraag ik mij ook af welk voorbeeld je voor je kind wilt stellen:

- Werken voor je geld en de dingen die graag wilt bereiken

- Laat een ander maar voor jou werken, je moet gewoon je hand op kunnen houden als je iets wilt (en daarmee het gras voor de voeten van diegene die wel echt hulp nodig hebben wegmaaien)

Tis maar een mening natuurlijk..................
quote:ladychipmunk wrote on 16 April 2009 @ 08:11:

ik denk dat veel kerseverse moeders deze keuze moeten maken wanneer ze geen partner hebben: of bijstand of werken.

Uhm, als je denkt daar niets tussenin zit, ben je wat mij betreft al ver heen in je koppie...
TO ik ben erg benieuwd naar jouw eigen mening hierover.

Wij denken die mening wel te kennen maar je laat even niets meer van je horen.
Is al eerder geschreven, maar bijstand is geen keuze. Als je geen keuze hebt, dán is er de bijstand.

Stoppen met werken is altijd de duurste vorm van kinderopvang, het kost je je carriere, je pensioen etc etc.
Dat bijstand geen keuze is, is een mening, geen feit.

Er zijn mensen die bewust voor bijstand kiezen. En zolang die optie bestaat in nederland (gewoon voor de vorm solliciteren bijv.) is bijstand dus een keuze.

Helaas.....

Aan de andere kant; Als personeelsrecruiter krijg ik vaak te maken via reintegratiebureau's met ongemotiveerde mensen die van de sociale dienst aan het werk moeten.

Ze doen dan net of ze dat willen maar zijn totaal niet flexibel en al helemaal niet enthousiast.

Wat mij betreft mogen deze mensen tot het einde der tijden een uitkering houden.

Veel geluk met die paar honderd euro per maand!

Als je daar van rond kan komen en je bent er blij mee, val mij dan niet lastig.

Klinkt hard, is waar.....

Alleen met kinderen vind ik het niet goed.

Kinderen moeten een goed voorbeeld krijgen en een moeder die de hele dag op de bank hangt lijkt me geen goed voorbeeld.
Ik heb altijd drie dagen gewerkt en ben dat ook altijd blijven doen. Qua werkuren en inkomsten is er voor mij dus niets veranderd. Werk 22 uur (met kleine aanvulling wajong). Ben ervan overtuigd dat ik het, financieel, ook in mn eentje zou redden, met dit inkomen en twee kinderen. Ik zal ook altijd willen blijven werken (in deze situatie, situatie zou wellicht anders zijn als er een ernstig ziek kind is bv, of een kind dat echt niet goed gaat op kdv). Ik heb bewondering voor mensen die fulltime thuis zijn met kinderen, echt waar. Ik zou dat niet kunnen, ik vind dat zwaar.
zeker, als er een ziek / gehandicapt kind is in het gezin vind ik het absoluut belangrijk dat een alleenstaande ouder de bijstand in kan
quote:Er zijn mensen die bewust voor bijstand kiezen. En zolang die optie bestaat in nederland (gewoon voor de vorm solliciteren bijv.) is bijstand dus een keuze.

Helaas.....Volgens mij kun je daar al jaren niet meer voor kiezen sinds het Work First traject in het leven is geroepen. Net zoals je niet meer voor systematisch verslapen door alcoholmisbruik afgekeurd kunt worden in het kader van de WIA. En da's maar goed ook!...
quote:Ligeia schreef op 16 april 2009 @ 11:47:

[...]

Volgens mij kun je daar al jaren niet meer voor kiezen sinds het Work First traject in het leven is geroepen. Net zoals je niet meer voor systematisch verslapen door alcoholmisbruik afgekeurd kunt worden in het kader van de WIA. En da's maar goed ook!...

Sorry, ik krijg helaas te vaak sollicitatie brieven waarin staat dat men "moet solliciteren". Voor de grap nodig ik deze types wel eens uit voor een gesprek. Zonder uitzondering komen ze niet en zeggen ze af.

Hebben ze voor de soos toch weer gesolliciteerd.

Heb ook wel eens met de sociale dienst gebeld over zo'n kandidaat om aan te geven dat er volgens mij sprake was van totale onwil om te werken.

Daar werd NIETS mee gedaan....
Ben het helemaal met Neele eens, over onafhankelijkheid en eigenwaarde.

en over alleenstaande moeders: bewonderenswaardig volkje. Ik roep altijd dat ik het niet zou kunnen, hoewel ik denk dat als mijn man de kuierlatten neemt of de pijp uit gaat en het ECHT MOET, voila, dan kan ik het ook.
quote:neele schreef op 16 april 2009 @ 13:07:

[...]

Daar werd NIETS mee gedaan....

Hoe weet jij nou of daar niets mee gedaan wordt?

De persoon om wie het gaat zal het jou vast niet persoonlijk komen vertellen als hij/zij een korting op zijn/haar uitkering heeft gekregen.

En de medewerkster die gaat over de bijstand mag jou dat in het kader van de wet op de privacy ook niet vertellen.

Bovendien tegenwoordig zijn vrouwen met kinderen onder de 5 jaar niet meer vrijgesteld van sollicitatieplicht dus hebben ze officieel helemaal geen keuze meer.

Dat er in de praktijk soms een oogje wordt dichtgeknepen daar heb ik geen moeite mee. Er zijn nu eenmaal niet genoeg banen voor iedereen en dan zie ik toch liever die vrouw zonder kinderen aan het werk gaan dan de vrouw met kinderen.

Bovendien moeten moeders die zelf maar een baan hebben van 2 /3 dagen helemaal niet gaan roepen dat die bijstandsvrouwen fulltime moeten gaan werken. Ga dan eerst zelf maar eens aan het werk voordat je roept dat een ander dat moet.
Sugarmiss, wat een onzin. Die vrouw zónder kinderen kan wel vrijwilligerswerk doen in het bejaardentehuis, of haar zieke moeder verzorgen....
quote:sugarmiss schreef op 16 april 2009 @ 13:18:

[...]

Bovendien moeten moeders die zelf maar een baan hebben van 2 /3 dagen helemaal niet gaan roepen dat die bijstandsvrouwen fulltime moeten gaan werken. Ga dan eerst zelf maar eens aan het werk voordat je roept dat een ander dat moet.pardon? ik heb het over financieel zelfstandig zijn, als gezin, en als je alleen bent met je kinderen is dat je gezin. Ik werk 2 1/2 dag, ben dus binnen ons gezin niet financieel onafhankelijk, daarvoor verdien ik te weinig, maar dat is onze keus. Als ik alleen zou komen te staan, zou ik per direct meer kunnen gaan en moeten werken en zou ik dus wel financieel onafhankelijk kunnen zijn. Als alleenstaande moeder maakt het mij niet uit of je 1 of 3 of 5 dagen per week werkt, als je maar zelf je geld in het laatje brengt.
Tenzij je geen enkele andere keus hebt, moet je niet in de bijstand gaan. Dit geldt voor iedereen. En als je erin zit, er zo snel mogelijk uit proberen te komen, mits mogelijk.

Volgens mij is er inderdaad een vrijstelling van sollicitatieplicht de eerste 4 levensjaren van je kind als je alleen staaande moeder (of vader neem ik ook aan) bent. Persoonlijk vat ik dat niet zo goed. Waarom zijn zij vrijgesteld van die plicht voor 4 volle jaren? Kan iemand me dat uitleggen? Het lijkt me voor een alleenstaande toch veel praktischer meer geld te verdienen met een baan (of als het hetzelfde is tenminste de uitzicht op meer geld door carriere) en te werken aan je carriere. Ook goed voor je kind natuurlijk! Je bent toch niet alleen moeder?
Sugarmiss, wat een onzin. Vrouwen die 2/3 dagen werken hébben tenminste werk. Vanuit een baan is het veel makkelijker om méér uren te gaan draaien dan vanuit géén baan. Daarbij, dat is dan het voordeel dat je een partner hebt die bijdraagt aan het inkomen, dan héb je de keus. Niemand roept ook dat alleenstaande moeders full-time móeten werken, maar alleen maar dát ze moeten werken. Part-time werken met een aanvulling werd hier regelmatig genoemd.

Daarbij, in veel banen kun je met 3 dagen genoeg verdienen om op bijstandniveau te komen.

Zwieber, er is géén vrijstelling van sollicitatieplicht als je alleenstaande ouder bent.
Ik vind dat het moet kunnen.

Of 1 a 2 dagen in de week werken.

Ik vind het zo erg als ouders hele dagen werken.Waarom heb je dan kids alleen voor in het weekend.Tenzij je niet anders kunt.

Ik ben ook lekker thuis en vriendlief werkt.Dan maar wat mindere luxere spullen.Wij hebben nu een zoon en we willen nog meer kids.En we zien het dan wel weer of ik een paar uurtjes bij ga werken.
_sungirl_ wijzigde dit bericht op 16-04-2009 14:36
Reden: wat vergeten
% gewijzigd
Elke alleenstaande moeder moet de keuze maken tussen part time werken en bijstand??

Uit welk ei kom jij?

Je hebt de keuze tussen 4 en 5 dagen werken ja, maar meer keuzes zijn er niet.

Mijn bek valt echt flink open zeg...
Ik ben dan wel getrouwd, maar volledig financieel onafhankelijk

en dat voorbeeld geef ik graag aan mijn dochter. Zo heb ik het ook van mijn moeder geleerd.

En ik ben helemaal niets tekort gekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven