Zwemles angst

16-03-2019 20:17 61 berichten
Hoi,

Dochter (net 6 geworden) zit sinds november op zwemles. Ze heeft nu 16 lessen gehad (50 minuten per week) en zit 'nog' in badje 1. Opzich gaat het best goed, zolang ze in het ondiepe gedeelte zwemt. Ze durft dan door het gat heen, onder water, alleen op haar rug drijven is nog lastig, ze zinkt steeds ;-)

En dat is dus ook het probleem.. ze moet ook zonder zwem'ding' (zonder kurkjes en zo'n staaf waar ze zich aan vasthouden) het diepe in springen, naar de juf borstcrawlen en terug naar de kant op de rug. Borst gaat aardig maar op haar rug in het diepe is ze compleet in paniek. En juist dan ga je helemaal kopje onder.

Het is nu dus iedere week buikpijn en huilen voor de zwemles.
Oefenen heeft weinig nut want ze mag natuurlijk niet zonder zwemvleugeltjes met vrij zwemmen. Dan durft ze het wel want dan gaat ze niet kopje onder.

Ervaringsdeskundigen gezocht dus, is het gewoon doorzetten tot ze het ooit durft? Of toch tips om te oefenen met haar?
Oudste 2 kinderen haalden binnen een jaar ABC, dus dit 'drama' iedere week is nieuw voor mij..
En we hebben een sloot voor de deur, dus kunnen zwemmen is wel fijn voor het buitenspelen..
lilyjo schreef: ↑
16-03-2019 20:36
Ja in het ondiepe moet ze ook zwembandjes. Zijn ze heel streng op, je wordt meteen uit het zwembad gehaald.
En als je gewoon eens bij een ander zwembad als het zwemles zwembad gaat zwemmen?
1-Aapje schreef: ↑
16-03-2019 22:32
En als je gewoon eens bij een ander zwembad als het zwemles zwembad gaat zwemmen?
Dat zal overal wel zo zijn toch? Met bandjes zwemmen als je nog geen diploma hebt? Vrijzwemmen doen we wisselend in 3 zwembaden en daar moet het in ieder geval allemaal.
Alle reacties Link kopieren
16-03-2019 22:37
Dat zal overal wel zo zijn toch? Met bandjes zwemmen als je nog geen diploma hebt? Vrijzwemmen doen we wisselend in 3 zwembaden en daar moet het in ieder geval allemaal.
Nee hoor. Hier bij het ene zwembad waar we wel eens heengaan wel (echt heel streng ook. Een keer een kind in volledig drijfpak gezien, joch was nog niet verdronken als je er bovenop was gaan zitten. Mocht niet want geen zwemvleugeltjes en dat was de regel). Het andere helemaal niet. En het Landal park waar we laatst waren was het ook helemaal de verantwoordelijkheid van de ouders.
16-03-2019 22:37
Nee hoor. Ken wel paar zwembaden waar stiefdochter geen drijfmiddelen gebruikte in stuk waar ze fatsoenlijk kon staan.

Hier duurde het trouwens ruim 2 jaar voor ze zwemdiploma A had bereikt. En een wisseling van zwembad van systeem zoals jij zegt naar gewoon diep bad.
Ben jij bij de zwemles aanwezig ?
Ik moest vroeger samen met een vriendin verplicht een koprol maken onder water halverwege het zwembad ,tijdens zwemles en dat kon ik niet ..zij ook niet de badmeester pakte je gewoon vast en draaide je zonder waarschuwing die koprol onder water .Dus niet eens de kans om je adem in te houden .Dat flikte hij een paar lessen achterelkaar ; ik wilde dus niet meer en hield me huilend vast aan de trapleuning als er weer zwemles was voor ik het uiteindelijk mijn moeder durfde te vertellen . Later bleek dat hij ook kinderen onder water duwde omdat ze met hun neus een gekleurde tegel moesten aanraken in badje 1 . Dat is om watervrees weg te nemen etc maar als je niet durfde hielp hij wel een handje. Ik hoor nu van veel leeftijdsgenoten dat zie l*l ook hadden . Mijn jongste was nog niet sterk genoeg in zijn spieren om A te halen hij heeft er wat langer over gedaan .( vrij klein voor zijn leeftijd ) . Als ze onder water door dat gat kan zwemmen kan ze dus ook weer naar boven zwemmen ,mocht ze in de sloot vallen ? Dat papiertje is niet het belangrijkste ,dat ze kan zwemmen wèl. Misschien is er ook iets gebeurd daar of heeft ze net die kracht nog niet
Oefenen met zwemvest of kurken om. Dat mocht hier gewoon. Ze moeten iets om, niet per se bandjes.
Mag ook een zwemvest zijn of kurken. Zeker als je uitlegt waarom. Vaak mag je dan even zonder iets om oefenen. En helpen ze je dan ook nog even. Met tips voor jou en/of kind.

Gewoon vest of kurken halen en hulp vragen.
elein schreef: ↑
16-03-2019 22:06
Ik heb vroegah ook een periode een gruwelijke hekel aan zwemles gehad. Ik kwam ook een eeuwigheid niet in een verder badje, maar dat ging over toen ik dichter bij een diploma kwam. Ik heb er echt geen hekel aan water aan overgehouden hoor. Ik ben nog steeds geen nette zwemmer, maar ik ben dol op zeilen (en in die hoedanigheid genoeg in het water gedonderd om erg blij te zijn dat ik heb leren zwemmen). Misschien projecteer je je eigen (by proxy) zwemlestrauma een beetje?
Ik heb geen zwemlestrauma, ik vond en vind zwemmen heerlijk.
Ik vind alleen serieus dat de gevaren van geen zwemdiploma's hebben schromelijk overschat worden.
You're one of a kind - and that's already more than enough.
Week 39 van de Extremely Demotivational Calendar
Ha TO, vervelend dat ze zo bang is. Helemaal niet fijn om te zien en niets te kunnen doen.
Wat ik je zou willen meegeven:
Hamer niet te veel op het halen van dat diploma. Ook niet voor jezelf. Het gaat er om dat ze kan zwemmen en zich zo goed mogelijk kan redden mocht ze onverhoopt in het water vallen. Dat ze geen diploma heeft, wil niet zeggen dat ze niet kan zwemmen en zo te lezen kan ze al best heel wat.
Ik lees veel over dat ze overal dezelfde methode gebruiken. Dat zegt niet alles natuurlijk. Want hoe de badmeester/juf met de kinderen om gaat, binnen de methode met de kinderen aan het werk is, hoe de groep eruit ziet qua grootte en type kinderen en misschien alleen al dat het een andere plek is waar ze die angst nooit heeft ervaren: dat kan allemaal het verschil maken.

En verder zou ik zo vaak mogelijk met haar proberen te gaan zwemmen. Gewoon met bandjes dan, als dat perse moet, om het plezier erin te houden. En rustig leren drijven kan ook in een ondiep/peuterbadje.
Wij hebben een hele andere zwemles methode dan de badjes. Volgens mij niet gelezen hier nog.

Maar mijn zoontje zit met stuk of 8 kindjes op in zijn les van verschillende niveaus. Gewoon allemaal direct in 1.40 bad. Beginnen met bandjes en kurk, daarna schijven en kurk naar kurk en geen drijf middelen. Wij betalen 1 bedrag voor a en b. Les is maar 30 minuten per keer, twee keer in de week.

Grote voordeel is dat ze alles op hun eigen tempo kunnen doen, mijn zoontje heeft 3 maanden gedaan voor hij onder water durfde. Allemaal op zijn tempo. De zwemleraar is wel heel streng en duidelijk maar eigenlijk alle kinderen accepteren zijn manier van lesgeven.
Mijn zoontje is nu degene die 1 van de verste is in zijn groepje na 1,5 jaar zwemles dus zeker niet de snelste ;)

Als jouw jongste het echt heel eng vind en moet huilen zou ik toch inderdaad goed gesprek aangaan met de zwemjuf of andere bad/methode opzoeken, want moet wel leuk blijven voor haar.
Wat ik me afvraag is het probleem met name als ze op haar rug moet zwemmen.
Kun je eens vragen waarom ze dan zo in paniek is. Wat mij wel eens opvalt is dat kinderen in paniek raken als ze water in hun neus krijgen. Op de buik gebeurt dat veel minder maar als ze op de rug liggen en ze gaan kopje onder dan is dat veel vaker het geval en veel kinderen vinden water in hun neus erg vervelend. Mocht dit het probleem zijn dan zou je eens een neusklem kunnen proberen die speciaal voor zwemmen bedoelt is. Zie je bijv vaak bij synchroonzwemmers of wedstrijdzwemmers die de rusgslag moeten zwemmen.
Dochter was vrijdag weer erg verdrietig tijdens de zwemles maar onder lichte dwang van de juf deed ze wel alles war 'moest'. En prompt kreeg ze een briefje mee dat ze naar badje 2 mag. Andere juf, ander deel van het zwembad, dus we gaan vol goede moed nog maar even verder :) hopen dat ze snel zelf ook het vertrouwen heeft dat ze het best kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven