Zwemles loslaten. ....

01-03-2015 23:05 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie stelt mij gerust?

Mijn dochter heeft afgelopen zaterdag haar eerste zwemles gehad. Ze heeft het super gedaan. Wil heel veel maar is gereserveerd. Ze is tot dichtgeknepen neus onder water gegaan. Is met de juf heen en weer gegaan. Durfde te drijven op haar buik met de juf. Echt ik ben trots! Ze zat met 4 kindjes in een groepje in een stuk met het laagste water.

Omdat het de eerste les was mocht ik naast het bad zitten. Ik heb genoten en haar geprezen.

Maar wat was ik zenuwachtig! Wat als.....

Na een half uur mochten de kinderen nog een kwartiertje spelen. De juffen gingen het water uit en stonden met de rug naar het bad zich af te drogen. Ook de grotere kinderen renden langs om matten te halen in het laagste water stuk waar dochter stond. Ze staat nog niet stevig en je ziet dat ze wel wil maar nog niet eigen is.

Hoe hebben andere moeders dit ervaren. Ik zie gewoon op tegen volgende week. Dan mag ik ook niet meer kijken.
Afschuwelijk. De man is voor zn leven getekend.

ik kan de zwemles vanuit de kantine volgen. Overigens is het vrije spelen hier verplicht. Er wordt aangegeven dat dit juist een van de momenten waar ze mee moeten leren omgaan. Drukte, onverwachte bewegingen, een keer kopje onder gaan etc. Wel let de zwemleraar hier goed op. De eerste tijd vond ik het ook doodeng, het idee dat ze zo "alleen" in dat water zijn. Moet zeggen dat het een stuk gewenning was, beide keren en bij nummer 3 zal dat vast ook weer zou zijn. Ik denk dat het ook een kwestie is van vertrouwen krijgen, in zowel de leraar als je kind.
Ik vind niet dat je je aanstelt. Ik zou het ook niet prettig vinden wanneer ze met hun rug naar het bad staan, dat hoort zeker niet. Op de zwemles van mijn kinderen gebeurt dat dus gewoon echt niet. Lijkt me eigenlijk ook basisregel nummer 1, dat je altijd de kinderen in het zicht houdt.

Ik heb een soortgelijke vraag, mag ik hem hier stellen? Wil niet je topic wegkapen TO

Ik kreeg gisteren een mail van school dat groep 3/4 gaat schaatsen.

Ik sta zelf voor de klas en ben begin dit schooljaar met mijn groep (6/7) wezen schaatsen. Ik vond dat nog best een hectische gebeurtenis, er waren een aantal ouders mee wat heel fijn was, want ook in groep 6/7 hebben kinderen nog hulp nodig bij het schaatsen vast maken. Verder waren er best een aantal kinderen die niet of nauwelijks kon schaatsen en waren er ook een aantal valpartijen. Ik schat zo in dat het aantal niet-schaatsers in groep 3/4 nog een stuk groter is. De schaatsbaan is een 400meterbaan, die, wanneer de kinderen van groep 3/4 gaan schaatsen, ook open is voor volwassen publiek. En volwassenen kunnen erg hard schaatsen.

Ben ik overbezorgd als ik het geen goed idee vind voor mijn 6-jarige in groep 3? Die overigens niet kan schaatsen of skeeleren, want nog nooit gedaan. Ik heb ook een dochter in groep 4, die kan als de beste en snelste schaatsen, maar ondanks dat vind ik het nog spannend. Ik vind ze gewoon erg jong om zoiets met school te doen, ik ben een beetje bang dat de juf het onderschat wat een onderneming het is.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Schaatsen met genoeg hulp zou ik geen probleem vinden, maar de baan klinkt niet echt geschikt. Is er geen funbaan bij?
Ligt er aan of er ouders bij zijn. Aantal jaren geleden met hele school geschaatst op de buiten ijsbaan in onze woonplaats. we hadden stoelen, veel ouders die meehielpen dus was het goed te doen. Maar schaatsen is hier onderdeel van de cultuur dus veel kinderen konder het wel een beetje. Ook de hele jonge.
quote:reisa1978 schreef op 03 maart 2015 @ 12:47:

Schaatsen met genoeg hulp zou ik geen probleem vinden, maar de baan klinkt niet echt geschikt. Is er geen funbaan bij?

Er is een funbaan bij en ik hoop dat ze alleen daar gaan schaatsen. Maar die is wel snel vol met een klas van 30 kinderen.

En dan nog vind ik het eigenlijk staan of vallen met genoeg begeleiding. Stoelen zijn niet toegestaan, je hebt wel van die schaatsrekjes, maar niet genoeg voor een schoolklas. Het is dus geen buitenbaan.
Als er extra begeleiding is dan wel maar 1 juf op 30 kinderen niet. Je zit met veel praktische dingen: een heeft schaatsen al aan en gaat de baan op, andere kinderen moeten nog geholpen worden met onderbinden. Wie let waar op. Stel kind valt juf moet mee wie let op de andere kinderen. Zijn er veel ouders mee dan is het verantwoord. Is ze alleen dan niet.
Ik bleef ook wel 'hangen'tijdens de zwemles, maar eigenlijk omdat ik geen fijn gevoel had bij de badmeester. Ik weet niet wat het was, maar gewoon het gevoel was niet goed. Dus ging ik wat vaker om het hoekje om kijken.

Ongelukjes wel, maar verdrinken zou tijdens zwemles echt niet vaak voorkomen.
quote:a_nick_is_crini schreef op 03 maart 2015 @ 13:02:

[...]

Er is een funbaan bij en ik hoop dat ze alleen daar gaan schaatsen. Maar die is wel snel vol met een klas van 30 kinderen.

En dan nog vind ik het eigenlijk staan of vallen met genoeg begeleiding. Stoelen zijn niet toegestaan, je hebt wel van die schaatsrekjes, maar niet genoeg voor een schoolklas. Het is dus geen buitenbaan.

Dan neem ik aan dat ze op de funbaan gaan schaatsen en 30 kinderen kunnen daar over het algemeen makkelijk op. Met genoeg ouders kan dat prima, anders duurt het schaatsen aantrekken en uittrekken wel erg lang.
Er zijn begeleiders mee, ik weet alleen niet hoe veel. Maar in ieder geval genoeg om 30 kinderen er met de auto heen te brengen.
bgb, slik... googlen naar verdronken tijdens zwemles was niet zo verstandig.

Die foutjes gebeuren toch vaker dan ik had verwacht.

Om even op het schaatsen terug te komen.

Ik zie daar geen probleem in. Ze zijn groot genoeg, ook om te luisteren en ze gaan er echt niet dood van. Lijkt mij juist een gezellige dag!
quote:a_nick_is_crini schreef op 03 maart 2015 @ 15:45:

Er zijn begeleiders mee, ik weet alleen niet hoe veel. Maar in ieder geval genoeg om 30 kinderen er met de auto heen te brengen.In dit geval....harstikke leuk!!!! Echt waar....dan zijn er voldoende ouders bij. Wordt een erg leuke dag denk ik.
quote:sugarmiss schreef op 02 maart 2015 @ 11:28:

Ik kan mij voorstellen dat je je twijfels hebt bij de veiligheid van de lessen als alle zwemjuffen tegelijkertijd met hun rug naar het bad staan en zich gaan afdrogen in plaats van op te letten.

Nee ik heb ook nog nooit gehoord dat er een kind is verdronken tijdens de zwemles maar als de juffen steeds lakser worden moet er 1 de eerste zijn voor ze weer gaan opletten.

overigens is tijdens mijn zwemles heel lang geleden wel bijna een kind verdronken.

We moesten baantjes zwemmen en kind gaf aan moe te zijn en niet meer te kunnen en wilde naar de kant. Dat was nog in de tijd van niet piepen gewoon zwemmen.

Mooi dat halverwege het bad kind toch kopje onder ging. Die badmeester dacht eerst nog dat het kind hetexpres deed omdat ze niet meer wi,de zwemnen maar is toen toch maar volledig gekleed het water ingesprongen, Heeft echt diepe indruk gemaakt op mij toen ik kind was.minimaal 3, en het artikel wat hier staat is dan niet meegerekend
Je reactie vind ik niet overdreven Apestaartje. Ik weet precies hoe je je voelt en misschien was ik wel veel erger. Ik kon de zwemlessen vanuit de kantine achter glas volgen en raakte helemaal in paniek toen het zwemvest van dochterlief uitging en ze een paar keer kopje onder ging. Ik ben een makkelijke, nuchtere en zéker geen overbezorgde moeder, maar toch heb ik de angst ervaren dat ze zou verdrinken. Ik was stomverbaasd over mijn gevoel! . ( ter info, heb zelf zwemdiploma's, ga regelmatig zwemmen en heb geen trauma's wat betreft water) . Het heeft bij mij enkele maanden geduurd dat ik niet meer bang was en zag dat ze zichzelf kon redden, ook al had ze een erg goede zwemjuf. Ik hoop voor jou dat het bij jou minder lang duurt..
quote:apestaartje30 schreef op 01 maart 2015 @ 23:26:

[...]

Nee ze is niet gehandicapt of iets in die richting.

Ze kan op het droge heel goed staan Wat ben ik een ontaarde moeder dan. Mijn kind met wél beperkingen lag vanaf zijn eerste al in het diepe. Ook gewoon in een ring hangend met mij samen. En nee geen ondiep gedeelte daar. Was toen oma nog in spanje woonde.

Hij is trouwens een paar weken geleden geslaagd voor A, met 13 jaar. Maar hij ging rustig mee naar het zwembad hoor. En ook van een slokje water binnen krijgen ze niets. Hij vond het altijd prachtig.
quote:geordie schreef op 01 maart 2015 @ 23:08:

Dat is maar goed ook, dat je volgende niet meer mag blijven kijken.

Hoe vaak hoor jij dat er kinderen verzuipen tijdens de zwemles? Juist. Niet zo aanstellen, van zo'n overgevoelige moeder word niemand gelukkig.Hier is helaas wel een kind overleden tijdens de zwemles, op het moment dat mijn kind les had in een bad ernaast. Het kind gleed uit vlak voordat hij in het water sprong en viel daardoor met zijn hoofd op de kant en de rest van het lichaam in het bad. Maar inderdaad, aan overbezorgde ouders heb je ook niets en als ouder moet je ook leren loslaten. Hoe moeilijk dat soms ook is, het hoort er wel bij.
quote:bianca12345 schreef op 03 maart 2015 @ 16:51:

bgb, slik... googlen naar verdronken tijdens zwemles was niet zo verstandig.

Die foutjes gebeuren toch vaker dan ik had verwacht.

Om even op het schaatsen terug te komen.

Ik zie daar geen probleem in. Ze zijn groot genoeg, ook om te luisteren en ze gaan er echt niet dood van. Lijkt mij juist een gezellige dag!In het zwembad waar mijn kinderen zwemles hadden, verongelukt ook om de paar jaar een kind. Maar wat hier veel vaker voorkomt, zijn aanrandingen van jonge kinderen in en rond de kleedkamers. Daar ging mijn bezorgdheid vooral naar uit toen mijn kinderen nog zwemles hadden.
Hier dan net zo'n aansteller. Dochter struikelde tijdens tweede les, ging kopje onder en wist niet meer wat boven en onder was en kreeg haar voeten niet onder zich. Ik moest de juf roepen, want die zag het even niet.

Ik heb gezien hoe snel het kan gaan en begrijp je gevoel. Dat maar een aansteller en niet stoer.
Ik vind het raar dat de zwemjuffen al stoppen met meezwemmen en opletten, terwijl de les nog niet klaar is. Daar zou ik ook geen fijn gevoel bij hebben. Juist op zo'n onoverzichtelijk moment als de laatste vijf minuten van de les, zouden ze extra op moeten letten. En hoezo zich al afdrogen? Met vrij spelen lig je als zwemjuf of zwemmeester toch ook gewoon nog in het water? Dat gebeurde hier bij de zwemles wel!

Zeker de juffen er op aanspreken, in ieder geval op het met hun rug naar het bad staan. Maar ook om ze erop te wijzen dat hun werk er nog niet op zit als ze de kinderen laten vrijzwemmen. Ook die vijf minuten vallen gewoon onder de zwemles. Zich afdrogen doen ze maar gewoon in hun eigen tijd.
quote:Solomio schreef op 02 maart 2015 @ 08:01:

Of kun je niet nog een jaartje wachten en in dat jaar regelmatig zelf met je dochter gaan zwemmen?Ik ben dus inderdaad gestopt. Kleine krielkip van me ging nog net niet kotsend naar zwemles en daar hadden we allemaal zo geen zin in.
quote:melissa-x schreef op 03 maart 2015 @ 18:39:

[...]

In het zwembad waar mijn kinderen zwemles hadden, verongelukt ook om de paar jaar een kind. Maar wat hier veel vaker voorkomt, zijn aanrandingen van jonge kinderen in en rond de kleedkamers. Daar ging mijn bezorgdheid vooral naar uit toen mijn kinderen nog zwemles hadden.Jeetje, hoe kan dat dan?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Huh.maar je bent er toch bij? Wij kleden om, lopen mee naar de zwemzaal en kijken tot ze er in springen. Dan door de deur naar kantine en 2 minuteb voor einde lestijd weer naar binnen. Niet spelen maar even iets laten zien. Op de buik of de rug of borstcrawl. Dan kleedkamer in met kind en naar huis.
quote:Tuorrebout schreef op 03 maart 2015 @ 21:04:

Huh.maar je bent er toch bij? Wij kleden om, lopen mee naar de zwemzaal en kijken tot ze er in springen. Dan door de deur naar kantine en 2 minuteb voor einde lestijd weer naar binnen. Niet spelen maar even iets laten zien. Op de buik of de rug of borstcrawl. Dan kleedkamer in met kind en naar huis.

Dit idd.

De ouders vangen de kinderen bij de douche op
quote:calvijn1 schreef op 03 maart 2015 @ 20:50:

[...]

Jeetje, hoe kan dat dan?Dat is in de zwembaden hier ook weleens gebeurd. Meestal verzonnen volwassenen die kwaad wilden een reden om het kind tijdens de zwemles even mee te nemen richting de kleedkamers. Een pleister, of even iets geven, kind ergens mee helpen. Nare trucjes. Vaak was het gewoon zwembadpersoneel dat zoiets deed, of een van de badmeesters zelf. Heb het af en toe in de krant gelezen.
quote:calvijn1 schreef op 03 maart 2015 @ 20:50:

[...]

Jeetje, hoe kan dat dan?Hoe het precies gaat, weet ik niet. Bij ons waren het de leerkrachten op de basisscholen die er (uiteraard zonder namen te noemen) over vertelden. Om de zoveel tijd was er weer extra aandacht voor, dus dat heeft mij behoorlijk wantrouwend gemaakt. Ik was blij toen ze klaar waren met de zwemlessen, en sowieso vond ik het een fijn idee dat ze op hogere leeftijd wat weerbaarder zijn. Dat hoop je tenminste.
Was dit tijdens schoolzwemmen?

Echt erg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven