Andijvie: wat is de lengte van een rol behang
maandag 3 november 2025 om 21:42
Een stomme vraag.
Man en ik willen gaan behangen. Dat kunnen we prima, maar doen het niet ieder jaar.
We zijn nu aan het uitrekenen hoeveel rollen we nodig hebben en zien nu dat een rol een lengte heeft van 10,05 cm m
Wij dachten dat het 10,50 cm m was
Is de lengte van een rol veranderd in de loop der tijd?
Of was het altijd al 10,05 cm?
Kortom: hoe lang is/was een rol behang (gemiddeld genomen)
Man en ik willen gaan behangen. Dat kunnen we prima, maar doen het niet ieder jaar.
We zijn nu aan het uitrekenen hoeveel rollen we nodig hebben en zien nu dat een rol een lengte heeft van 10,05 cm m
Wij dachten dat het 10,50 cm m was
Is de lengte van een rol veranderd in de loop der tijd?
Of was het altijd al 10,05 cm?
Kortom: hoe lang is/was een rol behang (gemiddeld genomen)
bartjes wijzigde dit bericht op 03-11-2025 21:54
2.34% gewijzigd
maandag 3 november 2025 om 21:52
Haha, ja klopt. Het is 10,05 meter.
Met patroon halen wij ook geen 4 banen uit een rol.
Maar onze hoogte is 2,5 meter.
Tegenwoordig is de hoogte vaak 2,60, onze woning is van 1990, dus nog wat lager dan nu.
Wij gaan altijd voor ruim. Zodat we wat kunnen versnijden.
Maar tegenwoordig mag je bij een behangwinkel geen behang meer terug brengen.
Als een rol 10,5 meter is, dan hebben we per baan wat speling. Maar met 10,5 meter moeten we heel precies zijn.
Wat is behang trouwens duur geworden zeg!
Zelfs bij de bouwmarkt betaal je al 60 euro voor een leuk behangetje
Met patroon halen wij ook geen 4 banen uit een rol.
Maar onze hoogte is 2,5 meter.
Tegenwoordig is de hoogte vaak 2,60, onze woning is van 1990, dus nog wat lager dan nu.
Wij gaan altijd voor ruim. Zodat we wat kunnen versnijden.
Maar tegenwoordig mag je bij een behangwinkel geen behang meer terug brengen.
Als een rol 10,5 meter is, dan hebben we per baan wat speling. Maar met 10,5 meter moeten we heel precies zijn.
Wat is behang trouwens duur geworden zeg!
Zelfs bij de bouwmarkt betaal je al 60 euro voor een leuk behangetje
maandag 3 november 2025 om 22:01
Volgens mij was het de laatste keer dat ik behang kocht (3 jaar geleden?) ook al 10,05 meter.
Ouder huis dus de wanden hier zijn ongeveer 2.45 hoog, maar met een beetje pech heb je wat verloop (patroon) en dan haal je sowieso maar 3 banen uit 1 rol.
Ik koop altijd 'smeer lijm op de wand en plak het daar tegenaan' behang (is dat vliesbehang?) en dat kun je bij de bouwmarkt regelmatig met korting kopen. Bij Praxis soms ook nog 20% keuzekorting er overheen. Zitten best leuke patronen en kleurtjes tussen.
Ouder huis dus de wanden hier zijn ongeveer 2.45 hoog, maar met een beetje pech heb je wat verloop (patroon) en dan haal je sowieso maar 3 banen uit 1 rol.
Ik koop altijd 'smeer lijm op de wand en plak het daar tegenaan' behang (is dat vliesbehang?) en dat kun je bij de bouwmarkt regelmatig met korting kopen. Bij Praxis soms ook nog 20% keuzekorting er overheen. Zitten best leuke patronen en kleurtjes tussen.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
maandag 3 november 2025 om 22:11
Bij ons is het al wat langer terugOriginalHeleen schreef: ↑03-11-2025 22:01Volgens mij was het de laatste keer dat ik behang kocht (3 jaar geleden?) ook al 10,05 meter.
En inderdaad, smeer lijm op de wand behang, is ideaal. Dat doen wij ook al zeker 20 jaar.
Wat een crime was dat vroeger, behang afknippen, insmeren op een behangtafel (wij legden een binnendeur op schragen) behang beetje dubbel vouwen om de lijm in te laten trekken, ergens neerleggen en daarna voorzichtig uitvouwen en op de wand plakken. Hopelijk zonder je behang te scheuren.
maandag 3 november 2025 om 22:47
maandag 3 november 2025 om 22:50
maandag 3 november 2025 om 23:13
maandag 3 november 2025 om 23:15
maandag 3 november 2025 om 23:22
Het behang wat we op het oog hebben is 10,05 meter, en toen gingen we opeens twijfelen. Of we dan wel genoeg speling hebben, en of dat altijd al de lengte is geweest.ambra schreef: ↑03-11-2025 23:13Maten kunnen per merk verschillen, zowel lengte - als breedtematen van een tol behang. Als je met patroon behangt dat op elkaar moet aansluiten heb je ook nog snijverlies per rol.
Dus echt goed op de rol behang kijken of in het behangboek als je bij een woonwinkel bent. Het staat altijd ergens ..
Ik heb het ook even door chatgpt gegooid, en die zegt dat 10,05 meter eigenlijk wel de standaard maat is, en ook al heel veel jaren zo is.
maandag 3 november 2025 om 23:30
En let ook op dat alle rollen uit hetzelfde verfbad komen. Anders heb je mogelijk kleurverschil.ambra schreef: ↑03-11-2025 23:13Maten kunnen per merk verschillen, zowel lengte - als breedtematen van een tol behang. Als je met patroon behangt dat op elkaar moet aansluiten heb je ook nog snijverlies per rol.
Dus echt goed op de rol behang kijken of in het behangboek als je bij een woonwinkel bent. Het staat altijd ergens ..
dinsdag 4 november 2025 om 00:36
Ja klopt. Daarom vind ik het zo belangrijk dat ik het goed uitreken.Irregular_Choice schreef: ↑03-11-2025 23:30En let ook op dat alle rollen uit hetzelfde verfbad komen. Anders heb je mogelijk kleurverschil.
De behangwinkel neemt dus geen rollen terug, maar garandeert (99%) dat als ik te kort kom dat ik dan een rol kan bij bestellen die hetzelfde verfbad heeft.
Dat vind ik heel bijzonder.
Wel fijn dat dat kan, maar dan ligt mijn behangklus wel een paar dagen stil.
En ik denk dat mijn zin om te behangen dan een beetje verdwenen is.
Behangen is iets waar je aan begint en wat je dan achter elkaar door afmaakt. Vind ik.
dinsdag 4 november 2025 om 06:13
Omdat je met 11 meter ook nergens komt. Het huidige bouwbesluit zegt dat de plafondhoogte 260 cm is. Dus dan is 11 meter ook al niet voldoende en moet het 12 meter worden. Maar als er dan een print op zit van 30 cm moet het al weer 15 meter worden.
Waarschijnlijk heeft het ook te maken met de productie en verwerkbaarheid. + het is ook een verdienmodel. Net even die extra rol verkopen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 4 november 2025 om 06:40
Hoezo 12 en 15?biol schreef: ↑04-11-2025 06:13Omdat je met 11 meter ook nergens komt. Het huidige bouwbesluit zegt dat de plafondhoogte 260 cm is. Dus dan is 11 meter ook al niet voldoende en moet het 12 meter worden. Maar als er dan een print op zit van 30 cm moet het al weer 15 meter worden.
Waarschijnlijk heeft het ook te maken met de productie en verwerkbaarheid. + het is ook een verdienmodel. Net even die extra rol verkopen.
4 x 260 =1040 dus dan kom je uit met 11 meter.
Met een print van 30 cm wordt het 4 x 270 =1080 en kom je ook uit met 11 meter. Ergens houdt het natuurlijk wel op met een print als die groter wordt maar voor deze lijkt het goed te gaan met 11!
Ze lijken het er nu echt om te doen dat je superveel overhoudt dus dat verdienmodel geloof ik wel!
dinsdag 4 november 2025 om 09:33
Ja bekend; behangwinkel vraagt vaak een hele batch uit een verfbad aan de leverancier, dus het klopt wel dat ze een rol met het goede nummer kunnen naleveren in de meeste gevallen.bartjes schreef: ↑04-11-2025 00:36Ja klopt. Daarom vind ik het zo belangrijk dat ik het goed uitreken.
De behangwinkel neemt dus geen rollen terug, maar garandeert (99%) dat als ik te kort kom dat ik dan een rol kan bij bestellen die hetzelfde verfbad heeft.
Dat vind ik heel bijzonder.
Wel fijn dat dat kan, maar dan ligt mijn behangklus wel een paar dagen stil.
En ik denk dat mijn zin om te behangen dan een beetje verdwenen is.
Behangen is iets waar je aan begint en wat je dan achter elkaar door afmaakt. Vind ik.
Zelf koop ik altijd een rol extra, ook al kost dat meer. Snijverlies, op patroon matchen, een scheve plint (oud huis hier) of een moeilijk hoekje -- altijd fijn om extra te hebben.
Ooit kregen we lekkage, ongeveer een half jaar na de behangklus. Toen konden we zelfs een baan vervangen met die reserverol! Is mij het budget wel waard.
dinsdag 4 november 2025 om 09:53
Dit inderdaad, de korte stukken komen altijd weer van pas.
Ik koop altijd ruim behang, je kan ook een baan verprutsen. Het is dan wel handig om extra te hebben.
dinsdag 4 november 2025 om 10:08
Dan moet je dus banen snijden die precies pas zijn en heb je geen enkel snijverlies. Heb je 1 scheef randje dan kom je al te kort.Wombat schreef: ↑04-11-2025 06:40Hoezo 12 en 15?
Met een print van 30 cm wordt het 4 x 270 =1080 en kom je ook uit met 11 meter. Ergens houdt het natuurlijk wel op met een print als die groter wordt maar voor deze lijkt het goed te gaan met 11!
Ze lijken het er nu echt om te doen dat je superveel overhoudt dus dat verdienmodel geloof ik wel!
En met een muur van 2,60 en een print van 30 cm kom je op 290 X 4=1.160 zonder enig snijverlies. En dan moet je patroon echt precies uitkomen.
Dat werkt echt niet zo.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 4 november 2025 om 11:26
Wij hebben nog in geen enkel huis plafondhoogtes van 2,50m of 2,60m gehad, dus er zijn ook genoeg huizen die ook niet met die 11 meter uitkomen… bovendien zijn er veel Engelse merken behang (die ik vaak mooi vind), en daar kennen ze ook weer andere bouwbesluiten en maten. En er zit inderdaad ook vast een verdienmodel achter!Wombat schreef: ↑04-11-2025 06:40Hoezo 12 en 15?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in