Badkamertegels verven

13-10-2019 16:01 35 berichten
De badkamermuurtegels van ons koophuis hebben een gelige schijn. Niet zo zeer onze smaak, maar ook geen zin om alles uit te breken en opnieuw te betegelen. Nu zijn tegels wel te verven.

Wie heeft hier ervaring mee? En wát zijn jullie ervaringen hierbij? En gezien het om een vochtige ruimte gaat: houdt de verf dan ook goed? Gaat het niet schilferen ofzo?

Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet beter over de huidige tegels heen tegelen?

Ik vind het schilderen van tegels erg lelijk: de voegen worden meegeschilderd, en ongeacht of het een mooie kleur is krijg ik direct de gedachte: wat een goedkope (niet mooie) oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Wij kwamen er, toen wij ons huis vijftien jaar geleden kochten, na twee maanden verbouwing niet meer aan toe om ook de badkamer te doen. Die moest toen eigenlijk al, was zo'n oerlelijke jaren '70 badkamer met groene tegels en heel akelige kleine tegeltjes op de vloer. We hebben toen de groene tegels overschilderd met speciale tegelverf in gebroken wit, 'voor zolang', tot we zouden gaan verbouwen. Ahum, het is nu dus vijftien jaar later, pas nu staat het vervangen van de badkamer er echt aan te komen. De verf van de tegels is op de badrand wat afgebladderd, daar wordt ook regelmatig overheen geschoven met kunststof mandjes met shampoo etc erin. Waar dat niet gebeurt, is de verf nog piekfijn. Maar inderdaad, wat iemand hier al schreef, je schildert de voegen mee dus je ziet wel dat een eigenlijk lapwerk is. Ik vind dat zelf niet erg.
Wat ook een optie is, maar ik weet niet in hoeverre geschikt voor de badkamer (zeker niet voor het natte gedeelte lijkt me): tegelstickers. Die plak je heel precies over de bestaande tegel. De voeg blijft daarbij dan dus wel zitten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
15-10-2019 09:29
Wij waren laatst in een vakantiehuisje. De tegels van de douche waren geen tegels. Het duurde even eer het me opviel, maar het leken me een soort kunststof platen. Geen idee of het een naam heeft en geschikt is om over bestaande tegels heen te gebruiken, maar het zag er wel goed uit.
Ik zag laatst bij de bouwmarkt pvc-platen, die je daarvoor kunt gebruiken. Dat zal het waarschijnlijk zijn geweest. Die kunnen neem ik aan ook wel over bestaande tegels heen. Kan heel mooi zijn en kunnen tegen water.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
We hebben wel ooit tegels geverfd als tijdelijke oplossing dat gaat bladderen na een tijd . Niet voor de badkamer overigens dat zou ik niet durven omdat het daar vochtig is . En de voegen krijgen ook die kleur ..! Ik had speciale verf en speciale voorstrijk hiervoor gekocht . Als je niet wilt breken kun je erover heen betegelen ; daar is ook voorstrijk voor te koop en speciale lijm . Breken en opnieuw betegelen blijft het mooiste .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Daar bestaat speciale tweecomponentenverf voor. Dat werkt goed, maar is chemische rotzooi. Stinkt enorm.
Alle reacties Link kopieren
In principe kun je ook over de tegels heen tegelen. Paar youtubefilmpjes kijken, goedkope metrotegeltjes kopen, tegelsnijder huren en lekker plakken. Is misschien maar iets duurder en leuker om te doen.
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
18-10-2019 10:16
In principe kun je ook over de tegels heen tegelen. Paar youtubefilmpjes kijken, goedkope metrotegeltjes kopen, tegelsnijder huren en lekker plakken. Is misschien maar iets duurder en leuker om te doen.
Let op; herhaal dit niet te vaak want dan krijg je zo'n klein badkamertje.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
17-10-2019 00:20
Daar bestaat speciale tweecomponentenverf voor. Dat werkt goed, maar is chemische rotzooi. Stinkt enorm.
ja daar heb ik 4 dagen hoofdpijn van gehad toen ,deur en ramen stonden open ik had ook een kapje over mond en neus ,was echt troep en best prijzig als je dan kijkt wat een goedkopere tegel kost ..kun je beter tegels kopen
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
18-10-2019 14:20
Let op; herhaal dit niet te vaak want dan krijg je zo'n klein badkamertje.
:rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-10-2019 16:40
Wat vind je er nou eigenlijk zelf van, dat je moeilijk doet over een kleine weerschijning? Is dat echt het grootste wereldprobleem dat je hebt?

Laat TO in haar waarde. Zelf deal je ook met problemen en daar oordelen mensen ook niet meteen.

On topic; vooral de ondergrond goed vetvrij maken is een probleem. Omdat in een badkamer veel (onzichtbare) zeepresten en ook huidvet aanwezig is. Daarnaast de juiste verf gebruiken en als het eenmaal klaar is altijd goed ventileren. Noi moet dat sowieso in een badkamer maar met verf op tegels ook omdat je een soort van osmose kan krijgen. Bellen onder de verflaag die ontstaan door een chemische werking met zuren. Verf is een kort termijnoplossing, het blijft even mooi maar na een tijdje gaat dat mooie er af.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven