Ervaring gezocht met gladder maken spachtelputz

30-12-2020 21:57 40 berichten
Wij willen graag iets doen om de spachtelputz op de muren gladder te krijgen. Dit omdat het ons en vooral onze kinderen al heel wat schaafwonden opgeleverd heeft.

Nu hebben we al heel wat zitten zoeken en navragen. De beste manier om het strak te krijgen is door het te stucen, weten we inmiddels. Maar het gaat om een heel groot oppervlak dus dat is behoorlijk prijzig... verder heb ik tips gelezen over overschilderen met latexverf (waarbij de structuur deels verloren gaat maar laat dat nu ook de bedoeling zijn). En verder zou je het kunnen afsteken of schuren maar er staat dan ook weer gelijk bij dat dat niet aan te raden is.

Lang verhaal kort: wie heeft er ervaring met het gladder maken van spachtelputz? Het belangrijkste voor ons is dus dat de muur niet meer scherp is. En hoe ziet het eruit als je het overschildert? De structuur zou wat verminderen volgens de beschrijvingen, maar wat voor eindresultaat krijg je dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het zelf met dat murenglad van Alabastine gedaan, ongeveer 10m2. Is wel een takkeklus. Van de Hornbach is er wel vergelijkbaar spul, een stuk goedkoper.
De truc is het eerst wat grover te doen, denk eraan dat randjes wel eraf te schuren zijn maar gaatjes nog eens gevuld moeten worden. Dus na de eerste x schuren en dan de groefjes toch nog eens gedaan. Bij elkaar wel 3 volle dagen werk. Het is dat ik het geld voor de stukadoor niet had.
Bloem1970 schreef:
01-01-2021 22:48
Ik heb het zelf met dat murenglad van Alabastine gedaan, ongeveer 10m2. Is wel een takkeklus. Van de Hornbach is er wel vergelijkbaar spul, een stuk goedkoper.
De truc is het eerst wat grover te doen, denk eraan dat randjes wel eraf te schuren zijn maar gaatjes nog eens gevuld moeten worden. Dus na de eerste x schuren en dan de groefjes toch nog eens gedaan. Bij elkaar wel 3 volle dagen werk. Het is dat ik het geld voor de stukadoor niet had.
Bij ons gaat het om ongeveer 100m2... dus dan zouden we een maand bezig zijn. Ik vrees dat dat ‘m niet gaat worden...
Arkansas schreef:
02-01-2021 13:56
Bij ons gaat het om ongeveer 100m2... dus dan zouden we een maand bezig zijn. Ik vrees dat dat ‘m niet gaat worden...


Wat gaat dit ongeveer kosten? Ik zit met hetzelfde probleem. Geen 100 m2 maar de muur langs de trap 2 etages en 3 slaapkamers. Hoewel
Ik zit te denken en even na te rekenen, zit ik toch ook wel gauw aan de 80 m2, minstens.
En ik bedoel eigenlijk of het duurder is als je verschillende ruimtes doet of 1 grote ruimte. Want de prijs zit rond de 10-15 euro.
Maar meerdere ruimtes betekent ook langer bezig met afplakken.
Alle reacties Link kopieren
Het is geen sierpleister?
Dat is nl wel makkelijk af te steken en hebben we in ons huis toevallig dit weekend ook gedaan, er onder vandaan kwam een redelijk gladde muur waar we zelf de putjes van het steken wel kunnen vullen. We twijfelen nog om er glad vliesbehang over te plakken, dit hebben we in een slaapkamer wel gedaan (zie je uiteindelijk niets van)
Je zou een wandje kunnen proberen
Alle reacties Link kopieren
Je zou er ook wandgipsplaten voor kunnen zetten, gewoon erop lijmen en dan de naden glad afwerken. Gronden en schilderen moet je sowieso, ook na stuken. Dat is denk het goedkoopst en snelst. Voor stuken moet de kamer grotendeels of helemaal leeg voor de stukadoor om te kunnen werken, en meubels die er eventueel nog instaan plus alle ramen en overige muren en plafond etc. moet je goed afdekken met plastic tegen het stof. Na het stuken moet het eerst goed drogen voordat je kunt schilderen. Voor je het weet ben je weken verder. Gipsplaten kun je zelf, het geeft nauwelijks overlast en heb je in een middagje klaar.
livingstone schreef:
03-01-2021 23:15
Het is geen sierpleister?
Dat is nl wel makkelijk af te steken en hebben we in ons huis toevallig dit weekend ook gedaan, er onder vandaan kwam een redelijk gladde muur waar we zelf de putjes van het steken wel kunnen vullen. We twijfelen nog om er glad vliesbehang over te plakken, dit hebben we in een slaapkamer wel gedaan (zie je uiteindelijk niets van)
Je zou een wandje kunnen proberen


Sierpleister is toch een verzamelnaam waar spachtelputz onder valt? Ik heb een hele grove korrel op de muur volgens mij niet makkelijk af te steken toch? Kan wel met een baksteen maar wat een stof zul je daar van krijgen.

Is het nog gelukt TO?
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
26-01-2021 15:53
Sierpleister is toch een verzamelnaam waar spachtelputz onder valt? Ik heb een hele grove korrel op de muur volgens mij niet makkelijk af te steken toch? Kan wel met een baksteen maar wat een stof zul je daar van krijgen.

Is het nog gelukt TO?
Ik zag het inderdaad, wij hadden ook een grove korrel, na een beginnetje te maken door een gaatje te maken konden we het vrij makkelijk verwijderen met een plamuurmes.
Valt te proberen

Schilderen maakte het bij ons niet echt minder scherp, he blijft vervelend als je met een hand of elleboog er aan langs gaat

Ik ben ook benieuwd of het is gelukt
Hoeveel M2 hebben jullie gedaan in hoeveel tijd? Hebbem jullie gipswanden? Zijn er dan geen grote stukken losgelaten?

Kleine stukjes met een schuurpapier erover misschien en behang (dik structuurbehang) erover? Zou dat niet helpen om de scherpe punten wat minder te maken?

Bij mij gaar het om een muur langs de trap 2 etages en 2 slaapkamers. Een kamertje hoeft niet die zo klein dat het niet opvalt.
Ik lees mee. Wij hebben dat spul op de slaapkamer, aan de muur waar het bed tegenaan moet staan (aan de zijkant). Die muur is net grof schuurpapier. Als degene die aan die kant ligt zich snachts verkeerd omdraait of als er met stoeien met de kinderen iets niet helemaal handig gaat is het direct een schaafwond inderdaad.

Het ziet er ongeveer zo uit, maar de puntjes zijn scherper
Afbeelding

Wie wil dit spul toch op de muur? Beneden hebben we ook een muur met structuur, maar dat is meer dat er geultjes en bobbeltjes in zitten, dat is niet scherp. Als je structuur wil neem je toch zoiets? (bij ons zaten beide al op de muur)
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
27-01-2021 21:19
Ik lees mee. Wij hebben dat spul op de slaapkamer, aan de muur waar het bed tegenaan moet staan (aan de zijkant). Die muur is net grof schuurpapier. Als degene die aan die kant ligt zich snachts verkeerd omdraait of als er met stoeien met de kinderen iets niet helemaal handig gaat is het direct een schaafwond inderdaad.

Het ziet er ongeveer zo uit, maar de puntjes zijn scherper
Afbeelding

Wie wil dit spul toch op de muur? Beneden hebben we ook een muur met structuur, maar dat is meer dat er geultjes en bobbeltjes in zitten, dat is niet scherp. Als je structuur wil neem je toch zoiets? (bij ons zaten beide al op de muur)
Wij hadden dat spul ook op vrijwel alle muren in huis. Ik voorzag drama’s met een dreumes die leerde lopen en overal tegenaan botste. Wij hebben de muren afgeschuurd en opnieuw geverfd. Ging prima en is echt mooi geworden.
Ik loop wat achter met reageren geloof ik. We hebben de muren uiteindelijk laten stucen en heel blij met het resultaat, het ziet er zo strak uit! Geen spijt van!

Wat afsteken betreft... in één ruimte staken we het inderdaad zo af. De ondergrond moest alsnog gestuct worden omdat het te oneffen was, maar die spachtelputz liet heel makkelijk los. De overige ruimtes waren met een ander soort spachtelputz gedaan en zaten wel helemaal vast.
Ik heb een soortgelijke korrel zoals op de foto van Griebus.

Zelf gipsplaten plaatsen dat kan ik echt niet. Schuren en afsteken geeft veel rotzooi en dat zie ik ook echt niet zitten. Het is teveel omdat even te doen en dan de rotzooi ervan. Moet daar niet aan denken.

Over 3 weken komt iemand kijken. Hij is stuccador van beroep en zegt dat met voorstrijk en dan Fix and Finish erover de muren ook glad gemaakt kunnen worden.
Volgens hem een stuk goedkoper en dit zou nauwelijks stof geven itt de muren stucen. Daar heb je echt veel rotzooi van ik heb dit al eens eerder me gemaakt met een stuccador.

Hij vraagt een mooie totaalprijs ahv wat ik heb verteld en heb foto's gemaild. Hij komt nog wel eerst kijken hoe het eruit ziet om een definitieve prijs af te spreken.

Voor de handige forummers, ik vond een apparaat net op internet mocht je het willen proberen.
Als je googelt op 'Flex Giraffe', zie je filmpjes van een groot schuurapparaat speciaal voor dit soort klussen.
retrostar schreef:
31-12-2020 07:49
Ik zou de vraag voorleggen aan de bouwmarkt.
Goed idee! Bij de Gamma, Praxis en Karwei lopen echt 16-jarige klusgenieën rond die voor 4 euro per uur feilloze adviezen geven.
Alle reacties Link kopieren
:proud: Inderdaad. Bij de Hornbach maak je nog wel kans op iemand die weet waar-ie het over heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven