Houten vloer verwijderen

02-04-2021 20:32 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met het verwijderen van een houten vloer die verlijmd zit op de cementdekvloer? We willen deze vloer heel graag eruit laten halen.
Hebben jullie dit zelf gedaan of dit laten doen? En als je het hebt laten doen, wat waren ongeveer de kosten per m2? Of wie weet wat dat ongeveer zal kosten?
Alle reacties Link kopieren
MISSDRAMAQUEEN schreef:
02-04-2021 21:40
Zou dat kunnen?! :worship:

Wel even checken hoe je dan uitkomt met je deuren en of die, zo nodig, ingekort kunnen worden. (En let niet alleen op binnendeuren, maar vooral ook op de voordeur want die geeft het vaakst problemen bij dit soort oplossingen).
Alle reacties Link kopieren
jacky74 schreef:
02-04-2021 21:50
Helaas ligt er een vloerverwarming onder,
Dan zou ik heel voorzichtig zijn met mechanisch slopen. Probeer de watertip maar.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
MISSDRAMAQUEEN schreef:
02-04-2021 21:48
Ik wil dus heel graag tegels zodat ik me nooit meer druk hoef te maken over water :nut:

Tegels gaat niet over een houten vloer.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
02-04-2021 21:55
Tegels gaat niet over een houten vloer.
Hmmm... in oude huizen met houten vloeren liggen ook weleens tegelvloeren. Het zou dus wel moeten kunnen.
Maar daar kan ik je geen profi-tips over geven.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
02-04-2021 21:54
Dan zou ik heel voorzichtig zijn met mechanisch slopen. Probeer de watertip maar.
De machine die ze bij ons gebruikten beschadigde de ondervloer minder dan ons eigen geklooi.

Water is inderdaad ook nog een optie, maar daar moet je wel tijd voor hebben. Niet alleen om het water op de vloer in te laten werken voor je gaat slopen, maar ook om de vloer weer goed te laten drogen voordat de nieuwe vloer er daarna op gelegd wordt.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
02-04-2021 21:57
Hmmm... in oude huizen met houten vloeren liggen ook weleens tegelvloeren. Het zou dus wel moeten kunnen.
Maar daar kan ik je geen profi-tips over geven.
Op houten ondervloeren worden meestal eerst zwaluwplaten gelegd die vervolgens volgestort worden met beton/cement, voordat er tegels op gelegd worden.
Nummer*Zoveel schreef:
02-04-2021 22:02
Op houten ondervloeren worden meestal eerst zwaluwplaten gelegd die vervolgens volgestort worden met beton/cement, voordat er tegels op gelegd worden.

Oude huizen hebben meestal plavuizen direct met kalkcement op het hout gelegd in de begane grond hallen. Zit er vaak al meer dan 100 jaar in zonder problemen. Die hallen worden ook gewoon gedweild.
Nummer*Zoveel schreef:
02-04-2021 22:02
Op houten ondervloeren worden meestal eerst zwaluwplaten gelegd die vervolgens volgestort worden met beton/cement, voordat er tegels op gelegd worden.

Zijn dan niet vooral badkamervloeren?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
02-04-2021 21:59
De machine die ze bij ons gebruikten beschadigde de ondervloer minder dan ons eigen geklooi.

Water is inderdaad ook nog een optie, maar daar moet je wel tijd voor hebben. Niet alleen om het water op de vloer in te laten werken voor je gaat slopen, maar ook om de vloer weer goed te laten drogen voordat de nieuwe vloer er daarna op gelegd wordt.
Dat valt wel mee. Het meeste vocht gaat in het hout zitten. Als je er tegels overheen doet is vocht geen probleem. En in een kuip egaline gaat ook zo 6 liter en dat is met een nacht wel droog. Bouwdroger erbij, deuren en ramen open, verwarming vol aan.
Maar je moet er tijd voor hebben. 24 uur weken, dan slopen, waterstofzuiger en nog een paar dagen een bouwdroger. Nu nog een aannemer vinden die op korte termijn de vloer kan verwijderen kost ook tijd. 🤨
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
02-04-2021 22:05
Oude huizen hebben meestal plavuizen direct met kalkcement op het hout gelegd in de begane grond hallen. Zit er vaak al meer dan 100 jaar in zonder problemen. Die hallen worden ook gewoon gedweild.
Klopt, maar ik heb geen flauw idee hoe men dat vroeger deed. Tegenwoordig wordt het afgeraden, of je moet er hele speciale dure lijm, voeg en kit voor gebruiken die de werking van het hout op kunnen vangen.
Antoon69 schreef:
02-04-2021 22:05
Oude huizen hebben meestal plavuizen direct met kalkcement op het hout gelegd in de begane grond hallen. Zit er vaak al meer dan 100 jaar in zonder problemen. Die hallen worden ook gewoon gedweild.
Dat zijn vaak planken houten vloeren. Dit gaat waarschijnlijk om gelijmd parket. Daarbij, dit geeft vaak genoeg ook wel problemen. Scheuren in de plavuizen etc.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 02-04-2021 22:27
98.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
02-04-2021 22:08
Dat valt wel mee. Het meeste vocht gaat in het hout zitten. Als je er tegels overheen doet is vocht geen probleem. En in een kuip egaline gaat ook zo 6 liter en dat is met een nacht wel droog. Bouwdroger erbij, deuren en ramen open, verwarming vol aan.
Maar je moet er tijd voor hebben. 24 uur weken, dan slopen, waterstofzuiger en nog een paar dagen een bouwdroger. Nu nog een aannemer vinden die op korte termijn de vloer kan verwijderen kost ook tijd. 🤨

Als je al in een huis woont, dan is een paar dagen “weken en drogen” best lang. Terwijl zo’n machine het in een paar uur regelt. Toen ik ze belde, kwamen ze meteen de volgende dag al.

De droogtijd voor het egaliseren is afhankelijk van de dikte van de egalisatievloer en van welk spul ervoor gebruikt is. Je hebt sneldrogende varianten en varianten die dagen de tijd nodig hebben, en hoe dikker hoe langer het uiteraard duurt.
Nummer*Zoveel schreef:
02-04-2021 22:19
Klopt, maar ik heb geen flauw idee hoe men dat vroeger deed. Tegenwoordig wordt het afgeraden, of je moet er hele speciale dure lijm, voeg en kit voor gebruiken die de werking van het hout op kunnen vangen.

Die houten planken zijn gewoon op de balken getimmerd. Die planken krimpen over 100 jaar iets maar dat plakkaat van plavuizen blijft er gewoon op liggen. Volgens mij zit dat ook niet echt muurvast maar dat geeft verder niet. Je moet er ook geen emmer water over uitgieten maar vochtig worden bij poetsen was in mijn oude huis niet zo'n probleem. Het was wel zo dat in die hallen en gangen de vloer ook niet erg kon doorveren, dus daarom ook geen scheuren. Sowieso is die oude kalkmortel een beetje flexibel dus alles kan wat bewegen zonder dat er scheuren ontstaan. Die plavuizen zijn meestal ook niet gevoegd en liggen koud tegen elkaar, dus echt watervast/dicht is die vloer niet, maar so what?.
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 02-04-2021 22:33
7.18% gewijzigd
novaviva schreef:
02-04-2021 22:23
Dat zijn vaak planken houten vloeren. Dit gaat waarschijnlijk om gelijmd parket. Daarbij, dit geeft vaak genoeg ook wel problemen. Scheuren in de plavuizen etc.

Ja tegels op een parketvloer leggen is misschien niet zo'n goed idee. Zo'n vloer wordt dan ook alsmaar hoger.
MISSDRAMAQUEEN schreef:
02-04-2021 21:05
Ik lees graag even mee. Wij hebben ook een parket vloer, jaar geleden zelfs nog laten opschuren en in de lak laten zetten. Maar ik erger me dood aan hoe makkelijk de vloer beschadigd en als je een druppel laat vallen je gelijk moet boenen. (Dit wist ik van te voren niet, nog nooit een houten vloer gehad )

Onze vloer is verlijmd en gespijkerd :cry:. En als ik de verhalen tot nu toe lees gaan wij denk ik maar niet het heft in eigen handen nemen.
Hardwax erop doen! Bevalt erg goed!
jacky74 schreef:
02-04-2021 21:50
Helaas ligt er een vloerverwarming onder, we moeten dus voorzichtig slopen. Iets over de vloer is niet handig. Dan verliezen we te veel rendement van de verwarming.
Huur zo'n apparaat, die heeft een constant verdeelde kracht en kan je zo instellen dat hij niet het beton in gaat maar onder het parket steekt. Vaak lijkt iets veel enger dan het is, het scheelt je bakken met geld en je bent vaak zelf voorzichtiger dan de gemiddelde klusser.
Alle reacties Link kopieren
Wat een geluk voor je dat het niet verlijmd is op een houten ondervloer :)
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
MISSDRAMAQUEEN schreef:
02-04-2021 21:05
Ik lees graag even mee. Wij hebben ook een parket vloer, jaar geleden zelfs nog laten opschuren en in de lak laten zetten. Maar ik erger me dood aan hoe makkelijk de vloer beschadigd en als je een druppel laat vallen je gelijk moet boenen. (Dit wist ik van te voren niet, nog nooit een houten vloer gehad )
Dat is het grote nadeel van een gelakte vloer en daarom is een geoliede vloer aan te raden. Daarop zie je beschadigingen veel minder, ze hebben minder gevolgen doordat het hout zelf door de olie is beschermd (in het hout, ipv er als een laagje bovenop) en je kunt met een beetje olie iedere kras of vlek zo weer wegtoveren. Ik zou de lak eraf (laten) schuren en dan alsnog olie gebruiken ipv lak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven