Licht knippert

21-07-2019 20:55 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een van de slaapkamers hebben we sinds een aantal dagen een knipperende plafondlamp. Uit het niets gaat de lamp ineens heel kort uit en weer aan.
Aanvankelijk dacht ik dat het peertje aangedraaid of vervangen moest worden maar nu begint de bureaulamp ook. Het licht wordt eerst even feller en valt dan een microseconde uit.

Wat zou dit kunnen veroorzaken?
Alle reacties Link kopieren
Heb je dat alleen in die kamer? En altijd?

Wij hadden dat in het hele huis. Maar altijd op een bepaald tijdstip. Was piekspanning.
Alle reacties Link kopieren
Bowie79 schreef:
21-07-2019 23:44
Ik heb de groep nu uitgezet, is hiermee ook het brandgevaar voor nu even geweken?
.
Wanneer het probleem daadwerkelijk in deze ene groep is dan is hiermee inderdaad het gevaar geweken.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-07-2019 06:50
Tja, het zou ook één fase kunnen zijn. Ik ben geen elektricien. Ik zou iemand inhuren om het te fixen.
.
In het overgrote deel van de woningen in Nederland zit maar één fase. Wanneer die er uit ligt zit je hele huis zonder stroom.
Niet geschoten is altijd mis
Staat er toevallig ergens een hijskraan in de buurt? Dat had ik dus een tijdje terug, daar gingen de lampen door knipperen. Dat ding pakte blijkbaar veel stroom. Toen de kraan weer weg was, was het probleem verholpen. :-D
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-07-2019 10:06
Staat er toevallig ergens een hijskraan in de buurt? Dat had ik dus een tijdje terug, daar gingen de lampen door knipperen. Dat ding pakte blijkbaar veel stroom. Toen de kraan weer weg was, was het probleem verholpen. :-D
.
Volgens mij doet dit fenomeen zich dan in de gehele woning voor en niet in één kamer. Je lost het dan ook niet op door een groep uit te schakelen.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
22-07-2019 13:21
.
Volgens mij doet dit fenomeen zich dan in de gehele woning voor en niet in één kamer. Je lost het dan ook niet op door een groep uit te schakelen.
Hoeft niet perse volgens mij. Toen ik in Rotterdam woonde kon je aan de dimmer horen wanneer de lantarenpalen aangingen. Ik had maar een dimbare lamp. Mijn ex deed iets in de elektrotechniek en wees me er eens op. :$
YellowLemon schreef:
22-07-2019 15:12
Hoeft niet perse volgens mij. Toen ik in Rotterdam woonde kon je aan de dimmer horen wanneer de lantarenpalen aangingen. Ik had maar een dimbare lamp. Mijn ex deed iets in de elektrotechniek en wees me er eens op. :$
Komt dit dan niet gewoon door de dimmer waaraan je het kon merken, daar deze reageert op de minste schommeling?
Het vb. van RikM lijkt me echt iets dat je in heel je woning zou moeten merken, niet stelselmatig op één kring.

Hopelijk laat To nog iets weten. (en wat een klote reacties op een mogelijks gevaarlijke situatie)
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
22-07-2019 15:12
Hoeft niet perse volgens mij. Toen ik in Rotterdam woonde kon je aan de dimmer horen wanneer de lantarenpalen aangingen. Ik had maar een dimbare lamp. Mijn ex deed iets in de elektrotechniek en wees me er eens op. :$
.
En dat had niets te maken met het hoogfrequent signaal dat over het elektriciteitsnet wordt gestuurd om de lantarenpalen in te schakelen ?
Overigens, met datzelfde hoogfrequent signaal worden de lantarenpalen ook weer uitgeschakeld.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
22-07-2019 16:11
.
En dat had niets te maken met het hoogfrequent signaal dat over het elektriciteitsnet wordt gestuurd om de lantarenpalen in te schakelen ?
Overigens, met datzelfde hoogfrequent signaal worden de lantarenpalen ook weer uitgeschakeld.
Jawel. Dat gesprek was duidelijk alweer even geleden.
Alle reacties Link kopieren
Er komt morgen een elektricien langs!, wel met de mededeling dat als het aan de lampen of het schakelmateriaal ligt, de kosten voor ons zijn.
We wagen het er maar op. Tot die tijd blijft de groep nog even uit staan
Alle reacties Link kopieren
Zijn het lampen met een dimmer? Die kunnen wat gevoeliger zijn.

Afgaande op de symptomen zou ik denken aan vocht. Als er een badkamer boven is, of een zolder waar het kan lekken, dan kan het vocht in de vloer komen en daar allerlei vage dingen gaan doen - zoals dit wat je beschrijft.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft de elektricien gezegd ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Aanvankelijk heeft hij de lichtschakelaar vervangen en ons aangeraden om enkele dimmers op dezelfde groep te vervangen.
Het flikkeren van de lamp zou hiermee moeten stoppen maar helaas... het flikkeren ging door.
Nu moeten alle laspunten van alle contactdozen en lampen gecontroleerd worden want waarschijnlijk is er ergens een los contact.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de verhuurder bellen. En nee dat mag geen maanden duren. Eventueel gesprek opnemen zodat je voor de verzekering bewijs hebt dat jij ook daadwerkelijk hebt aangegeven dat er een probleem was.

Edit.
Heb je gedaan dus :) En ja los contact ergens zou mijn eerste gok zijn. Vreemd dat de lichtschakelaars zijn vervangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven