Stucwerk of renovlies

26-04-2021 17:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de fijne tips op mijn vorige topic, gooi ik deze er hier ook nog maar eens in.

We staan voor de keuze: stucen of renivlies voor onze nieuwbouwwoning.... waar heb jij voor gekozen, waarom, wat heb je meegenomen in je afwegingen en vooral: ben je er nog steeds blij mee??

Alle stucadoors weten ons op te noemen wat de nadelen van renovlies zijn en alle behangers benadrukken de mogelijke scheuren e.d. in stucwerk.

Ik ben benieuwd hoe de mensen met ervaring hier erin staan.

Wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 42

Stucwerk (60%)
Renovlies (40%)
Andere tip,.... Geen stemmen
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben renovlies,zat er al op toen we ons huis kochten.

Ik zou zo weer renovlies nemen, het zit er heel mooi op. Ik had het niet gezien dat het behang was met bezichtigen.

Stucwerk kunnen inderdaad scheuren komen in de eerste jaren als het huis af is.
Wij hebben vliesbehang maar ik zou toch kiezen voor stuc. Vind ik mooier
Alle reacties Link kopieren
IK heb stucwerk. Renovlies kan op hoeken makkelijk beschadigen en dan blijf je dat zien. Stucwerk vind ik sowieso veel mooier.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel in nieuwbouwhuizen van familie als m'n eigen verbouwde huis van verschillende aannemers en stukadoors gehoord dat je de gestucte muur het beste alsnog kan renovliezen ivm scheuren, dus dat maar braaf gedaan
Wat Heleen zegt..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn nieuwbouwwoning onlangs laten renovliezen.

Ondanks dat ik stucwerk wel mooier vind werd dit afgeraden ivm de nog vochtige muren. Het werken van het beton kan dan scheuren opleveren.

Renovlies was daarnaast goedkoper en daarom voor mij nu de meest voor de hand liggende keuze. Ben er erg blij mee, want het is mooi en netjes gedaan en langs de hoeken mooi afgekit. Tuurlijk houd je hier en daar een los stukje behang, maar liever dat dan een scheur in duur stucwerk...
Alle reacties Link kopieren
Stucwerk is mooier maar ik weet niet hoe dat zich houdt in een nieuwbouwhuis.
Alle reacties Link kopieren
Ooit gekozen voor renovlies en daar nu spijt van want stucwerk is zoveel mooier. Maar ja om je hele huis alsnog te laten stucen is duur en geeft een enorme puinzooi.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Ik vind stuc heel mooi, maar wel heel kwetsbaar. Ik heb het door het hele huis, maar ga eens met een stoel per ongeluk er wat harder tegenaan, speelgoedauto verzin het maar. Je hebt zo beschadigingen. Wel een groot voordeel, mooi glad en makkelijk te verven.

Scheuren vielen hier reuze mee. Ik zou er zelf dus door bovenstaande niet meer voor kiezen maar voor renovlies gaan.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik voor stucwerk gaan. Is later, als het glad is, ook makkelijker te repareren. Anders dan met vliesbehang hoef je er niets meer af te halen bij reparatie.

Tips om scheuren zoveel mogelijk te voorkomen.

Voorkom scheurtjes
Uiteraard zijn er genoeg oplossingen om de scheurtjes in uw nieuwbouwhuis te voorkomen. We zullen de meest gebruikelijke even op een rijtje voor u zetten:

Stook niet te warm
Huur een bouwdroger
Ventileer uw woning goed
Laat de stucadoor gaas gebruiken


https://www.stuc-concurrent.nl/wandafwe ... wwoningen/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben beneden stuc en boven renovlies en ik moet zeggen, na 4 jaar zitten in het stucwerk overal scheurtjes. Op het plafond, op de muren. Heel zonde.
Het renovlies ziet er ook heel netjes uit, maar nog te kort om echt te zien hoe het blijft.
Alle reacties Link kopieren
Dank allen!
Ik vind stucwerk ook echt mooi en zou renovlies eigenlijk een keer ergens moeten gaan bekijken. Ik heb wel begrepen dat het tegenwoordig echt heel glad kan worden gemaakt.
Wat wel meespeelt waardoor we ook zijn gaan twijfelen is dat we nog in de kleine kinderen zitten. Wil ook niet de hele dag bang zijn dat ze met normaal spelen de muren beschadigen.. Mijn man is nogal pietje precies, die zal daar echt wel van balen....
Hebben gekozen voor renovlies (hij moet nog gebouwd worden)

Idd vanwege scheuren bij stucwerk. Een vriendin van mij heeft haar nieuwbouwhuis wel laten stucken en die heeft echt overal scheuren en scheurtjes.

We heben trouwens iets duurder renovlies gekozen, maar het lijkt echt net op glad stucwerk! Je ziet het verschil bijna niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deels stuc en deels renovlies. Stuc is mooier maar kwestbaar. (fijne) scheuren vallen me tot nu toe reuze mee. Maar die kwetsbaarheid. Dat wist ik niet. Heb al wat beschadigingen en niet eens door mezelf maar door andere werklui. Renovlies ziet er ook strak uit maar je ziet wel het verschil met stuc. Het is echt meer dik papier. Tja, ook stukje goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben renovlies, zat er nog in van de vorige bewoners. Zou zeker voor stucwerk gaan! Je ziet echt verschil in kwaliteit ertussen.
Recent wilden we iets ophangen en tijdens het boren trokken we een klein gedeelte renovlies mee van de muur, waardoor er nu lucht tussenzit..
Alle reacties Link kopieren
wij hebben gekozen voor renovlies, maar nog geen ervaring, want ons nieuwbouwhuis is nog niet af. Familie van ons heeft gekozen voor stucwerk in hun nieuwbouwhuis en hebben nu echt heel veel scheuren. Zo zonde! Kan natuurlijk verschillen van huis tot huis, maar wij hebben van andere mensen veel positieve verhalen over renovlies gehoord, dus gaan we dat ook maar proberen!
Alle reacties Link kopieren
Rupikaur schreef:
27-04-2021 07:29
Wij hebben renovlies, zat er nog in van de vorige bewoners. Zou zeker voor stucwerk gaan! Je ziet echt verschil in kwaliteit ertussen.
Recent wilden we iets ophangen en tijdens het boren trokken we een klein gedeelte renovlies mee van de muur, waardoor er nu lucht tussenzit..
Je kunt bij de apotheek een spuit met naald kopen. Lijm erin en door je vliesbehang heen spuiten, zodat het eronder komt. Dan kun je het weer vastplakken.
Alle reacties Link kopieren
We hebben voor renovlies gekozen in ons nieuwbouwhuis. Oogt op zich niet verkeerd, maar het komt op sommige plekken wel los van de muur, ik vermoed omdat het huis is gaan werken. Dus dat moeten we ook nog eens (laten) fixen.
Alle reacties Link kopieren
Hier voor stucwerk gekozen, supermooi strak. We hebben na 3 jaar 1 scheur, op een slaapkamer. Dus om de scheuren zou ik er zo weer voor kiezen.
Het is helaas wel kwetsbaar, en met een klein kind hebben we dan ook al de nodige beschadigingen. Die zijn wel weer makkelijk te repareren met muurvuller en verf, maar toch is dat hetgene dat me tegenvalt.
Toevallig heb ik vorige week zelf mijn woonkamermuur behangen met renovlies. Ik had er heel veel gaten in die weer dichtgemeerd waren, en ook een deuropening die dichtgezet is en is gaan scheuren. Kortom, mijn stucwerk was lelijk geworden en daar heb ik overheen behangen. Moet wel eerlijk toegeven dat ik -als ervaren behanger- het een KaaaUuuuTeeeeeee klus vond! Het ziet er supernetjes uit, dus dat is me wel gelukt. Maar veel rare hoekjes en hapjes en dan ook de wcd's en dan dat veel te brede en zware papier (normaal behang is veel smallen qua rol). Dus kun je dat behangen laten doen? Zo nee, dan zou ik het toch bij voorkeur met 2 doen, want alleen is best lastig bleek wel.
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor renovlies. Ons huis wordt op dit moment gebouwd dus kan je helaas nog niet vertellen of wij er tevreden over zijn of niet. Maar ik volg wel even!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de aanbouw ook met glad stucwerk laten doen. De rest van het huis is toen het nieuwbouw was met spachtelputz gedaan.
Spachtelputz is vele malen steviger, geen kras te zien, geen vlek te zien. Ook geen enkele scheur in heel het huus.
Op stucwerk zie je alles. Krasjes, vegen, scheuren in de hoek met de plafonds.

Maar goed: als het nieuw is vind ik stucwerk eigenlijk ook mooier en strakker. Na 2 jaar, is spachtelputz mooier 😉
Alle reacties Link kopieren
Marende schreef:
26-04-2021 21:18
Dank allen!
Ik vind stucwerk ook echt mooi en zou renovlies eigenlijk een keer ergens moeten gaan bekijken. Ik heb wel begrepen dat het tegenwoordig echt heel glad kan worden gemaakt.
Wat wel meespeelt waardoor we ook zijn gaan twijfelen is dat we nog in de kleine kinderen zitten. Wil ook niet de hele dag bang zijn dat ze met normaal spelen de muren beschadigen.. Mijn man is nogal pietje precies, die zal daar echt wel van balen....
8 jaar geleden hebben we onze nieuwbouwwoning laten spuiten ipv stuccen. Nu wil ik het toch laten stuccen. We hebben een aantal mega scheuren en die moeten eerst uitgekrabt en gemaakt worden.. Dus ik zou het gelijk laten stuccen!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben renovlies genomen bij ons nieuwbouwhuis.
Meerdere buren van ons hebben het laten stucen en zaten later echt gròte scheuren in. Super zonde.

Er zijn eigenlijk 2 redenen om niet te laten stucen;

1 er wordt misschien nog meer gebouwd in de wijk en daarvoor gaan ze hijen. Dan trilt je stuc kapot.

2 je huis "werkt" nog door en dan kan je stuc gaan barsten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven