Verhuis/klus hacks!

17-04-2023 18:32 89 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Over een aantal maanden krijgen we de sleutel van ons koophuis. Heel leuk! We hebben geen (echte) kluservaring en nog nooit eerder een huis gekocht.

Wie heeft de leuke/handige/goedkope/praktische tips rondom verhuizen en/of klussen in de woning? Kan ook zijn dat je zelf bepaalde fouten hebt gemaakt waar je mij nu van kan behoeden ;). Of dingen die je eerder had willen weten of anders had willen doen achteraf.

We willen de keuken, vloer, badkamer doen. Verder het huis gewoon schilderen. Grote klussen zullen we uit handen geven, maar ook hoe dit aan te pakken kunnen we ook tips voor gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip: doe de vloer als laatste.
Ze zeiden dat het niet kon. Toen kwam er iemand die dat niet wist en die deed het gewoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip, het duurt 2x langer da gepland
En het is 2x duurder
Alle reacties Link kopieren Quote
Vervang direct alle sloten die toegang tot de woning verschaffen door nieuwe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het zeer stressvol om leiding te moeten geven aan degenen die hier kwamen klussen. Meermaals werden afspraken niet nagekomen, was het werk ondermaats, verschilden we van mening over de afwerking enz enz. En menig klusjesman gaat ook nog eens flirterig/amicaal doen als je alleen thuis bent. Als je een partner hebt is m’n tip; laat dat allemaal lekker aan hem/haar over. :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
- Wat ze ook beweren in de bouwmarkt: je hebt geen, ik herhaal geen speciaal voorstrijkmiddel nodig voor de muren. Koop de goedkoopste latex en saus daar de muren mee in als basis. Meer dan de helft goedkoper, werkt net zo goed en je bent er net zo lang mee bezig.

Die spetters van dat voorstrijkmiddel kom ik jaren later nog tegen op deurposten :facepalm:

- doorzetten met die plinten anders zit je over vijf jaar nog te kijken naar de stapel ‘komt wel een keer’ plinten in de garage

- en de tip van Frizz :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
heb je een huisdier?
verhuistip: ik doe de kat 's ochtends voordat de verhuishulp aankomt al in z'n hokje en zet hem dan in de badkamer (met het licht aan!). daar is de minste drukte tijdens het af en aanlopen.

bij aankomst in het nieuwe huis blijft kat in zijn draagmandje in de badkamer totdat de grootste drukte weg is. dan meteen zijn hoekje inrichten, zodat hij eruit kan.

voor honden is dit waarschijnlijk anders. maar voor kleinere huisdieren, knaagdieren en vogels en dergelijke werkt mijn methode ook vaak goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
als je je meldt bij bouwmarkten als verhuizende kun je geloof ik 3 maanden lang 20% extra korting krijgen. Bij Praxis iig wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
chirimoya schreef:
17-04-2023 19:03
heb je een huisdier?
verhuistip: ik doe de kat 's ochtends voordat de verhuishulp aankomt al in z'n hokje en zet hem dan in de badkamer (met het licht aan!). daar is de minste drukte tijdens het af en aanlopen.

bij aankomst in het nieuwe huis blijft kat in zijn draagmandje in de badkamer totdat de grootste drukte weg is. dan meteen zijn hoekje inrichten, zodat hij eruit kan.

voor honden is dit waarschijnlijk anders. maar voor kleinere huisdieren, knaagdieren en vogels en dergelijke werkt mijn methode ook vaak goed.
Maar dan zit kat de hele dag in een kooi, waar hij zijn pootjes niet kan strekken. Niet kan.plassen (nieren zijn gevoelig bij katten).
Lijkt me echt geen goed idee
Alle reacties Link kopieren Quote
Klussen neemt altijd meer tijd in beslag dan je denkt! Neem voldoende tijd, en vraag om hulp. Onhandige mensen zijn ook welkom, want je zult heel wat op en neer naar de bouwmarkt moeten voor vergeten dingen is mijn ervaring.

Wat gaan jullie allemaal doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
17-04-2023 18:47
Vervang direct alle sloten die toegang tot de woning verschaffen door nieuwe.
Tenzij er nog allerlei werklui de deur plat komen lopen en een sleutel krijgen. Dan pas nadat je hen hebt uitgezwaaid de sloten vervangen.
*Blokkeer de ruimte voor je huis waar de verhuiswagen moet staan. Met linten of zo. Of ga er liggen. Wij hebben weken van tevoren overal briefjes in de bus gedaan met het verzoek om er die ochtend niet te parkeren, leek perfect. Ook nog met stoepkrijt die plek ‘geclaimd’.



En op de ochtend van de verhuizing parkeerde er pontificaal voor ons huis een landrover die NIEMAND kende. Die heeft er vervolgens weken gestaan, zei een buurvrouw later. Daar moesten we al onze spullen omheen tillen.

*Doe niet je complete boekencollectie in de allergrootste doos die je kunt vinden.

*Ik heb dozen genummerd, ze gefotografeerd van bovenaf terwijl ze nog open waren, die foto’s dezelfde nummering gegeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag voor de klussen meerdere offertes aan. Huur een verhuisbedrijf in. Zij zorgen dan ook voor dozen.

Op de verhuisdag zelf, zorg voor een weekendtas met pyama, schone kleren, toiletspullen en handdoeken. Onze handdoeken zaten in een doos onderop en achterin, gelukkig wel doos met badlakens binnen handbereik.
Alles wat je al in kunt pakken pak je in, in dozen die je nummert met het nummer van de kamer waar het straks heen moet. Bij de verhuizing hang je op elke deur een nummer. Zo kan iedereen de dozen alvast in de juiste kamer zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk bij alles wat je inpakt of je het echt mee wil nemen. Een verhuizing is het ideale moment voor een grote opruiming
Begin nu alvast met alles uitzoeken en zoveel mogelijk wat je niet gebruikt hebt afgelopen jaar weg doen. Wat je niet hebt, hoef je ook niet in te pakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schrijf de nummer/naam van de kamer op alle kanten van de doos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Huur een verhuisbedrijf in! Ik heb het 5 keer zelf gedaan en de laatste keer laten doen, wat een cadeau voor onszelf was dat zeg!

Plak stickers op de dozen en laat die corresponderen met de ruimte waarin ze neergezet moeten worden.

Bestel nog geen meubels voordat je er daadwerkelijk woont. Ga er eerst een maand of wat wonen en ga daarna pas naar andere meubels kijken. Als je er eenmaal inwoont is het licht toch anders dan je je had voorgesteld, blijkt de bank toch te groot voor de ruimte. Eerst het huis leren kennen, daarna nieuwe meubels uit gaan zoeken.

Qua klussen, als je twijfelt over of je het zelf kan en je weet dat het dan waarschijnlijk ook niet zo wordt als je zou willen, dan vraag iemand die het wel kan om het te doen. Er is niets zo irritant om naar te kijken als je weet dat je het zelf verkloot hebt.
Daar staat tegenover, dat als je het wel zelf gedaan hebt en het is heel gaaf geworden, dan kan je elke keer weer even glunderen dat je dat mooi zelf gefixt hebt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga nu alvast weggooien. Ik heb heel veel weggedaan en mis niets.

Verhuis als dat kan, van te voren al dozen met bv kerstspullen naar zolder.

Zet op de doos waar het heen moet.

een team in beide huizen.
1 team leegt huis A
1 team vult huis B
team C. zij reden de verhuisauto heen en weer. Dat kan alleen als je niet ver verhuisd😇 wij waren in 5 uur volledig over. Meeste uitgepakt en ingeruimd.

En inderdaad de plinten zeker voor de verhuizing doen. Kun je overal gewoon bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien niet helemaal van toepassing in jouw situatie, maar als ik nogmaals in een nieuwbouwhuis zou gaan wonen zou ik de binnendeuren eruit halen tijdens alle klussen (stuccen, schilderen, keuken plaatsen, vloer leggen,etc. ). Een paar gloednieuwe deuren zijn beschadigd geraakt en ik sta soms nog steeds verdwaalde verfspetters te boenen.
I would rather shit in my hands and clap
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
17-04-2023 19:10
Maar dan zit kat de hele dag in een kooi, waar hij zijn pootjes niet kan strekken. Niet kan.plassen (nieren zijn gevoelig bij katten).
Lijkt me echt geen goed idee
Dit! Niet doen, tenzij je echt een heel grote bench hebt.
Bij mijn verhuizing zijn de katten twee dagen uit logeren geweest. Ze kwamen pas terug toen alles over was en het huis leefbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andere, al genoemde tips:
-Huur een verhuisbedrijf in. Scheelt echt zoveel en je bent verzekerd als er wat stuk gaat.
-Schaf niet alle meubels in 1 x aan. Laat de ruimte op je inwerken, dan zie je vanzelf wat je wilt en nodig hebt.
-Verf met schrobvaste verf! Tegenwoordig is verf standaard op waterbasis en als je standaard verf haalt, boen je dat zo van de muur als je iets wilt schoonmaken.
-Kijk met kleurtesters hoe de verf op de muur uitpakt. Lichtinval maakt erg veel uit!
-Huur mensen in voor klussen die je niet zelf kunt. Ik heb laten behangen: het was erg prijzig, maar het is prachtig gedaan en ik ben er elke dag zo blij mee!
-Leg de plinten voordat je gaat verhuizen. Bij mijn vorige woning lagen ze na 8 jaar nog niet....
- Begin nu met opruimen: scheelt sjouwen en zooi verhuizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk om jullie tips te lezen!

Sommige tips ken ik al, maar ik hoor ook wat nieuwe dingen die we zeker gaan toepassen!

Korting bij bouwmarkt als je gaat verhuizen bijvoorbeeld, nog nooit van gehoord! Handig!

Dieren hebben we nog niet. Willen we in het nieuwe huis :).

Ik lees dat sommige van jullie een verhuisbedrijf hebben gehuurd. Wat waren jullie kwijt? Wij hebben het tot nu toe zelf gedaan, en opzich ging dit prima.

Hoe zorg je dat je goede vaklui binnenhaalt? Iemand tips waar op te letten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Uitzoeken en opruimen gelukkig een aantal maanden geleden al mee begonnen. Op zich dus weinig extra troep die weg kan. Komende weken ga ik alles wel nogmaals nalopen, want waarschijnlijk kunnen er nog wel een paar zakken naar de kringloop als ik kritischer kijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand nog een tip waar de keuken aan te schaffen? Wij dachten gewoon ikea. Betaalbaar, genoeg keuze, en spullen makkelijk te vervangen wanneer nodig. Iemand goede/slechte ervaring met ikea keukens?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven