Waar klus je nu aan en wat is de volgende klus?

03-05-2019 01:11 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bezig de trap af te maken, nog 1 x schuren en dan lakken en parketlak

volgende klus: palletbank in de tuin


tussendoorklussen : boren in de kinderkamers, behangen achterkant van een kast.
He je wilde bewijzen dat er hier, bij de Ikea en bij fietsenmakers weinig kennis van batterijen is? :confused:
Sorry dat ik zo weinig reageer trouwens. Het is hier zo druk en chaotisch met de verbouwing dat ik niet lekker kan nadenken.

Ik ga vandaag ventilatie installeren in de badkamer, de trap verder afbranden (6) wat een vervelend werk is dat en schakelmateriaal installeren in de huiskamer.
we zijn ins ons nieuwe huis met een volledige renovatie bezig. gelukkig wordt veel gedaan door een aannemer.
zelf moeten we boven behangen, verven laminaat leggen. Ook op de zolder trouwens. En dan komen nog de klussen zoals trap schuren en lakken, deuren lakken. Ik denk dat we ons de komende maanden nog wel bezighouden. In het voorjaar wil ik het buitenwerk gaan doen
Alle reacties Link kopieren
Beetje bij beetje gaan we vooruit, maandag komen eindelijk de tegels voor de badkamer (die stomme dingen liepen telkens meer vertraging op...) Dus ik hoop dat de aannemer mega snel is en ik over 1 a 2 weken in bad kan :lol:

Ondertussen zijn we zelf aan het schilderen en als de tegels er zijn kunnen we ook de definitieve vloer bestellen (we willen pas gaan leggen als er geen bouwlui meer door deze gang lopen, maar dat verschoof dus telkens).

@Lisbeth, leuk, welkom! Loopt alles een beetje op schema?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Mwah, de grote dingen in ieder geval wel. We gaan ervan uit dat het tegen de verhuisdatum woonklaar is
GlitterCupcake schreef:
14-11-2019 06:31
He je wilde bewijzen dat er hier, bij de Ikea en bij fietsenmakers weinig kennis van batterijen is? :confused:
HUUH?

Dat staat er niet.
IKEA geeft strijdige antwoorden. Bij de ene review zeggen ze nee. Hebben we niet. Is willekeurig. Blijkt dat onzin, want een zonnecel van JYSK doet het dus wel op de batterij van IKEA. Ja... dan weten ze het niet.
Fietsenmaker wil alleen nieuw verkopen. Geen advies over de verschillende fietsbanden en verlichting. Wat ze hebben en daar moet je het maar mee doen.

Verder ga ik niet reageren op forumgebruikers die zich beperken tot een soort van moderatoren. ONEliners noem ik die.
gisteren de hele dag geklust. 1 slaapkamer geschilderd, kozijnen geschilderd. granol af zitten steken. en dan nog de zooi achter de werkmannen opgeruimd.
drukke dag maar wel productief. nu moet ik een paar dagen werken maar misschien dat ik vanavond nog een uurtje ga want ik moet nog lijm van de vloer steken.
komend weekend zou de stukadoor ver klaar moeten zijn. even kijken hoe het droogt en wanneer we kunnen gaan behangen. We moeten wel nog onder houtwerk schuren dus dat zou ik komend weekend al kunnen doen.
Voorlopig gebeurt er hier nog even niets, want er wordt nog gekeken of er geld moet komen vanuit woningbouw of dat we het zelf moeten betalen. Vrijdag wordt hier wel een nieuwe keuken geplaatst :cheer2:
Hier is een kast verplaatst. Klein kastje past precies op een roltafel.
Kan het wat sneller van de plaats af als het moet. Is het verplaatsten van meubilair ook sneller gedaan. Is dan wel even opletten dat inhoud niet valt.
Ruimte moet langzaam vrij en sneller schoon gemaakt. Het oogt ook minder rommelig.
Vandaag een muur behangen, ben er erg blij mee. Had twee maanden geleden dezelfde muur behangen maar kon er niet aan wennen. Vond het wel raar om na twee maanden weer te gaan behangen maar zo blij dat ik het gedaan heb. Volgende week verder met de muren schilderen op de overloop boven. Elke week probeer ik iets te doen, als is het maar een muurtje. Einde winter zijn alle muren dan weer gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een plint in de keuken teruggeplaatst. Die stond sinds de verbouwing van de voorgevel nog in de gang te wachten.

Nu voorbereiden op onze trip in de kerstvakantie: sanitair.
Ik wil dan in ieder geval de badkamer en het toilet volledig gestript hebben, tot het plafond en de vloer aan toe. Zo veel mogelijk plafondbedekking verwijderen in de rest van het huis en de hele bovenverdieping leeg ruimen en stofvrij maken.
Man z'n planning is om in februari het sanitair aan te (laten) leggen.
Alle reacties Link kopieren
Morgen de vloer leggen op de 1e verdieping. Mndag wordt de douchecabine geplaatst (verlate levering). En dan is die verdieping gewoon klaar. Vorig jaar de eerste kamer in de muur en na zoveel tegenslagen komen we eindelijk ergens.

Daarna verder beneden. De stukadoor komt hopelijk volgende week (hun werk is goed maar plannen kunnen ze niet zo goed). Dan tegelvloer van de keuken erin en de keuken bouwen en dan klaar!
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Momenteel bezig met wat binnenafwerking en plannen. Nu binnendeuren vernissen.

Wat daarna op de planning staat is een nieuw werkblad voor de keuken maken en tuinverlichting installeren.

Volgende grote werk is de achterbouw van -+ 35m² waarbij ik moet starten van een betonvloer en kale muren. Deels plat dak, deels zadeldak.
Bedoeling is om onder het zadeldak een zoldering te maken die opgesplitst wordt tussen opbergruimte en "meditatie"ruimte en op de gelijkvloers een atelier in te richten waar we kunnen prutsen en schilderen.
Zit nog in de planfase, dus momenteel uitzoeken hoe ik daar een tweede verdeelkast kan plaatsen op een veilige manier.
Leuk projectje voor komende lente.
Heeft iemand een idee waar ik dit soort tegels zou kunnen vinden?
Veel oudere huizen hebben dit als vensterbank.

(Ik plaats het ook omdat hier waarschijnlijk meelezers zijn die google een handje helpen. Ik kom via zoek wel op marktplaats uit, maar daar staat dan alleen 4,95 of 5 euro maar dat is dan voor bezorgen in kleine letters.
Ik hoef er maar enkele om lelijke en kapotte tegels te vervangen.

Ik heb geen idee waar deze foto van is. Ook niet of er auteursrechten op zitten. Het zijn wel de tegels.
https://www.bing.com/images/search?view ... t=0&sim=11
Alle reacties Link kopieren
Als het geen grote vensterbank is zou ik denk ik alle tegels vervangen door zoiets: https://www.vensterbank-natuursteen.nl/ ... SMQAvD_BwE

Of gewoon de verkoper op marktplaats een berichtje sturen en vragen hoeveel hij wil voor x tegels.

Edit: of neem een tegel mee naar de praxis/gamma/Hornbach/sanitair winkel en vraag/kijk of ze daar iets vergelijkbaars hebben.
neweve wijzigde dit bericht op 09-01-2020 07:39
Reden: Toevoeging
14.78% gewijzigd
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
@neweve
Het zijn jaren 70 tegels. Zitten nog vast en mee nemen naar bouwmarkt.
Dat gaat helaas niet lukken. Maar het is wel een goed idee.
Ik bedacht me dat ik er twee nodig heb. Is een reparatie nodig.
ik vind het vreemd, want die zijn standaard geweest.
Dank je voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de kerstvakantie wilde ik het verlaagde plafond uit de badkamer slopen (en ook uit het toilet etc.). Helaas bleek dit een nogal stevige constructie...

Dus nu wil ik een (decoupeer)zaag. :P (om eerst een deel weg te kunnen zagen)

Iemand tips waar ik op moet letten?

Man wil er in ieder geval eentje op een accu.
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
20-01-2020 11:09
Tijdens de kerstvakantie wilde ik het verlaagde plafond uit de badkamer slopen (en ook uit het toilet etc.). Helaas bleek dit een nogal stevige constructie...

Dus nu wil ik een (decoupeer)zaag. :P (om eerst een deel weg te kunnen zagen)

Iemand tips waar ik op moet letten?

Man wil er in ieder geval eentje op een accu.
Niet zoveel goede ervaring met decoupeerzagen, goedkoop én duur.
Sinds we een (hand) schrobzaag hebben gebruikt voor een buitenklus ben ik fan van deze zagen. Zijn smal, flexibel en zagen als een speer.
Je hebt ze ook elektrisch.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook lastig om precies te bepalen wat ik nodig heb. Want eigenlijk wil ik ook wel een kleine zaagtafel (voor (vloer)planken etc.)
Een decoupeerzaag leek me het meest veelzijdig.

Is zo'n schrobzaag hetzelfde als een reciprozaag?
Kun je daar ook een beetje mooi recht mee zagen? (aan de andere kant, als ik ooit een zaagtafel ga aanschaffen dan zal ik die gebruiken voor het recht zagen van planken etc.)

En kun je er ook bomen mee snoeien? (dan kunnen we de kettingzaag nog even uitstellen).

Ik ben nog van het handgereedschap, maar dat gaat me nu helaas niet (snel genoeg) verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
20-01-2020 11:37
Ik vind het ook lastig om precies te bepalen wat ik nodig heb. Want eigenlijk wil ik ook wel een kleine zaagtafel (voor (vloer)planken etc.)
Een decoupeerzaag leek me het meest veelzijdig.

Is zo'n schrobzaag hetzelfde als een reciprozaag?
Nee, de eerste is iets flexibeler zodat je vlak langs muren kunt zagen

Kun je daar ook een beetje mooi recht mee zagen? (aan de andere kant, als ik ooit een zaagtafel ga aanschaffen dan zal ik die gebruiken voor het recht zagen van planken etc.)
Daar zou ik een afkortzaag voor kopen

En kun je er ook bomen mee snoeien? (dan kunnen we de kettingzaag nog even uitstellen).
Ik heb met de schrobzaag dikke kluiten wortels van riet in en weggezaagd

Ik ben nog van het handgereedschap, maar dat gaat me nu helaas niet (snel genoeg) verder helpen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je wilt teveel met 1 apparaat, Biebeltje. Zagen hebben specifieke doelen, en ze ergens anders voor gebruiken is alleen maar gevaarlijk en frustrerend.

Decoupeerzaag is echt bijna nergens goed voor. Je kunt er niet mooi recht mee zagen, en je moet altijd nog vijlen/schuren om de snede toonbaar te krijgen.

Voor je verlaagde plafond zou ik inderdaad een handschrobzaag kopen, en een electrisch multizaagje, daarmee kun je vlak langs muren zagen.
Waar is het plafond van gemaakt?

Een zaagtafel is echt schromelijk overdreven als je geen professional bent, als je gewoon planken moet zagen is een afkortzaag ideaal, moet je echt lange einden zagen, dan een cirkelzaag+geleider.

Bomen snoeien: gewoon met een bomenzaag (hand), voor vers hout heb je weer een heel andere zaagtand nodig dan voor droog hout. Dat schrobzaagje kan op zich wel soort van alles, dus die wel wellicht ook wel. Als je echt veel bomen hebt is een kettingzaag wel handig. Kun je ook Marktplaats gewoon een tijdje voor in de gaten houden.

Accuspul: ik zou t niet doen (met uitzondering van je schroeftol natuurlijk) Zagen doe je toch hoofdzakelijk op 1 plek, waar je je bokje/workmate/whatever hebt staan, dus daar stroom neerleggen is geen moeite.

Voor sommige apparaten kun je best voor een goedkope optie gaan, vooral voor de dingen die niet heel precies hoeven te werken. Dat multizaagje bijvoorbeeld, of een haakse slijper.

En qua verlaagd plafond: ik zou dingen loszagen echt als laatste optie zien, lijkt me op meerdere manieren gevaarlijk (frictie op je zaagblad, je bent met 2 handen boven je macht bezig dus geen hand vrij om iets op te vangen dat omlaag komt) Ben je al wel met een koevoet in de weer geweest? Als je toch wilt zagen is een handzaag toch echt de beste optie denk ik, heb je in elk geval nog een hand vrij om hetgeen je zaagt te ondersteunen.

En tip: kijk klusvideos! Echt. Lief en ik zijn echt heel handig en best ervaren (hij vooral) ondertussen, maar we leren nog steeds heel veel van YouTube ;-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn koevoet is het eerste ding wat ik op het plafond heb losgelaten. Dat bleek iets van 1 cm dik spaanplaat te zijn wat echt van muur tot muur vast zit, maar ik kon zo snel geen spijkers/schroeven zien zitten (er zit ook nog eens een dun laagje piepschuimtegels overheen geplakt).
Ik heb wel wat stukjes los kunnen krijgen, maar dan breken ze elke keer af. En er met m'n volle gewicht aan gaan hangen had ook geen resultaat. Vandaar dat ik het tussen de plafondbalken in weg wilde zagen zodat ik in ieder geval beter kan zien hoe en wat. En er ook beter bij kan met m'n koevoet.

Maar ik zal eens gaan kijken voor een schrobzaag. En me anders nog eens extra laten voorlichten in de bouwmarkt.

Oh, en ik bedoel dan idd een afkortzaag i.p.v. een zaagtafel. Er zullen op de bovenverdieping best een aantal planken vervangen moeten worden en daarbovenop wil ik t.z.t. nog een topvloer. Nou ja, nog genoeg te doen dus.

Tot nu toe was het voornamelijk: schroevendraaier, hamer, bijtel, koevoet/breekijzer en plamuurmes...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap m ja. Piepschuim afsteken met een plamuurmes heb je vast al geprobeerd? Gewoon losschroeven (als het geschroefd zit) is wel de beste optie. Maar dan moet je de schroeven natuurlijk wel kunnen vinden ;-D

Ik zit te denken, maar kan zo ook niet echt iets handigers bedenken, boven je hoofd werken is altijd ruk.. Ik snap dat de decoupeer verleidelijk klinkt in deze. Kun je er niet even 1 lenen van iemand, kijken of het een beetje wil?
Alle reacties Link kopieren
Lenen zou misschien wel kunnen ja. Mijn pa heeft er wel eentje.
Piepschuim was ik inderdaad begonnen met wegsteken, maar ik kwam maar geen naden etc. tegen. Volgende keer dat ik er ben nog maar eens kijken wat ik met handgereedschap aan kan richten.
Het is gelukkig nog allemaal sloop, dus dat neemt niet al te nauw :-)

Ik wil in vrijwel alle ruimtes weer het originele balkenplafond terug laten komen, dus dan zullen die verlaagde plafonds er toch echt uit moeten. Daarbij is het ook een verrassing wat er bovenop die verlaagde plafonds ligt. In de slaapkamer waren het gelukkig gewoon houten schrootjes, maar daar kwam echt twee vuilniszakken aan graszaden achter vandaan...

Gelukkig zijn de reservesleutels ter plekke weer terecht zodat de dakdekker aan de gang kan zodra het weer droog genoeg is. Dan zijn de lekkages hopelijk snel verholpen. Kunnen we de rotte planken van de bovenverdieping ook vervangen.

En we hopen over niet al te lange tijd ook aan de slag te kunnen met het sanitair (daar huren we iemand voor in). Maar het is nog even een gepuzzel hoe de leidingen etc. het beste gelegd kunnen gaan worden.
Biebeltje schreef:
20-01-2020 15:30
Mijn koevoet is het eerste ding wat ik op het plafond heb losgelaten. Dat bleek iets van 1 cm dik spaanplaat te zijn wat echt van muur tot muur vast zit, maar ik kon zo snel geen spijkers/schroeven zien zitten (er zit ook nog eens een dun laagje piepschuimtegels overheen geplakt).
Ik heb wel wat stukjes los kunnen krijgen, maar dan breken ze elke keer af. En er met m'n volle gewicht aan gaan hangen had ook geen resultaat. Vandaar dat ik het tussen de plafondbalken in weg wilde zagen zodat ik in ieder geval beter kan zien hoe en wat. En er ook beter bij kan met m'n koevoet.
...
Geen tips maar spijtig dat ik niet in de buurt woon.
Lijkt me zo'n typisch zaakje waar ik heerlijk op kan losgaan.

Niet mogelijk om tussen een muur of balk je koevoet te plaatsen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven