Welke schroeven nodig?

26-08-2019 16:01 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

We willen een plank in een harde muur bevestigen. De plank moet ca 20kg kunnen dragen. Wat voor schroeven (en pluggen) hebben we dan nodig?
Soms zijn de aanduidingen zo vaag. Op klussites vind ik het antwoord ook niet direct.
Dank voor jullie hulp!
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
26-08-2019 18:50
De maat van de boor is in principe de maat van de plug. Boor wel ff paar keer heen en weer raggen zodat gat iets groter wordt. Diep genoeg boren en dan plug met een hamer (hak van schoen kan ook weet ik uit ervaring 😉) erin timmeren
:lightbulb: Eerst even het boorgat met stofzuiger leegzuigen anders loop je kans dat je plug er niet helemaal in gaat.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
26-08-2019 22:20
:lightbulb: Eerst even het boorgat met stofzuiger leegzuigen anders loop je kans dat je plug er niet helemaal in gaat.
Ik heb idd dit geleerd van mijn vader ipv heen en weer raggen, ivm het mogelijk te groot worden van het gat.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
26-08-2019 22:18
Let ook even op of de schroeven door de gaten van de plankdragers passen. heb je straks alles bij en voor elkaar, passen je schroeven niet door het gat...
En wat is de draagkracht van de plank(houders)?
Yes! Dank voor die tip! Daar gaan we op letten, al een keer meegemaakt, was heel erg k*t.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
26-08-2019 22:18
Let ook even op of de schroeven door de gaten van de plankdragers passen. heb je straks alles bij en voor elkaar, passen je schroeven niet door het gat...
En wat is de draagkracht van de plank(houders)?
De draagkracht van de plank(dragers) is 20kg. Dus ik wil schroeven die dat niet verlagen, anders kunnen we de plank net zo goed niet ophangen.
Alle reacties Link kopieren

Dank!!! Dat zocht ik dus al eerder, maar zelf niet gevonden. Heel relaxed dit!

Fischer raadt 6 x 30 aan als plug en de combi hebben ze ook. Dus prima! Bij Fischer staat volgens mij ook altijd duidelijk aangegeven welke maat boorkop je moet gebruiken, dus dat is fijn.
Alle reacties Link kopieren
En dank Bitje en MallePietje voor jullie uitleg en de fijne link! Zo komen we er zeker uit.

Bij de bouwmarkt kunnen we het natuurlijk vragen, maar ik wilde het van te voren weten omdat we nog pluggen en schroeven in huis hebben en ik dan misschien thuiskom met wat we al hebben, dat voelt vrij nutteloos...
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
26-08-2019 22:59
Dank!!! Dat zocht ik dus al eerder, maar zelf niet gevonden. Heel relaxed dit!

Fischer raadt 6 x 30 aan als plug en de combi hebben ze ook. Dus prima! Bij Fischer staat volgens mij ook altijd duidelijk aangegeven welke maat boorkop je moet gebruiken, dus dat is fijn.
Plug 6x30 is een 6 mm plug. Dit is de dikte van de plug. Het boortje dat je gebruikt moet dezelfde dikte hebben als de plug. Dan past de schroef er precies in. Door het aandraaien zet de plug uit en gaat hij strak zitten. Dus niet groter boren of het gat ruimer maken. Want dan werkt het niet.

En een schroef van 6 mm zal nooit in een plug van 6 mm passen. Nog niet misschien.
Wat ik zelf altijd doe: eerst de schroeven uitzoeken, dan passen in de plug. Als je de plug hebt weet je dus ook welke boor je nodig hebt.
Voor jouw specifieke klusje zou ik denk ik kijken maar een houtdraadboutje van 6 mm.
Alle reacties Link kopieren
Moet wel zeggen dat ik altijd in een winkel kom waar ze schroeven boutjes en pluggen per stuk verkopen en je gewoon kunt passen om te zien eat je moet hebben. Heel handig!
Alle reacties Link kopieren
viennas schreef:
26-08-2019 23:10
.
En een schroef van 6 mm zal nooit in een plug van 6 mm passen. Nog niet misschien.
Wat ik zelf altijd doe: eerst de schroeven uitzoeken, dan passen in de plug. Als je de plug hebt weet je dus ook welke boor je nodig hebt.
Voor jouw specifieke klusje zou ik denk ik kijken maar een houtdraadboutje van 6 mm.

Dank voor je aanvulling! Is zo’ houtdraadboutje dan geschikt om in een stenen muur te schroeven (of althans in de plug in de muur)?

Want wij hebben bijv ook nog spaanplaatschroeven met de juiste dikte 3,5mm, maar volgens mij zijn die niet geschikt om stalen beugels aan een stenen muur te bevestigen...🧐
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
26-08-2019 18:08
Je hebt het over 3 houders. Heeft elke houder dan één of meer schroeven ?

En is het zo'n plank met weggewerkt ophangsysteem waarbij de ophanging in de plank komt te zitten en dan niet meer te zien is ?
Sorry, een van de beugels bevestig je alleen aan de houten constructie (de middelste). De andere twee gaan wel aan de muur vast daar zitten in totaal vier gaten in. Dus de plank komt met vier schroeven aan de muur te hangen.

Het ophangsysteem is weliswaar onzichtbaar, maar bestaat uit twee planken. De onderste plank komt vlak tegen de muur te hangen en daar zit het ophangsysteem in vast. De bovenste plank wordt haaks op de onderste bevestigd en steunt dus op de beugels (en de hele onderste plank).
Alle reacties Link kopieren
Doe je nog een fotootje als het hangt?? 😉
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Kwam toevallig dit

https://www.youtube.com/watch?v=z2p2_rFKEB4


tegen en dacht aan dit topic, goede en complete uitleg vind ik
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
28-08-2019 18:09
Kwam toevallig dit

https://www.youtube.com/watch?v=z2p2_rFKEB4


tegen en dacht aan dit topic, goede en complete uitleg vind ik

Dank je wel!! Erg nuttig!
Met mijn boortje maat 6 krijg ik altijd gaten maat minstens 10. De boor gaat gewoon ‘wandelen’ door het gat heen. Om een en ander passend en vast te krijgen ram ik er altijd met een hamer nog een 3 mm plugje bij. Ik heb dus echt een bloedhekel aan dingen ophangen, helemaal als het dragend moet zijn. We hebben hier gordijnrails gehad die zes keer naar beneden kwamen zetten, liefst midden in de nacht.
MinkeDeWit schreef:
28-08-2019 22:31
Met mijn boortje maat 6 krijg ik altijd gaten maat minstens 10. De boor gaat gewoon ‘wandelen’ door het gat heen. Om een en ander passend en vast te krijgen ram ik er altijd met een hamer nog een 3 mm plugje bij. Ik heb dus echt een bloedhekel aan dingen ophangen, helemaal als het dragend moet zijn. We hebben hier gordijnrails gehad die zes keer naar beneden kwamen zetten, liefst midden in de nacht.
Haha, zit hier heel hard te lachen. Kijk ff naar de link die ik vanavond plaatste, daar wordt echt heel goed uitgelegd welke boor, welke plug voor welke muur etc.
Alle reacties Link kopieren
Link niet gekeken, maar let je er ook even op dat je een betonboor gebruikt? Dus niet alleen de maat van je boor is belangrijk, ook het type boor. Een betonboor heeft een plat stukje aan het uiteinde (maar het staat meestal ook op de verpakking wat je ermee kunt boren). En je boormachine kun je bij harde muren het beste op klopboor zetten (als je die stand hebt). Ik heb kneiterharde muren, dus daar denk ik nu even aan.
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
29-08-2019 02:05
Link niet gekeken, maar let je er ook even op dat je een betonboor gebruikt? Dus niet alleen de maat van je boor is belangrijk, ook het type boor. Een betonboor heeft een plat stukje aan het uiteinde (maar het staat meestal ook op de verpakking wat je ermee kunt boren). En je boormachine kun je bij harde muren het beste op klopboor zetten (als je die stand hebt). Ik heb kneiterharde muren, dus daar denk ik nu even aan.
We hebben een mooie accuboor (totaal ongeschikt voor deze muur en onze plafonds bijv), maar we hebben ook een boorhamer met betonboren in de set. We moeten misschien wel nog even naar de maat van de boor kijken.

Dus even goed dank voor je aanvullende tip! We gaan dit weekend aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Alle reacties Link kopieren
6 mm schroef in een 8mm plug past wel, je moet alleen een het goede gereedschap hebben.
Een 18V schroefmachine van een gerenommeerd merk klaart die klus met gemak.
Moet je wel goede schroeven hebben, die van de action draai je in tweeën.. :idee:

En deze pluggen gebruiken..
Afbeelding
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
26-08-2019 17:54
Ik had het ook over de doorsnede.
Je bedoelt diameter :-) (al wordt doorsnede ten onrechte vaak voor hetzelfde gebruikt, terwijl het strikt genomen een oppervlakte is)
Alle reacties Link kopieren
paulaner schreef:
29-08-2019 21:03
6 mm schroef in een 8mm plug past wel, je moet alleen een het goede gereedschap hebben.
Een 18V schroefmachine van een gerenommeerd merk klaart die klus met gemak.
Moet je wel goede schroeven hebben, die van de action draai je in tweeën.. :idee:

En deze pluggen gebruiken..
Afbeelding

Paulaner, bedoel je het merk Fischer (daar hebben we pluggen van, wel S-pluggen) of het soort pluggen? En de Action is sowieso mijn winkel niet, ik vind het maar een uitdragerij. Ik heb laatst iemand gehoord die de verf van de action aanraadde, daar kan ik ook niet bij...
Inmiddels zal de boel al wel hangen dus mijn tips wellicht niet meer nodig. Maar bedoel je geen zandcementblokken? Dat wordt meestal voor dragende binnenmuren gebruikt.
Ik heb zelf geen zin meer in pluggen die achteraf niet afdoende blijken en gebruik eigenlijk alleen Toggler Aligatorpluggen. In dit geval zou ik 8mm nemen:

Afbeelding

Er kunnen opvallend dikke schroeven in, tot wel 6mm. Boor het gat dieper dan de lengte van de pluggen en als er eerst een laag stucwerk zit zou ik de plug wat verder naar binnen tikken. Zorg ook dat al het boorgruis uit het gat is. Deze pluggen zitten zo vast dat je het hele systeem waarschijnlijk al aan 1 plug op zou kunnen hangen.
Alle reacties Link kopieren
Het is gelukt!! Dank voor alle tips 😊

Nog een andere vraag: hebben jullie tips voor een goede gereedschapskist waarin ook schroeven en pluggen van verschillende maten passen? Daar ben ik ook nog naar op zoek.
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
01-09-2019 21:23
Het is gelukt!! Dank voor alle tips 😊

Nog een andere vraag: hebben jullie tips voor een goede gereedschapskist waarin ook schroeven en pluggen van verschillende maten passen? Daar ben ik ook nog naar op zoek.
Wij hebben 2 dozen, waarvan 1 dubbelzijdig, zoiets als dit. Op de deksel boven de vakjes hebben we, op tape, de maten geschreven van de schroeven.
Afbeelding
http://www.klusbouwmarkt.nl/little-jumb ... rd-204600/

Voor de pluggen hebben we een enkelzijdige omdat je niet voor iedere schroef een plug nodig hebt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven