Zolder verbouwen, wat zijn de kosten?

14-09-2020 16:06 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons huis heeft een hele kleine derde slaapkamer, maar wel een grote hoge zolder die we op termijn willen gaan verbouwen tot vierde slaapkamer. Maar ik heb geen idee op welke kosten we zouden moeten rekenen.

Het gaat om:

- dakkapel plaatsen (hoeft niet over de hele breedte van het huis, breedte ca. 3 meter is voldoende)
- ruimte aftimmeren inc. inbouwkast
- tussenwand plaatsen met deur
- nieuwe vloer

De verwarming zit er al in, die mag blijven. Het hoeft allemaal geen topkwaliteit te zijn (het huis zelf zit in een relatief goedkope prijsklasse dus ik ga geen designerdakkapel van 50.000 euro plaatsen) maar heeft iemand hier ervaring mee? Buren hadden allemaal al een dakkapel of willen niet verbouwen, dus er is niemand in de buurt waar ik het aan kan vragen...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
19-09-2020 09:28
Ik vraag me af of je hierbij niet verschillende dingen aan elkaar koppelt. Als je hypotheek nu 160.000 is en je huis nu 250.000 waard is dan koop je een vergelijkbaar huis voor 250.000, waarbij je 90.000 overwaarde mee neemt en dus weer een hypotheek van 160.000 krijgt. Als de prijzen fors zouden dalen naar bijvoorbeeld 200.000 dan koop je een vergelijkbaar huis voor 200.000, waarbij je 40.000 overwaarde mee neemt en dus weer een hypotheek van 160.000 krijgt.

Volgens mij maakt het in het vergelijk om wel/niet te gaan verhuizen dus eigenlijk niet veel uit. Het enige verschil is je eigen geld/de overwaarde die gaat variëren. In principe is meer overwaarde mee nemen gunstiger aangezien je percentage eigen geld in je nieuwe huis groter wordt (40.000 van 200.000 is een kleiner aandeel dan 90.000 van 250.000). Waarschijnlijk ga je niet hetzelfde huis kopen maar een duurder/groter huis, maar ook dan blijft de vergelijking in principe hetzelfde.
Voor het bedrag wat we aan een huis uit willen geven krijgen we op dit moment eigenlijk niks. Alle huizen in die prijsklasse hebben misschien beneden meer ruimte, maar boven minder, óf ze zijn slecht onderhouden (en wij zijn geen klussers), óf ze hebben een kleinere tuin, etc. Als ik dan kijk naar wat ik voor mijn huidige huis betaal en wat ik er voor terug zou krijgen denk ik al snel: laat maar zitten. En er staat in 'onze' wijk weinig te koop.

Het zal ook best een mentaal dingetje zijn hoor maar het staat me tegen om nu ruim drie ton te moeten lappen voor een huis wat twee jaar terug nog voor 250 op de markt stond, ookal heb je van je eigen huis overwaarde. Plus, ik heb ook het idee dat het proportioneel stijgt, dus een huis wat eerst 250 was nu 300 is maar een huis wat 350 was is nu 450, zeg maar. Of dat klopt weet ik niet.

Wat niet helpt is dat manlief een hekel heeft aan verhuizen en hier het liefst wil blijven zitten tot 'ie het loodje legt (en dan bij voorkeur in de tuin begraven).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Als jij daar ook fijn woont dan lijkt me daar ook niks mis mee. Of ie in de tuin mag liggen kan nog wel een knelpuntje worden, maar dat is dan voor later zorg :biggrin:

Zoals je het beschrijft lijkt je zolder ook prima geschikt om uit te bouwen om zodoende genoeg ruimte te creëren. En het is een verbouwing die met relatief weinig impact uitgevoerd kan worden. Dat is ook een voordeel.

En alhoewel je er niet veel rijker van zal worden is het wel een gezonde investering omdat je wel waarde aan je huis toe voegt.

Dus in jullie geval is er denk ik ook best veel wat pleit voor een verbouwing in plaats van een verhuizing, als de rest van je huis en de locatie naar je zin is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vijf jaar geleden onze zolder verbouwd. Totale kosten ca 20.000/25.000

We hadden over de gehele achterzijde een (hele) grote en een (hele) kleine kamer (geen ruimte voor een bed bv) en een bergzolder over de halve voorzijde. De slaapkamer en kleine kamer hadden een dakkapel met enkel glas.

We hebben de grote en kleine kamer samengevoegd tot een fatsoenlijke kamer. De muur tussen de bergzolder en de grote kamer is wat opgeschoven, zodat er met een dakkapel op de bergzolder een tweede fatsoenlijke slaapkamer is gekomen. Voor dus een dakkapel laten plaatsen, op de voorzolder een extra dakraam, en achter is de dakkapel vervangen voor kunststof met dubbel glas. Verder op beide kamers nieuwe radiatoren en knieschotten laten aftimmeren met kastruimte en alles laten isoleren. Schilderen, vloeren en behangen hebben we zelf gedaan, de rest laten doen.

Onder t schuine dak naast de oude dakkapel is man nu bezig een kast op maat te maken. Achteraf bezien hadden we dat meteen mee moeten nemen, zodat je een keer in de zooi zit.

Bedenk dat je bij een dakkapel aan de voorzijde meer beperkingen hebt en vaak een vergunning nodig hebt.

Veel geld? Ja. Veel plezier? Zekers! Waardevermindering woning? Vast. Maar als t plekje bevalt, is verbouwen zinvoller lijkt me, als je het daarmee echt naar je zin kunt maken. En verhuizen is ook niet goedkoop...
Alle reacties Link kopieren
tieger schreef:
03-11-2020 22:21
Wij hebben vijf jaar geleden onze zolder verbouwd. Totale kosten ca 20.000/25.000

We hadden over de gehele achterzijde een (hele) grote en een (hele) kleine kamer (geen ruimte voor een bed bv) en een bergzolder over de halve voorzijde. De slaapkamer en kleine kamer hadden een dakkapel met enkel glas.

We hebben de grote en kleine kamer samengevoegd tot een fatsoenlijke kamer. De muur tussen de bergzolder en de grote kamer is wat opgeschoven, zodat er met een dakkapel op de bergzolder een tweede fatsoenlijke slaapkamer is gekomen. Voor dus een dakkapel laten plaatsen, op de voorzolder een extra dakraam, en achter is de dakkapel vervangen voor kunststof met dubbel glas. Verder op beide kamers nieuwe radiatoren en knieschotten laten aftimmeren met kastruimte en alles laten isoleren. Schilderen, vloeren en behangen hebben we zelf gedaan, de rest laten doen.

Onder t schuine dak naast de oude dakkapel is man nu bezig een kast op maat te maken. Achteraf bezien hadden we dat meteen mee moeten nemen, zodat je een keer in de zooi zit.

Bedenk dat je bij een dakkapel aan de voorzijde meer beperkingen hebt en vaak een vergunning nodig hebt.

Veel geld? Ja. Veel plezier? Zekers! Waardevermindering woning? Vast. Maar als t plekje bevalt, is verbouwen zinvoller lijkt me, als je het daarmee echt naar je zin kunt maken. En verhuizen is ook niet goedkoop...

Klinkt mooi, en fijn dat je man zelf zo'n kast kan maken!

We hebben hier inmiddels de knoop doorgehakt om, als we NIET gaan verhuizen, een extra dakraam te laten plaatsen en het dan wellicht in fases laten doen. Een tussenwandje plaatsen wil bijvoorbeels mijn handige oom misschien wel doen... Maar we hebben ook een huis in de buurt op het oog (mét een dakkapel!), dat op dit moment verhuurd wordt en medio 2021 verkocht gaat worden, dus we hebben nog even de tijd om daarover na te denken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
04-11-2020 15:31
Klinkt mooi, en fijn dat je man zelf zo'n kast kan maken!

We hebben hier inmiddels de knoop doorgehakt om, als we NIET gaan verhuizen, een extra dakraam te laten plaatsen en het dan wellicht in fases laten doen. Een tussenwandje plaatsen wil bijvoorbeels mijn handige oom misschien wel doen... Maar we hebben ook een huis in de buurt op het oog (mét een dakkapel!), dat op dit moment verhuurd wordt en medio 2021 verkocht gaat worden, dus we hebben nog even de tijd om daarover na te denken.
De discussie om de kast ging met name of we het zelf zouden doen, of zouden laten doen. Laten was dan vooral omdat zelf doen (bij ons) veel tijd kost. Laten doen is dan vooral heel duur, en dan moet je echt denken aan een half tot een heel maandinkomen... Uiteindelijk toch zelf, maar man is ook al aardig lang bezig. Gelukkig is het einde in zicht :-)

Fases zou ik je afraden, want dan zit je iedere keer in de zooi. Daar ga je echt niet blij van worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven