Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 (met tabel)

08-01-2020 10:16 2048 berichten
Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die flink wat gewicht wil verliezen. Maar dan wel in een gezond tempo. We nemen er een jaar de tijd voor. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@randomwriter, @anijsblokje, @avena of @case-je) of die je wil toevoegen. Voorheen deelden we het wachtwoord van dit account, maar dat kan helaas niet meer.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
Avena 46 169 83,2 65 75,7 (22/12) - 7,5 26,5
JEMMER 22 162 92,0 58 ... ... ...
RandomWriter 39 176 91,1 74 84,4 (26/11) - 6,7 27,2
anijsblokje 33 173 100,0 65 65,6 (11/12) - 34,4 21,9
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 74,2 (03/12) - 11,8 24,5
grietje2 41 183 111,7 95 108,1 (27/11) - 3,6 32,3
lola-lily 33 163 79,3 65 76,9 (02/12) - 2,4 28,9
Arequipa 29 173 78,5 68 76,9 (08/12) - 1,6 25,7
OkkiePetite 33 158 87,7 62,4 77,0 (20/12) - 10,7 30,8
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 08-01-2021 13:26
63.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Jemmer; vervelend zeg dat het met eten nog niet zo wil lukken, hopelijk kun je het op korte termijn oppakken met een nieuwe diëtiste. En jammer dat je diëtiste nog niets van zich heeft laten horen en dat dat vaker gebeurt dat ze niet reageert op mails. En is het anders misschien een idee dat als je na bepaalde tijd nog niets hebt gehoord van je huidige diëtiste, dat je dan contact opneemt met degene die je zelf hebt gevonden, zodat je een idee hebt dat er wel een moment komt dat er weer iets gaat gebeuren? En je mag zeker lief zijn voor jezelf. Niet alles hoeft nu meteen goed te gaan.

@Grietje; fijn dat er weer wat vanaf is, ook al is het niet veel.

@Mensinwording; vervelend dat je verkeerd terecht bent gekomen, hopelijk gaat het snel weer beter. En fijn dat je nu zo ruim onder de 100 kilo zit. en al 8 kilo kwijt bent.

@Sansi; balen voor je dat het even niet zo lijkt te lukken met het afvallen. Snap dat het een grote stap is om zo'n programma te gaan volgen, maar kan ook juist wel helpen om ervoor te zorgen dat het afvallen wel weer gaat lukken.
@gossipgirl, die steken komen door het syndroom van Tietze. En bij sporten lijken ze ergert e worden, onschuldig maar naar. Zit aan de kant van mij hart, is al uitgesloten dat daar wat mee is maar ik blijf het gewoon wat eng vinden. Psychisch stukje waar ik echt nog mee om moet leren gaan.

En je eetlijstje ziet er mooi uit hoor. Anders gewoon eens een week proberen met die derde boterham en dan kijken of je afvalt en inderdaad de snaaidrang grotendeels wegblijft?

@jemmer, het blijft wel gek van die diëtiste zeg... en balen dat het qua eten niet geweldig gaat en je jezelf zo voelt na het slechtere eten. Ik sluit me helemaal aan bij Avena met doeslief tegen jezelf :redrose:

Ik heb dat andere topic ook gelezen inderdaad, zag al dat je meeschreef Avena. Er zaten wel boeiende maar ook weer vreemde gedachtengangen/reacties tussen. Ik zal ook eens kijken naar die podcast.
sansi wijzigde dit bericht op 24-02-2020 16:55
0.51% gewijzigd
En wauw, we blijven lekker actief zeg.. al meer dan 1000 berichten in dit topic! :thumbsup:
Hoi ik wil even een teken van leven geven! Ik ben even niet bezig met afvallen, omdat m'n weerstand erg laag is. Niets ernstigs, gewoon flink verkouden geweest, koortslip etc. etc. dat soort ellende. Dus ik heb even rustig aan gedaan en goed gegeten enzo. Goede nieuws is dat je dan toch geen zin hebt in chips ofzo haha. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik echt geen zin had om te hardlopen met dit rotweer.

Maar het gaat wel weer iets beter dus ik wil nu weer in het regime. Ga nu een boodschappenlijstje maken en straks gezonde inkomen doen. :)
Avena schreef:
24-02-2020 14:31
Ah fijn, Yannahh! Ik heb het boek gelezen en die podcast is een goede samenvatting daarvan.

En ja, ik zat me even op te winden in dat andere topic...
Ik vind dat je nog best netjes bleef. Ik heb even mee zitten lezen maar heb dat topic snel weggeklikt omdat ik me alleen maar zat te ergeren.
Jempo, ik herken dat van vorige week. Ik ben toen inderdaad ook niet gaan sporten en heb hier en daar de makkelijke keuze gemaakt. Heb je lekkere en gezonde dingen in huis gehaald?

Mij is het afgelopen weekend gelukt me redelijk goed te herpakken. Ik heb gezond gekookt afgelopen dagen en ik ga vanavond weer sporten.
Zwartvlekje schreef:
24-02-2020 17:28
Ik vind dat je nog best netjes bleef. Ik heb even mee zitten lezen maar heb dat topic snel weggeklikt omdat ik me alleen maar zat te ergeren.
Ik ook. @(
Het is hier een stuk leuker en zinniger inderdaad! :D
@Jemmer: Ik vind het echt rot om te lezen dat je zo in de knoop zit met jezelf. Maar wees ook een beetje lief voor jezelf tijdens je depressie. Het is niet niks om er 1 te hebben en soms lukt dan gewoon niet alles. Is het niet mogelijk om hele kleine stapjes te maken als verandering? Zodat je dat doel makkelijker kan halen. Iets als 1 a 2x per dag een stuk fruit eten oid.

Heeft de diëtiste vandaag gebeld? Als zij niet heeft gebeld kan je misschien ook eens naar de huisarts/praktijkondersteuner en vragen of zij aanbevelingen hebben voor je. Als je dat liever doet dan zelf iemand op zoeken.

@Sansi: Klinkt heel vervelend. Snap dat de drempel om te sporten daardoor wel hoger is. Lijkt mij ook heel naar om te hebben.

@Jempo: Gelukt om gezonde boodschappen te halen?

Vandaag is het goed gegaan qua eten. Vanmiddag om 4 uur alleen een plak ontbijt koek zero genomen en toch voor de 3 boterhammen gekozen. Dus vandaag hielpen die 3 boterhammen echt.
Nu ga ik nog even 2 crackers eten en dan heb ik een goede dag gehad.

Enige nadeel is wel dat ik anti flu slik omdat ik van het carnavallen veel keelpijn heb gekregen. Maar dat zie ik niet gelijk als 'slecht' omdat het helpt tegen mn keelpijn en ik het niet doe omdat ik het lekker vind ofzo.
Helemaal bijgelezen en een uitgebreide reactie getypt, maar grmbl. Die is nu weg.

Goede dingen gelezen bij miw en grietje.

Gossipgirl, waarom niet lunchen met twee boterhammen met rauwkost oid en dan later nog een boterham? Is ook beter voor je suikerspiegel dacht ik.

Avena, ik vind mijn bmi ook niet zo belangrijk hoor. Na jouw podcast en ik hoorde dat de meeste mensen weer aankomen dacht ik wel 1 seconde; waarom dan al die moeite, al dat bewegen en dat letten op het eten? Die gedachte is weer weg hoor; ik wil gewoon een zo gezond en actief mogelijk leven.

De rest weet ik even niet meer. Nu eerst bedtijd.
@Yannah: Ik heb het idee dat ik dan een heel groot tussendoortje neem als ik een boterham eet. Terwijl het in principe niet uit moet maken of ik het nu bij de lunch eet of om 4 uur. Ik ga er eens over nadenken, klinkt niet verkeerd eigenlijk.
GossipGirl91 schreef:
24-02-2020 22:16
@Yannah: Ik heb het idee dat ik dan een heel groot tussendoortje neem als ik een boterham eet. Terwijl het in principe niet uit moet maken of ik het nu bij de lunch eet of om 4 uur. Ik ga er eens over nadenken, klinkt niet verkeerd eigenlijk.

Ik doe dat op werkdagen ook vaak.
Ik ben al vroeg de deur uit en maak behoorlijk lange dagen op werk watzorgt voor vroeg ontbijt, vroege lnch maar laat avondeten. Ik krijg in de loop van de middag gewoon honger en neem dan ook nog iets stevigs.

Ik heb ook wel geprobeerd bij de lunch meer te eten maar vaak heb ik gewoon genoeg gehad en meer lunchen lijkt niet echt te helpen tegen de honger eind van de middag. Ik doe het dus liever zo, de snaaidrang (iets halen op het station of bij thuiskomst een zak chips) is dan ook veel minder.
Stiekem lees ik al 41 pagina's mee in dit topic. Eerder geaarzeld om mee te gaan schrijven - en me nu dan toch aangemeld. Ik hoop dat het actief meeschrijven mijn motivatie vergroot. (en hoop dat ik nog welkom ben!)

Ik ben dus anijsblokje, 33 jaar. Sinds iets minder dan een jaar weet ik dat ik diabetes heb. Dat kwam echt onverwacht en ik ben erg geschrokken. Maar voor mij wel het zetje om nu echt iets aan mijn overgewicht te gaan doen. Ik krijg ondersteuning van een diëtiste, maar heb het meeste zelf uitgezocht. Minder koolhydraten dan voorheen, maar wel nog in ieder geval elke dag (/bijna elke maaltijd) en dan van alles de volkorenvariant. Veel meer peulvruchten dan ik deed en zeker ook minder vlees (wel vis). Mijn diëtiste wilde me bewust niet op een dieet helemaal zonder koolhydraten zetten, omdat ik nog "zo jong" ben en ik dat anders de rest van mijn leven zou moeten volhouden. Ik ben intussen bijna 20kg kwijt, dus het gaat prima zo. Liefst wil ik nog zo'n 15 kg, maar het eerste doel is een gezond BMI. Nog 8 kg te gaan daarvoor. Mij gewicht staat nu even stil. Daar probeer ik niet teveel conclusies aan te verbinden. Wie weet geeft het meeschrijven een extra boost.

Jullie hebben het nu over Vet Belangrijk. Dat boek heb ik gereserveerd bij de bieb, ik wacht geduldig tot het beschikbaar is. Podcast ga ik misschien wel luisteren. Zelf heb ik veel gehad aan het boek Eet als een Expert van I'm a foodie. Hoewel zij wel heel straight zijn en er volgens dat boek eigenlijk helemaal geen ruimte is voor een keer minder gezond. Althans, daar hebben ze het niet over. Terwijl die ruimte er volgens mij wel moet zijn, om realistisch te blijven.

En over grotere/kleinere lunch of groter/kleiner tussendoortje aan het einde van de middag, dat is ook iets waar ik mee 'speel' op het moment. Belangrijkste is om gezonde keuzes te blijven maken volgens mij en je bewust zijn: waarom wil ik NU iets eten.

Valt het jullie ook op hoevéél eten er overal is en hoe gedachteloos de meeste mensen eten?
@Zwartvlekje: Fijn dat het op die manier voor je werkt! Ik ga daar volgende week ook eens mee 'spelen' als ik werk. Deze week ben ik nog thuis dus kan ik 3 boterhammen eten en als ik werk kan ik er na 2 geen bijpakken.

@anijsblokje: Welkom, wil je in de tabel? Dan kan ik de inlog gegevens sturen. Knap hoor dat je al zoveel bent afgevallen!

Net als nu ben ik vroeg wakker, maar dan verdeel ik mn ontbijt express, anders heb ik zo vroeg honger heel de dag. Ik ben van plan rond 7 wat te eten en rond 8 uur en dan vanochtend nog kwark of een banaan.
@anijsblokje, welkom hier! Wat goed zeg, dat je al 20 kilo bent afgevallen! Ik hoop dat het ook helpt voor je diabetes. Ik hoor weleens dat mensen er weer vanaf komen door flink af te vallen en hun leefstijl aan te passen. Snap heel goed dat het een enorme wake up call was. Je gezondheid is zoveel belangrijker dan een kledingmaat...

@Yannahh, de kennis die ik opdeed door het lezen van Vet Belangrijk hielp mij juist wel om wat milder te zijn voor mezelf en beter te begrijpen hoe de processen in je lichaam invloed hebben op je hongergevoel en gedrag. En ook het besef dat het dus belangrijk is om zwaarder worden te voorkomen.

Nou jongens, leve met mysterie van de weegschaal. Ik had twee dagen geleden dus al even gespiekt en de weegschaal stond toen op +1,2 in een week tijd. Helemaal niet gek gezien hoe ik me in mijn vakantieweek gedragen heb. En nu ben ik twee brave dagen verder en nu heeft de weegschaal me er nog een halve kilo bij gegeven... Ik sta dus op +1,7 in negen dagen tijd...
Hi dames,

Ik ben gisteravond teruggekomen van 2 dagen carnavallen. Was echt heel leuk maar ik was wel bang voor de weegschaal. Veel gedronken en alleen maar ongezonde meuk gegeten. Met een borrel op is mijn weerstand tegen vette happen echt heel laag. Maar vanmorgen was ik 2 ons zwaarder dan zaterdagochtend dus het viel me alles mee. Moet wel zeggen dat we zondag om 12:30 begonnen en pas om 4:00 naar onze airbnb teruggingen. En ik heb eigenlijk al die tijd gestaan/gelopen en iets van 25.000 stappen gezet. Fijn dat ik dat nog vol kan houden als ouwe doos :rolling:

Ik volgde ook dat topic even maar haalde er wel 1 positief dingetje uit. In dat artikel van de artsen die Vet Belangrijk hebben geschreven hebben ze het over een medicijn waarvan zij denken dat het enorm gaat helpen bij mensen met obesitas. Het is alleen nog niet goedgekeurd. Maar wie weet over een paar jaar wel. Daar houd ik me aan vast. Dat mocht het me niet lukken om op eigen kracht dat gezonde gewicht te behalen de wetenschap ook door gaat en er ooit betere opties zullen zijn dan operaties en dieten waar je van gaat jojo-en.

https://www.vn.nl/obesitas-vetwetenscha ... elangrijk/

Ik voel me gemotiveerd om na 2/3 dagen ongezond het weer op te pakken! Ik ga zo weer een rondje lopen. Succes allemaal deze week!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
@goodvibes80, kom je hier nog meeschrijven? Anders haal ik je binnenkort uit de tabel.
@boannan, wauw wat een stappen. En mooi dat het leuk was. Maar dan hebben die mooi gecompenseerd en die 0,2 is vast zo weer weg! Vraagje trouwens, hoe vaak heb je die (groeps)sessie m.b.t. Het afval/lifestyle programma?

En welkom anijsblokje! Wat ben je al mooi veel afgevallen en dichtbij een gezond gewicht al dus. Hoe is het nu je al zoveel afgevallen bent met je diabetes?

En inderdaad overal is eten en het is ook zo makkelijk om te eten zonder er over na te denken. Soms staat er bij ons wel 2 keer per week taart op werk. Die neem ik al een tijdje niet meer, maar je doet ook snel met de rest mee.

En avena, gek is dat he? Net alsof de “straf” pas later komt.. hopelijk na je brave dagen nu ook snel weer een min!
@MensInWording: jij bent niet in NL, toch? Zit je in de VS?

@Nandina: nooit geweten dat een maagband ook virtueel kan. Zou het erg spannend vinden. Ik hoop dat het je brengt wat je hoopt.

@JEMMER, wat rot om te lezen wat je schrijft over haat voor je eigen lijf. :hug: Depressies zijn afschuwelijk. Kan het zijn dat het teveel is om alles tegelijk aan te pakken? Ik weet niet of je eerder over hebt geschreven, (en je hoeft niet te antwoorden als je niet wil) maar krijg je hulp voor je depressie? Heb je steun vanuit je omgeving?
Over de diëtiste die niet doet wat ze belooft...(contact opnemen met jou) echt tijd voor een andere. Kun je haar telefoonnummer niet googlen en bellen? Ik zou daar ook vreselijk tegenop zien overigens...dat je daar dan zelf weer achteraan moet. Anders weet misschien de huisarts of de POH wel welke diëtist in de buurt meer stilstaat bij de psychologische aanpak van afvallen?

@Boekenwurm: je hebt nu op iedereen gereageerd, maar hoe gaat het bij/met jou, of heb ik dat gemist?

@Sansi: ik ken iemand die ook syndroom van Tietze had. Een tijdlang klachten heel heftig en duurde lang voor ze erachter waren wat het was. Na een paar maanden ging het weer een stuk beter en de klachten zijn niet meer terug gekomen. Blijft een gek fenomeen, kan me voorstellen dat het beangstigend voelt en het je kan weerhouden van sporten.
Met mijn diabetes gaat het goed, ik gebruik geen medicatie, de hoop is dat ik het met leefstijlaanpassingen onder controle krijg en daar ben ik goed naar op weg. Bloedsuikerwaarden zijn allemaal verbeterd, over een paar maanden wordt het weer gecontroleerd.

@Jempo: succes met weer in het regime! Af en toe wat minder streng moet kunnen vind ik, de draad weer oppakken is de kunst!

@Zwartvlekje: jij dus ook weer in het goede spoor. Lekker gesport? Ga je naar de sportschool?

@GossipGirl: ik ben ook altijd vroeg wakker, maar op vrije dagen ben ik meestal niet extreem vroeg uit bed. Op werkdagen ontbijt om 6, fruit rond 10, lunch rond 12. Dat red ik prima, maar was wennen in het begin. Benieuwd hoe het je lukt je eetmomenten over de dag te verdelen deze week. Zelf merk ik dat het ook gewoon wisselend is per dag, hoe het voelt, dus daarin probeer ik niet zo streng te zijn. Ik voel nu beter wanneer ik genoeg heb gehad, is dat herkenbaar?
Ik wil graag ook in de tabel, dus als iemand me de inlog kan sturen dan zet ik me erbij. Vrijdag is mijn weegdag en dat wil ik zo houden, dus ik vul het dan vrijdag in.

@Avena: zo vervelend zo'n mysterieuze weegschaal! Meestal vocht/zout/cyclus, of inderdaad de teugels wat laten vieren door vakantie... Houd je gezonde keuzes vast en dan hopelijk binnenkort een Nieuw Weegschaalmysterie, met een - ervoor!

@Boannan: lekker even de bloemetjes buiten gezet met carnaval! Goed gedaan met de heftige tijden voor jullie als gezin in het vooruitzicht. Grappig en goed, al die stappen, dat compenseert dan weer wat. En inderdaad: carnaval is natuurlijk staand. (realiseer ik me niet als "westerling") Niet weggewaaid op je wandelingetje vandaag?

Het meeschrijven in dit topic is in die zin al nuttig voor mij, dat ik met jullie in mijn achterhoofd vanochtend ben gaan zwemmen. Anders was ik waarschijnlijk in bed blijven liggen... (vrije dag vandaag!) Daarna heb ik nog ongeveer een uur gewandeld, dus ik kan tevreden zijn.
Even kort hoor, want er is zoooveel gepost dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Ik had een slecht weekend, maar heb het gisteren meteen weer opgepakt en dat gaat goed. Wel heb ik allemaal rare pijntjes, zo vervelend. Ik heb een zere schouder, dat is mijn slijmbeurs volgens de huisarts, maar ik heb ook ineens pijn aan mijn achillespees bij het lopen, rugpijn, nekpijn (die twee hebben denk ik met slaaphouding te maken) en een zeer duimgewricht. Ik probeer wat meer te bewegen maar zo wil het niet erg. Vooral die achillespees is echt vervelend.
@Anijsblokje: Ik heb je de inlog gegevens gestuurd!
Ik merk idd ook wel dat het per dag verschillend is. Ligt ook aan de bezigheden, want ben ik heel druk of met iets bezig vergeet ik soms ook wel mn ochtend tussendoortje. Of soms heb ik geen honger en sla ik het over. Dus ik pin mezelf ook niet helemaal op vast. Het is meer voor als ik echt honger heb dat ik weet dat ik wel tussendoor een keer iets kan eten van fruit/kwark/cracker.
@Jempo; fijn dat het weer wat beter gaat na je ziek zijn. Goed dat je het nu weer probeert op te pakken, hopelijk is het je gelukt de gezonde boodschappen in huis te halen.

@Anijsblokje; welkom! Al goed bezig met afvallen en al veel kwijt. Goed bezig! Jammer dat het nu even stil lijkt te staan, maar wie weet komt het wel weer en dan kan het ook wel fijn zijn om hier mee te kunnen schrijven.

@Avena; dat is dan weer minder, ondanks 2 dagen opletten toch weer halve kilo erbij. Hopelijk zijn die extra kilo's er snel weer af.

@Boannan; fijn dat de carnaval zo leuk was! Dat beetje extra nu op de weegschaal is er vast weer snel vanaf.

@Drackie; een slecht weekend is nog niet perse erg, maar je hebt het wel weer goed opgepakt dus dan valt de schade misschien nog wel mee. Wel vervelend zeg zo van die pijntjes.

Hier gaat het nog wel lekker. Alleen deze week net even ander ritme kwa werk dan normaal. Is nu ook schoolvakantie hier, en werk op een werkplek waar voornamelijk met kinderen/jeugd wordt gewerkt en dan is het altijd wel rustiger op werk dan normaal. Heb nu even vrije dag verwisseld, en heb nu morgen werkdag, waar ik normaal de woensdag vrij ben. En heb dan nu wel keer lekker langer weekend omdat ik dan vrijdag vrij ben. Wel lekker om zo ook eens wat meer tijd te hebben op werk om wat dingen weg te werken die anders makkelijk blijven liggen. Maar merk wel dat dat net wat andere ritme nu toch ff wat meer energie kost en ik 's avonds ook wat sneller/eerder moe ben, maar ja, komt wel weer goed. Gelukkig met boodschappen doen weer voornamelijk gezonde dingen in huis gehaald vandaag.

Maar kwa eten gaat het gelukkig nog wel even goed. Alleen deze week even niet sporten, mijn sportschool is in schoolvakanties altijd dicht, dus mijn vaste sportmomenten vallen deze week even weg, en merk dat ik dan geen zin heb om in plaats daarvan zelf iets te gaan doen.
Welkom, anijsblokje!
Ook van mij nog welkom Anijsblokje!

Boekenwurm, knap dat het je wel lukt om goed te blijven eten. Dat vind ik altijd het lastigste als het ritme verandert. Alvast fijn weekend (beetje vroeg haha), heerlijk zo’n lang weekend!
@Anijsblokje: Klopt (voor nu althans, er zijn verhuisplannen). Welkom!

anijsblokje schreef:
25-02-2020 13:29
@JEMMER, wat rot om te lezen wat je schrijft over haat voor je eigen lijf. :hug:
Ik heb getwijfeld of ik hierop zou reageren (Jemmers bericht dus, niet direct dat van Anijsblokje, maar dat stond nu het dichtstbij) omdat ik het gevoel van walging voor je lichaam best wel herken. Ik was heel. erg. dik (ben nog steeds dik natuurlijk maar heb geen morbide obesitas meer) en verachtte dat deel van mezelf dat het zo ver had laten komen. Ik dacht eigenlijk ook dat het nu voor altijd hopeloos zou zijn en heb best wel een tijdje gedacht dat mijn lijf er binnenkort wel mee zou ophouden. Ik ben verder niet depressief en heb ook geen sterke wil om dood te zijn, maar was er wel ok mee dat dat dan zo zou gaan. Alleen vervelend voor familie en vrienden.

Maar ik merk dat nu mijn lichaam verandert ik er ook zuiniger op ben. En dat ik mezelf als minder opgegeven zie ofzo. In dit geval dus wel de verandering zelf die een effect heeft op m'n zelfbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven