Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 (met tabel)

08-01-2020 10:16 2048 berichten
Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die flink wat gewicht wil verliezen. Maar dan wel in een gezond tempo. We nemen er een jaar de tijd voor. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@randomwriter, @anijsblokje, @avena of @case-je) of die je wil toevoegen. Voorheen deelden we het wachtwoord van dit account, maar dat kan helaas niet meer.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
Avena 46 169 83,2 65 75,7 (22/12) - 7,5 26,5
JEMMER 22 162 92,0 58 ... ... ...
RandomWriter 39 176 91,1 74 84,4 (26/11) - 6,7 27,2
anijsblokje 33 173 100,0 65 65,6 (11/12) - 34,4 21,9
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 74,2 (03/12) - 11,8 24,5
grietje2 41 183 111,7 95 108,1 (27/11) - 3,6 32,3
lola-lily 33 163 79,3 65 76,9 (02/12) - 2,4 28,9
Arequipa 29 173 78,5 68 76,9 (08/12) - 1,6 25,7
OkkiePetite 33 158 87,7 62,4 77,0 (20/12) - 10,7 30,8
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 08-01-2021 13:26
63.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Randomwriter: Ja het belangrijkste is dat je je gewoon fijn voelt in je lichaam. Alleen ik weet wel als ik bijv. weer 10kg zou afvallen de kleding net iets mooier staat. Ondanks dat het ook maat 42 is. Ik trek nu bewust ook geen strakke kleding bij mijn buik aan, juist kleding wat mn buik bedekt. Maar alles valt net wat mooier vind ik.

Headspace klinkt wel heel leuk en afwisselend. Vooral omdat je dan zelf ook niet na hoeft te denken wat je gaat doen en het is niet elke dag het zelfde. Ik vind het wel echt knap van je dat je gewoon gaat hardlopen! Merk je al een beetje vooruitgang en heb je ook een doel waar je naar toe wil werken?

Jammer dat je bent aangekomen en dat als je iets "verkeerds" eet ook gelijk ziet op de weegschaal. Dat is wel heel rot. Hopelijk is het er snel weer af!

@Boannan: Wat goed dat je weer bent afgevallen, ondanks dat je toch thuis zit. Leuke motivatie heb je! Ik hoop dat je het gaat halen. Gelukkig geven ze komende dagen/weken mooi weer af, dus dan kan je lekker gaan wandelen.

@Sansi: Ik vind lopen met een hond ook veel leuker! En je moet gewoon lopen ook al heb je geen zin. Want zonder hond heb ik gauw het "excuus" ik ben moe of ik krijg hoofdpijn erna.

Ooh echt goed dat je geen paaseitjes hebt gegeten! Mag ik een voorbeeld aannemen. Ik eet elke avond 2/3 paaseitjes. Fijn dat je die xco trainer hebt gevonden en dat je het ook leuk vindt. Weeg je je bewust nu een aantal weken niet ?

@Avena: Ik snap wel dat je nu gewoon meer slechte dingen eet. In een ander topic las ik dat je altijd alleen zit en dat al weken lang. Daar ga je toch ook van eten? Al is het maar om het rot gevoel weg/verveling weg te krijgen. Wel goed dat je nu niks slechts gaat kopen! Maar jij mag dus ook niet zomaar buiten wandelen?

De laatste 2 keer dat ik een grote wandeling heb gemaakt, heb ik water mee genomen en heb ik geen extra hoofdpijn gekregen! Wel was ik daarna zo moe dat ik 1x ben gaan liggen en de andere keer een uur geslapen heb. Vandaag bij het lopen ook, ik heb hele tijd met zere scheenbenen gelopen. Waarschijnlijk doordat ik te hard van start ben gegaan. Want de hond loopt super hard en dat red ik niet. Ik ben wel blij dat mijn ouders me ook helpen met de hond. Zo gaan zij ook wel eens wandelen met hem zodat hij verder en harder kan lopen.

Gister lekker slecht een pizza uit de diepvries gegeten. Was echt heel lekker, maar wel enorm slecht natuurlijk. Gelukkig hebben we komende week 5 dagen (ma - vrij) wel gewoon een normale avond maaltijd. Het weekend is altijd lastiger omdat we dan anders eten.

Eten jullie ook anders in het weekend? Of maakt het voor jullie niet echt uit of het door de weeks is of het weekend?
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je geen hoofdpijn meer had! En ja, een hond is inderdaad een perfecte stok achter de deur. Goed dat je ouders helpen, want het zou zonde zijn als de hond je over je grenzen heen trekt. Met pijn in je scheenbenen moet je echt uitkijken.
.
GossipGirl91 schreef:
18-04-2020 16:55
@Avena: Ik snap wel dat je nu gewoon meer slechte dingen eet. In een ander topic las ik dat je altijd alleen zit en dat al weken lang. Daar ga je toch ook van eten? Al is het maar om het rot gevoel weg/verveling weg te krijgen. Wel goed dat je nu niks slechts gaat kopen! Maar jij mag dus ook niet zomaar buiten wandelen?

Eten jullie ook anders in het weekend? Of maakt het voor jullie niet echt uit of het door de weeks is of het weekend?
Ja klopt, ik zit inderdaad al vijf weken in mijn eentje thuis. En ik blijk dus maar weer eens een enorme emo-eter. We mogen hier ook niet buiten wandelen. Ik woon heel landelijk, dus ik loop wel kleine stukjes in het bos achter mijn huis. Maar ik durf niet ver weg te gaan en echt lekker loopt het niet. De boetes zijn hier enorm hoog. Gelukkig heb ik wel een grote tuin.

Ik eet niet anders doordeweeks of in het weekend. Maar dat komt ook omdat ik geen verschil merk. Nu zit ik zeven dagen per week alleen thuis en maakt het niks uit wat voor dag het is. Maar ook voor deze ellende had ik geen scherp onderscheid. Ik werk als zzp'er vanuit huis. Soms in het weekend en soms ga ik op een doordeweekse dag juist wat leuks doen. Ik heb dus nauwelijks weekendbesef.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
@Avena: Fijn dat je wel een grote tuin hebt, dan kan je nog een beetje naar buiten. Wel vervelend dat je ook niet eens even een wandeling mag maken. Maar ik snap goed dat deze situatie het extra lastig maakt om gezond te eten en dan ook nog eens te bewegen.

Ah ja dan is er idd niet zo'n duidelijk onderscheid tussen weekend en doordeweeks. Ik merk dat nu ook wel met corona. Ik zit hele dagen thuis, dus elke dag lijkt op elkaar. Al hebben wij vaste eet gewoontes dus dan merk je wel dat het bijv. weekend is.


Maar ik kan een keer goed nieuws vertellen, ik heb me een maand niet gewogen en ben 1,2 kg afgevallen! Ik weet niet precies hoe en het kan er zo weer aan zitten. Maar ik ben er voor nu wel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Inmiddels heb ik hier al een tijdje niet geschreven; ik had mentaal gezien nogal een nare tijd. Ik lees altijd wel mee, dat vind ik fijn. Maar reageren lukt dan vaak niet. Nu had ik eindelijk weer eens even energie voor een kort berichtje. Even laten weten gewoon dat ik nog wel deel wil zijn van dit topic en ik graag lees, maar dat ik daardoor soms wat afwezig ben. Ik ben echter nog steeds van plan vele kilo's te verliezen, dus zou het enorm fijn vinden als ik toch hier mag blijven schrijven, ook al is dat veel minder vaak dan jullie doen.

On topic: ik heb eindelijk deze week weer de kracht gevonden om wat vaker voor mezelf te koken. Ik heb slechts één keer een kant-en-klaar-maaltijd gegeten. Ook lukt het me om redelijk normaal te ontbijten en te lunchen, wat ook al lang geleden was. Tegelijkertijd wil ik ook niet te positief zijn, want het gaat nog steeds niet zoals het zou moeten, maar voor mij is het voor nu fijn dat dit eindelijk een beetje haalbaar lijkt te zijn na een lange tijd veel te ongezond gegeten te hebben. Momenteel sta ik mezelf ook nog toe om bijvoorbeeld koekjes enzo als tussendoortje te eten, omdat ik inmiddels weet dat ik het beter stap voor stap kan aanpakken om het vol te kunnen blijven houden. Qua alcohol gaat het ook echt een stuk beter; ik drink 's avonds nu gewoon weer lekker een kop thee.

Qua beweging gaat het nog steeds niet top en nu met de maatregelen rondom corona is het voor mij nog veel makkelijker om gewoon maar hele dagen in bed te liggen als ik me rot voel. Ook daar probeer ik aan te werken, maar dat is soms gewoon ontzettend moeilijk als je je zo voelt. Toevallig had ik het deze week met een huisgenoot over willen afvallen, waarna ik erachter kwam dat zij eigenlijk vrijwel hetzelfde van plan is. Ik gaf aan moeite te hebben mezelf naar buiten te slepen en zij gaf aan het moeilijk te vinden om hard te lopen in het openbaar maar het wel graag te willen (en ik heb juist vroeger erg veel hardgelopen, waardoor ik dat juist fijn vind), dus hebben we besloten elkaar wat te helpen door samen weer te beginnen. Gisteren zijn we voor het eerst geweest. We merken allebei dat we door overgewicht wel echt langzaam moeten beginnen en bij pijntjes echt even voorzichtig moeten zijn, dus het is nog veel lopen en kleine stukjes rennen. Ik voelde me helaas nog niet echt beter door het buiten zijn (bij mij is het dan toch overheersend vooral het gevoel van dat ik baal van mezelf dat ik niet lang genoeg heb hardgelopen en ik daarnaast niet buiten kom etc.), maar rationeel gezien wel dat het ergens goed voor me is. Ik denk dat mn psychologe wel heel blij is dit te horen haha. We gaan dit nu proberen twee keer per week te doen.

Ik hoop hier vaker weer wat van me te laten horen en zou het echt fijn vinden als ik toch in de tabel mag blijven en mag blijven meeschrijven, ondanks dat ik veel minder vaak wat van me laat horen. Het geeft me toch iets van steun en kracht om ermee bezig te zijn, alhoewel het niet zo intensief is als bij jullie.
Alle reacties Link kopieren
@GossipGirl: wat onwijs goed om te horen dat je bent afgevallen zeg! Heel knap van je en gewoon heel fijn dat je na een maand niet wegen wel duidelijk resultaat ziet. Je zegt dat het er zo weer aan kan zitten en dat klopt natuurlijk ook wel, maar ik vind wel dat je vooral positief mag zijn. Want dit gewicht is er wel af en als je zo bezig blijft, zal het er heus niet zomaar weer aankomen. Dus je mag jezelf ook gewoon een schouderklopje geven volgens mij. :hug:

@Avena: alleen thuis zitten maakt het allemaal niet veel makkelijker he. En dan zijn die weken ook best lang. Ik herken het wel, want woon zelf ook alleen en merk net als jij bijvoorbeeld ook niet veel verschil tussen weekenden en doordeweekse dagen. Het loopt allemaal een beetje chaotisch in elkaar over. Wat ontzettend fijn dat je wel een tuin hebt zeg, die mis ik helaas hier (ik heb slechts een studentenkamer haha). Maar hoop dat je toch het alleenzijn wel kunt aanvullen met bijvoorbeeld mensen bellen en op die manier mensen spreken, alhoewel dat natuurlijk lang niet hetzelfde is als gewoon mensen kunnen zien in real life. Is het je inmiddels weer gelukt iets van beweging op te pakken? Als 10.000 stappen zetten voor jou haalbaarder is dan een youtube workout, is dat ook al hartstikke prima he. Beweging is beweging.

@Sansi: wat knap dat het thuis sporten zo goed gaat zeg. Daar heb ik wel bewondering voor, dat je daar de discipline enzo voor hebt, ook als je spierpijn hebt. Het scheelt inderdaad al veel dat je het leuk vindt, dan is de stap sneller gezet. Spannend inderdaad als je een tijd niet gewogen hebt! Ik duim met je mee dat er resultaat te zien is, ben benieuwd! Wanneer ga je weer op de weegschaal staan?

@RandomWriter: wat goed dat jij steeds aan het hardlopen bent. Lijkt me heerlijk als je dat weer helemaal in je schema hebt zitten. Jammer van het gewicht erbij, maar is dat inmiddels alweer een beetje bijgetrokken nu je weer je normale eetritme hebt opgepakt na de pasen?

@boannan: begrijpelijk dat buiten sporten nu je voorkeur heeft hoor, het is ook echt prachtig weer steeds (even afkloppen haha). Ook echt heerlijk sportweer met een zonnetje maar niet te warm. Fijn dat het echt een momentje voor jezelf is in deze gekke tijd! En weer afgevallen zie ik, lekker bezig!
@Jemmer, goed weer wat van je te lezen! En als ik voor mezelf mag praten, als het jou steun geeft om gewoon mee te lezen en af en toe wat te posten, dan is dat toch hartstikke prima? Ook al is dat minder vaak dan de rest. Waar het meer om gaat is dat er niet een wildgroei aan mensen in de tabel komt die vervolgens na een week weer afhaken. Lees lekker mee, en laat je inspireren en oppeppen door de mensen hier :) .
Wat fijn dat je een maatje hebt gevonden waarmee je kunt gaan opbouwen! Ik herken je frustratie wel hoor, ik heb ook jarenlang veel hardgelopen en kon uiteindelijk met gemak 10 km rennen. Maar daar was ook niks meer van over. Ik probeer alles wat ik doe te zien als winst, de 1,8 km die ik nu ren zo'n 2-3 keer per week, is nog altijd meer dan de 0 km die ik zou rennen als ik alleen maar gefrustreerd op de bank zou zitten omdat die 10 km nu niet lukken. Het helpt bij mij wel om te luisteren naar de motivatie op Headspace, ik vind dat echt heel fijn. Heel veel dingen zijn open deuren en al zo vaak gezegd, maar toch voelt het elke keer weer als een 'o ja...', omdat ik het gewoonweg niet meer toepaste. Ik krijg er wel echt meer rust van in mijn hoofd.

Mijn gewicht weet ik op donderdag weer, ik weeg tussendoor niet meer. Al ging ik er vanochtend wel bijna weer op staan. Merk dat 1x per week nu even beter bij mij past. Dus donderdag gaan we het zien. Maar ik merk gewoon dat mijn buik weer rustiger is en ik voel me lichter. Dus ik zie het wel goed komen.

@Gossipgirl, ik heb wel een doel inderdaad, of eigenlijk allemaal kleine doelen qua hardlopen. Ik loop nu steeds hetzelfde rondje van 1,8 km. Pas als ik die met twee vingers in de neus kan lopen (en meestal voelt dat zo als ik het zonder moeite met een gemiddelde van 10 km/u kan doen), ga ik het rondje groter maken. Mijn eerste grote doel is weer 5 km kunnen rennen. Daarna de 5 km binnen 30 minuten. En dan verder uitbouwen richting de 10 km. Dat is mijn uiteindelijke doel, verder dan 10 heeft me nooit echt getrokken. Als ik uiteindelijk de 10 km binnen een uur kan rennen, dan ben ik voor mijn gevoel klaar. Maar daar ben ik nog lang niet hoor ;-D

Ik merk wel verbetering, het gaat me wel elke keer makkelijker af. Maar tot nu toe ben ik elke keer nog wel heel blij dat ik er ben na die 1,8 km. Dus dan is dat het gewoon nog voor nu. Het is ook wel lekker dat dit maar een minuut of 10 duurt, dat helpt voor mij gigantisch om me er 's ochtends toe te kunnen zetten. Een work-out van 30 minuten daar heb ik eigenlijk bij voorbaat al geen zin in, helemaal 's ochtends niet.

Maar wat goed om te lezen dat je geen (extra) hoofdpijn meer had na dat wandelen! En fijn om te lezen dat je ouders je helpen met de hond. Zoals Avena al zei, die hond moet je niet over je grenzen heen trekken. En ruim een kilo afgevallen! Super! :cheer2:

@Avena, dat lijkt me inderdaad pittig, in deze periodes alleen zijn. En dan ook nog niet naar buiten mogen. Voelt echt als een gevangenis dan. Wel fijn dat je nog wel een tuin hebt! Hier in NL horen we vanavond wat er gaat gebeuren na 28 april, qua maatregelen. Is daar bij jullie al zicht op, dat er wat gaat wijzigen? Heb even niet meer helder hoe dat per land nu ook weer zat. Zou fijn zijn als de volledige lock-down in ieder geval versoepeld zou worden, dat je in ieder geval weer de straat op kunt zodra je dat wilt.

Ik voel me eigenlijk best goed, qua bewegen en afvallen. Ondanks dat ik tussendoor ook wel weer eens wat aankom, ik kan mijn motivatie goed behouden. Het voelt ook niet als falen als ik aangekomen ben, meer als logisch resultaat van wat ik heb gedaan. En omdat het logisch voelt, is het niet frustrerend. Klinkt misschien een beetje vaag :$

Nou, ik ga weer aan het werk. Fijne dag nog!
Alle reacties Link kopieren
@Avena: Ja wel heel fijn dat mijn ouders daar ook bij helpen. Het zou echt al zoveel uitmaken als ik een betere conditie zou hebben. En als de hond minder hard zou lopen, zou dat ook prettig zijn haha. Wat wil pijn in je scheenbeen zeggen?

@Jemmer: Leuk om je weer eens te lezen hier! En sowieso blijven meelezen en schrijven hoor, vooral als het jou helpt. Ik vind het grote stappen die je hebt gezet hoor, echt goed van je! Vooral omdat het nog steeds niet gaat zoals het zou moeten gaan. Dus je mag best wel trots op jezelf zijn!

Wel fijn dat je iemand hebt gevonden waarmee je kan hardlopen, dat moet vast ook een stok achter de deur zijn en het is sowieso gezelliger.
Ik kan me goed voorstellen dat je de neiging hebt om in bed te blijven liggen als het niet goed gaat. Want nu heb je tenslotte ook helemaal niks om voor uit bed te komen in deze tijd. Wel goed dat je er aan gaat werken!

Ah dankje, dat is lief dat je dat zegt! Ja omdat het zo wisselt mijn gewicht durf ik nog niet te hard te juichen eigenlijk. Want dan valt het zo tegen als ik opeens toch weer aan kom.

@randomwriter: Wel goed dat je allemaal tussendoelen hebt om naar toe te werken. Maar doe je hier serieus maar 10 minuten over? Dat vind ik eigenlijk best wel snel hoor. Al blijf ik het knap vinden dat je daar zeker 's ochtends toe kan zetten!

Wel fijn dat je als je wat aankomt het niet gelijk als frustrerend beschouwd maar als een resultaat van iets. Dat lijkt me toch wel prettiger. Maar kom je dan ook altijd gelijk aan als je een keer de teugels laat vieren?

Ik denk dat water drinken bij mij ook wel belangrijk is en niet mn grenzen overgaan. Dat scheelt denk ik wel om geen hoofdpijn te krijgen.
@GossipGirl, 10 minuten is afgerond hoor! Ik ren er 11 minuten over, voor ongeveer 1,8 km. Dat is ongeveer een gemiddelde van 9,5 km/u. Ben ik heel tevreden over hoor! Maar veel langer dan 1,8 km houd ik dat ook nog niet vol. Komt wel weer.

Ik merk het inderdaad wel direct als ik me niet aan mijn eetpatroon houd. Ik denk dat dat vooral vocht is op zo'n moment. Mijn ideale eetpatroon is met erg weinig koolhydraten, en dat is het eerste wat er weer bijkomt als ik me er niet aan houd. Het is volgens mij wel bekend dat je van koolhydraten ook vocht gaat vasthouden. Dus dat ik dat direct merk is niet zo raar. Maar waar ik het ook direct in merk, is dat ik verstopt raak... En dat doet ook wel wat met je gewicht :$ .

Maar ben dus wel benieuwd wat de weegschaal morgen zegt... :)

Ben wel nieuwsgierig hoor, wat voor hond is het eigenlijk? Ik zie echt zo'n mega grote hard-trekkende hond voor me, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn :puppy:
Alle reacties Link kopieren
@Avena, het lijkt me heel heftig als je niet eens een stukje mag lopen. Maakt het vast nog moeilijker. Wat dat betreft hebben wij echt nog een stuk vrijheid. Ben ik ook wel blij mee. Gezien ik in een niet dichtbevolkt gebied woon kan lopen hier heel prima met bewaren afstand. En veel er op letten is niet eens nodig, je komt hier bijna niemand tegen als je je route goed kiest.

@Jemmer. Goed wat van je te horen. En elk stapje is toch weer een stapje.
Goed dat het ook beter gaat met de (niet) alcohol. Heeft vast ook positieve invloed op evt afvallen. Ga je je ook niet slechter voelen van alcohol trouwens? Of juist het tegenovergestelde?

Ik ga volgende week vrijdag weer wegen!

@gossipgirl wat fijn dat de weegschaal meewerkt, mooie min hoor!

En het niet wegen is heel bewust. Ik stond echt te veel en wat dwangmatig op de weegschaal. Had ook wel invloed op mijn gedrag dus vandaar... even minderen. Beginnend met 4 weken niet en dan hopelijk kunnen houden aan Max 1x per week. Ik stond er 1-2 keer per dag op.

@Randomwriter klinkt goed die vooruitgang en lekker bezig zeg, hopelijk ben je morgen blij met je resultaat op de weegschaal.

Hier gaat het goed met sporten, stappen let ik nu minder op. Vandaag toevallig wel een topper met 12.500 stappen, en dat zonder voorbij de voortuin te komen 😂. Alle tegeltjes onkruidvrij gemaakt, oude bloemen verwijderd etc. Loopt snel op. Werk de laatste tijd meer dan fulltime en heb vandaag mijn officiële vrije dag weer een keer aangehouden. Dat had ik echt even nodig .. ondanks dat het ook thuis is, was het toch wel heerlijk even alleen thuis te zijn en wat te prutsen in en rond huis en geen werk stress een keer een dagje door de weeks. Moet ik maar eens wat vaker doen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
@Randomwriter: Vind ik wel een goed tempo hoor. Klinkt iig alsof je heel goed bezig bent en weet waarmee je bezig bent. Wel vervelend dat je zo snel merkt dat je aankomt wanneer je even iets slechters hebt gegeten. Lijkt me ook wel lastig dat je het beste doet op weinig koolhydraten, aangezien dat in veel (lekkere) dingen zit.

Het is een witte golden retriever! Hij loopt super netjes aan de lijn hoor en past uiteindelijk zijn tempo aan de mijne aan omdat hij zo goed is opgevoed. Maar als het aan hem ligt lopen we gewoon heel hard wat niet bij te houden is voor mij. Dus als hij ziet dat mijn moeder mee ging en ik mn fiets pakte, dan werd hij helemaal enthousiast. Dat betekende we gaan verder en hij kon harder lopen. Maar zelfs voor mn moeder die op dit moment een goede loopconditie heeft, liep hij te hard.

@Sansi: Wel goed dat je jezelf even een weegverbod hebt opgelegd, vooral als je merkt dat het zoveel invloed op je heeft! Spannend wat de weegschaal vrijdag gaat aangeven! Ik hoop voor je dat het een mooie min is.

Wel goed hoor 12,500 stappen en dat gewoon wanneer je thuis bent. Ik haal zoveel stappen alleen op vakantie volgens mij. En ik zou zeker je vrije dag lekker aanhouden, ondanks dat je thuis bent. Is ook wel goed even los komen van je werk en wat voor jezelf doen!
Alle reacties Link kopieren
RandomWriter schreef:
21-04-2020 13:20
@Jemmer, goed weer wat van je te lezen! En als ik voor mezelf mag praten, als het jou steun geeft om gewoon mee te lezen en af en toe wat te posten, dan is dat toch hartstikke prima? Ook al is dat minder vaak dan de rest. Waar het meer om gaat is dat er niet een wildgroei aan mensen in de tabel komt die vervolgens na een week weer afhaken. Lees lekker mee, en laat je inspireren en oppeppen door de mensen hier :)
Wat mij betreft ook JEMMER!

Ik heb een hele dikke min deze week. Ruim een kilo eraf. En dit terwijl ik deze week juist voor mijn gevoel wat teveel heb lopen snacken met af een toe een blokje kaas of een plakje worst. Wel de niet al te slechte dingen trouwens. Dus ik ben nog steeds blij. Ik heb mijn april doel ook al gehaald. Ik begin het nu ook echt te zien en te voelen.

Ik ben ook voor het eerst qua BMI onder de 30. Nu 29,9. Nu met dit virus dat toch harder toeslaat bij mensen met een BMI van boven de 30 wil ik graag nog wat verder naar beneden. Mijn streefgewicht zit trouwens net onder de 25.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik kom weer even een beetje onder mijn steen gekropen. Afvallen gaat gelukkig langzaam door. Eten en bewegen gaat goed, maar zo moe elke avond dat ik geen puf heb om mee te schrijven. En dan toch te laat naar bed gaan, want ja, even geen kinderen om je heen. Dom, dom, dom natuurlijk. Ik zal proberen morgen een momentje te vinden om bij te lezen en te reageren. Nu eerst Netflix uit en slapen.
Ik kom ook weer onder mijn steen vandaan. Ik heb in een megadip gezeten. Geen motivatie voor wat dan ook. Afvallen ging wel gestaag door, dus de tabel wel bijgewerkt. Ik merk dat ik nu weer wat meer energie krijgt, dus ik kom hier ook weer lezen en posten!
Zo, daar was ik ook weer even! Net de tabel bijgewerkt, niet voor mijn gewicht, maar wel voor mijn leeftijd :$ . Dat gaat ook meteen mijn verwachte 'plus' verklaren van morgen, mijn verjaardag is goed gevierd met taart en hapjes. :O

Gisteren wel netjes aan mijn schema gehouden qua hardlopen, en morgenochtend ga ik weer. De hapjes zijn inmiddels weer op... Dus die verleiding is weg. Op een pak bastogne-koeken na... Daar kwam mijn vriend mee thuis. Heb ze maar bestempeld tot 'zijn koeken', dat helpt mij wel om ervan af te blijven.

@Gossipgirl, ik ben ook niet helemaal nieuw in het hardlopen, maar doe eigenlijk maar wat hoor :D . Qua tempo, ik weet niet, ik ren gewoon zoals het goed voelt en echt langzamer dan 9 km/u is dat eigenlijk nooit. Alleen worden de afstanden dan natuurlijk niet heel groot als je net begint :P . Blijf voor mijn doen dus lang hangen op die 1,8 km. Maar dat is prima zo.
Een golden retriever is inderdaad geen kleine hond! Wel vaak erg vriendelijk, de meeste golden retrievers zijn, zover ik ze ben tegengekomen, wel allemansvriendjes. Hoe lang blijft hij nog bij jullie?

@Sansi, goed dat je even niet hebt gewogen! Wegen moet zeker niet dwangmatig worden, het gewicht is niet het belangrijkste. Daarvoor zijn er teveel factoren die gewicht bepalen, waar je geen invloed op hebt. 1-2 keer per dag is dan wel echt heel vaak. Hopelijk lukt het je om het mindere wegen vol te houden!
En jeetje, 12.500 stappen is wel echt heel veel... Daar kom ik bij lange na niet aan. Helemaal niet als ik de tuin niet verlaat. Dan heb je hard gewerkt!

@Boannan, wat goed, zo'n dikke min! En onder de 30, dat is wel een mijlpaal. Hoe is het met je zoontje? Herstelt hij goed?

@Yannahh en Nandina, leuk jullie weer eens te lezen! Jammer dat jullie beiden kampen met weinig energie. Hopelijk knapt dat snel wat op!
Wel supergoed dat jullie ondanks dat beiden wel nog steeds op de weg omlaag zitten. :cheer2:
@Avena: Kan me zo goed voorstellen hoe lastig het moet zijn voor jou om je huis niet uit te kunnen! Heb je een manier gevonden voor de 10.000 stappen per dag? Helpt het om de emo-eet momenten van je af te schrijven? Ik vind dat vaak confronterend, maar het helpt wel. (En dan nooit meer teruglezen wat ik schreef!)

@JEMMER: Lekker mee blijven lezen en af en toe posten! Wat een mooie stappen beschreef je in je post en fijn dat je huisgenoot ook mee wil naar buiten. Kunnen jullie elkaar motiveren.

@RandomWriter: Verstopping is super vervelend...ik hoop dat je een manier vindt om dat te voorkomen. Hoeveel koolhydraten neem je per dag, in het voor jou ideale patroon? Groot nadeel aan weinig koolhydraten is dat het heel moeilijk is voldoende vezels binnen te krijgen. Dat geeft ook weer obstipatie, maar jij merkt dus juist verstopping als je wel koolhydraten eet? Hopelijk gaat het nu goed!

@Sansi: nog steeds zo druk met werk op het moment? Soms is het gewoon nodig om even in en om het huis te rommelen en niets te doen qua werk. Opladen voor wat komen gaat! Hoe bevalt het niet-eten? Knap dat je het "dwangmatige" bij jezelf daarin tijdig hebt (h)erkend.

@GossipGirl: is de leenhond weer terug naar huis? Is er een mogelijkheid dat je hem af en toe nog gaat uitlaten? Of een andere hond in de buurt? Zoals je erover schreef, was het volgens mij extra motivatie voor je om de deur uit te gaan. Hoe gaat het nu met de hoofdpijn? Goed om te lezen dat dat wat meer onder controle leek, ik hoop dat je dat kunt vasthouden. Heb je ooit een hoofdpijncentrum bezocht? (plannetje voor na-coronatijd...) Zij kunnen multidisciplinair meedenken.

@boannan: Zo fijn, BMI onder de 30! Gefeliciteerd met die mijlpaal. Ook lekker dat je het nu zelf ziet en voelt. Mooi streven om <25 te komen.

@Yannaah: kan me voorstellen dat je je "vrije tijd" wil uitbuiten als je geen kinderen over de vloer hebt. Vervelend dat je zo moe bent, maar soms is je dag toch ook gewoon "klaar"? Dat herken ik wel. Blijkbaar goed bezig met eten en bewegen ondanks de moeheid, dat is knap!

@Nandina: wat rot zo'n algehele motivatiedip. Welkom terug! (tenzij je mij onder de negeer hebt staan, want dat idee heb ik soms...!) Fijn dat het afvallen toch doorgaat en dat er in ieder geval niets bij is gekomen. Ik hoop dat je je dip gauw te boven komt.



Hier nog altijd alles in orde. Mijn diëtiste vindt mijn streef van 65 onrealistisch. Ze vindt dat ik voor +/- 70 moet gaan en dan langere tijd stabiel blijven. Daar kan ik ook prima mee leven. De laatste maanden zat ik op -1 kg/week en daar voelde ik me prima bij, maar nu mag ik nog max. 2 kg/maand. Wel even wennen, vooral omdat ik vaak gewoon geen honger heb. Ik vind het wel lekker dat ik nu niet meer per se elke dag nog een uur hoef te wandelen, als ik daar geen zin in heb. De laatste tijd moest ik de motivatie daarvoor soms uit mijn tenen halen. Ik probeerde mijn activity tracker dagelijks op minstens 100% te krijgen (ongeveer 13000 stappen) en moest dan soms na mijn werk nog 45-60 minuten wandelen. Dat hoeft dus niet meer tegen heug en meug, nu. Maar ik wil echt niet terugvallen in mijn oude gedrag, want ik wil nooit meer 100 kg wegen. Dus er gaat niet zo heel veel veranderen in wat ik nu doe/eet. Het voelt alsof mijn gewicht stabiel houden een grotere uitdaging wordt dan het afvallen zelf. Spannend wel, vind ik.
Het valt me op dat er de laatste tijd veel topics geopend zijn van mensen die +/- 5 kg willen afvallen. Dat zou het voor mij zijn als ik van die +/- 70 naar mijn ideale 65 kg zou willen. Voor mij voelt het onzinnig om over zoiets als 5 kg te gaan "mieren". Met ongeveer 70 en/of een stabiel gezond gewicht kan ik ook heel tevreden zijn.

Ik heb sommige mensen in mijn omgeving verteld dat ik 65 kg zou willen weten, maar dat mijn diëtiste 70 prima vindt. "Oh, was je dan toch een beetje doorgeslagen?" is vaak de reactie. Maar zo voelt het voor mij helemaal niet. Overigens mag ik van haar best tzt naar 65, maar dan pas over een jaar ofzo. En dat vind ik zelf dan weer niet nodig, want voor mij is het veel belangrijker om een stabiel gezond gewicht te behouden. Het is zeker 8 jaar geleden dat ik op een soortgelijk gewicht zat als nu, maar toch voel ik me nu veel meer mezelf qua lijf dan in de tijd dat ik zwaarder was. Door dit hele proces ben ik me er veel bewuster van wat vermoeidheid bij mij voor invloed heeft: niet meer koken, (ook niet iets simpels) en wel "vreten". Daar ben ik me nu bewust van, dus op volle/vermoeiende dagen haal ik bij voorbaat al eten uit de vriezer. Ik laat dat niet meer aan het toeval over à la: ik zie wel wat ik ga eten. Want dat wordt dan per definitie iets ongezonds.

Het voelt voor mij gek om over mezelf mee te schrijven in dit topic omdat het dus eigenlijk steeds goed gaat, maar ik begrijp ook dat jullie het wel motiverend vinden dus ik zal dat blijven doen, zo af en toe!

Soms ben ik bang dat er bekenden meelezen op het forum of mijn diëtiste ofzo en dat zij mij dan herkennen aan wat ik schrijf! Maar ja, het is ook weer niet een geheim.
@Anijsblokje, ik weet niet precies hoeveel koolhydraten ik eet momenteel. Maar dat zijn er niet zoveel. Ik eet geen brood, bijna geen aardappelen en pasta, en geen rijst. Verder probeer ik niet te snoepen en dat lukt over het algemeen goed. Dus ik haal mijn koolhydraten op 'strenge' dagen eigenlijk alleen uit de honing in mijn skyr, de noten, groente en fruit. Maar zo strak lukt niet iedere dag hoor. Soms eet ik een crackertje, andere keer eet ik eens aardappels of pasta mee. Maar lang niet meer zoveel als eerder.
Toen ik net begon met koolhydraat-arm, raakte ik flink verstopt. Dat was inderdaad ook bekend, maar dat was in mijn geval maar zeer tijdelijk. Daarna kwam ik in een soort 'steady-state', waarbij ik juist helemaal geen problemen meer ervoer met mijn stoelgang. En dat was nieuw, aangezien ik al van jongs af aan tob met prikkelbare darm. Nu moet ik wel zeggen dat ik heel veel groente eet, veel rauwe groente ook. Wat niet gekookt hoeft te worden, kook ik niet. Bijna elke dag bestaat mijn lunch uit sla.
Juist als ik dan een keer mezelf te buiten ga aan koolhydraten, dus brood ga eten, patat en zoetigheid, dan gaat het mis. Vaak krijg ik darmkrampen en als ik vervolgens weer koolhydraten weglaat, raak ik verstopt. Mijn darmen kunnen blijkbaar niet zo goed tegen wisselingen.

Ik was wel even nieuwsgierig wat je bedoelde met dat Nandina jou onder de negeer heeft staan? Zoals je dat schrijft komt het niet heel aardig over. Maar misschien bedoel je het anders of heb ik iets gemist...

Wel fijn dat het bij jou zo de goede kant op gaat! Het klinkt alsof je nu bijna moeite moet gaan doen om niet te veel af te vallen per maand. Dat herken ik totaal niet, haha! Het klinkt mij verder niet in de oren alsof je door aan het slaan was hoor. Je wilt toch een getal in je hoofd hebben en zolang je maar realistisch blijft door de periode heen, merk je vanzelf wel of dat getal uiteindelijk reëel was of niet. En aangezien je bij een diëtiste loopt, geeft dat wel aan dat je er serieus mee bezig bent.

Zo, nu eerst eens koken.
Alle reacties Link kopieren
@Randomwriter: Wel fijn dat je al ervaring hebt in hardlopen. Dan pak je het denk ik toch wel sneller weer op.
De hond is uiteindelijk 8 nachten gebleven! Dus dat was best voor een hele tijd.

@Yannah: Fijn dat het afvallen en bewegen goed gaat! Wel vervelend dat je zo moe bent.

@Nandina: Fijn dat je een beetje uit je dip bent gekomen. Maar wel goed dat je ondanks dat je geen echte motivatie had, wel bent afgevallen!

@Anijsblokje: Ik heb eigenlijk al vanaf zaterdag weer zware hoofdpijn, zonder dat ik aan het lopen ben. Heel raar is dat energy soms even de hoofdpijn klachten verlicht en dyclofenac niet. Met het lopen krijg ik nu geen hoofdpijn meer sinds ik een flesje water meeneem. Dus dat is wel fijn.
Een hoofdpijncentrum heb ik wel eens aan gedacht, alleen dan denk ik ' ik probeer eerst de fysio wel'. Want dat hielp ook redelijk goed. Maar dat ligt nu natuurlijk stil.

Wat goed dat je gewoon mag stabiliseren en niet meer hoeft af te vallen! Gefeliciteerd hoor! Mag je echt super trots op zijn. Ik hoop dat je het ook kan volhouden om stabiel te blijven. En anders op tijd weet in te grijpen als je weer wat bent aangekomen.

Hier heb ik eigenlijk al een week hele goede dagen. Soms weer een beetje te goed. Sinds 3 dagen heb ik echt motivatie gevonden om af te vallen. Ik heb een jongen leren kennen, dus jullie snappen het wel haha. Deze dagen zijn eigenlijk heel goed gegaan, zonder te snoepen. Gisteren had ik ook gewoon totaal geen honger en dus minder gegeten. Heel apart eigenlijk. Maargoed beter dan heel de tijd trek hebben! Dus ik hoop dat ik dit volhou en volgende week resultaat op de weegschaal mag zien.
@GossipGirl, bedoel je dat energydrank de hoofdpijn vermindert? Eerste wat ik dan denk is: drink je veel koffie normaal gesproken? Ik dronk altijd vrij veel koffie, en als ik een dag geen koffie dronk kon ik echt barstende koppijn krijgen. Dat verdwijnt dan zodra ik een kop koffie neem. Als ik een tijd stop met koffie dan verdwijnt de hoofdpijn uiteindelijk, is dus echt een soort afkickverschijnsel bij mij. Nu vind ik koffie veel te lekker om helemaal te laten staan, maar ik probeer niet meer zoveel te drinken als eerder.
Nou, de plus was inderdaad goed aanwezig vanochtend... Heb er een kilo bij in een week. :( .
Ik kon het vanochtend even wat minder hebben. Elke keer als ik een beetje uit de band spring, krijg ik direct volop de deksel op de neus. Mijn vriend is ongeveer even veel uit de band gesprongen en die heeft er maar 3 ons bij. Dat is wel echt frustrerend af en toe. Het gevoel dat het een levenslange strijd gaat blijven, is best een rot besef. Ik zeg voor mijn gevoel zo vaak 'nee' en krijg daar echt maar mondjesmaat wat voor terug. Ik zit nu op een gemiddelde van een kilo per maand. Dat probeer ik dan maar om te buigen naar: dat is toch weer 12 kilo per jaar... Maar die twaalf maanden kosten dan zóveel moeite... En daarna blíjft het moeite kosten en oppassen geblazen. Soms is dat echt even :thunder: .

Maar goed. Ik probeer mezelf dan maar weer te herpakken... Ik kan weinig anders dan doorgaan. Anders is het sowieso allemaal voor niks geweest. Dus ik ga het allemaal maar weer eens wat meer bijhouden in de WW-app, dat heb ik sinds de corona eigenlijk niet meer gedaan. En mijn doel is toch nog steeds om verder af te vallen en slanker uit de crisis te komen. Dus ik ga er weer voor :whip: .
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie allemaal goed bezig.

Bij mij was het volledig weg. Ik denk te veel willen veranderen in 1 x
Met de psycholoog heb ik nu klein doelen wat betreft het eten.
1 daarvan is na 20:00 niks meer eten , ik was nog al gewend geraakt om rond 21:15 2 boterhammen te eten en ik ga rond 21:30 naar bed.
2de doel is geen koolzuur meer drinken dat vind mijn lichaam ook beter :-)

Als dit in mijn ritme zit kan ik over een paar weken weer wat anders aanpassen.
@Grietje, heel verstandig! Ik herken dat wel, ik ga altijd veel te hard van start en hou het daarna nooit vol. Kleinere stapjes zijn beter! Alle veranderingen kosten energie en enige tijd om aan te wennen.

Ik heb ook niet alles tegelijk gedaan, voor mij zijn er uiteindelijk meerdere jaren overheen gegaan voordat ik een beetje de goede flow kon vinden. En die ben ik nog regelmatig even kwijt :$ ... Maar ik merk dat ik het nu beter op kan pakken dan eerder. Zonder teveel frustratie. Ook de frustratie van vanochtend ben ik wel weer kwijt. Vandaag netjes binnen mijn punten gebleven. Heb met mezelf afgesproken dat ik dat deze week even moet volhouden. Daarna zie ik wel weer. Als ik dan een goed resultaat zie op de weegschaal volgende week, dan komt de rest van de motivatie vanzelf ook weer.

En koolzuur... Heb geen idee hoe ik dat eerder kon verdragen. Kan nu echt geen twee glazen drinken zonder volledig op te blazen. Mijn darmen vinden koolzuur echt vreselijk...
Alle reacties Link kopieren
@gossipgirl, wat super dat je een leuke jongen hebt leren kennen... snap die extra motivatie wel 😉

@randomwriter. Balen van die kilo. En heel herkenbaar je verhaal. Eet ik een beetje extra, maar vriend een berg extra... dan ben ik toch degene die het meest is aangekomen. Zo oneerlijk. Hopelijk lukt het met alles invullen om zo weer in de flow te komen.

@grietje mooie doelen! Eet je in de avond meer uit verveling, gewoonte of echt honger?

Koolzuur heb ik ook even beperkt, ben alleen weer terug bij af, ben een cola zero verslaafde. Zou ook weer moeten minderen.

4 weken zonder weegschaal zitten er morgen op maar ik plak er nog een week aan vast. Het is die periode van de maand helaas en dus lijkt het mij niet zo slim om net nu te wegen.

Sporten ging zo lekker, 3/4 keer per week... en toen ging het gisteren goed mis met mijn rug. Heb wel vaker periodes waarin die stomme rug opspeelt en het ook goed mis kan gaan. Dus nu doet alles pijn, zelfs gewoon zitten. Hopelijk knapt het snel wat op want was net zo trots op mijzelf hoe ik het sporten had opgepakt :proud: zodra het weer kan maar wel een tijdje weer een lager pitje, was deze week overgetapt naar bodypump dus dan eerst maar weer terug naar de xcore training.
Alle reacties Link kopieren
@Randomwriter: Nee ik lust totaal geen koffie. Dus de enige keren dat ik cafeïne binnen krijg is via energy drink en dat drink ik niet elke dag. Alleen als ik het nodig heb omdat ik echt effecten er van merk. Daarom snap ik het ook niet zo goed.

Wel vervelend dat je het zo gauw merkt dat als je iets eet gelijk bent aangekomen. Ik snap wel dat het stom aanvoelt als je man heel weinig is bijgekomen en jij een kilo, dat moet wel frustrerend zijn.

@Grietje: Goed dat je kleine stapjes hebt afgesproken! Niks meer eten 's avonds vind ik ook lastig. Vooral als we AVG op hebben. Na bijv. pasta heb ik daar minder last van. Maarja gewoon he, dus dan wil je uiteindelijk toch nog iets. Ik hoop dat het je gaat lukken!

@Sansi: Dankje, had ik die motivatie maar eerder gehad haha.

Jammer dat je last van je rug hebt gekregen nu je net zo lekker bezig bent. Volg je digitaal lessen van bodypump van je sportschool? Hopelijk is het gauw weer over.
Wel super goed bezig hoor 3/4 keer per week sporten!
Alle reacties Link kopieren
Het wordt me ook wel makkelijker gemaakt op dit moment. Ik heb gewoon echt weinig honger. 's middags at ik altijd 2/3 boterhammen en nu krijg ik met moeite 2 boterhammen op. Ook als ik 's ochtends maar 1 boterham op heb. 's middags rond 4 uur altijd honger, nu opeens niet. En 's avonds is mn honger opeens ook verdwenen. Wel super makkelijk want zo is het makkelijker vol te houden. Maar ik snap er niks van. Het is wel even wennen en ik moet er op letten dat je toch niet meer eet 'omdat ik het gewend' ben en bang ben dat ik later honger krijg.

Dus ik hoop echt dat ik woensdag een min heb op de weegschaal, want zo "streng" als nu is al lang geleden. En ik wandel bijna elke dag nog.
Alle reacties Link kopieren
@Sansi uit gewoonte eet ik en ik heb eigenlijk altijd trek al denk ik dat dat vooral komt door te veel koolhydraten.

Vanochtend 2 crackers op van Leev (lijnzaad) had er beter 1 kunnen nemen ligt als een blok op mijn maag :-D Weer een les voor de volgende keer eentje is gewoon genoeg.

@gossipgirl91 bij mij begint het meestal rond negen uur dat ik trek krijg nu denk ik nee ik ga zo naar bed.
Ik hoop voor je dat je wat kwijt bent. En even een periode minder trek is niet erg toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven