Lijf & Lijn alle pijlers

5:2/vastendieet. iemand bezig of ervaring?

05-07-2013 13:53 3517 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit dieet houdt in:

2 dagen id week 500kcal. De rest van de week normaal eten.

Is iemand hiermee bezig?
Zelf kon ik ook de hele dag door blijven eten en ben afgekickt door eerst naar 3 eetmomenten per dag te gaan. En binnen die eetmomenten at ik door tot ik me goed verzadigd voelde. Dan had ik sowieso minder snaaitrek en kon ik makkelijker de tijd tot het volgende eetmoment overbruggen. Na één week ben ik pas kcal gaan afbouwen. En nu kan ik dus ook rustig zo'n vastendag aan waarop ik slechts één maaltijd van 500 kcal per dag eet.

Ik wandel 5 keer per week afstanden die varieeren van 7 tot 10 km (handig te checken met sportstracker of runkeeper)
Hallo,

Ik volg het vastendieet niet officieel. Heb het ook nog niet gelezen. Maar ik ben na 14 dagen vasten met kruidenthee, bouillon en water, 5 kilo afgevallen. Ik voel me super goed! Energiek.
Oh Nien dat doe ik eigenlijk ook op mijn gewone dagen, drie maatijden en geen tussendoortjes en na mijn avond eten (meestal 18.00) niks meer. Behalve vrijdag en zaterdag dan.
Vandaag halve dag in het zwembad gelegen met kinderen. Zij hadden studiedag vandaar dat ik niet naar bootcamp kon. Kwam er eergisteren pas achter en kon geen opvang meer regelen. Ze zijn ook nog te jong om twee uur alleen te laten. Maar, dus veel gezwommen vandaag alleen toch een koek en frietjes op, das minder.

Vanavond geen alcohol, wel kruidenthee en water om het zoute eten van gisteren en vanmiddag eruit te spoelen. Vanaf nu dus weer on track
Poep, wie heeft jou gescheten?
Had jij zulk mooi weer Loes? Hier was het in de middag eindelijk droog!

Maar morgen ga ik naar een muziek optreden buiten, en de voorspellingen zijn droog. In Leiden zijn de Leidse Lakenfeesten vandaag begonnen. Ik ga lekker met een vriendin en onze dochters.

Eerst uieten en dan los. Ik heb tegen dochter gezegd dat ze mee mag maar ik wil de zin : Mam stel je niet zo aan!"niet horen!!
Haha, puber zeker!

Het was vanochtend even regenachtig en later op de middag nog een buitje maar tussendoor een waterig zonnetje en ook nog buiten gezwommen. Meerendeels binnen hoor.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Yep net een maand 15.....vindt het vreselijk wanneer mams danst! En mee brult! Terwijl ze een kopie van mij is!* zelf mag ze natuurlijk wel, maar ik mag me niet als 20 gedragen*.....

Ik hoop dat haar dochter later wraak gaat nemen!
Ik heb net een salade van eikenbladsla, tomaatjes, avocado en mozzarella op, met walnotenolie en sesamzaadjes, erg lekker!

Nu een glas rode wijn
O en ik ben toch maar weer begonnen met AZM door de succesverhalen hier...ben benieuwd, tot nu toe iig geen last van mijn maag
Hallo dames, even een indringer in jullie topic. Ik lees veel mee en lees veel over jullie verhalen met intermittent fasting. Zelf doe ik ook aan een vorm van IF, namelijk het zogenaamde leangains waarbij je elke dag binnen een bepaald window eet. Nou is dat window bij mij 8 uur: van 12 uur 's middags tot 8 uur 's avonds.

Ik moet zeggen dat het mij erg goed bevalt, vooral het feit dat ik niet continue met eten bezig ben, dat ik me 's ochtends scherp voel en dat ik ondanks dat ik maar ongeveer 1500/1600 calorien eet op een dag, niet het gevoel heb dat ik dieet.

Afijn, tegelijkertijd heb ik de laatste 2 weken last van lichamelijke kwaaltjes. Ik vraag mij nu heel erg af of dit komt door IF, ik heb namelijk wel gelezen dat het misschien zo zou kunnen zijn dat IF voor vrouwen minder geschikt is ivm onze hormonen. Hierover heb ik vervolgens geen goede onderzoeken kunnen vinden, dus deze aannames heb ik maar in de wind geslagen. IF leek mij het proberen waard!

Klachten die ik heb: last van een vaginale schimmel (lichte mate), opeens bloeden (terwijl ik niet ongesteld hoef te worden, heb mijn nuvaring nog in), aften in mijn mond, dikke opgezette keel, erg prikkelbaar.

Hebben jullie hier ervaring mee of wellicht tips/advies?

Nog wat achtergrond info: ik ben 27, 1.75 lang, 67 kilo, sport ongeveer 4 keer in de week (krachttraining 3x en 1x cardio/interval). Ik eet dus rond de 1500/1600 calorien met een verdeling van 35% eiwit, 30% vet, 35% koolhydraat.

Daarnaast, om het nog wat ingewikkelder te maken, volg ik het fodmap dieet ivm PDS (wat overigens echt een aanrader is voor mensen met PDS klachten). Ik eet veel groente, beetje fruit, vlees, vis, rijst, aardappel, pasta, beetje kwark, noten, ei, extra eiwitten, beetje gedroogd fruit, etc.

Groetjes
Waarom eet jij zo weinig calorieen als je zo weinig weegt? Je mag met jouw lengte, gewicht, leeftijd en sporten zeker 2300 kcal per dag eten zonder dat je er van aan komt. Wellicht eet je gewoon te weinig?

Van jouw lichamelijke kwaaltjes heb ik geen last. Sterker nog: ik merk dat mijn nagels vele malen harder zijn geworden en verder voel ik me gewoon fit. Maar ik heb dan ook nog 'n voorraad brandstof waar ik uit kan putten als ik zo weinig eet.
quote:elninjoo schreef op 28 juni 2014 @ 09:42:

Waarom eet jij zo weinig calorieen als je zo weinig weegt? Je mag met jouw lengte, gewicht, leeftijd en sporten zeker 2300 kcal per dag eten zonder dat je er van aan komt. Wellicht eet je gewoon te weinig?

Van jouw lichamelijke kwaaltjes heb ik geen last. Sterker nog: ik merk dat mijn nagels vele malen harder zijn geworden en verder voel ik me gewoon fit. Maar ik heb dan ook nog 'n voorraad brandstof waar ik uit kan putten als ik zo weinig eet.

Dank voor je reactie! Ik wil graag wat zakken in mijn vet. Ik heb behoorlijk wat spieren, maar ze zijn helaas niet goed zichtbaar (naar mijn idee) omdat er nog net iets teveel vet overheen zit.

Wat je zegt herken ik ook wel: mijn nagels zijn super sterk en hard en groeien erg snel, net als mijn haar. Ook ziet mijn huid er erg mooi en rustig uit.
Ik denk ook dat je te weinig eet, verder heb ik gelzen dat het voor vrouwen aan te raden was om i.v.m. hormonen het aantal uren vasten 10 uur was anneer je het dus elke dag doet zoals jij.

Dus dat je 10/14 doet.

Ik zal even een linkje zoeken.
Yeps: http://www.guydroog.com/2 ... -is-het-en-hoe-werkt-het/
Whahaha sorry ik bedoell dus 14 uur vasten en een eetraam van 10 uur.

Ben nog niet wakker
quote:ednaloy schreef op 28 juni 2014 @ 10:00:

Ik denk ook dat je te weinig eet, verder heb ik gelzen dat het voor vrouwen aan te raden was om i.v.m. hormonen het aantal uren vasten 10 uur was anneer je het dus elke dag doet zoals jij.

Dus dat je 10/14 doet.

Ik zal even een linkje zoeken.Thanks, dit artikel had ik al gelezen, maar het wordt mij niet duidelijk waarom voor vrouwen er een andere window geldt.
Dat was ivm met de hormonen, volgens mij had Victor Mooren dat wel duidelijker. Zou met jouw klachten heel goed kunnen natuurlijk.
Ik zie er ook niet in waarom vrouwen 'n ander window zouden moeten hebben. Overigens eet ik nu juist regelmatig binnen 'n window van ca. 6-7 uur omdat ik pas 's middags m'n eerste maaltijd neem en 's avonds vrij vroeg eet.

Misschien moet je ook het aardappelzetmeel 'ns gaan gebruiken geefchips. Dat heeft ook invloed op je vetverbranding.
Vrouwen

Uit de praktijk blijkt dat vrouwen gevoeliger zijn voor grote calorietekorten/lange vastperiodes en sneller honger krijgen of minder energie hebben als ze zo’n benadering volgen. Volgens Merimee TJ (1973) zorgt een vast periode van 36-72 uur bij vrouwen voor lagere waarden in de bloedsuikerspiegel dan bij mannen.3

Webber J et al (1994) observeerde dat een vast periode van 12-72 uur fysiologisch en hormonaal gezien voor een soortgelijke respons zorgt tussen man en vrouw met normaal gewicht.4 Dat wil zeggen dat een man en vrouw na een langdurige vast periode geen significant verschil hebben tussen de bloedsuikerspiegelwaarden, de bloeddruk (systolische- en diastolische bloeddruk) en een aantal hormonen die het rustmetabolisme reguleren.

Leefstijl

De leeftijd en het activiteitenpatroon hebben ook invloed op de bovenstaande factoren. Met een actieve levensstijl verbruik je meer energie en kan er sneller vermoeidheid ontstaan wanneer er niks geconsumeerd wordt. Als je jong bent kan je over het algemeen meer verdragen dan wanneer je oud bent.

Het volgen van een vastperiode van 16-24 uur kan goed mogelijk zijn en is het dus persoonlijk in hoeverre dit wel of niet tot bepaalde verschijnselen leidt. Uit de praktijk blijkt dat 14 uur vasten voor veel vrouwen de grens is. Daarna kunnen er al gauw verschijnselen optreden. Voor mannen treden deze verschijnselen vaak wat later op (na 16-18 uur).

Voorbeeld dagpatroon

Opzet 16-urige vast

Figuur 2: een voorbeeld van een dagindeling waarin er 16 uur gevast wordt.

Waarom aan IF doen?

IF wordt voornamelijk gebruikt om af te vallen of om op gewicht te blijven. Door de lage maaltijdfrequentie kunnen er per maaltijd meer calorieën geconsumeerd worden dan met een hoge maatijdfrequentie. 3 maaltijden van 1000kcal is qua calorieën hetzelfde als 6 maaltijden van 500kcal.

Voor sommige personen zorgt dit voor een betere verzadiging, waardoor ze een bepaalde dieetvorm van IF op lange termijn goed vol kunnen houden.

Met behulp van IF kan er een caloriebuffer gebouwd worden voor een bepaald evenement (restaurantbezoek, een verjaardag, bruiloft, etc). Voor en/of na een evenement kan er 16-24 uur gevast worden. Dit maakt het goed mogelijk om tijdens 1 maaltijd/buffet/diner niet gauw boven je energiebehoefte uit te komen.

Het langdurig vasten heeft op kort termijn geen negatieve gevolgen voor het verlies van spiermassa.

Het kan flexibel en praktisch zijn om minder maaltijden klaar te maken en/of mee te nemen.

Wat betreft de gezondheidseffecten van IF moet er nog meer onderzoek verricht worden om er daadwerkelijk iets over te kunnen zeggen. Een calorie-restrictie/IF kan voordelen met zich meebrengen tegen kanker, het verlengen van de levensduur en de gezondheid van de hersenen.

IF kan een goede manier zijn om gezonde bloedwaarden te behouden/realiseren, wat complicaties kan voorkomen.

Waarom ‘niet’ aan IF doen?

Sommige personen zijn er gevoelig voor om van IF een binge eating (vreetbui) festijn te maken, wat op lang termijn kan leiden tot een eetstoornis. 3 grote maaltijden worden nog maar 1-2 grote maaltijd(en). Overdag wordt er een buffer opgespaard om in de avond te gaan bingen.

Het consumeren van te veel calorieën kan een groot probleem zijn. Voor atleten die 4000-6000kcal per dag moeten consumeren kan het een grote last zijn om dat in 2-3 maaltijden te proberen. Kleinere maaltijden consumeren is dan een verstandiger idee.

Wanneer er zwaar lichamelijk werk wordt uitgevoerd en/of er veel gesport/bewogen wordt, kan het energiepeil lager zijn door het IF patroon. Het lichaam raakt ook sneller in een katabole staat, wat het herstel bemoeilijkt en ten koste kan gaan van eventuele spiergroei.

Om de spiergroei te maximaliseren is IF geen optimale benadering en is een hogere maaltijdfrequentie gewenst.

Te lang vasten (36-72 uur) kan gauw in spierverlies resulteren.

De conclusie

In dit artikel heb ik aangegeven wat IF inhoudt, wat de bekendste dieetvormen van IF zijn en waar je rekening mee moet houden voordat je met IF begint. Daarbij heb ik nog aangegeven welke voor- en nadelen IF met zich mee kan brengen.

Het kan 2 weken duren voordat je aan een vast protocol bent aangepast. Het gender, de leeftijd, het activiteitenpatroon en het vetpercentage hebben ook invloed in hoeverre IF succesvol voor je is.

In wat zijn de gezondheidseffecten van IF geef ik meer diepgang aan wat IF met je gezondheid doet, kijkend naar het metabolisme, de bloedsuikerspiegel, het geheugen, de hongerregulatie, de voedingstoestand en de lichaamssamenstelling.

Literatuurlijst

1 Frecka JM, Mattes RD. Possible entrainment of ghrelin to habitual meal patterns in humans. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2008 Mar;294(3):G699-707. doi: 10.1152/ajpgi.00448.2007. Epub 2008 Jan 10.

2. Espelund U, Hansen TK, Højlund K, Beck-Nielsen H, Clausen JT, Hansen BS, Orskov H, Jørgensen JO, Frystyk J. Fasting unmasks a strong inverse association between ghrelin and cortisol in serum: studies in obese and normal-weight subjects. J Clin Endocrinol Metab. 2005 Feb;90(2):741-6. Epub 2004 Nov 2.

3. Merimee TJ, Fineberg SE. Homeostasis during fasting. II. Hormone substrate differences between men and women. J Clin Endocrinol Metab. 1973 Nov;37(5):698-702.

4. Webber J, Macdonald IA. The cardiovascular, metabolic and hormonal changes accompanying acute starvation in men and women. Br J Nutr. 1994 Mar;71(3):437-47.
quote:elninjoo schreef op 28 juni 2014 @ 10:25:

Ik zie er ook niet in waarom vrouwen 'n ander window zouden moeten hebben. Overigens eet ik nu juist regelmatig binnen 'n window van ca. 6-7 uur omdat ik pas 's middags m'n eerste maaltijd neem en 's avonds vrij vroeg eet.

Misschien moet je ook het aardappelzetmeel 'ns gaan gebruiken geefchips. Dat heeft ook invloed op je vetverbranding.Aardappelzetmeel? Interessant. Probeer te googlen maar krijg geen goede websites, heb jij wellicht een goede link voor me om hierover te lezen?
Moet je even terug scrollen in dit topic zitten heleboel linkjes in.
Hier is er eentje:

http://vetgoed.blogspot.n ... -nieuwste-paleo-hack.html
quote:elninjoo schreef op 28 juni 2014 @ 11:23:

Hier is er eentje:

http://vetgoed.blogspot.n ... -nieuwste-paleo-hack.htmlDank, ik ga me er eens in verdiepen, heb je er zelf goede ervaringen mee?
Ik ben er nog niet zolang mee bezig, maar positief is het gevoel alsof ik oxazepam heb genomen. Voel me dus relaxter over 't algemeen. Ik was eigenlijk te snel met teveel begonnen en na 'n week heb ik 't een paar dagen stop gezet, maar na 'n paar dagen ben ik rustiger gaan opbouwen. Heb deze week dagelijks 2 keer 10 gram genomen. Of het echt het vet verbranden stimuleert weet ik dus nog niet, maar ik heb sinds vorig weekend ook lijnzaad aan mijn dagelijks eetpatroon toegevoegd en dat is in elk geval heel goed voor m'n darmen, haha!
quote:geefchips schreef op 28 juni 2014 @ 09:03:

Hallo dames, even een indringer in jullie topic. Ik lees veel mee en lees veel over jullie verhalen met intermittent fasting. Zelf doe ik ook aan een vorm van IF, namelijk het zogenaamde leangains waarbij je elke dag binnen een bepaald window eet. Nou is dat window bij mij 8 uur: van 12 uur 's middags tot 8 uur 's avonds.

Ik moet zeggen dat het mij erg goed bevalt, vooral het feit dat ik niet continue met eten bezig ben, dat ik me 's ochtends scherp voel en dat ik ondanks dat ik maar ongeveer 1500/1600 calorien eet op een dag, niet het gevoel heb dat ik dieet.

Afijn, tegelijkertijd heb ik de laatste 2 weken last van lichamelijke kwaaltjes. Ik vraag mij nu heel erg af of dit komt door IF, ik heb namelijk wel gelezen dat het misschien zo zou kunnen zijn dat IF voor vrouwen minder geschikt is ivm onze hormonen. Hierover heb ik vervolgens geen goede onderzoeken kunnen vinden, dus deze aannames heb ik maar in de wind geslagen. IF leek mij het proberen waard!

Klachten die ik heb: last van een vaginale schimmel (lichte mate), opeens bloeden (terwijl ik niet ongesteld hoef te worden, heb mijn nuvaring nog in), aften in mijn mond, dikke opgezette keel, erg prikkelbaar.

Hebben jullie hier ervaring mee of wellicht tips/advies?

Nog wat achtergrond info: ik ben 27, 1.75 lang, 67 kilo, sport ongeveer 4 keer in de week (krachttraining 3x en 1x cardio/interval). Ik eet dus rond de 1500/1600 calorien met een verdeling van 35% eiwit, 30% vet, 35% koolhydraat.

Daarnaast, om het nog wat ingewikkelder te maken, volg ik het fodmap dieet ivm PDS (wat overigens echt een aanrader is voor mensen met PDS klachten). Ik eet veel groente, beetje fruit, vlees, vis, rijst, aardappel, pasta, beetje kwark, noten, ei, extra eiwitten, beetje gedroogd fruit, etc.

Groetjes

Je ontbijt elke dag skippen en je vervolgens afvragen waarom je je kut voelt. Not sure if trolling or just stupid....

Je ontbijt is juist de maaltijd die je spijsvertering ''opstart'', mwaardoor je je voedsel goed verteert, nooit skippen dus. Verder kan je inname prima wat omhoog, zeker op de dagen dat je sport. Als ik af wil vallen ga ik op ongeveer 1800 per dag (BMR) zitten voor alle dagen, en eet ik er om mijn trainingen heen nog wat bij, denk daarbij aan een kwarkje of een snelle of iets dergelijks na de training. Eten na je training is zeker zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan het eten voor je training, zeker als je de fout maakt de volgende dag niet te ontbijten.

edit; in het algemeen ,als je je vetpercentage terug wilt brengen zou ik aanraden om vetarm(er) te gaan eten (iets met een open deur, maar toch), en juist niet te laat te avondeten. Je kan beter stevig lunchen en 's avonds wat minder dan andersom. Gouden regel daarbij is wat mij betreft: Eet 's morgens als een koning, 's middags als een prins, en 's avonds als een bedelaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven