Lijf & Lijn alle pijlers

+/-5kg afvallen, we gaan gezellig door

03-01-2014 17:17 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Mijn bedoeling is om af te vallen zonder een dieet te volgen. Ik wil afvallen door meer te sporten en gezonder te eten. En vooral me niet continue schuldig voelen wanneer ik wel een keer een boterham met hagelslag of een ijsje neem. Kleine stapjes zetten om zo een gezondere levensstijl te ontwikkelen en VAST te houden. "

Gottya schreef ons uitgangspunt in de allereerste OP van +/- vijf kilo afvallen vanaf 12 april, wie doet er mee?:

Wil je meedoen met de tabel? Schrijf gezellig met ons mee, geef 2 weken achtereenvolgens je gewicht door op maandag hier op dit topic en als je BMI niet lager is dan 17,6 zet ik je gegevens in de tabel.

De bedoeling van de tabel is dat wij elke maandag ons gewicht én het verschil met het startgewicht vetgedrukt doorgeven voor de tabel.

Nuttige links:

Eetmeter (a.k.a. Eettrut)

Body Fat Pictures and Percentages

Weight Control Over The Holidays

Tabel 1

Naam 9 jan 16 jan 23 jan 30 jan 6 feb 13 feb +/- Doel 7.Sp 73,8 72,6 73,6 73,4 73,7 73,4 -2,6 75,0 8.Plukkie 63,3 63,3 63,0 60,0 9.Koolmeesje 77,0 75,5 75,4 76,2 75,2 -1,0 74,5 10.Matisse 64,5 66,0 65,0 60,0 21. Sapo 69,5 69,1 68,9 68,5 68,3 68,3 -1,8 68,0 22.Gisele B. BMI 17,6

Tabel 2

Naam Mtr Start 6 jan 2014! BMI 1 sep 2014 BMI +/- Doel 7.Sp1.77 76,0 73,4 23,4 72,5 23,1 -2,6 72,0 8.Plukkie 1.62 62,8 62,2 23,7 63,0 23,9 -0,6 60,0 9.Koolmeesje 1,76 88,0 88,0 28,4 73,5 23,7 77,0 10.Matisse 1.72 63,4 60,0 21. Ambition 1.72 68,0 62,0 22. Sapo 1.72 70,1 -0,3 68,0 21.Gisele B. 1.80 57,0 17,6

SP = Sophiepapa

Koolmeesje = Koolmeesje123

*N.B. Enig voorbehoud met betrekking tot het deelnemen in onze tabel is dat je BMI niet lager mag zijn dan 17,6.
Wauw Sapo, jij blijft maar afvallen. Nog 3 ons en dan ben je op je streefgewicht!

Matisse, wat goed dat je 30 km gereden hebt. En nu weer een concreet doel voor ogen, dat gaat vast lukken!

Ik woog vanmorgen....tadaaaa... 75,2 kg. Dat is -1.0 kg!

Joepie, dit is wel heel motiverend om door te gaan met gezond eten en niet snoepen!
Sapo, die bbc docu/mini-serie over een onderzoek naar verschillende methodes om af te vallen kon ik helaas niet meer kijken want die lieten ze maar zien tot 31 januari. Jammer.

Plukkie, ik heb jouw gerecht gemaakt! Wel lekker, maar ik miste toch een pittige "bite". Met zout en peper was dat trouwens al aardig opgelost. Ik denk dat ik de volgende keer de kip ga kruiden met kipkruiden. Is wel zout, maar ja. Ik neem aan dat dat toch altijd nog minder is dan een pakje saus (hoop ik...)

Of gebruik jij nog andere kruiden?
Online staan ze ook hier zie ik:

Http://ihavenotv.com/part-1-whats-the-r ... et-for-you

http://ihavenotv.com/part-2-whats-the-r ... et-for-you

http://ihavenotv.com/part-3-whats-the-r ... et-for-you

Misschien even paar minuutjes laten bufferen, dat je niet snel vastloopt...
30 km Matisse, wow! Wat heerlijk zo voor je werkdag begint! Met 62 kg ben je inderdaad heel slank en zal die jurk je vast heel mooi staan! Succes met minder snoepen! Heb je een strategje of denk je dat je het wel gewoon kan omdat je het wil? (Oprechte vraag, haha, niet kritisch bedoelt. Weet niet echt hoe ik het moet verwoorden zonder dat het miss zo klinkt)
Jeeej koolmeesje wat fijn dat het er weer af is! Ik raak ook altijd mega gedemotiveerd als ik een paar dagen veel gesnoept etc heb en de weegschaal dan opeens een kilo of meer erbij laat zien. Maar mede dankzij jullie ook weet ik nu steeds beter dat je niet zo makkelijk zo snel (blijvend) aankomt. Je moet dan wel slecht blijven eten. Dus heel goed dat je de draad weer hebt opgepakt! En dat je maar 2x gesnoept hebt! Mij is dat niet gelukt, ben door de date stress toch wat gevoeliger voor comfort zoeken in warme zoete dingen...

Voor mij was ook mijn plan van aanpak veels te ambitieus! Het is een mooi doel om naar toe te werken, maar no way dat ik dat somaar kan toepassen zonder er binnenkort een hekel aan te krijgen haha. Dus ik heb de meeste punten even in de koelkast gezet voor later. (Heb ik tenminste ook nog wat te verbeteren als ik niet meer afval.) Jouw nieuwe plan lijkt me ook beter haalbaar koolmeesje. En als het weer niet lukt, gaan we gewoon door met aanpassen tot het wél haalbaar is toch? En vanuit daar dan weer opbouwen naar steeds iets strenger. (Ik brainstorm nu gewoon ff hardop hoor..) Zou voor jou bijv elke dag 15 min wandelen een minder grote drempel zijn? Dat kun je ook doen en na twee weken op sommige dagen er een half uur van maken bijvoorbeeld.
Off topic:

De date was erg gezellig! Ik kan nog geen uitspraken doen over de toekomst want het was pas de 2e date en de 1e was een blind date! Had niet eens een foto! Zo jaren 90 :D Maar het klikt heel erg en nu ben ik toch best een beetje zenuwachtig, waardoor ik ook wel moeier ben en daardoor minder beweeg en meer chocolade wil... (en neem..) Heb afgelopen dagen echt 'gezondigd', maar het ging eerder in de week zo lekker dat ik al met al toch beetje ben afgevallen.

Heb gisteren wel 2 nieuwe (strakke) spijkerbroeken gekocht die ik 3 maanden geleden ws niet had gepast, en zag er best wel goed in uit al zeg ik het zelf ;)
Heb even een kleine tabel gemaakt met de actieve schrijvers. En de vrijheid genomen om onze kortere termijn doelgewichten erin te zetten: 'onder de 62' voor Plukkies marathon, de 75 kg als mijlpaal voor Koolmeesje, de 62 kg voor Matisses mooie jurk en mijn ouwe vertrouwde 68 van voor ik een vaatdoek werd ;)

Naam9/116/123/130/16/2+/-Korte termijn doelPlukkie63.363.36361.9Koolmeesje77.075.575.476.275.2-1.075Matisse64.565-666562Sapo69.569.168.968.568.3-0.268
Dankjewel Sapo! Knap dat je in je nieuwe jeans past. Yay!
@Sapo, de boog kan inderdaad niet altijd gespannen zijn! En ach één zo’n dag is niet gelijk een ramp. En ach je was weer wat lichter dus zo erg was het niet. En voor wat betreft je plan, het moet inderdaad wel haalbaar zijn anders pijnig je jezelf alleen maar, dat is ook niet echt de bedoeling. Goed dat je even wat punten de koelkast in hebt gezet. Wat leuk dat je date gezellig was! Spannende periode altijd! En wat fijn dat je in die broeken past!! Dat is toch weer een mooie mijlpaal! Bedankt voor het aanpassen van de tabel! Voor 6 februari mag er bij mij wel 63 staan (kan de volgende keer wel aangepast worden). Ik weeg op zaterdag en geef dit dan voortaan op zondag door. Op maandag heb ik altijd een hele volle dag dus dan kom ik er meestal niet aan toe. Ik zal die filmpjes die je plaatste ook nog eens kijken.

@Koolmeesje, ah ik snap nu wat je bedoeld. Fijn dat het niet heeft doorgewerkt! Een kilo minder gewoon! Goed bezig! Dat geeft een goed gevoel! Dat heb ik nou ook met dingen, dat als ik de kaas weg laat of een stuk minder doe, dat het eten dan gewoon lekker blijft. Je eet er niet eens minder om, maar toch bespaar je de calorieën en vet. Jij bent ook goed bezig met niet snoepen. Je hebt maar 2 x gesnoept! Dat is heel goed! Jammer dat de rest van je doelen niet gelukt zijn, maar dat waren misschien ook wel gelijk wat teveel dingen om aan te houden. Dat je maar 2 x hebt gesnoept is een hele belangrijke! Je kan makkelijker 500 calorieën besparen door iets niet te eten dan door dit er af te sporten. Wat leuk dat je het recept hebt geprobeerd. Ik kruid de kip niet vantevoren, maar dat zou je inderdaad wel kunnen doen. Bij de Body & Fit shop bestel ik wel kruiden, daar zit minder zout in dan de meeste standaard kruiden. Wellicht als je etiketten leest bij de supermarkt heb je vast ook wel verschillen van zoutgehalte bij verschillende kruiden. En een beetje zal toch ook geen kwaad kunnen. Wat voor ui had je trouwens gebruikt? Gewone? Een rode ui kan ook helpen voor de smaak. Ik had volgens mij gewoon ui gezegd. Maar ik gebruik altijd rode ui. Alleen omdat wij eigenlijk altijd rode ui gebruiken noem ik dat hier binnenshuis gewoon ui. Had bij het recept dat misschien beter wel even toe kunnen voegen dat het om rode ui gaat, niet bij stilgestaan.

@Matisse, jeetje 30 km voor je werk! Dan begin je de dag wel goed! Goed doel voor ogen om een paar kg eraf te krijgen! Elke keer aan dat jurkje denken, mocht je in de verleiding komen!

Hier gaat het tot nu toe wel verrassend goed. Heb vanochtend even een tussentijdse weging gedaan. Woog 62,4. Dat is 600 gram lichter dan zaterdag en bijna een kilo lichter dan de week ervoor! Nu kijken of ik dit gewicht tot zaterdag kan behouden.

Met avondeten gaat het goed, gewoon één bord, maar dat was niet zo moeilijk afgelopen dagen omdat er ook niet meer was. Meestal is het met pasta gerechten enzo dat er nog over blijft.

Daarnaast ben ik van de 48+ kaas op brood naar de 30+ gegaan. Ik eet bijna altijd kaas op brood. En eet alleen brood op de dagen dat ik werk (4 dagen). Thuis vind ik brood niet lekker op werk wel, heel raar want het is hetzelfde brood, haha. Ik vind niet heel veel dingen op brood lekker. Laatst had ik per ongeluk 30+ kaas meegenomen en dat vond ik ook gewoon wel lekker op brood, dus nu ben ik standaard over op 30+. Om het zo te eten vind ik niet zo lekker, maar dan snoep ik ook niet zomaar van de kaas. Dus dat is gelijk ook meegenomen. Las op de site van het voedingscentrum dat er in 48+ kaas en hoger veel verzadigd vet zit en dat je dit dan ook niet te vaak moet eten.

Afgelopen weekend was ook wel een goed weekend, dan mag ik best wat snoepen. Heb het redelijk netjes gehouden. Heb wel een bak Ben & Jerry’s op, maar normaal was het 1 bak op een avond en de rest van de dagen ook nog wel slecht eten. Nu was de B&J het enige slechte en heb ik een halve bak op zaterdag en een halve op zondag gegeten. Verder niet gesnoept.

Tot nu toe heb ik maandag en dinsdag nog niet gesnoept. Er lagen koeken bij ons op de afdeling, maar daar heb ik niets van genomen. Daarnaast wilde mijn vriend wel iets lekkers eten gisteravond. We hadden nog chips in huis in een smaak die ik niet lekker vind, dus die heeft hij gegeten en ik vond het totaal niet erg om er naast te zitten en niks te eten. Ik had wel ontzettend veel zin in chocola, maar dat hebben we niet in huis, dus was het makkelijk om er vanaf te blijven!

Al met al best tevreden! Hopelijk kan ik dit zo volhouden!
plukkie80 wijzigde dit bericht op 08-02-2017 09:58
Reden: typfout
% gewijzigd
Sapo, wat leuk je date! En dat je dan zo zenuwachtig bent dat je er meer van gaat snoepen! Hihi, net als vroeger! Wanneer zie je hem weer?

Verder ben je nog steeds goed bezig en dank voor de update van de tabel, leuk!

Plukkie, ik had inderdaad niet door dat er rode uien in het gerecht moesten, haha. Dat zal ik de volgende keer eens doen. En een beetje kruiden over de kip, verder vond ik het gerecht erg lekker hoor.

En wat ben jij ook weer goed bezig! Hopelijk kun je de 62,4 behouden! Maar dat gaat wel lukken denk ik, met maar 1 bord avondeten en 30+ kaas ipv 48+ En dan ook nog eens netjes niet snoepen! Is dat gisteren en vandaag ook gelukt?

Ik zag gisteren de 74 op de weegschaal! Jippie!

Morgen vertrekken we op wintersport dus jullie zien me even een ruime week niet meer. Alvast prettig weekend iedereen!
Dit nieuwe plan van aanpak was toch beter vol te houden:

.

quote:koolmeesje123 schreef op 05 februari 2017 @ 22:48:

Mijn plan van aanpak voor komende week:

- 1x sporten. Inderdaad 1x gesport

- De rest van de dagen wandelen tot en met donderdag. Vrijdag vertrekken we namelijk op wintersport. Twee dagen gewandeld van de drie. Maar vandaag heb ik ook genoeg bewogen met stofzuigen e.d.

- 1x het brood tijdens de lunch vervangen door een salade. En het gerecht van Plukkie maken. Het gerecht van Plukkie heb ik gemaakt. Geen salade gegeten.

- Niet vaker dan 2x per week snoepen. Eigenlijk wil ik maar 1x snoepen. Inderdaad maar 1x gesnoept. En dat was dan geen chips, maar snoep. Ook niet goed, maar van de chips afblijven vind ik belangrijker!
quote:Sapo schreef op 06 februari 2017 @ 22:31:

30 km Matisse, wow! Wat heerlijk zo voor je werkdag begint! Met 62 kg ben je inderdaad heel slank en zal die jurk je vast heel mooi staan! Succes met minder snoepen! Heb je een strategje of denk je dat je het wel gewoon kan omdat je het wil? (Oprechte vraag, haha, niet kritisch bedoelt. Weet niet echt hoe ik het moet verwoorden zonder dat het miss zo klinkt)

Had dit berichtje gemist, want we gaan best hard in dit topic.

Mijn strategie: langer nadenken voordat je iets doet. Wat mij geholpen heeft met niet direct tot actie overgaan. In dit opzicht is het boek Ik2 (in het kwadraat) van M. Sietskoorn ook de moeite waard om eens te lezen. Zij is neuropsychologe en legt in dit boek op vermakelijke en leesbare wijze uit dat onze 'primitieve' hersenen continu op zoek zijn naar beloning en snelle vervulling van behoeften. Terwijl we al sinds tijden voorzien zijn van onze prefrontale hersenen, waarmee we betere afwegingen kunnen maken. Sterker nog, dit deel van je hersenen kun je trainen.

Als ik wat lekkers wil pakken, probeer ik erover na te denken of ik dit echt graag wil. Soms spreek ik mijzelf mentaal zelfs toe (' Je bent geen hond die NU een koekje wil. Je kunt anders beslissen, Laat het liggen' ). Dat werkt vaak wel.

Enneh, fijn dat je date leuk was.

Plukkie80: de kleine stapjes maken uiteindelijk ook het verschil. Wat ga je goed zeg! Bijna een kilo eraf. Netjes! En je snoepgedrag dus in toom gehouden. Superknap.

Koolmeesje: Een hele fijne wintersport gewenst! En mooi dat je je doelenlijstje hebt kunnen halen.

Hier zit ik even in dubio. Ben vrij vandaag, maar het is veel te koud om te gaan mountainbiken, gevoelstemperatuur van -10. Vorige week, toen het boven nul was, kwam ik al stijf bevroren van de fiets af.

Ik ga vandaag maar even een forse wandeling maken.
Plukkie, dat klinkt allemaal heel erg goed en ook realistisch om vol te houden. Fijn dat je wel af en toe ijs kan eten en dat je het kan spreiden en toch gewoon afvalt. Top! Dit kun je vast consequeng volhouden, ook met je kaas en 1 bord eten! Tip: helpt het miss om eerst salade/rauwkorst te eten, b oor de rest van de maaltijd? Dat vult namelijk heel snel, dus dan zit je zeker heel vol na 1 bord! Al is het maar een wortel of paprika tijdens het koken, het zou best eens kunnen helpen.

Heb de tabel aangepast.
Wow Matisse, dat is echt een heel goede strategie :D Ik denk ook dat bewust je keuzes maken (of kunnen inschatten wanneer je daarvoor te moe bent, en je daaarvoor goed voorbereiden) een sleutel is in gezond eten.

Ik heb zelf vandaag kcal geteld en een stukje pure chocolade (tony's met pecanoten mjammie) van 15 gram afgewogen. Wist al de hele dag dat ik dat zou gaan eten en het was heerlijk en het was genoeg. (E n als ik gedurende de dag me niet aan mijn eetplan zou houden (ongeveer hoor), zou ik moeten inleveren op deze chocolade, dus goede motivatie haha)
Koolmeesje wat goed dat je nieuwe plan haalbaar is! En je weer lichter was op de weegschaal :D Hopelijk kun je dat behouden op wintersport! Misschien is dit nieuwe plan zelfs wel genoeg om langzaam af te blijven vallen. Veel plezier op vakantie!

Met mij ging het deze week iets minder. Ik heb een paar dagen bijna alleen maar op bed gelegen en nog steeds erg moe. Geen ramp maar slecht voor de lijn! Veel minder gewandeld en nauwelijks workout gedaan (ga nu weer opbouwen, maar weer vanaf iets kortere duur - maar niet erg want bouw het nu sneller op) en voorál gewoon veel minder in beweging. Daarbij krijg ik als ik moe ben echte suikerzucht 's avonds. En om te herstellen moet ik ook oppassen dat ik niet te weinig eet, al had ik wel echt minder honger met zo weinig lichaamsbeweging :p

Ben dus sws niet afgevallen, maar probeer de schade te beperken Heb ook kleine veranderingen in mijn plan gemaakt:

-elke dag workout-opbouw + uur wandelen, behalve op werkdagen (of als ik te moe ben)

-3×/week kcal tellen, max 1700 kcal (was eerst 1600 en had echt honger s avonds en de dag erna waardoor ik sneller ging snaaien of teveel at)

-waterflesjes bijhouden, minimaal 2,5 liter drinken

De date stress duurde t/m dinsdag, tot hij s avonds belde of ik dit weekend bij m kom eten. Vind het heel leuk m weer te zien, maar heb een laaaaange geschiedenis van afwijzingen achter de rug, waardoor ik elk moment verwacht dat ik toch tegen blijk te vallen :/ En die onzekerheid vergroot de kans niet echt dat iemand hoteldebotel op je valt, dusseh ja, stressvolle hersenspinsels vol onzin (waar chocolade het enige medicijn voor is haha), die gelukkig weer is gaan liggen.

Ik ga mijn best doen om weer op kracht te komen en daarna (over 1-2 weken) de voorlopig laatste vetreserves verbranden!
Back-up december

Tabel 1

Naam 5 dec 12 dec 19 dec 5 dec +/- Doel 7.Sp 71,5 72,1 72,0 71,5 -5,3 75,0 8.Plukkie -1,7 60,0 9.Koolmeesje 76,7 76,1 76,7 -0,6 74,5 10.Matisse 60,0 21. Ambition 62,0 22. Sapo 70,1 69,8 -0,3 68,0 22.Gisele B. BMI 17,6
Sapo, Dank je wel voor het oppakken van de tabel. Ik heb de tabel integraal overgenomen in de OP.
Top! Er is alleen wat misgegaan in de +/- kolom volgens mij..?
68.3 kg, das +/- 0
quote:Sapo schreef op 12 februari 2017 @ 22:00:

Top! Er is alleen wat misgegaan in de +/- kolom volgens mij..?Klopt die ben ik vergeten aan te passen.
Vanochtend gewogen 73,4 kg.
Matisse en Plukkie hoe gaat het met jullie?

Ik kom morgen of vrijdag weer met een update van mn plan
Mmmm, het afvallen gaat nog steeds niet zo best deze week. Ben nog steeds erg moe waardoor ik minder wandel en meer lig, al gaat het wel beter dan vorige week. En ik heb 's avonds enorme hunkering naar zoetigheid (moe? pms?) en heb best veel chocolade gegeten Misschien toch maar snel de regel met snoep-beperking invoeren in mn plan.

Plan is nog hetzelfde als vorige week, het lukt wel om 3x/week minder dan 1700 kcal te nemen en ook het water drinken gaat goed.

Ik vind het vooral moeilijk om gemotiveerd te blijven nu ik dicht bij mijn streefgewicht zit. Maar als ik nu nergens meer mijn best voor doe, kom ik zo weer twee kilo aan, dus ik vind het wel belangrijk, maar ik vergeet dat vaak weer even (of wil het vergeten). Maar ik wil ook gewoon fitter worden voor mijn gezondheid, dus hoewel ik niet over mijn grenzen heen moet gaan, is elke dag een stuk wandelen heel goed voor me en afvallen een goede motivatie om dat te doen Dus ik geef mezelf bij deze een rechtvaardig schopje onder eigen kont en ga beweging weer een prioriteit maken! Yeah!
Nou, Sapo, dan gaat het in het algemeen toch hartstikke goed met het uitvoeren van je voornemens? Houd jezelf voor dat je van wandelen op den duur juist energie gaat krijgen. Bewegen en daglicht is erg belangrijk voor je gezondheid en ook voor je geestelijke gesteldheid. Het zou heel goed kunnen dat je door vermoeidheid meer trek krijgt in zoetigheid. Zorg er voor dat je voeding magnesiumrijk is, dan krijg je minder snel cravings. En af en toe wat chocolade kan echt geen kwaad.

Ik heb het momenteel erg druk en vlieg en draaf van hot naar her. Mijn analoge weegschaal geeft nu 64,5 kg aan. Yeah! Eindelijk weer een dalend gewicht. Afgelopen tijd woog ik steeds rond de 65,5/66 kg. Nu het gezonde eetpatroon en de beweging volhouden en mijzelf niet belonen voor mijn goede gedrag door middel van eten. Dat is vaak nog wel een puntje.
68.3 kg, das nog steeds +/- 0.0

Maar ik heb nieuwe hoop voor deze week! Voel me weer ietsje beter en wil echt weer elke dag wandelen, ook al heb ik geen energie (desnoods maar een half uur en heel langzaam).

Matisse, wat fijn dat je gezonde gedrag meteen wordt beloond op de weegschaal :D Supergoed! En nee, dan niet belonen met lekkers hoor!! Verzin iets anders leuks

Wat zijn voorbeelden van magnesiumrijk voedsel? Goede tip, nog nooit over gehoord (of weer vergeten), tnx.

Koolmeesje, hoe was je wintersport?! Valt de schade mee? ;)

Sp, hoe gaat het bij jou met sporten en eten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven